Rene1979 Geplaatst: 10 augustus 2012 Geplaatst: 10 augustus 2012 Hallo Allemaal, Ik heb een asat schotel 80 cm en een motor van mvision mvx-120 motor ik ga deze met een 55 cm muurbeugel aan de achterkant van mijn woning hangen. Nu heb ik op deze site een duidelijke handleiding wel gelezen hoe ik dat precies zou moeten doen maar ik de handleiding staat ook maar dan anders beschreven. In de handleiding staat dat ik de mast of muurbuegel loodrecht moet hangen en dat ik de motor met schotel om de mast moet bewegen zodat ik op de serieus 5 oost perefecht bee;d heb dat zou de motor uitgericht moeten zijn, maar op deze webiste staat ook dat ik dan nog helemaal naar oost en west moet gaan om zo de schotel in de baan van de clark belt moet krijgem maar ik denk dat ik op oost de turksat 42 oost niet ontvang omdat op die plaats een super grote boom staat en op het verre westen weet ik niet of ik daar iets ontvang met mijn 80 cm schotel. Waar kan ik bekijken wat mijn breedtegraagd is voor de motor en welke breedtegraagd ik nog moet instellen op de schotel zelf als hij aan de pijp van de motor. Mvg Rene
Emekli Geplaatst: 10 augustus 2012 Geplaatst: 10 augustus 2012 Als je op de juiste plaats woont om op 5 gr. oost alles uit te richten, dan zit je goed. Eerst de muurbeugels aan de muur met de mast er perfect verticaal in. Dan zet je de rotor er op en de hulpmast moet op 0 staan, is een driehoekje of pijltje, met daar 0. Ik denk dat de hulpmast moet "hangen", dus aan de onderzijde. Zet de rotor net niet helemaal vast, je moet hem nog kunnen draaien op de mast. Stel de rotor met zijn beugel op ongeveer 52.5 graden, hangt er van af hoe noordelijk je woont. Nu de schotel op de hulpmast, met LNB arm in het verlengde van de 0 positie van de rotor. Nu de schotel ongeveer 29 gr. omhoog laten kijken en daarna zien of je op 5 gr. oost, Astra 4A (vroeger Thor) beeld krijgt. Zie hier het beste signaal te krijgen en dan alles goed vast zetten. Ga nu zover naar het oosten, waar je denkt geen obstakels te hebben en zie hoe daar de ontvangst is en doe dit ook richting west. Meestal hoef je er niet te veel meer aan bij te stellen en zou alles goed moeten werken. Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV. Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat, ** is tijdelijk buiten gebruik.
Sprietje Geplaatst: 10 augustus 2012 Geplaatst: 10 augustus 2012 Beste Rene1979 Welkom op dit forum. Op de site: http://www.dishpointer.com/ vul je de straat en plaats in waar je woont. Dan zoom je zo ver mogelijk in totdat je je huis ziet. Je kunt dan de satellieten invullen die je wilt ontvangen waarbij je dan kunt zien of er iets in de weg staat voor bepaalde satellieten.
Rene1979 Geplaatst: 10 augustus 2012 Auteur Geplaatst: 10 augustus 2012 (aangepast) ten eerste bedankt voor de reactie daar heb ik wat aan. Of ik op de juist plaats woon om op 5 gr oost uitrichting weet ik niet zeker in de handlaeiding van de rotor staat dat de Sirius satelliet de middelste in de geostationaire baan. Ik weet wel als ik met mijn rug achterom tegen het raam sta dat de seriues en astra dan iet wat aan de linker kant zitten. Ik heb op dishpointer.com gekeken voor de breedtegraad voor de schotel in stellen, Op dishpointer heb je ook de mogelijkheid om het motor type te slecteren maar mijn merk staat er niet bij is dat een probleem of maakt het niks uit om alleen de sateliet te slecteren. ik weet dat precies onder de astra sattelieten een grote boom staat maar daar heb ik geen last van ik heb wel beeld gehad op astra 19.2 oost en ik ga de schotel nu dik 10 meter achteruit hangen aan de muur. Op oost en west weet ik niet of ik daar singaal krijg met mijn FTA ontvanger en 80 cm schotel 10 augustus 2012 aangepast door Rene1979
Rene1979 Geplaatst: 10 augustus 2012 Auteur Geplaatst: 10 augustus 2012 Ik las deze zin Emekli (Stel de rotor met zijn beugel op ongeveer 52.5 graden, hangt er van af hoe noordelijk je woont.) Hoe weet nu hoe noordelijk ik woon en welke de juist grade is dat kan ik niet vinden op dishpointer nogmaal de satelieten zoals de astra hotbird eutelsat hangen iet wat naar links als ik uit het raam kijk
Sprietje Geplaatst: 10 augustus 2012 Geplaatst: 10 augustus 2012 (aangepast) Dat staat wel degelijk op dishpointer.com namelijk links onder de afbeelding met de benamingen Latitude en Longitude. Wat heb je voor een schotel? 10 augustus 2012 aangepast door Sprietje
Rene1979 Geplaatst: 10 augustus 2012 Auteur Geplaatst: 10 augustus 2012 Ik heb een asat schotel van 90 centimeter ik heb net van de oude plaats verwijderd en nagemeten die Latitude en Longitude dat is toch voor in de sateliet ontvanger in te voeren of niet ?
Sprietje Geplaatst: 10 augustus 2012 Geplaatst: 10 augustus 2012 Je moet je rotor instellen op de latitude waar je woont. Een duidelijke beschrijving vindt je hier: http://www.usals.info/downloads/documents/guides/usals/Hulp%20Voor%20Installatie%20[NL].pdf Dit is een eerste vereiste om er voor te zorgen dat bij het draaien van je schotel, de boog die hij beschrijft precies overeen komt met de Clarkebelt gezien vanaf jou positie. Geef je latitude en longitude eens op, dan kan ik je verder helpen.
Rene1979 Geplaatst: 10 augustus 2012 Auteur Geplaatst: 10 augustus 2012 De site die je mij gaf krijg ik niet geopenend krijg 3 regels in een vreemde taal. Latitude: 50.9070° Longitude: 6.0362
Sprietje Geplaatst: 10 augustus 2012 Geplaatst: 10 augustus 2012 Beste rene1979 Als ik via sat4all de link aanklik, krijg ik gewoon die site in het Nederlands. Je stel de de schaalverdeling van je rotor in op 50,9 graden. Zorg dat de streepjes op de rotor tegenover elkaar staan en dat de schotelklem ook centraal t.o.v. die streepjes staat. Tja.., ik zou eigenlijk de offset van je schotel willen weten. Wat is precies de hoogte en breedte van je schotel? Zit de schotel met 4 of 6 bouten aan de schotelhouder vast?
Rene1979 Geplaatst: 10 augustus 2012 Auteur Geplaatst: 10 augustus 2012 (aangepast) de site deed het nu daarop staat de pijp naar boven. De pijp van mijn motor wijst naar onder toe dus niet naar boven dan zitten ook de aansluitingen aan de onderkant staat ook in het boekje Mijn schotel is een asta schotel 90 cm breed 99 centimeter hoog en zit met 6 schroeven aan de houder die op de paal moet. 10 augustus 2012 aangepast door Rene1979
Sprietje Geplaatst: 10 augustus 2012 Geplaatst: 10 augustus 2012 Of die pijp nu naar beneden of naar boven zit maakt niets uit voor het afstellen. Je schotel is hoogstwaarschijnlijk een clone van de SAB S97A. Die heeft een offset van 26 graden. Je gaat hem uitrichten op de Astra 5A, de vroegere Sirius op 5,2 graden oost. De elevatie die je daarvoor nodig hebt is 31,7 graden. Hij moet dus 5,1 graad achterover staan. Gebruik hiervoor een waterpas die je aan de voorzijde tegen de schotel aan legt met aan de bovenzijde een blok van 86mm dik er tussen en stel de schotel met de bouten van de schotel zelf in zodat de waterpas zuiver verticaal staat. Probeer de schotel zo goed mogelijk op de Astra 5A uit te richten door te kijken of in de richting van de Astra 5A een herkenbaar punt op Dishpointer te zien is, bijvoorbeeld een schoorsteen van een huis een stukje verderop. Als je de Astra 5A niet kunt ontvangen vanwege een obstakel, dan je schotel via de rotor laten draaien naar bijv. de Hotbird. In deze positie ga je het signaal optimaal afstellen door de rotor met de klembeugels ietsje te verdraaien of de elevatie van de schotel zelf nog iets bij te stellen. Nooit de rotorschaal verstellen.
Rene1979 Geplaatst: 10 augustus 2012 Auteur Geplaatst: 10 augustus 2012 dus als ik het goed begrijp de muurbeugel in alle opzichten waterpas motor eraan hangen die instellen op 50.9 graden en in 0 stand dan de schotel er recht op en instellen op 31.7 graden en dan motor om de muurbeugel draaien totdat ik singaal ontvangen van de Serius op 5.2 graden oost dan zo goed mogelijk afstellen dan hoef ik de hoek niet meer aantepassen. Ik heb ergens staat dat de Serius op 4.8 oost zit Op de schotel heb ik een graden verdeling zitten die kan ik op 31.7 graden instelling en een opstakel dat zie ik zo dat is een groten boom die precies voor de astra sateliten staan. Ik heb ooit wel beeld gehad op de sirieus 5.2 oost en op de turksat 24 oost alles tussen ontvang ik niet vandaar dat ik de schotel 10 meter naar achter wil verplaatsen aan het huis vast te maken om te kijken of ik daar wel beeld ontvang maar ik betwijfeld het. Aan de zijkant van mijn huis kan ik hoog genoeg gaan maar dan kan ik niet draaien
Sprietje Geplaatst: 10 augustus 2012 Geplaatst: 10 augustus 2012 (aangepast) Nee Rene1979, dat begrijpt het niet goed. Als de motor op 50,9 graden staat ingesteld, dan staat de motoras niet verticaal waterpas. De gradenverdeling op de schotel gaat er van uit dat de mast wel zuiver verticaal staat. Daarom kun je de gradenverdeling van de schotel niet gebruiken bij een rotor. Je moet de elevatie dus op een andere manier instellen en dat heb ik voor je uitgerekend met een waterpas en een vulblok van 86mm tussen de schotel en de waterpas aan de bovenzijde. Dan staat de elevatie van de schotel dus weer op 31,7 graden. 10 augustus 2012 aangepast door Sprietje
Rene1979 Geplaatst: 10 augustus 2012 Auteur Geplaatst: 10 augustus 2012 Dus die graden verdeling op de schotel heb ik dus niks aan als je een rotor gebruikt en daarom moet dan met een 86 mm blok en waterpas. Dat wist ik niet want dat staat niet in de handleiding daar staat gewoon dat je schotel verdeling aan je woonplaats moet instellen
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen