pwavg Geplaatst: 7 augustus 2012 Geplaatst: 7 augustus 2012 Hallo, Ik ben vrij groen in deze sat wereld en ben inmiddels aan paar dagen aan het lezen hier. Tijd voor mijn eerste vraag.. Voor mijn beginnerssetup twijfel ik tussen een triax 88 of wavefield T55. Ik zal mijn wensen eens op een rijtje zetten. Kanalen kijken op Astra 1,2,3 en hotbird. (waar Astra 1 en 3 het meeste zullen worden bekeken.) Een ontvanger gebruiken Redelijk bestand tegen regen. Ik kan een Wavefield T55 aanchaffen met 4 x single LNB, 4x1 disceq switch en mount voor 85 euro. De reden waarom ik twijfel is omdat ik in de ene post lees dat de grote van de schotel echt zeer belangrijk is en bij minimale regen al wegvalt en dat het in de andere keer wel mee blijkt te vallen. Ik zou graag jullie mening/ advies horen. gr, Peter
Ventura Geplaatst: 7 augustus 2012 Geplaatst: 7 augustus 2012 Mijn voorkeur gaat uit naar de triax 88cm. Ik meet op de triax 88cm betere signaal kwaliteit vergeleken met de wavefield/frontier T55.
Radenko@onsbrant Geplaatst: 7 augustus 2012 Geplaatst: 7 augustus 2012 Beste pwavg, Het is wat je wilt een Triax 88 is veel groter als een T55 . Dus hoe groter hoe meer regen reserve , daar kom ik zo op terug. Met een t 55 kan je meer LNB,s plaatsen voor andere satellieten tot wel 8 toe. Je moet dan wel genoegen nemen dat bij een flinke bui wel even de het signaal weg kan vallen misschien 6 of 8 keer per jaar. Daarin tegen een Triax 88 kan maximaal 4 LNB huisvesten. Die is veel groter en valt misschien maar 2 keer per jaar even uit. De versterking van een T55 is 35.7 dBi en die van een Triax 88 is 38,8 dBi daar zit een verschil in van 3.1 dBi . Nu is het zo dat 3 dBi verschil een 2 maal zo grote versterking geeft. Simpel gezegd vind je dit terug in de oppervlakte van de schotel. Een Triax 88 is dus 2 x zo groot als een T55. Dus aan jou de keus wat wil je. M.vr.gr. Radenko Vu+ duo met combi van 4xlnb twin vast en toch draaibaar met 1 schotel Dreamb 800SE met T55 4x lnb
smetje limb.BE Geplaatst: 7 augustus 2012 Geplaatst: 7 augustus 2012 Mijn voorkeur gaat uit naar de triax 88cm. Ik meet op de triax 88cm betere signaal kwaliteit vergeleken met de wavefield/frontier T55. ik heb zelfs een triax 110TDS met een multy lnb houder van 4 x twin LNB, 4x1 disceq switch (2x)en dat is ook heel goed en niet veel duurder dan de triax van 88CM 1x Dreambox 900UHD OpenPLi GCC-13.2 2x TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20 1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se 1x GIGABLU HD QUADPLUS 1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K 1x gigablue trio 1xZgemma H7S - 4K 1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED 1x Samsung UE46F6650SSXXN led
Sprietje Geplaatst: 7 augustus 2012 Geplaatst: 7 augustus 2012 Beste Radenko@onsbrant Een T55 geeft in het midden van zijn bereik 35,7dB versterking bij 12,5 GHz. Een Triax 88 geeft in het midden 38,8 dB versterking bij 11,7 GHz. Als je deze versterking bij 11,7GHz gaat omrekenen naar 12,5 GHz, dan kom je uit op 39,37dB. Dan is het verschil tussen een T55 en een Triax 88 dus geen 3,1 dB maar 3,7dB en dat is behoorlijk wat. Zeker omdat de Astra 1 en 3 lnb dus erg dicht in het midden van de schotel zijn geplaatst, heb je op deze twee satellieten dus flink wat meer regenreserve met een Triax 88.
Radenko@onsbrant Geplaatst: 7 augustus 2012 Geplaatst: 7 augustus 2012 (aangepast) Beste Sprietje, Het klopt helemaal wat je schrijft. Maar om het eenvoudig te houden , wil ik alleen aangeven dat door de dubbele grootte van de schotel al veel meer regenreserve aanwezig is voor minder uitval. En dat was de insteek. Het omrekenen van 11,7 Ghz naar 12,5 Ghz is alleen maar een extra plus. Met vr. gr. Radenko 7 augustus 2012 aangepast door Radenko@onsbrant Vu+ duo met combi van 4xlnb twin vast en toch draaibaar met 1 schotel Dreamb 800SE met T55 4x lnb
pwavg Geplaatst: 7 augustus 2012 Auteur Geplaatst: 7 augustus 2012 Dit zijn goede argumenten, hier kan ik iets mee. het is dus wel zo dat het flinke buien moeten zijn en niet zomaar een bui-tje? Mijn voorkeur neigt naar de triax. Hebben jullie nog tips voor merken of types van de LNB's en disceq?
Ventura Geplaatst: 8 augustus 2012 Geplaatst: 8 augustus 2012 Bij stevige buien en of onweer verlies ik soms het satelliet signaal. Laat me zo zeggen, ik ben niet de enige die er soms last van heeft. Als u voor een triax 88cm gaat (dus niet een wannabee triax schotel) icm triax multi feedhouder dan zal ik voor lnb de inverto ultra black kiezen en voor de diseqc spaun sar 411WSG of triax diseqc switch 4/1. Wat ik altijd zeg, beter 1 keer goed investeren dan 10 keer her investeren. Maw goedkoop is meestal duurkoop.
cheapwatcher Geplaatst: 8 augustus 2012 Geplaatst: 8 augustus 2012 Waarom neem je geen visiosat g4? Die kan ook de gewenste satellieten ontvangen en is wat compacter en mooier. Visiosat Big Bisat (0.8W, 9, 13,19.2,23.5,28.2) 3 x Inverto quad, 2 x Alps quad, 1 x Venton rocket 2 x Disecq 1/8 1 x Diseqc 1/10 VU+ Ultimo 4k DVB-S FBC/DVB-C FBC,WD AV GP WD20EURS, 2TB @ Panasonic tx-50exw784 + Logitech Harmony 665 Qviart Lunix 4K @ Panasonic TX-L42E5 + Logitech Harmony 700 Ziggo start CI+
Puch Geplaatst: 8 augustus 2012 Geplaatst: 8 augustus 2012 Of je gaat voor een wavefield T90. Iets groter natuurlijk, maar dan moet het echt al een verschrikkelijk onweer zijn voor je beeld uitvalt. Ik heb die al een paar jaren staan en kan de keren dat het beeld is weggevallen op 1 hand tellen. iMac 27" macOS SierraiPhone 5s iOS 10
Ventura Geplaatst: 8 augustus 2012 Geplaatst: 8 augustus 2012 Of je gaat voor een wavefield T90. Beetje een overkill als men alleen de astra 1,2,3 en hotbird wilt ontvangen .
Melchiorskystar Geplaatst: 8 augustus 2012 Geplaatst: 8 augustus 2012 (aangepast) Ik had een standaard formaat 64 cm zwarte Triax schotel buiten hangen met een duoblock voor Astra 1 en Astra 3. Die heb ik nu binnen achter glas gezet om mij moverende redenen. Echter, daar deze nu binnen stond (wel witte in plaats van zwarte schotel, ik weet nog niet of dat verschil maakt in ontvangst, CD levert zelf witte schotels) kon ik eens kijken of ik Astra 2 kon ontvangen door simpelweg een losse lnb tegen het duoblock te houden en te verplaatsen tot ik een optimaal signaal had. Met plakband heb ik deze lnb aan de duo lnb vast geplakt. Nu heb ik Astra 1, 2 en 3 ontvangst met op veel zenders iets van 65 % ontvangst. En dat met een 64 cm. schotel die binnen staat met nog een stukje kozijn dat het signaal blokkeert. Misschien dat ik zo ook nog wel hotbird zou kunnen ontvangen met een houten blokje als afstandhouder en zo weer de boel vast tapen . Die duo lnb schijnt het ook nog goed (beter?) te doen op een 78 cm van 25 euro, mogelijk ook met een multifeedhouder van 10 euro bij E l e c t r o - S a t. Dus met elk beetje meer geld kan ik de boel wat verbeteren en uitbreiden, maar ik vind het voorlopig wel best zo. Canal DIgitaal durft zelfs een multytenne te verkopen met A1, 2, 3 en Hotbird en die is nog kleiner dan die 64 cm. schotel. Conclusie van mijn verhaal; als je een beetje inventief bent met je 64 cm schoteltje, dan heb je mogelijk al voldoende signaal. 8 augustus 2012 aangepast door Melchiorskystar
Puch Geplaatst: 8 augustus 2012 Geplaatst: 8 augustus 2012 Beetje een overkill als men alleen de astra 1,2,3 en hotbird wilt ontvangen . Ja, dat klopt wel, maar dan kan je nog uitbreiden. Met een triax zit je op de limiet. iMac 27" macOS SierraiPhone 5s iOS 10
pwavg Geplaatst: 8 augustus 2012 Auteur Geplaatst: 8 augustus 2012 Een wavefield T90 vind ik inderdaad overkill. Ik wil voorlopig even max 4 satellieten ontvangen en wie weet in de toekomst meer, maar dan kan ik altijd voor een andere schotel gaan kijken. Het moet ook nog een beetje betaalbaar zijn @Melchiorskystar Jouw oplossing is wel héél erg inventief. Ik wil voorlopig iets makkelijker mijn setup plaatsen
smetje limb.BE Geplaatst: 8 augustus 2012 Geplaatst: 8 augustus 2012 (aangepast) Een wavefield T90 vind ik inderdaad overkill. Ik wil voorlopig even max 4 satellieten ontvangen en wie weet in de toekomst meer, maar dan kan ik altijd voor een andere schotel gaan kijken. Het moet ook nog een beetje betaalbaar zijn @Melchiorskystar Jouw oplossing is wel héél erg inventief. Ik wil voorlopig iets makkelijker mijn setup plaatsen je kan ook nog voor een draaibare instelling gaan als je toch maar 1 satontvanger gaat gebruiken het is maar een idé 8 augustus 2012 aangepast door smetje limb.BE 1x Dreambox 900UHD OpenPLi GCC-13.2 2x TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20 1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se 1x GIGABLU HD QUADPLUS 1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K 1x gigablue trio 1xZgemma H7S - 4K 1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED 1x Samsung UE46F6650SSXXN led
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen