Ga naar inhoud


storing av versterker sony


marcow

Aanbevolen berichten

Beste leden,

 

Ik heb vier speakers aangesloten op mijn A/V versterker maar de laatste tijd last van wisselde uitval en inschakeling van de frontspeakers.

Ik hoor dan in de versterker een schakelend geluid waardoor de speakers in en uitgeschakeld worden.

Soms verscheidene keren achter elkaar en soms na langere tijd ; er zit geen regelmaat in deze storing.

Ik heb alle aansluitingen van de speakers gecontroleerd .

Als ik de versterker instel op de stand 2 CH ( normaal stereo )zodat alleen de frontspeakers geluid geven doet deze uitval zich minder of niet voor.

Ik kan diverse geluidinstellingen instellen op de versterker en heb gekozen voor LIVE weergave over 4 speakers.

 

 

Mvg Hansvw

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 3 weken later...

Beste leden,

 

Ik heb alle snoeren nagelopen en geen breuk kunnen vinden.

Nu heb ik de frontspeakers vervangen door twee andere speakers en heb er tot heden geen last meer van dat de versterker constant in en uitschakeld .

Alleen zijn deze spaekers van veel mindere kwaliteit .

Kan het zijn dat er iets mis is met de oorspronkelijke luidspeakers;er zitten twee x twee ( rood en zwart ) aansluitingen op deze speakers .

Maakt het nog uit of je de bovenste of onderste aansluitingen gebruikt.

 

Mvg Hans

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Hans, over het algemeen zijn in luidsprekers met een dubbele aansluit mogelijkheid de hoge en lage tonen luidsprekers apart uitgevoerd.

Hierdoor kan je een bi-amphi versterker optimaal benutten, de lage tonen luidspreker krijgt zijn eigen versterker, en de midden en hoge tonen luidspreker krijgt zijn eigen luidspreker aangesloten.

Gebruik je een versterker uitgang, worden de 2 rode aansluitingen met elkaar doorverbonden en de 2 zwarte aansluitingen eveneens met elkaar verbonden.

Daardoor krijg je alle tonen te horen.

 

Sluit je maar een set klemmen van de box aan, hoor je alleen lage of hoge tonen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meestal zitten er tussen de 2 rode en 2 zwarte aansluitingen metalen verbindingsplaatjes.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste leden,

 

Bij mijn 1.5 speakers zitten er inderdaad metalen verbindingsplaatjes tussen de 2 rode en 2 zwarte aansluitingen.

Deze zitten er bij de 1.7 niet op.

Ik heb nu zelf een verbinding gemaakt .

Zoals al eerder vermeld had ik last van in en uitschakelen van de frontspeakers ; nu heb ik na een test met andere speakers ( waarbij dit zich niet voordeed) weer

de oorspronkelijke speakers ( 1.7 ) aangesloten met een verschil ik heb de rechter en linker speaker nu omgewisseld .( er staat namelijk op een speaker een L en bij de

andere een R op de achterkant . Kan dat de oorzaak geweest zijn van de storing want nu doet dit zich tot heden niet meer voor .

Mvg Hans

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Je versterker kan inderdaad in beveiliging gaan, wanneer er geen luidspreker is aangesloten.

In jouw geval zou bijvoorbeeld de lage tonen luidspreker hebben kunnen ontbreken waardoor je versterker uitgeschakeld wordt.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan ik me eigenlijk niet voorstellen. Bij een niet aangesloten luidspreker loopt er bij geluidsweergave geen stroom en kan er ook niets kapot gaan. Er is geen beveiliging nodig. Bij een kortgesloten luidspreker is er wel beveiliging nodig, vooral als de versterker veel volume af geeft.

(Bij buizenversterkers is dit precies andersom) :)

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Beste leden,

 

Na enige tijd is het door mij eerder vernelde euvel toch weer teruggekomen.

Nu kreeg ik van iemand een tip om met contactspray te proberen het euvel te verhelpen .

Ik heb nu de bovenkap verwijderd en eerst alle stof er uitgezogen .

Nu is mijn vraag waar moet ik met de contactspray op spuiten of kan ik overal opspuiten ; krijg ik dan geen sluiting.

En welk soort spray moet ik gebruiken is er een speciale spray voor audio-apparatuur.

 

Mvg Hans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar je geen verstand van hebt kun je beter afblijven.

Tenzij het helemaal kapot mag voor educatieve doeleinden.

 

In een moderne AV-receiver valt weinig tot niks te sprayen.

Zo'n beetje alles wordt elektronisch geregeld en de relais zijn gesloten.

 

Steve heeft een tip gegeven betreft het solderen van de relais waar niet op gereageerd wordt.

Kijk daar eens naar.

aangepast door satcat
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste satcat,

 

De tip over het solderen heb ik gelezen maar hier begin ik niet aan omdat ik dit niet kan en weinig technische kennis heb .

De AV-versterker is van 2000 dus niet modern.

Ik heb van iemand anders die daar ook last van had dit doorgekregen ; zelf had ik nooit op het idee gekomen .

Hij schrijft : Heb hier ook een Sony surround receiver. Alle speakers hebben al de afgelopen jaren een keer uitval gehad. En alle keren heb ik de betreffende relais die de speakers schakelen met contactspray behandeld, met blijvend goed resultaat.

 

Ik twijfel niet aan je kennis maar klaarblijkelijk heeft hij er wel baat bij gehad.

Mvg Hans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan die persoon niet even uitleggen hoe hij dat gedaan heeft?

Contactspray is een lapmiddel dat vuil oplost maar na het drogen ook weer achterblijft op de contacten.

Het is dus zaak dat dat je het vuil met een wattestaafje of vloeitje weg weet te vegen.

Blijft al het probleem hoe krijg je de contactspray in het relais, de meeste relais zijn totaal afgesloten.

aangepast door satcat
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...