Phoenixx Geplaatst: 20 augustus 2012 Geplaatst: 20 augustus 2012 Gewoon even een vraag over deze lnb. Ik heb deze in china besteld en geeft mij fantastiche resultaten. Nu wordt er beweerdt in een duits forum dat het een clone lnb is. Hoe her ken je dit en hoe zit het met de fuji stargold lnb ? en waar je op moet letten.. Mijn vraag is hoe het dan kan dat ik betere ontvangst heb als inverto of invacom op mijn primefocus 140 dish. Weet iemand hoe dat zit .. dit is geen reclame maar gewoon een vraag mocht het zo zijn ga ik uiteraard op zoek naar een 8 echte Prime focus lnb.. Bedankt alvast .. Phoenixx
sat87 Geplaatst: 22 augustus 2012 Geplaatst: 22 augustus 2012 Welk type Inverto of Invacom gebruik je dan? Toch niet met vaste feed-horn voor kleinere (offset)schotels. Ik gebruik de Inverto black pro (flens-lnb) met losse feed-horn voor op mijn prime focus schotels en die werkt super. Sat87, 87 niet mijn geboortejaar, maar begonnen met satelliet ontvangst. TBS5929 / TM5402 HD M3 /ClarkeTech5100C, 3x80cm 1x150cm 2x180cm 1x280cm schotels. KU, Ka-d, S en C-band, 76oost tot 61west
Sprietje Geplaatst: 22 augustus 2012 Geplaatst: 22 augustus 2012 Beste Phoenixx Is de f/D-verhouding van deze lnb in te stellen? Je zegt dat deze beter is dan de inverto of invacom-lnb. Waar merk je dat aan? Kom eens met wat gegevens die aangeven dat die werkelijk beter is.
Phoenixx Geplaatst: 23 augustus 2012 Auteur Geplaatst: 23 augustus 2012 (aangepast) Het is allemaal voor een Prime focus 140 schotel. Dit is een schotel uit het analoge tijdperk Zo maken ze ze niet meer .. De f/d verhouding bij een Primefocus schotel is 0.35-0.45 dus dat klopt zeker. Heb nog geen black ultra erin gehad Ik had eerst een oude lnb flansch die bijgeleverd was en heb deze verwisseld voor een adf 120 met instelbare feedhorn. De oude invacom twf-031 is vervange door een Inverto twin flansch lnb . Dit werkt tot dus ver erg goed en krijg Nilesat goed doorop een inpandig balkon. Nu heb ik de lnb + feedhorn eraf gehaald en om te testen de 70 Db 0.1 db lnb erop gezet. Nu waren de signalen van Nilesat veel sterker met afregelen maar ik hoor dat je voor 40 Euro (incl shipping) nooit zo`n een goeie lnb kan krijgen. Vandaar mijn vraag.. 23 augustus 2012 aangepast door Phoenixx
Phoenixx Geplaatst: 23 augustus 2012 Auteur Geplaatst: 23 augustus 2012 De rechtse 2 afbeeldingen Fuji en santech schijnen wel echt te zijn.
sat87 Geplaatst: 23 augustus 2012 Geplaatst: 23 augustus 2012 Blijkbaar dan toch een heel goede clone, volgens mij zag ik op deze site ook ander clone-spul. De Fuji en Santech worden in Indonesie gemaakt, en kosten daar rond de 32 euro. Sat87, 87 niet mijn geboortejaar, maar begonnen met satelliet ontvangst. TBS5929 / TM5402 HD M3 /ClarkeTech5100C, 3x80cm 1x150cm 2x180cm 1x280cm schotels. KU, Ka-d, S en C-band, 76oost tot 61west
Drs. IJzerbout Geplaatst: 23 augustus 2012 Geplaatst: 23 augustus 2012 Nu waren de signalen van Nilesat veel sterker Vandaar mijn vraag.. Wat bedoel je met veel sterker? Veel mensen kijken naar de "sterkte" ook wel volkomen foutief AGC genoemd. Dat betekent niets anders dan dat de LNC wat meer HF gain op de coax kabel brengt. Het gaat uitendelijk om de Signal Quality en die is afgeleid van de BER. Ik zou me zeker niet blind staren en laten verleiden door die 0,1 dB die de Chinezen erop drukken. Die waarde is toch niet na te meten en klinkt wel indrukwekkend. "On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."
Sprietje Geplaatst: 23 augustus 2012 Geplaatst: 23 augustus 2012 Beste Phoenixx Het is net wat Drs. IJzerbout schrijft. Dat hij meer signaalsterkte geeft, zegt helemaal niets. Alleen een betere signaalkwaliteit daar heb je wat aan. Maar heb je nu bijv. gemerkt dat je met deze lnb bepaalde zenders wel kunt krijgen die je met de oude lnb niet kon krijgen. Verder schrijf je: "Ik heb er nog geen Black Ultra in gehad". Dat kan som best aardig uitpakken maar de Inverto Black Ultra is een lnb voor een offsetschotel en die zijn gemaakt voor een f/D-verhouding van 0,6. Een lnb voor een primefocus-schotel heeft een f/D verhouding van 0,35-0,45 omdat prime-focusschotels die f/D-verhouding hebben. Ga je dus een Black Ultra op een primefocus-schotel zetten, dan kijkt hij maar naar een zeer beperkt gedeelte van de schotel. Als jij er een hebt van 140cm, dan ontvangt hij slechts op de binnenste meter van de schotel. En dan is het natuurlijk niet verwonderlijk dat een Black Ultra niet optimaal presteert op een Prime Focus schotel.
Phoenixx Geplaatst: 23 augustus 2012 Auteur Geplaatst: 23 augustus 2012 (aangepast) Even voor dr ijzerbout ik krijg idd meer zenders binnen op nile sat en de ber is goed. Ik merk namelijk dat als ik mijn lnb op signaal afregel de ber automatich minder wordt. Ken ik op de trimex 3500 zien maar ook op de dream 7000 waar een mooie ber meter inzit die eigenlijk nog veel duidelijer is maar dan voor 1 freq. Het komt gewoon harder binnen dan dus. Even over de inverto black ultra, ja ik zij dat cynich omdat ik wel meer draadjes heb gelezen over misaanpassing ten gevolge van een onjuiste f/d aanpassing .. Even voor alle duidelijkheid -- Primefocus --lnb in het hard van de Schotel -- f/d verhouding is 0.32 - 0.44 -- Offset schotel heef de lnb aan de onderkant van de schotel Gibertini 1-50 -- f/d verhouding is 0.6 Toch is er wat voor te zeggen, de veldsterkte gedraagd zich als een klein balletje in het brandpunt van de schotel dus als je in een Primefocus een offset lnb plaatst die heel gevoelig is zou het kunnen zijn dat in het balletje veldsterkte toch flink wat signaal doorkomt en vooral bij de inverto offset lnb kan het zijn dat je meer signaal krijgt hoewel ik goed besef dat je een misaanpassing hebt vanwege de structuur prime / offset. Maar de redenatie dat je een 70 cm signaal pakt ipv 140 hoeft dus niet omdat binnen dat balletje signaal niet exact bekent is hoeveel randement de feedhorn ingaat. Het lijkt erop dat bij offset lnb`s grotere versterking optreed als bij primefocus lnb`s omdat daar toch veel meer van gemaakt worden en er dus meer keus is om de beste lnb te kiezen wat betreft dx onvangst. De hobby van mij is dat ik wil weten hoeveel er uit de schotel te halen is. Ik heb ook een draadje gelezen over een lc 1000 lnb die signalen die niet met invacom of invertoe te ontvangen zijn wel degenlijk aanwezig zijn alleen te zwak voor deze lnb`s. de conversion gain (70 db) speeld hiermee ook een grote rol. Ik ben er bijvoorbeeld ook achter gekomen dat het brandpunt afstand van de invacom flansch niet helemaal goed staat aan de voorkand van de lnb houder waar de orginele aansluiting zit. Zet ik m aan de binnenkant met adf 120 feedhoorn krijg ik meer signaal met afregelen, maar het gaat om procenten bij wijze van proef. Ik heb wel gemerkt dat een inpandig balkon wel degenlijk invloed heeft op je signaal hoe meer ik naar buiten ga (wat eigenlijk niet mag hihi ) hoe sterker ik Nilesat binnen krijg die ik nu al dus met 750 services binnen krijg.. Over een week moet ik m weghalen wegens renovatie volgens de briegf die ik pas gekregen heb. Ik weet nog niet of ik de vve om een andere plek ga vragen, hij kan op de brandtrap ( kan ik makkelijk bij) of op het platte dak voor thaicom 5 die ik nu net niet haal kom tot 72 e ) maar het kan ook zijn dat de chef over m`n balkon begint te miieren (had ik maar niks gezegd) en ben vanplan de 140 prime te verkopen om een 180 er te halen. Heb geen goeie dingen gelezen over Jonsa ku maar als i nou wel goed in alkaar wordt gezet dan zou het toch moeten werken met meer gain ? OOk ga ik de andere schotel die ik heb gekregen van 1 m is binnen proberen achter dubbel glas om te kijken of ik astra binnen kan krijgen. Dit is wel een offset schotel en heb nog een inverto black ultra liggen hier. Zou een mooie oplossing zijn voor mensen die beweren geen signaal te krijgen als het raam met het zuiden aan de straatkant ligt. We zullen zien .. Heel verhaal ga er gewoon mee verder. hulde aan de trimax wandt die liegt niet .. 23 augustus 2012 aangepast door Phoenixx 1
Sprietje Geplaatst: 23 augustus 2012 Geplaatst: 23 augustus 2012 Beste Phoenixx Even wat opmerkingen. Een Gibertini-schotel heeft geen f/D-verhouding van 0,6 maar 0,66. Een normale offset-lnb is gemaakt voor een schotel met een f/D-verhouding van 0,6. Hoe je het ook draait of keert, de kijkhoek van een lnb voor een offsetschotel is nu eenmaal veel kleiner dan van een lnb voor een prime-focus-schotel, dus kan hij nooit een maximaal rendement hebben maar een minder goede prime-focus-lnb wel benaderen en een slechte zelfs overtreffen. Ik zeg ook niet dat je met een lnb voor een offset-schotel slechts 70cm van een prime-focusschotel pakt van 150cm diameter maar ongeveer 100cm. Een offset-schotel achter glas die zou ik altijd ondersteboven weg zetten. Dan ligt hij redelijk plat en krijg je tenmimnste nog wat licht binnen.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen