illusion1234 Geplaatst: 6 november 2012 Auteur Geplaatst: 6 november 2012 (aangepast) Om bij een Triax 64 de kijkrichting van de vrijhangende lnb toch zo goed mogelijk naar het midden van de schotel te hebben, is het verstandig het monoblock te bevestigen op een Triax TD 20 Flexi-block, zie bijgevoegde afbeelding. Je schuift de lnb-klemmen op de rail zo ver naar binnen, dat de twee verloopringen (23-40mm) die je over beide lnb’s geschoven hebt, precies in de lnb-klemmen passen. De schuinstand van 3,5mm moet hetzelfde zijn. Let op dat je een origineel Triax Flexiblock hebt en geen SAB- universeel flexiblock. Die laatste zijn ongeschikt voor een Triax-schotel. Verder zul je waarschijnlijk een tweede verloopring nodig hebben. Ik ben de schotel nu aan het installeren. Helaas kun je de monoblock LNB niet monteren in de Triax TD 20 Flexi-block. De flexi-block is gemaakt voor lnb's die lichtjes naar elkaar toe kijken. De koppen van een monoblock staan evenwijdig en kijken dus niet naar elkaar toe. Dit geeft het probleem dat de beugels niet rond de lnb passen. Je kunt het wel maar dan moet je heel het zaakje scheef aanspannen. En ik weet niet of dat de ideale oplossing is. Proberen kan geen kwaad natuurlijk, ik zie wel waar ik uitkom. 6 november 2012 aangepast door illusion1234 Dreambox 7000S - VU+ Duo - Triax 64cm - Inverto Duo Quad LNB
Sprietje Geplaatst: 6 november 2012 Geplaatst: 6 november 2012 Beste illusion1234 Dit gaat je zeker lukken. Het is de enigste manier om er voor te zorgen dat een vrij breed monoblock Astra 1 – Hotbird met een hart op hart afstand van 65mm goed op zo’n kleine Triax 64 komt te staan. Zou je het monoblock rechtstreeks in de schotelklem plaatsen, dan gaat de vrijhangende kop te veel langs de schotel kijken.
illusion1234 Geplaatst: 9 november 2012 Auteur Geplaatst: 9 november 2012 De schotel is nu geïnstalleerd en televisie kijken lukt. Maar de uitrichting lijkt niet perfect te zijn. Voor Astra 19,2E geen enkel probleem, signaalsterkte 90% (meer lukt niet, vroeger was dat meestal 99%) en signaalkwaliteit 80% (da's een normale waarde dacht ik). Alle programmes komen netjes door. Voor Hotbird een iets ander verhaal. De signaalsterkte is ook 90%, echter de signaalkwaliteit slechts 70%. En hier lukt het niet om alle zenders te bekijken. Bij heel veel zenders komt de melding dat het afstemmen is mislukt. Ik heb de schotel in elke positie gedraaid, dit is echt het beste signaal dat ik kan krijgen met mijn schotel. Is dit normaal? Overigens ben ik al helemaal vergeten waarom ik hotbird wou ontvangen, er lijken geen deftige zenders tussen te zitten als ik de kanalenlijst zo bekijk... Dreambox 7000S - VU+ Duo - Triax 64cm - Inverto Duo Quad LNB
Sprietje Geplaatst: 9 november 2012 Geplaatst: 9 november 2012 Beste illusion1234 Ik denk toch dat je schotel nog niet helemaal perfect staat uitgericht. Heb je de rechter lnb 3,5mm lager staan dan de linker als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt? Wat je ook kunt doen om de Hotbird sterker door te krijgen is het flexiblock weg te laten en de kop van de Hotbird in de klem van de arm te zetten zoals ik in de afbeelding van bericht 11 heb aangegeven. De Astra 19,2 zal dan wel iets zwakker worden maar blijft waarschijnlijk wel voldoende om alle zenders weer te geven. Je moet de schotel dan een heel klein beetje naar het zuiden draaien. Teken dit even aan met potlood of viltstift, dan heb je je oude referentie. En tja, wat zijn deftige zenders? Er zitten veel noordafrikaanse zenders op de Hotbird tot en met de middenoostenlanden. De een wil ze niet missen, de ander geeft er niets om.
illusion1234 Geplaatst: 9 november 2012 Auteur Geplaatst: 9 november 2012 Dat kan ik idd ook eens proberen, de gewone klem gebruiken. De huidige positie ga ik zo goed als mogelijk proberen te markeren. Ik heb nu vier jaar geen satelliet gehad, daarvoor draaibare systemen en multiblock. Blijkbaar is het een valse herinnering dat er veel te zien valt op hotbird. Dreambox 7000S - VU+ Duo - Triax 64cm - Inverto Duo Quad LNB
Eduard07 Geplaatst: 9 november 2012 Geplaatst: 9 november 2012 Naast de door Sprietje genoemde zenders zit er met name nog veel Italiaans op de Hotbird. Het is maar net waar je naar kijkt. Er zitten ook best wel muziekzenders op, en persoonlijk kijk ik nog wel eens naar SF-info. (Maar in München zit SF waarschijnlijk ook wel op de kabel op misschien al op DVB-T op een zonnige dag. ) Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0
Sprietje Geplaatst: 9 november 2012 Geplaatst: 9 november 2012 Beste illusion1234 Ik heb het voor de zekerheid toch nog een keer nagerekend of ik de eerste keer geen fout in de berekening heb gemaakt maar dit monoblock Astra 1 – Hotbird is uitstekend te gebruiken in Munchen op een Triax 64.
illusion1234 Geplaatst: 12 november 2012 Auteur Geplaatst: 12 november 2012 Vanaf ik een momentje tijd heb ga ik de koppen nog eens in de andere houder stoppen. Eens kijken of dat een beter signaal oplevert. Toch bedankt om dit even te willen bekijken Sprietje! Dreambox 7000S - VU+ Duo - Triax 64cm - Inverto Duo Quad LNB
illusion1234 Geplaatst: 15 november 2012 Auteur Geplaatst: 15 november 2012 Sprietje, je hebt gelijk. De duo block houder is de beste optie om de dubbelkop te monteren. Ik heb zonet de andere methode getest, de resultaten waren veel minder. En dit zelfs op beide satellieten. De duo block staat er terug op. Ik heb het signaal wel nog iets beter kunnen krijgen, de SNR voor Hotbird staat nu op 76% en de SNR voor Astra op 85%. Beter dan dit kan ik het echt niet krijgen. Dreambox 7000S - VU+ Duo - Triax 64cm - Inverto Duo Quad LNB
Sprietje Geplaatst: 15 november 2012 Geplaatst: 15 november 2012 Tja, met een iets grotere schotel zou je meer signaal krijgen maar dat wil je niet i.v.m. de buren. Dan zou ik zeggen neem twee Inverto Black Ultra’s maar ja, in een quad-uitvoering heeft die zo’n brede behuizing en dat gaat niet lukken om ze dan dicht genoeg tegen elkaar te zetten, wel met twee aansluitingen. Maar staar je je nu niet blind op die signaalwaardes? Het gaat er per slot van rekening om of je goede ontvangst hebt, ook met een regenbui.
illusion1234 Geplaatst: 15 november 2012 Auteur Geplaatst: 15 november 2012 Ja, misschien moet ik gewoon tevreden zijn. Wellicht is dat het beste signaal dat ik kan krijgen voor zo'n opstelling. Tijdens het opnieuw afstellen heb ik wel nog een eigenaardige ontdekking gedaan. Het signaal dat de externe satfinder aangeeft verschilt soms enorm van het signaal dat de dreambox satfinder toont. Zo had ik bij sommige kanalen meer dan 70% via dreambox en gaf de externe satfinder geen kik. Dan hadden andere kanalen via de dreambox slechts 50% en ging de externe satfinder als een gek tekeer. Dan vraag ik me af, welk signaal geeft dan het juiste beeld weer over de signaalsterkte? Zelf hecht ik meer geloofwaardigheid aan de externe satfinder, die heeft me in het verleden zelden in de steek gelaten. Dreambox 7000S - VU+ Duo - Triax 64cm - Inverto Duo Quad LNB
Sprietje Geplaatst: 15 november 2012 Geplaatst: 15 november 2012 Beste illusion1234 Er is maar één ding dat telt en dat is de signaalkwaliteit, niet de signaalsterkte en helaas geeft een satfinder alleen maar signaalsterkte aan. Zelfs als je de lnb los in je hand houdt, kan dat ding lelijk staan te piepen. Als je niet beschikt over professionele meetapparatuur, dan kun je het beste je satellietontvanger met een klein TVtje naast je schotel zetten en dan de schotel afstellen op maximale signaalkwaliteit. Bovendien heb je met een monoblock kans dat je met een satfinder niet de signaalsterkte van de juiste satelliet meet. Een Inverto Black Mono quad (IDLB-QUDM21-MN006-8PP) heeft de Hotbird op diseqc- A zitten en de Astra 19,2 op disec- B. Wil je de schotel dus uitrichten op de Hotbird, dan kun je de diseqc-instelling in je ontvanger het beste uit zetten en als je de schotel wilt afstellen op de Astra 19,2, dan zul je de ontvanger op diseqc-1.0 moeten zetten en de ontvanger op een kanaal van de Astra 19,2.
druid Geplaatst: 15 november 2012 Geplaatst: 15 november 2012 Kleine reactie, ik won in buurt van landshut en heb mijn visiosat met hotbird, astra1 en astr3 nooit goed gekregen. Ik heb uieindelijk 2 80 cm schotels voor de 1 en de 3 opgesteld en hotbird laten zitten. Maar ik heb ook plek zat xtrend 6500 320G intern / dreambox 800se, 500G intern / dreambox 500hd / azbox elite hd / Skymaster 80cm quad lnb titanium, 19,2 oost / Triax 110 , quad inverto Inverto Black Ultra lnb, 23,5 oost, inverto Inverto Black Ultra lnb, 28,2 oost / No Name 125cm single lnb black ultra draaibaar
Sprietje Geplaatst: 15 november 2012 Geplaatst: 15 november 2012 Beste druid Ik neem aan dat je een Visiosat Bisat had en ja, dat is het probleem met die schotel. Hiervan hebben de lnb’s een vaste afstand die niet in te stellen is. Alleen zijn ze onderling in hoogte te verstellen. De ontvangsthoek tussen de verschillende satellieten is overal in Europa anders. In Landshut moet de afstand tussen de Hotbird en de Astra 3 wel 9mm groter zijn dan in Utrecht. De afstanden van lnb’s in de G3B-lnb-houder van Visiosat hebben ze natuurlijk voor een bepaalde plaats in Europa moeten maken. In Duitsland wordt helemaal niet naar de Astra 3 gekeken, wel naar de Astra 1 en Hotbird. In Nederland wordt wel naar deze drie satellieten gekeken. Het ontwerp van de G3B-houder zal dus waarschijnlijk zeker niet voor Zuid Duitsland ontworpen zijn maar waarschijnlijk wel voor Nederland. Vooral met de smalle koppen van de ALPS-lnb’s, heb je niet veel speelruimte wat betreft de afstanden die ze van elkaar staan. Een afwijking van 9mm is voor een ALPS erg veel. Dit zal dus één reden zijn waarom je ontvangst in Landshut niet geweldig was. Bovendien geeft een Visiosat Bisat minder versterking dan een 80cm-schotel. Al met al wil ik best geloven dat je met twee losse schotels daar een betere ontvangst hebt dan met een Visiosat Bisat G3B. Daarom schreef ik al voor illusion1234 dat een monoblock voor Hotbird en Astra 1 voor een 80cm-schotel, in Munchen prima op een 64cm-schotel te gebruiken is.
druid Geplaatst: 15 november 2012 Geplaatst: 15 november 2012 hoi sprietje, bedankt voor de uitleg! Het was idd de 3B houder met visiosat bisat. Mijn vrouw is duits, dus de astra1 is van levensbelang (mijn leven ). Ook daarom heb ik voor aparte schotels gekozen. Minder gedoe en makkelijk uit te richten. (18 tot 20db signaal sterkte bij allebij de schotels.) xtrend 6500 320G intern / dreambox 800se, 500G intern / dreambox 500hd / azbox elite hd / Skymaster 80cm quad lnb titanium, 19,2 oost / Triax 110 , quad inverto Inverto Black Ultra lnb, 23,5 oost, inverto Inverto Black Ultra lnb, 28,2 oost / No Name 125cm single lnb black ultra draaibaar
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen