Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

ik ben nieuw op dit forum en heb wat algemene vragen over het gebruik van een dreambox.

Wat zijn Plicons?

Waarom moet een HDD ext3 of 4 geformatteerd zijn en niet ext2?

Wat is flashen? En waarom zou je dit doen?

Moet ik iets doen, voordat ik een USB-stick of USB-drive kan gebruiken?

Wat is OpenPli en wat is Enigma? Wie doet wat?

Zijn er verder dingen/tips/trucs die ik moet weten voor het gebruik?

Bedankt alvast,

gr. Johan

ps. ik hoop dat ik nu niemand pissig maak.. 1 waarschuwing is genoeg! :)

Geplaatst: (aangepast)

Picons= kleine afbeeldingen die zender logo's(iconen) bevatten. Zo zie je tijdens zappen een zender iccontje. Picons zijn geen noodzaak. HD picons(meer resolutie) zijn voor HD skins)

EXT2 bevat geen journalizing. EXT3 en EXT4 wel. Gebruik van journalizing is wat veiliger bij een crash gaat data minder snel verloren(bv opname). Indien je een externe hdd gebruikt die ook op windows moet kunnen werken, dan raad ik ext2 aan.(fat32 heeft bestandgroote limiet van 4.2Gig, windows ext2 driver leest geen ext3 meer bij een eventuele crash).

Flashen is het legen en opnieuw schrijven van interne geheugen (zeg maar de applicatie enigma2(tv kijken/opnemen/ electronische programma gids, wat je gebruikt om je enigma2 tuner mee te bedienen). Een Enigma2 tuner is eigenlijk een computer met Linux. Maar je kan zelf kiezen welke enigma2 applicatie versie jij wilt gebruiken.

Zodoende kan je zelf kiezen welke software je tuner gebruikt, en wat het allemaal kan.

Usb-stick drive in ontvanger pluggen, en in disk menu eenmalig initialiseren.(indien je standaard fat32 gebruikt kan opname niet meer worden dan 4.2Gig)

Openpli is een van de vele enigma2 image bouwers. Enigma en Enigma2 zijn de namen van de applicatie die op de Linux kernel draait in de tuner.

Tips: ga niet allerlei beginners vragen stellen, maar ga zoeken op forums (bv openpli of andere gebruikte image bouwer). Je bent n.l. niet de eerste die de vraag stelt, er zijn je reeds duizenden voor geweest en hun vraag is reeds beantwoord. Dus zoek en lees en leer gebruiken.

have fun.

aangepast door Jeroensky
Geplaatst:

Bedankt voor je reactie!

Hier kan ik zeker wat mee.

En natuurlijk staat het hele forum vol met info, dat begrijp ik.

Ik kan het toch proberen? Jij geeft in ieder geval antwoord.

Nogmaals dank.

Toevoeging voor de vendor lockin windows gebruikers:

Even over het harddisk menu en het initialiseren. Dit wordt ook wel in windows partitioneren + formatteren genoemd. Het betekent ook dat alle reeds aawezige data op betreffende opslagmedium verloren gaat.

Als je bv harddisk reeds veel dierbare opnames bevat, ga je dus niet initialiseren alvorens je een backup/copie hebt gemaakt van de opnames.

ook dacht ik dat initialiseren via tuner harddisk menu ext3 partitie maakt op harddisk/usb stick. Indien de externe opslagmedium dus op windows vlekkeloos moet werken, dan raad ik aan om het opslagmedium te partitioneren/formatteren naar EXT2 bestandsysteem.

In Linux kan je programma Gparted gebruiken om ext2 bestandsysteem te maken. Je kan gparted op website ook downloaden als iso, om computer ermee op te starten van cd/dvd drive. let wel goed op dat je geen partities van je computer zelf gaat verwijderen(bv ntfs met windows C:\windows niet wegdoen).

In windows kan je ext2 windows driver gebruiken om windows de ext drive te kunnen zien (zo zie je maar weer, windows is dikke vendor lockin, het beperkt je).

Makkelijkste is, geen Microsoft windows gebruiken :D

aangepast door Jeroensky
Geplaatst:

Bedankt voor je info Jeroen.

Ik heb een 160GB schijf met Gparted EXT2 geformatteerd. Dit had ik via mn laptop (Ubuntu 12) gedaan.

Toen ik de schijf gister in de box deed, liep die vast bij het opstarten.

Toen ik de schijf er vervolgens weer uithaalde, startte de box wel weer gewoon op.

Vandaar mn vraag!

Indien je bv openpli gebruikt, dan is het raadzaam om op openpli website dit te vermelden.(dus check forum van je gekozen enigma2 image)

Gebruik ext2 alleen als het compatible moet zijn met windows. Anders de tuner zelf de disk laten initialiseren.(dan zijn de ext3of4 settings optimaal voor enigma2 gebruik.)

p.s., ik kan me herinneren dat sommige hdd incompatible zijn met enigma2. Althans dat dacht ik. informeer even bij forum van je gekozen enigma2 image.

aangepast door Jeroensky

Ik zal de schijf EXT3 gaan formatteren. Als de box em dan nog niet wil slikken, ga ik een USB-schijf halen!

Thanks voor je tips!

Laat de box het zelf doen via harddisk menu initialiseren. Wees er bewust van dat je enigma2 image(bv openpli) uptodate is.

Eventueel ubuntu gebruiken om hdd partitieloos te maken.

Dan box uit(eerst via menu dan powerschakelaar. Hdd aankoppelen, dan box aanzetten. Als het geboot is dan via harddiskmenu de harddisk(de juiste kiezen) initialiseren.

Daarna voor zekerheid box herstarten(niet enigma reboot maar volledige box reboot).

Indien je externe usb harddisk koopt, neem geen western digital, deze heeft n.l. support voor DRM.

aangepast door Jeroensky
Geplaatst:

Ik ga dit zeker proberen. Gister bleef de box echter al hangen tijdens het opstarten...

Ik laat wel even weten of het gelukt is, vandaag of morgen!

Thanks!!

Na gisteren de harde schijf ext3 geformatteerd te hebben, vervolgens de partitie verwijderd (weet niet of dat hielp)

en de harde schijf in de dreambox laten initialiseren, doet ie het!

Vannacht al wat dingen opgenomen, werkt perfecto.

Bedankt voor je tips!

Toppie

aangepast door TresManos

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...