Ga naar inhoud


Schotel moet weg van buurman.


D.Quijote

Aanbevolen berichten

Ik woon buiten Spanje ook nog in Nederland, daar heb ik een kleine beneden woning die ik al ruim 35 jaar heb. Daar heb ik al 20 jaar een schotel hangen aan de zijgevel net onder het platte dak, dit natuurlijk met toestemming van de buurman. In mijn tuin kan ik de schotel niet plaatsen vanwegen een paar hele grote bomen die 50 meter verderop staan. Het is een apparte beneden en boven woning, met ieder zijn eigen voordeur. Het appartement is gesplitst en ingeschreven bij de V.V.E. Nu heb ik sinds verleden jaar een nieuwe boven buurman, en die wil de schotel weg hebben. Zijn vrienden, als hij die tenminste heeft, vragen of hij een Turk is geworden vanwegen die schotel. Dit zijn zijn woorden, en niet de mijne trouwens. Sinds we terug zijn uit Spanje heb ik geen ontvangst meer van Astra en Hotbird, de LNB kan natuurlijk kapot zijn of hij heeft de schotel verdraaid of iets aan de coax gedaan, maar dat kan ik niet zien vanaf beneden.Hij wilde ook al de schotel eraf halen en in mijn tuin gooien, maar dat durft hij waarschijnlijk niet. Hij laat me ook niet binnen om de schotel opnieuw af te stellen of de LNB te vervangen. Ik moet maar kabel nemen om TV te kunnen kijken, ik heb trouwens wel digitenne, maar dat weet hij niet. De schotel staat absoluut niet in het zicht, maar hij vind van wel. Ik heb wel de V.v.E. gebeld of die een oplossing hebben, ik zou terug gebeld worden door een advocaat, maar dat is nog niet gebeurd. als bijlage een foto van de situatie. Er is intussen wel en boom gekapt, dus hoopte op ontvangst van van Astra, dus een ander schoteltje opgehangen aan mijn gevel, maar helaas bij Hotbird houdt het op, alles wat verder naar het oosten zit lukt niet, zoals je ziet zit er een hele grote boom in de weg.

Is er voor deze situatie een oplossing ?

 

Salu2, D.Quijote

post-33726-0-50855000-1345284600_thumb.jpg

post-33726-0-28963400-1345284613_thumb.jpg

 M7 sat 801, Amiko HD 8155 en HD 8165 + combo

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 52
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

  • Moderator

Een pragmatische oplossing zou zijn om de schotel op het platte dak uit het zicht te plaatsen.

Misschien krijg je de VVE mee en toestemming om het dak te mogen gebruiken.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laat de VVE dit oplossen. De schotel hing er al voor de opsplitsing en zou dus vermeld moeten staan. Indien de bovenbuurman de boel (bewijsbaar) gesaboteerd heeft kun je hem aansprakelijk stellen.

In principe heeft hij bij de aanvaarding van de woning zich akkoord verklaard met die schotel aan de gevel.

aangepast door Mojo

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Bij een appartement is de zijgevel gemeenschappelijk bezit van de VVE

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

BesteD.Quijote

Zijn deze twee foto’s nu van dezelfde schotel genomen? Vreemd, op de eerste foto zie je dat de schotel in het verlengde van de muurbeugel wijst, op de tweede foto staat de schotel er haaks op. Wat ik helemaal vreemd vind, is dat de aansluiting van de lnb omhoog zit i.p.v. omlaag. Kan het misschien zijn dat er water in de lnb is gelopen?

Ik sta trouwens verbaast dat je nog signaal boven die boom uit ontvangt. De signalen komen tussen 28 en 29 graden elevatie binnen. Het lijkt me dat de elevatie naar de bovenzijde van de boom al meer is maar dat kan gezichtsbedrog zijn. Al met al ziet het er naar uit dat je binnen zeer afzienbare tijd toch geen signaal meer kunt ontvangen want die boom wordt natuurlijk elk jaar weer iets hoger.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het punt is dat er maar 2 leden van de V.v.E zijn, de boven buurman en ik. Ik heb ook al tegen hem gezegd dat de schotel er al hing toen hij de bovenverdieping kocht. Heb hem ook aangeboden de schotel d.m.v. een schotelvoet op het platte dak te zetten, maar dat wil hij ook niet. Hij klaagt overal over trouwens, als ik de bbq aan maak vind hij ook niet leuk. Verder was het pand toe aan wat onderhoud dus het dak is vernieuwd en de voorgevel is gereinigd en opnieuw gevoegd, dit hebben we gezamelijk opgelost, maar ging ook niet gemakkelijk. Ik heb natuurlijk wel mijn aandeel betaald.

Ik denk trouwens niet dat in zijn koopcontract staat dat er een schotel hangt, maar ik heb wel mijn contract nog bewaard met multichoise. Ik probeer nu via de buren bij mijn schotel te komen, maar dat is ook niet makkelijk, moet dan met een lange ladder door hun huis naar de 1ste verdieping, waar een terras en dan die ladder zo'n 8 meter uitschuiven, dan kan ik er misschien net bij.

 

Salu2, D.Quijote

 M7 sat 801, Amiko HD 8155 en HD 8165 + combo

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Sprietje, hier nog een foto van beide schotels.

 

 

Wat ik helemaal vreemd vind, is dat de aansluiting van de lnb omhoog zit i.p.v. omlaag. Kan het misschien zijn dat er water in de lnb is gelopen?

 

 

Heel juist opgemerkt, ik dacht al er zal vast wel iemand komen die dat ziet. Het is een geheel in metaal gegoten duo LNB, en afgetaped met krimptape. Nu de reden waarom hij onderste boven zit. Een duo LNB regel je af op hotbird en astra hangt er dan naast. Nu had ik hier in Nederland toen nog een analoge pace, en die heeft geen disecq. Dus als je die aanzette kreeg je alleen hotbird te zien, en mijn vrouw keek graag Duitse zenders, dus vandaar dat de LNB is omgedraaid en op astra is afgeregeld. In de zomer nam ik mijn digitale deco mee uit Spanje. Maar tussendoor als zij even in Nederland was kon ze zo gewoon de duitse zenders kijken. Trouwens we hadden in die tijd hadden we ook nog kabel, voor de Nederlandse zenders.

 

Salu2, D.Quijote

post-33726-0-08327800-1345292625_thumb.jpg

 M7 sat 801, Amiko HD 8155 en HD 8165 + combo

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK, het gaat dus over twee schotels en niet over één.

Op de ene zit een monoblock Astra 1 – Hotbird, en waarvoor is de andere schotel dan?

Je schrijft:

“Een duo LNB regel je af op hotbird en astra hangt er dan naast.”

Daar ben ik het helemaal niet mee eens. Je kunt net zo goed op de Astra 1 uitrichten en dat de kop van de Hotbird er naast hangt.

Bovendien doet dit helemaal niets af is de diseqc-volgorde. Dat wordt bepaald hoe de twee koppen op de ingebouwde diseqc-switch zijn aangesloten. Wel is het zo dat een monoblock Astra 1-Hotbird meestal gemaakt is voor een 80cm-schotel.

Het is trouwens vrij uitzonderlijk dat bij een monoblock Astra 1-Hotbird de Hotbird op diseqc 1 zit en de Astra 1 op diseqc 2. Normaal gesproken is dit juist andersom.

Je kunt het monoblock dus gerust andersom hangen, dus met de aansluiting omlaag.

Is het niet mogelijk de twee schotels te combineren, dus een multirail op één schotel? Dan kom je al tegemoet aan de wens van je buurman dat je één schotel weg haalt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De bovenste schotel heb ik totaal geen signaal meer op, dus die bij de lastige buurman hangt, en ik niet bij kan komen. Dus dacht ik nadat die ene boom gekapt was, dat ik misschien vanuit mijn tuin nu wel ontvangst had, dan was het probleem opgelost. Want vroeger kon ik helemaal niets ontvangen vanuit mijn tuin.

Dus vandaar die 2de en lagere schotel, maar daar ontvang ik wel hotbird op maar meer naar het oosten zit de boom in de weg. Ik heb hem zelf nog even vlak onder zijn balkon gemonteerd dus 2 meter hoger, maar ook geen ontvangst voor Astra.

Dus tijd dat de bliksem in die boom slaat, of een goede storm, waardoor de rechter kant afbreekt.

 

 

Salu2, d.Quijote

 M7 sat 801, Amiko HD 8155 en HD 8165 + combo

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Afb042small.jpg

 

Je kunt ook met beugels en een paal de schotel wat hoger krijgen.

 

Die beugels kun je krijgen in verschillende afstanden tot 60 cm. afstand van de muur

 

Dan zou je ook een groter formaat schotel kunnen bevestigen voor betere ontvangst.

 

Trouwens... Als de kat van huis is, dansen de muizen.... :)

aangepast door Melchiorskystar
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat monoblock voor Astra 19.2 en Hotbird op 13 staat om een andere reden op z'n kop

Bij de Multichoise decoders en de latere Canaal+ decoders en zelfs nog bij de CanalDigitaal decoders was het niet mogelijk om de disecq instelling te veranderen in het menu.

Astra was standaard op A ingesteld en de andere satelliet was standaard op disecq B ingesteld

Bij het Monoblock is de disecq instelling anders om, dus Astra op B en Hotbird op A.

Een veel gebruikte oplossing was om het Monoblock op z'n kop te monteren, dan kwam de disecq instelling wel overeen met de instelling van de CanaDigitaal decoders.

De oplossing zoals aangegeven door D.Quijote door met vulkanisatie tape de aansluiting waterdicht te maken was toen heel gebruikelijk maar werd niet geadviseerd.

Helaas werd daar wel eens niet naar geluisterd. :)

Toch denk ik dat het na zoveel jaren niet dé oplossing is om water tegen te houden. Na zoveel jaar, waarschijnlijk 10 jaar of al langer, zal de tape wel vergaan zijn en zijn afdichtende werking hebben verloren.

 

Kortom, een nieuwe lnb alleen voor astra 19.2 zal naar mijn mening de ontvangst van de duitse FTA zenders weer mogelijk maken.

Wel opnieuw de schotel even uitrichten

Ik denk dus niet dat de buurman aansprakelijk is voor het niet meer kunnen ontvangen van de satelliet signalen.

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Inderdaad Johan45

Als in het monoblock de Hotbird diseqc-A heeft en de Astra 1 diseqc-B, dan krijg je bij een satellietontvanger zonder diseqc-instelling of waarbij die niet instelbaar is, inderdaad alleen de Hotbird te zien. Het omdraaien van het monoblock is dan een mogelijkheid om toch de Astra 1 te ontvangen. Maar dit staat los van het gegeven wat @D.Quijote schreef dat of je nu de kop van de Astra 1 in de klem zet of de kop van de Hotbird.

Overigens is het tegenwoordig zeer uitzonderlijk dat bij monoblocks de Hotbird diseqc-A heeft en de Astra 1 diseqc-B want het is bijna altijd Astra 1 is diseqc-A en Hotbird is diseqc-B maar vroeger was dat meer gebruikelijk.

Ik denk inderdaad ook dat die oude spullen eens vervangen moeten worden door moderne.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We dwalen nu wat af, mede door mijn schuld omdat ik de LNB andersom gemonteerd had, het was inderdaad een monoblock,dus deze discussie kunnen we sluiten.

Het punt is dat mij de toegang tot mijn schotel ontzegd wordt door de nieuwe boven buurman, dus kan ik niet uitvinden wat er aan de hand is. Ik heb hem verteld dat ik bij mijn schotel wil omdat ik geen signaal meer heb, zijn antwoord was: je mag hem weghalen. Je neemt maar kabel zoals iedereen. Zoals Ceesv al schreef, de zijmuur is gemeenschappelijk eigendom van de VVE, dus hij moet me erbij laten. Of de buurman onschuldig is heb ik mijn twijfels over, mede omdat hij gezegd heeft dat hij de schotel eraf zou halen en in mijn tuin te gooien. Als ik erbij kan is het probleem zo opgelost, even een nieuwe LNB erop en even afstellen.

 

Salu2, D.Quijote

aangepast door D.Quijote

 M7 sat 801, Amiko HD 8155 en HD 8165 + combo

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...