Ga naar inhoud

Constant omwisselen tussen 16:9 en 4:3 op Ketnet (Astra3)

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

Zijn er hier nog die problemen hebben met het constant heen en weer schakelen tussen 16:9 en 4:3 op Ketnet?

Probleem lijkt zich enkel voor te doen op de Astra 3 TP. Op Astra 1 geen probleem.

De andere zenders hebben het probleem - voor zover ik kan vaststellen - niet...

Aangezien we pas vandaag terug zijn van een weekje vakantie, kan ik niet zeggen hoelang het zich al voordoet.

Groetjes,

Peter

Vu+ Duo ~ 2xDVB-S2 ~ OpenPli 4.0
Triax T78 ~ 13E (Quad Platinum) - 19,2E (Quad Alps) - 23,5E (Quad Alps) - 28,2E (Quad Platinum)

Geplaatst:

welke problemen ? het signaal op astra3 is in mpeg-4, dus bestaat daar geen 3:4 en 16:9 meer. alle 3:4 uitzendingen zouden in 16:9 moeten worden uitgezonden met zwarte balken links & rechts ......... van vooruitgang gesproken.

DreamBox 8000+Xtrend ET10000+Gigablue UHD 4K, openPLi, CCcam, CD+TVV kaarten (gene zever), wavefrontier T90, EMP Centauri 33/12 multiswitch en VEEL te weinig slaap.

Geplaatst:

mpeg-4 heeft helemaal niets te maken met de aspect-ratio van 16:9, 4:3 of wat dat dan ook maar kan zijn. Het is alleen dat sommige zenders originele 4:3 opnames op 16:9 uitzenden met als gevolg een uitgerekt en vervormd breed beeld. Dan zetten ze de vlag van de uitzending verkeerd op 16:9 in plaats van op 4:3, en dat is een fout van de zender.

.: AZBox Me OpenRSI-2.1 | DM 8000HD DM 500HD DMM-GP3 | Emitor Satlook Micro+ G2 | TBS 5925 | TechniSat USB 2 HD CI :.
.: Triax TDS110, Stab HH120/MS220 | Visiosat BiSat G3D A123 HB :.

Geplaatst:

welke problemen ?

Het beeld springt hier constant heen en weer tussen breedbeeld en "zwarte balken".

Peter

Triax T78 ~ 13E (Quad Platinum) - 19,2E (Quad Alps) - 23,5E (Quad Alps) - 28,2E (Quad Platinum)

Geplaatst:

Het beeld springt hier constant heen en weer tussen breedbeeld en "zwarte balken".

Is duidelijk een probleem bij de aanlevering. Heb mijn Vu ondertussen gereboot en probleem doet zich nog steeds voor. 'k Hoop dat ze het snel opmerken bij TVV en het oplossen. Het is alsof er constant een "flag" om naar 4:3 over te schakelen meegestuurd wordt.

Peter

Geplaatst:

Het is alsof er constant een "flag" om naar 4:3 over te schakelen meegestuurd wordt.

Ben ik nu echt de enige met dit probleem? :crazy:

Ik bel eens naar TVV.

Peter

Geplaatst:

nee hoor, dat probleem heeft iedereen.

Maar er zal niet zo veel naar ketnet op 12 gekeken worden op dit forum.

groet,

clarke-tech HD4100+, gigablue UHD trio 4k, rotor 53grO-45grW, Fuba 85 cm.

Geplaatst:

nee hoor, dat probleem heeft iedereen.

Oef, dat is toch al iets. 'k Ben blij dat het alvast niet aan:mijn opstelling ligt.

Ik heb het gisteren opgemerkt toen we van een weekje vakantie terugkwamen. Voordien was het probleem er helemaal niet.

Ik heb deze morgen gebeld naar TVV maar daar kreeg ik alleen wat geleuter over de LNB die niet goed afgesteld stond... wat uiteraard niets met het probleem te maken had. Ik had het gevoel dat de dame van de helpdesk zelfs niet eens wist dat er verschillende beeldformaten bestonden, i.e. 16:9 en 4:3.

Enfin, ik ga de Astra3 en Astra1 zenders omwisselen tot dit is opgelost want vreemd genoeg doet het zich niet voor op Astra1.

Peter

Geplaatst:

Nee het komt hier ook voor, ligt echt aan de zender. In de OSD zie ik ook het icoontje voor wel/niet 16:9 in hetzelfde ritme meeschakelen, het is niet om aan te zien.

.: AZBox Me OpenRSI-2.1 | DM 8000HD DM 500HD DMM-GP3 | Emitor Satlook Micro+ G2 | TBS 5925 | TechniSat USB 2 HD CI :.
.: Triax TDS110, Stab HH120/MS220 | Visiosat BiSat G3D A123 HB :.

Geplaatst:

Ik heb ondertussen een mail gestuurd naar TVV. Hopelijk heb ik hier meer geluk dan met hun helpdesk medewerker...

Referentienummer 17077. Ze streven (sic) ernaar de vraag te beantwoorden voor 30/8.

We shall see.

Peter

Geplaatst:

Wat ook één van de redenen zal zijn dat dit niet vaak opgemerkt wordt is dat in de fastscanlijst Astra 1 gebruikt wordt voor Ketnet/OP12.

Alle Vlaamse SD-zenders in de fastscanvolgorde zijn de 23,5°-versie, uitgezonderd Ketnet/OP12. Door een of andere duistere reden zeggen ze dat de 19,2°-versie het primaire signaal is voor Vlaanderen, en de 23,5°-versie eerder bedoeld is voor Nederlanders, waar de zender in het FamilieHD-pakket zit, waar alle tot dit pakket behorende zenders op Astra 3 ziiten.

Ander voordeel is dat de Astra 1-versie 192 kbps audio heeft, waar de Astra 3-versie het met 160 kbps moet doen.

Samsung UE55KS8000 - Philips 55PUS8848/12 - VU+ Duo 4K SE - Vantage HD8000S - M7 DSR8141 - M7 SAT801 - SAB Explorer CISC
Multytenne Twin - Triax 64/Triple LNB - TV Vlaanderen Basic+

Geplaatst:

Ik heb ondertussen een mail gestuurd naar TVV.

En dit is het antwoord. We moeten dus niet rekenen op een snelle oplossing.

Geachte heer CLOET,
U hebt op 24-8-2012 een vraag aan ons gesteld. Hieronder kan u het antwoord vinden:
Dit is een lokaal probleem, het is zeker geen algemene storing.
Dit is de eerste melding dat we daarvan binnenkrijgen.
U kan proberen van een fabrieksreset uit te voeren of het probleem kan ook aan uw TV liggen.

Mocht u verder nog vragen hebben, kan u steeds terecht op www.tv-vlaanderen.be/vragen.
Met vriendelijke groet,
Glenn
Afdeling klantenservice

Pfff....

Peter

Geplaatst: (aangepast)

Ik heb de volgende reply gestuurd naar TVV.

Beste,
Bedankt voor de snelle respons.
Ik hoop echter dat het aantal meldingen dat er binnen lopen niet altijd
automatisch aanleiding geeft tot de conclusie of het lokaal dan algemeen probleem is...

Ik heb ondertussen nog drie (3) onafhankelijke meldingen verzameld op Sat4All
(http://www.sat4all.com/forums/topic/326124-constant-omwisselen-tussen-169-en-43-op-ketnet-astra3/)
telkens op andere hardware. Het is dus zeker geen lokaal probleem.

Eén van de mogelijke redenen waarom dit probleem niet vaak opgemerkt wordt,
is waarschijnlijk omdat in de fastscanlijst de zender op Astra 1 gebruikt wordt voor KetOp12.
Op deze zender doet het fenomeen zich namelijk niet voor; enkel op de Astra 3 variant (TP12129V)
en enkel voor deze specifieke zender (dus niet op Jim, 2BE, ea.).

Daarom vraag ik je om nogmaals het probleem voor te leggen aan de technische dienst.

Peter

aangepast door Pletskop

Geplaatst:

Ik heb de volgende reply gestuurd naar TVV.

Vanavond nog eens gechecked en het probleem lijkt opgelost.

Geen antwoord meer gekregen van TVV op mijn laatste e-mail.

Ik weet alleen maar dat ik zelf niets - maar dan ook niets - aan mijn opstelling heb veranderd. Zou het dan toch geen lokaal probleem geweest zijn? ;)

Peter

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen