Ga naar inhoud



TimmySat

Aanbevolen berichten

Beste medeforummers,

 

Ik heb een tijdje geleden een tweedehands schotelantenne gekocht. De set bestond uit:

 

-Triax schotel 80 CM

-LNB Edision Universeel (beetje verkleurd)

-LNB-bevestiging

-Golden Interstar Diseqc H.H. motor

 

Ik heb er toen via via twee decoders bijgekregen:

 

-Sab FTA (ongebruikt)

-Lemon 030-CI met mogelijkheid Ci-insteekkaarten

 

Ik heb meerdere keren op meerdere plekken geprobeerd de schotel uit te testen, helaas zonder resultaat. Zowel met als zonder motor.

Omdat we rond ons huis een gazon hebben met een hoge heg, heb ik het ook in een moestijn buiten de omheining van de heg geprobeerd.

Ook hier blijft het signaal van de decoder op 3-5% staan. (Altijd geprobeerd met decoder en tv erbij. Op decoder elke satelliet en transponder geprobeerd, nog steeds geen signaal.

 

Verschillende opstellingen:

 

-In de moestuin, aan een houten paal bevestigd

-Uit het dakraam + naast het dakraam op een ladder vastgehouden, vlak boven de heg uit

- Op binnenplaats, 10 meter van de heg af

-Een open plek in de heg, 1,5 meter van hek moestuin

-Midden van het gazon

 

Ik heb nog geen muurbeugel gekocht want ik weet niet of ik hem vanwege de heg plaatsen kan.

 

Graag zou ik van mensen wat tips/goede raad willen hebben.

 

Alvast bedankt!

Triax 80cm, Golden Interstar DiseQc motor, SAB Titan 2 HD Combo, Lemon 030-ci, SAB FTA 2000

Al ontvangen: Astra's, Hotbird.

Nog te ontvangen: Yamal's, Amos, Thor, Intelsat's
-----------------------------
Timmy®

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste TimmySat

 

Och, het moet toch mogelijk zijn om een aantal satellieten te kunnen ontvangen.

De signalen komen binnen met een elevatie van 28-29 graden. Dan kan een heg van 1,5 meter nooit een probleem vormen. Heb je al eens op deze site gekeken: http://www.dishpointer.com/

Vul je plaatsnaam in en de satelliet die je wilt ontvangen, zoom zover mogelijk in op je huis en je kunt zo zien vanuit welke richting het signaal komt. Ook kun je de elevatie aflezen. Als je de elevatie van de schotel goed instelt en je draait hem in de juiste richting, dan moet je toch zo de geweste satelliet ontvangen.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sprietje,

 

Bedankt voor het bericht. Ik heb het zojuist uitgeprobeerd maar het signaal blijft rond de 127 hangen (volgens de decoder). Af en toe uitschieter naar 138(helft van de balk).

Omdat ik toch denk dat ik de schotel ergens anders moet plaatsen, voeg ik enkele foto's van de tuin/huidige opstelling bij...

 

EDIT: zie net dat er op de LNB een aantal driehoekjes staan die iets aangeven. Moet ik de LNB op een speciale manier houden?

Ook ziet de LNB er oud uit (verkleurd, bovenkant kan eraf.) Misschie is hij aan vervanging toe?

 

http://tinypic.com/r/kwbc0/6 [De zijkant van het huis met de hoge heg]

http://tinypic.com/r/2czorop/6

http://tinypic.com/r/34xj9fk/6

aangepast door TimmySat

Triax 80cm, Golden Interstar DiseQc motor, SAB Titan 2 HD Combo, Lemon 030-ci, SAB FTA 2000

Al ontvangen: Astra's, Hotbird.

Nog te ontvangen: Yamal's, Amos, Thor, Intelsat's
-----------------------------
Timmy®

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, er staat wel meer dan een heg, het staat vol jonge bomen en die geven ook al ontvangstproblemen. Je zou kunnen kiezen voor het dak maar ik vrees dat over een paar jaar de bomen dan ook weer een storende factor worden.

Ik weet natuurlijk niet van welke richting de signalen komen, maar is het niet mogelijk achter de heg of achter de bomen de schotel weg te zetten.

Het is natuurlijk eerst handig via dishpointer te kijken waar de signalen vandaan komen. Je hebt een draaibare schotel dus dat is zeker een ontvangsthoek van 90 graden tenzij je genoegen neemt met de ontvangst van wat minder satellieten.

Om eerst eens uit te testen zonder rotor, kun je de aansluiting van de lnb gewoon recht omlaag zetten. Dat moet je toch al flink wat signaal binnenkrijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt grondstof en Sprietje,

 

Ik heb in de standaard een houten paal geplaatst en de schotel er aan gehangen. Daarna alles op het bruggetje achter het hekje gezet.

Gisteren heb ik de Astra 1 voor het eerst ontvangen (zonder motor). Was wel verbaasd want ik dacht dat de schotel misschien inderdaad te scheef stond ofzo.

Hij hangt nu niet waterpas [scheef] maar het beeld is goed... :-)

Vandaag nog een beetje gespeeld met de richting en dit is het resultaat:

 

Astra 2A-B-D 90% =>Oost 23,5

Astra 1D-3A 70% =>Oost 28,2

Intelsat 802/ EU10805 65% =>Oost 28,2

Eutelsat W6 50% op enkele transponders =>Oost 23,0

 

EDIT: Zie net dat de satellieten op de decoder anders heten dan op dishpointer.com.

 

Wat mij wel opvalt is dat er maar 1!! Nederlandse ongecodeerde zender was, BVN. Zelfs regionale zenders zijn niet te ontvangen. Duits, Frans, etc, maar geen Nederlands. Of moet ik daarvoor op een andere satelliet zijn?

 

Met motor heb ik het nog niet werkend gekregen. Die moet toch echt wel waterpas hangen, wil het werken...?

aangepast door TimmySat

Triax 80cm, Golden Interstar DiseQc motor, SAB Titan 2 HD Combo, Lemon 030-ci, SAB FTA 2000

Al ontvangen: Astra's, Hotbird.

Nog te ontvangen: Yamal's, Amos, Thor, Intelsat's
-----------------------------
Timmy®

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het idee dat die ene ongecodeerde zender, BVN via de Hotbird bij je binnen komt, vooral omdat het de enige Nederlandse zender is.

Het zou er op wijzen dat je de schotel niet goed uitgericht hebt staan en dat je via overeenkomstige transponders denkt naar Astra te kijken doch in werkelijkheid naar een andere satelliet.

Ook heb je het over de motor, als die niet waterpas is hoef je er niet eens aan te beginnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het idee dat die ene ongecodeerde zender, BVN via de Hotbird bij je binnen komt, vooral omdat het de enige Nederlandse zender is.

Het zou er op wijzen dat je de schotel niet goed uitgericht hebt staan en dat je via overeenkomstige transponders denkt naar Astra te kijken doch in werkelijkheid naar een andere satelliet.

Ook heb je het over de motor, als die niet waterpas is hoef je er niet eens aan te beginnen.

 

Excuses, ik bedoelde dat BVN de enige ONGECODEERDE zender is. Ik krijg wel signalen van Ned 1,2,3, etc binnen maar daarbij krijg ik alleen het woordje ''scrambled''.

Ik laat de motor voorlopig even doen, aangezien ik hoorde dat mijn schotel voor een aantal satellieten toch te klein is. Ben nu al 2 dagen bezig met Hotbird op te vangen, ik krijg alleen steeds Astra's i.p.v. die Hotbirds. In die richting, aan de andere kant van de weg staat het huis van de buurman met veel hoge bomen. Misschien blokkeren die bomen het signaal?

Triax 80cm, Golden Interstar DiseQc motor, SAB Titan 2 HD Combo, Lemon 030-ci, SAB FTA 2000

Al ontvangen: Astra's, Hotbird.

Nog te ontvangen: Yamal's, Amos, Thor, Intelsat's
-----------------------------
Timmy®

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nu Hotbird, dus voorlopig genoeg kanalen. Motor heb ik even niet nodig.

Waarschijnlijk wil ik over een paar maanden toch een grotere schotel waarbij ik een nieuwe motor nodig heb...

Op enkele kanalen soms wat blokkerig beeld maar neem aan dat schotel beetje aangepast moet worden.

Dus voorlopig tevreden!!! :D

Triax 80cm, Golden Interstar DiseQc motor, SAB Titan 2 HD Combo, Lemon 030-ci, SAB FTA 2000

Al ontvangen: Astra's, Hotbird.

Nog te ontvangen: Yamal's, Amos, Thor, Intelsat's
-----------------------------
Timmy®

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb hier ook een motek sg 2100 maar krijg alleen sirius goed maar amos is al veel zwakker als ik handmatig draai en als ik hebm op

ucals configureer (4,8 latitude en 52,3 longlitude dat haal ik altijd door elkaar) dan staat de schotel bij amos helemaal naar rechts in de rechterhoek.

Ik had m op een oude extrem aaan gesloten om te draaien maar het is nog een verrecte lastig klusje vrogere met de reambox ook ding ging alle kanten op (behalve de goeie).

 

Inmiddels heb ik een mooie trimax spectrum analiser maar dat houdt m niet tegen. Hij blijft zwalken van rechts naar links. Voorheen had ik met eeen primefocus 140 waar ik eerst ook geen nile sat o kreeg maar wel andere satelieten. Het heeft me zeker 2 jaar zoekwerk gelevert om alles goed naar de sateliet te richten het zat hem in de elevatie hoek die niet 7 graden maar 4,56 graden moet zijn hetzelfde als de latitude. Vraag me niet of het klopt allemaal maar het werkte geweldig. Nu moet door renovatie de schotel eraf en begint het geetter met die stab zooi weer opnieuw

 

Ik zie wel allemaal pieken op mijn spectrum analizer maar ik heb meer pieken dan zenders ....

Ga eerst maar is effetjes lezen hoe ik dat allemaal opnieuw moet instellen had een handlijding van ziezitec gelezen maar er klopt niks van

met 1 meter schotel en een inverto twin balk pro lnb vrij op gesteld op 10 meter hoogte .

 

Tja het is altijd weer een nieuwe ervaring naar 10 jaar sateliet hobby

Maar werer is opnieuw lezen hoe het allemaal ook alweer was .. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...