Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Hallo,

Hier heb ik nu een zonnepaneel staan die ik van iemand heb gekregen (afbraak). Nu mijn vraag is kan ik met dit ééne paneel iets doen voor stroom opbrengst, al is het maar om er iets mee te doen in het tuinhuisje.

Module type PWX 400, 42 W

Nominal power 42

Module efficiency 8,724481

Cell type poly

Cell shape square

Cell efficiency

Number of cells 36

Cell size Length 1042

Width 462

Voc 21,3

Isc 2,7

Voc at -10 degree C 24,76125

Vmpp at 70 degree C 13,29

Voltage coefficient -0,4642857

Current coefficient 0,03259259

Power coefficient -0,43

NOCT 45

Max system voltage EU 600

Isolation Resistance Vmpp 1000 16,8

Impp 1000 2,5

Homer

aangepast door Homer

80cm Schotel smart twin lnb tvv Vu+ 1Terab

Onlangs overgestapt naar Belgacom Tv

Geplaatst:

Zonder een grote investering kan je er gewoon een lood accu op aansluiten. (Moet je wel even controleren of er een diode is aangebracht tussen de cellen en de bedrading. Zo niet, een schottky diode die een ampere of 3 kan hebben gebruiken) Het is ver van maximaal rendement, maar wel het gemakkelijkste/goedkoopste.

Op die manier kan je dan 12V spullen gebruiken in je tuinhuisje. Hoe groter de accu hoe langer het duurt om de accu te laden... Maar als hij "vol" is als je hem ingebruik neemt, en je verbruik is (veel) lager dan de opbrengst van het paneel dan zal de accu geladen blijven zonder probleem...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Geplaatst:

Hallo,

A das weinig, veel kan ik er dan ook niet mee! Was al aant kijken voor een kleine stroomregelaar voor een klein zonnepaneel.

Wat doet zo'n diode dan wel? en waar moet die dan tussen, ik heb 3 uitgangen + en - en dan ertussen staat nog een aansluitpin maar weet niet of daar stroom op staat.

Had hier een 12v --> 230v 400w liggen maar zal deze waarschijnlijk niet kunnen gebruiken daarmee.

Homer

Geplaatst:

De diode zet je in doorlaat richting van je paneel naar de accu. Op die manier belast het paneel de accu niet als er geen licht op valt.

De meeste panelen komen met de diode geinstalleerd aangezien die altijd moet worden gebruikt. De omvormer kan je prima gebruiken als je maar een accu als buffer gebruikt. Alleen wel in de gaten houden dat je accu vrij snel leeg gaat op die manier, tenzij je hem alleen gebruikt voor een radio en een lamp ofzo. (Maar die kan je dus ook direct op 12V laten werken... Een autoradio en halogeen of LED lampjes...)

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Geplaatst:

Ok bedankt voor uw uitleg! zal wel zien of ik deze dan wel de moeite vin op op het dank te leggen.

Homer

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...