Ga naar inhoud

Schotel uitrichten SG 2100 motor nulpunt 5 graden oost ?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Lekker duidelijk .. Jaja ..

Elevatie = Motor = p - (60 - lengtegraad)

Latitude is waarde van stab berekening .. rode waarde ..

Doet me denken aan een wiskunde som met een vergelijking met 3 onbekenden ..

x+y+z=100

5x+3y+(1/3)z=100

Daar kom je dus in geen 100 jaar uit .. oke ik ga wel even googlen

Back to basic maarr weerrrrr ;)) :D :D :sick:

Geplaatst:

Beste Phoenixx

Je moet beginnen de rotor in de juiste elevatiestand te zetten zodat de schotel straks precies de Clarkebelt gaat volgen waar alle satellieten hangen.

Kijk op dishpointer.com op welke lengtegraad (latitude) je schotel staat. Voor Utrecht is dat bijv. 52 graden.

Geplaatst: (aangepast)

Ik heb er een noname schotel op geerft van mijn oude buurman een oude stalen zware schotel die ik toch wil vervangen omdat er geen elevatie stand op zit en ik hem toch vrij zwaar vindt voor de motek sg 2100 motor.

Intussen ben ik al verder met die begrippen en op dishpointer heb ik de hoeken weer even bekeken en ingesteld op de satbak

Address: Beverwijk

Latitude: 52.4854°

Longitude: 4.6689°

Dus dat is wel gelukt. Mast is ook goed d.w.z. haaks dus dat is ook goed.

Er zit echter een addertje onder het gras met de motek sg 2100 DiseqC motor namelijk de platen die als veer aan de binnenkant van de motor na de mast toe gelijden verbuigen als de bevestigings bouten aan de voorkant van de sg 2100 te hard worden aangedraaid.

Dat betekent als een kant van de inwendige plaat verbogen is je deze niet meer terug kan krijgen in de oorspronkelijke stand en de motor scheef op de pijp zit met als gevolg dat je een afwijking krijgt die groter wordt naarmate je verder in de clarckbelt komt te zitten.

Deze mechanische constructie van sg 2100 DiseqC is niet goed temeer omdat de draai as naar beneden staat en het gevaar bestaat bij een zware schotel dat deze bij bevestigen van de as af glijdt. Voordeel is e grote draaihoek +- 75 graden. :grin:

Tja hier kan ik verder niks aan doen het wordt een andere motor toch maar weer de stab hh 120 erop met de as na boven met schotel erop en een degelijke bevestiging van pijp naar rotor becestiging die een goede stabiele hoek houdt bij bevestiging op de mast.

En wat bestrft sirius uitrichten .. Eerst grof dus ga naar positie instellen dus rotor op 0 graden dan het geheel draaien (rotor en schotel) op max signaal van sirius ook elevatie paar keer om en om. Dan is het verschil nog Sirius staat 4.8 dacht ik - 4.67 is 0,13 graden.

Dit kan gecompenseerd worden door vanaf beginstand in de ontvanger naar Sirius ucals te gaan dan zou de as buiten iets moeten verdraaien na de absolute richting. Dan nog even de elevatie "bijtrimmen" en zou die perfect moeten staan zo heeft het altijd goed gewerkt met stab hh 120

die ik nog heb liggen. :)

Er is trouwens een andere rotor in de handel die vervangt de smr 1442 van Jeager voor schotels tot 2.5 meter met een draaihoek van +- 80 graden. Denk dat ik die er in de toekomst op zet met een visiosat smc 120. Krijg ik nile ook weer binnen nu nog niet dus .. :D

aangepast door Phoenixx
Geplaatst:

Beste Phoenixx

Ik begrijp niets van de zogenaamde problemen die je met je SG-2100 hebt. Heb je hem wel goed gemonteerd, zie bijlage.

Dat er geen schaalverdeling op je schotel zit is niet zo’n probleem. Geef even op hoe hoog je schotel is.

post-60869-0-94527200-1346487584_thumb.jpg

Geplaatst: (aangepast)

Beste Phoenixx

De schaalverdeling op de motor heb je natuurlijk al op 52,5 graad ingesteld.

Ik heb voor je de installatie instructie van de SG2100 bijgevoegd zowel in het Engels (de beste beschrijving) als in het Nederlands.

Jij zit alleen met het probleem dat de schotel geen elevatieaanduiding heeft maar dat is niet erg. Dan hoef je ook die berekeningen allemaal niet te maken.

Ik ga er van uit dat het ook een gewone 26 graden offsetschotel is. Dat is het meest gangbare. De elevatie van de Sirius voor Beverwijk 30.0 graden. Trek je daar de offsethoek van de schotel van af, dan moet de schotel dus 4 graden achterover staan als hij precies in zijn nul-stand staat en naar het zuiden staat uitgericht. Bij een schotel van 1 meter hoog moet hij 7cm achterover staan. Dit stel je in met een waterpas die je aan de voorzijde tegen de schotel aan legt met van boven dus 7cm afstand.

In Beverwijk is de richting van de Sirius 179,9 graden zuid, dus een afwijking van slechts 0,1 graad. Dat is voor ons niet eens te meten. Ik zou me over de afwijking van de Sirius t.o.v. het echte zuiden geen zorgen maken.

Het zuiden zoeken kan je natuurlijk met een kompas doen maar nauwkeuriger gaat het met de zonnestand.

Nu op 2 sept. staat de zon in Utrecht om 13.40 uur precies in het zuiden. Het uitrichten van de schotel op het zuiden gaat het gemakkelijkst op de volgende manier:

Neem een stuk afplakband die je ook bij schilderwerkzaamheden gebruikt van ongeveer 18mm breed en bevestig dit precies midden boven aan je schotel en trek het strak precies midden over je lnb.

Als om 13.40 de zon in het zuiden staat, moet de schaduw van het plakband precies over de lnb-arm lopen.

Nu moet je de Sirius snel gevonden hebben. Ga nu de schotel fijnafstellen op maximale signaalkwaliteit.

SG2100 easy manual.pdf

handleiding SG2100.pdf

aangepast door Sprietje

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen