Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Vanwege verhuizing dien ik opnieuw een schotel bij een familielid uit te richten, een Visiosat BiSatellite, met Astra1, 2 en 3.

Ik denk dat het uitrichten op zich wel gaat lukken, we hebben een Satmeter pro 8 die we kunnen gebruiken.

Mijn vraag is eigenlijk, welke satelliet dient er als eerste uitgericht te worden?

Mijn gedachte ging uit naar Astra 3(vanwege de NL HD zenders), om dan van daaruit Astra 1 en 2 uit te richten.

In andere topics op dit forum heb ik gelezen dat het verstandig is om eerst Astra 1 uit te richten.

De rede dat ik deze vraag stel is omdat ik heb gezien op dishpointer dat de 3 Astra's alledrie een andere elevatie hoek hebben, en ik weet dus niet in welke beginstand ik de schotel het beste kan zetten wat betreft elevatie.

Geplaatst:

@Dennis,

Hoogte middenste A3-LNB op het "nul" streepje - Elevatie schotel vooraf instellen (zie Dishpointer/locatie) - Uitrichten op A3 - LNB-Skew Astra3 bijstellen met Satmeter (op max. kwaliteit/min. ber) - Daarna voor A1 en A2 de lnb-hoogte instellen op max. signaal - De LNB-skew op max. kwaliteit/min. ber.

Succes, Marc.

post-50975-0-47783000-1346162347_thumb.jpg

1x Triax78 enkel voor 23.5° - 1x Cahors BigBisat voor 13° + 19.2° (centraal) + 28.2° - 4x Inverto Twin Black LNB - 2x DiSEqC Switch - KOKA799 - HORIZON HD-S2 Satelliet meter - 40" SONY tv met CI-module/SC - Diverse ontvangers ivm instellen en testen....   

• 2 weken later...
Geplaatst:

Gisteren schotel uitgericht, en uiteindelijk is het gelukt.

We hadden een Xsarius Satmeter Pro8 kunnen lenen, maar die heeft meer fout an goed gedaan.

We hadden de satelliet ingevuld (astra 3), de frequentie/parameters van ned1 HD ingevuld, alles ging goed, we hadden goed signaal (85/90).

Maar, geen beeld, en ik vond ook al dat de schotel teveel naar het zuiten stond gericht, vergeleken met dishpointer.

Dus daana maar met de hand uitgericht, met behulp van de signaalzoeker van de decoder, en dat ging wel goed.

Vergeleken met de meting van de satmeter moest de schotel ongeveer een cm of 10 teruggedraaid.

Het lijkt er dus op dat de satmeter een andere positie heeft uitgemeten, in plaats van Astra 3.

Maar, is dat mogelijk, aangezien we satelliet, en frequentie hadden ingevoerd?

Geplaatst:

@Dennis,

Je had blijkbaar eerst een 'andere satelliet' te pakken die ondermeer 'dezelfde frequentie/parameters' gebruikt als NED1 HD.

Veel Satmeters herkennen 'enkel' frequenties van eender welke satelliet. Gelukkig is er Dishpointer die nooit 'liegt'.

Grt, Marc.

1x Triax78 enkel voor 23.5° - 1x Cahors BigBisat voor 13° + 19.2° (centraal) + 28.2° - 4x Inverto Twin Black LNB - 2x DiSEqC Switch - KOKA799 - HORIZON HD-S2 Satelliet meter - 40" SONY tv met CI-module/SC - Diverse ontvangers ivm instellen en testen....   

Geplaatst:

De Xsarius Satmeter Pro8 is een DVB-S meter. En kan dus geen DVB-S2 satelliet signalen meten en of beeld weergeven. Wilt echt weten of de schotel uitgericht is op de astra 3. Dan kunt u het zien via de spectrum analyse of via de NIT functie. Ik vermoed dat de schotel nog niet optimaal is uitgericht. Ik zal de volgende frequentie/parameters gebruiken in de Xsarius Satmeter Pro8:

Frequentie 11914, Polarisatie: horizontaal, Fec: 27500 3/4

Dat zijn de vrij te ontvangen regionale zenders op de astra 3. Helaas zal de Xsarius Satmeter Pro8 ook geen beeld geven, omdat sommige zenders op MPEG-4 uitzetten. De Xsarius Satmeter Pro8 kan alleen MPEG1-2 beeld weergeven.

Geplaatst:

Aha, weer wat geleerd :)

Dank voor de info

Ik denk inderdaad dat het nog beter kan, maar hebben nu in elk geval beeld.

Ga het volgend week proberen met bovenstaande parameters.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen