Ga naar inhoud


is er een maximum temp in een ruimte waar een pc kan draaien?


sattv4iedereen

Aanbevolen berichten

hi,

eindelijk zomer.maar aan een zomer met hogere temperaturen zijn er ook nadelen.

is het bekend hoe warm het mag zijn in een ruimte waar een pc werkt als particulier?momenteel 30,5°c.met oude pc's lukte dat niet,maar de nieuwere kunnen er blijkbaar beter tegen,maar toch.

als ik naar plaatsen ga waar er één of meerdere servers staan,dan is dit lokaal altijd voorzien van een airco voor altijd dezelfde temperatuur en vochtigheidsgraad.

beetje tips aub.

.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hier is algemeen niet op te antwoorden hangt van de

behuizing en voeding af

Er zijn voedingen met 1 en 2 ventilatoren

Er bestaan kasten zonder extra ventilatoren en kasten met 4 vertilatoren (evt zelfs nog meer)

 

Persoonlijk denk ik dat tot 40 graden binnen temp geen problemen te verwachten zijn.

 

Laptops hebben altijd al koel problemen daar kan het vlugger mis gaan

 

Verder hebben de processoren en temp sensor als ie te warm wordt gaat die

gewoon langzamer werken om af te koelen (zoals bij de mensen :) )

aangepast door pukje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Laat ik je dit zeggen @sattv4iedereen

Als je in Spanje een laptop langdurig en intensief gebruikt en je hebt er geen koelplaat onder met een aantal ventilatoren, dan kun je er op wachten totdat hij het begeeft. Gebeurt dat niet binnen één jaar dan toch wel het tweede jaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onzin ik woon in Spanje, mijn laptop die ik nu gebruik is bijna 5 jaar oud en staat 24/7 aan en wordt vaak intensief gebruikt, het is hier 30 graden in huis en de laptop werkt zo al jaren zonder enige problemen. Ik heb er dus ook geen koelplaat onder. Een laptop gaat kapot omdat mensen elke 3 a 4 maanden vergeten het stof eruit te blazen waardoor de laptop minder gaat koelen(lastig als alles dicht zit met stof). Een busje perslucht doet wonderen.

 

Ik heb ook nog een PC die al een jaar of 7 oud is en deze staat in een kamertje waar het in de zomer ruim 35 graden wordt, ook deze PC draait vrolijk door. Het is wel een Spaanse PC met koelgaatjes aan de zijkant in de klep en een extra fan. Ook deze blaas ik met regelmaat vrij van stof.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is hier (in Griekenland) als sinds half juni meer dan 32 graden binnen in huis, dag en nacht, en de laptop en table top PC draaien nog altijd.

Table top al sinds 7 jaar, laptop sinds 4 jaar

aangepast door FritsV

Mabo schotel 1,80 mtr op Astra1, Hotbird en Astra3

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lokale PC-reparatiebedrijf in Zuid-Spanje waarschuuwt iedereen die zijn kapotte laptop ter reparatie aanbiedt, er een koelplaat onder te zetten. Zowel mijn buurman als ik hebben in het begin kapotte laptops gehad omdat ze te warm werden. Het gaat dan wel om ongeveer 35 graden omgevingstemperatuur.

En natuurlijk maak ik de laptop regelmatig met de stofzuiger stofvrij op de koelgaten en fan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sprietje: doe ik (sinds dit jaar) ook: stofzuigen en een koelventilator eronder. Had in mijn laptop een paar maal een temperatuur van de grafische interface van 104 graden :(

Maar hij wekr nog steeds.

aangepast door FritsV

Mabo schotel 1,80 mtr op Astra1, Hotbird en Astra3

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn laptops slijten ook sneller in TR dan ze in NL deden.

 

Wat vooral belangrijk lijkt te zijn is ruimte. Niet opsluiten in een kast b.v. en een airco kan geen kwaad nee. Wij koelen ons kantoor 24/7 met een airco in deze tijd van het jaar (temp. tot over de 40 graden in Juli en Augustus).

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je kijkt naar het aantal bit errors dan zie je die al oplopen bij omgevingstemperaturen van 21 graden (de processor temperaturen liggen dan zo rond de 40 a 45 graden)

Lopen de temperaturen hoger op dan werkt de PC wel maar het aantal fouten lopen ook op en in een netwerk zie je dan de snelheid van het netwerk al aardig teruglopen of zelfs in elkaar klappen.

Ik heb 1 klant waar alle pc van de werkvloer zijn verdwenen en er alleen nog een toetsenbord, muis en scherm op de werkplek staan de rest staat in een gekoelde PC ruimte waar de temperatuur op 18 graden wordt gehouden.

Hadden ze voorheen aan een netwerk van 100MB niet voldoende en wilde men opschalen naar gigabit, door deze actie komt de benodigde snelheid meestal niet meer boven de 15MB.

Dus temperatuur speelt in een netwerk een grote rol, in een standalone PC is dit echter veel minder van belang maar de algemene regel is hoe kouder hoe beter. Dus niet in een kast oid. maar vrij opstellen zodat de ventilator er zo koel mogelijke lucht door kan blazen ipv in zijn eigen warme lucht rond te draaien.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

En natuurlijk maak ik de laptop regelmatig met de stofzuiger stofvrij op de koelgaten en fan

 

Met de stofzuiger? Inderdaad als jij je laptop snel kapot wilt hebben maak je hem schoon met een stofzuiger (statische elektriciteit).

 

Met een busje perslucht blaas je alles schoon en open(werkt ook beter als een stofzuiger) en geeft geen statische elektriciteit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met de stofzuiger? Inderdaad als jij je laptop snel kapot wilt hebben maak je hem schoon met een stofzuiger (statische elektriciteit).

 

Met een busje perslucht blaas je alles schoon en open(werkt ook beter als een stofzuiger) en geeft geen statische elektriciteit.

 

Hij schroeft hem volgens mij niet open, maar houdt de mond op het fangat. Maakt dat ook uit? Kan de statische elec. dan overslaan?

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ penthe

 

Ook perslucht geeft statische elektriciteit.

Of je nu zuigt of blaast bewegende lucht geeft statische elektriciteit.

Sterker nog met perslucht is de lucht stroom sneller dan van de zuigkracht van de meeste stofzuigers.

En zal dus waarschijnlijk zelfs eerder een hogere lading ESD veroorzaken.

 

Dan zul je toch echt met een ionisatie bar( bij perslucht) moet werken om ESD te voorkomen.

aangepast door Alventali

Groetjes Alv

Visiosat bi sat met 4 LNB's & een kabel aansluiting
VU+ Duo met 2* DVB-S2, en een Vu+ Duo2 met 2* DVB-C

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je dat antwoord verwacht had zul je het een en ander al wel opgezocht hebben.

Ik ben niet helemaal on ervaren waar het gaat om ESD.

Ik ben 14 jaar werkzaam geweest in de dunne film techniek van operator tot technician / engineering

Maakte 20 jaar geleden al 11.5" kleurenschermen en stond 10 jaar geleden ook mee te werken aan OLED displays

 

Waar ik je een stukje gelijk in moet geven is dat de beweging van de zachte borstel ook mee speelt.

Of het een en ander elkaar opheft dat is alleen meetbaar.

Zogenaamde droge lucht gebruiken helpt natuurlijk maar zonder ionisatie bar blijft ook droge lucht ESD geven.

Minder dan een gewone compressor met normale lucht maar het doet het nog steeds.

 

Het allerbelangrijkste voor koeling is dat de warme lucht afgevoerd kan worden.

En als alles dicht zit met stof gebeurd dat in iedergeval niet.

Groetjes Alv

Visiosat bi sat met 4 LNB's & een kabel aansluiting
VU+ Duo met 2* DVB-S2, en een Vu+ Duo2 met 2* DVB-C

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak je geen zorgen, in mijn kast wordt het soms 45+ graden (ondanks 4 fans (1 20CM diameter)).

Mijn CPU heb ik een keertje op 110 graden laten lopen; 4,7+Ghz. Het werkt nu, na 2 jaar nog steeds.

 

80 Graden moet dus geen probleem zijn. (Of het gezond is is een tweede!)

Xtrend ET7500 - Visiosat G4D Quadro9 - 13 - 19.2 - 23.5 - 28 - 36

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...