Ga naar inhoud


Beginner: Triax 88 vs Wavefield T55


pwavg

Aanbevolen berichten

Iets makkelijker? Met tape een lnb vastzetten lijkt me niet zo moeilijk.

 

Moet je wel in een 64 cm. schotel doen natuurlijk, want in een grotere schotel heb je afstandhouders nodig.

 

Maar als jij begint met een Canal Digitaal abonnement, dan krijg je toch al een 64 cm. schotel met een monoblock?

 

En ik las iets over een Centauri Emp 8/2 diseqc switch. Daarop zou je ook een monoblock kunnen aansluiten in combinatie met extra lnb's (op hun site: ""Option" switches are handy tools for switching of Monoblock LNBs"). Maar hoe dit in de praktijk zou moeten?

 

 

8 / 2 EMP Centauri diseqc (S8/2PCN-W2 (P.167-W))

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 33
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatste afbeeldingen

Ja, dat dacht ik dus ook, maar wat betekent dan die zin """Option" switches are handy tools for switching of Monoblock LNBs""?

 

Met twee uncommitted 4/1 switches kan het natuurlijk wel, maar dat is weer 2 x 30 euro of zo. Of je verbindt een paar draadjes door op de printplaat van committed switches. Maar dit is een beetje off topic.

 

Om weer on topic te komen; bij meneer Peter Spelt kun je een T55 compleet met 4 x twin lnb plus emp centauri 8/2 switch kopen voor iets van 150 euro. Of hetzelfde met een T90 voor iets over 200 euro.

Link naar reactie
Delen op andere sites

...of je plaatst nu een Triax met 4 lnb's en breidt later uit met een motor zodat je een multisat-draaibaar systeem hebt.

 

 

 

Succes, ongeacht uw keuze!

Groeten van dvbs,        

 

             UFS9101W met TitanNit + DM7020HDv1 met OpenATV 6.3 + DM920 UHD met Merlin OE2.5 + Gemini 4

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste melchiorskystar

Bedenk je wel dat met zo’n multiswitch in 5 jaar 100 euro aan stroomkosten kwijt bent want zo’n switch staat 24 uur per dag aan 365 dagen per jaar. Met twee 4/1 diseqc-switches ben je uiteindelijk veel goedkoper uit.

70mA voor de switch en 4 x 180mA voor de lnb’s = 790mA bij 18V. Dat is 14 Watt. Dat is per jaar 14x24x365= 122 KW. Dat is 122x0,22= ongeveer 27 euro/jaar. Dat is in 5 jaar 134 euro. Gebruk je gewone multiswitches, dan verbruiken de lnb’s alleen maar stroom zolang je de satellietontvanger aan hebt staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

 

Ja, dat klopt wel, maar dan kan je nog uitbreiden. Met een triax zit je op de limiet.

En het is geen gezicht zo'n T90 tenzij je hem een beetje weg kan werken,maar dat is mijn persoonlijke mening

VU solo 4k ,twin satelliet tuner en 1 kabel tuner en VU solo se v2 ,dual kabel tuner...E85 Maximum multi focus schotel en een Triax 88cm schotel met een 2 way Triax lnb rail....5.0w 0.8w 4.8e 9.0e 13e 19.2e 23.5e 28.2e....VTI 14.0.5 - 6 Inverto black ultra twin lnb's en 2 Alps twin lnb's, Nvidia shield tv.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste pwavg

Een T90 vind ik ook een beetje overkill als je alleen de Astra 1, 2, 3 en hotbird wilt ontvangen. Een T90 een een zeer dominante schotel die speciaal gemaakt is om heel veel verschillende satellieten te ontvangen. De één vindt hem mooi meestal vanwege zijn technische prestaties, de ander vindt hem een bakbeest die je liefst zo ver mogelijk weg moet werken. Hij is wel degelijk maar niet goedkoop.

Voor de ontvangst met flink wat regenreseve van slechts 4 satellieten en minder dominant gaat ook mijn voorkeur uit naar een Triax 88.

Met vier Inverto black ultra-lnb’s er op heb je een fantastische regenreserve.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allemaal,

 

bedankt voor de reacties, ik ben eruit.

Wat mijn setup wordt:

  • Triax 88
  • 4x Inverto Black Ultra HGLN (Single)
  • EMP Centuari Diseqc switch 4/1
  • Triax multiblock

Enige waar ik nog een beetje over twijfel is de diseqc switch maar zal toch ergens moeten beginnen!

 

mvg,

Peter

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de diseqc zal ik toch voor een spaun of triax kiezen. Die schakelen sneller en geven ook minder satelliet signaal verschil. Ze kosten iets meer dan de EMP Centuari. Men zal echter geen spijt van krijgen. Zorg ervoor dat u wel een echte triax multiblock krijgt. En niet eentje van het merk Sab.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste pwavg

 

Misschien dat je met deze gegevens wel een keuze kunt maken:

 

Diseqc-switch verliezen

 

Spaun SAR 411 F 4/1= 2dB verlies, isolatie min. 26dB

Triax MFD41D 4/1= 2,5dB verlies, isolatie min. 40dB

Venton DIWO-418P 4/1= 3dB verlies, isolatie min. 25dB

Maximum 1216 4/1= 4dB verlies, isolatie min. 20dB

EPM S4/1PCN-W1 4/1= 8dB verlies, isolatie min. 25dB

BASETech SPU 41-51 4/1=5,8dB verlies,

 

Met isolatie wordt bedoeld het gescheiden houden van de signalen tussen de verschillende lnb’s.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste melchiorskystar

 

Bedenk je wel dat met zo’n multiswitch in 5 jaar 100 euro aan stroomkosten kwijt bent want zo’n switch staat 24 uur per dag aan 365 dagen per jaar. Met twee 4/1 diseqc-switches ben je uiteindelijk veel goedkoper uit.

70mA voor de switch en 4 x 180mA voor de lnb’s = 790mA bij 18V. Dat is 14 Watt. Dat is per jaar 14x24x365= 122 KW. Dat is 122x0,22= ongeveer 27 euro/jaar. Dat is in 5 jaar 134 euro. Gebruk je gewone multiswitches, dan verbruiken de lnb’s alleen maar stroom zolang je de satellietontvanger aan hebt staan.

 

Beste Sprietje, deze berekening heb je ons al eens eerder voorgeschoteld. Maar lees eens de handleiding van bv een Spaun multiswitch: niet gebruikte lnb's worden dus uitgezet en ook de multiswitch zelf heeft een stand-by stand.

VU+ Duo 4K SE BT met openpli 8.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...