Ga naar inhoud

1.20m of 1.50 m schotel?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik wil een grotere schotel gaan kopen. Ik twijfel tussen een 1.20m of 1.50m. Welke satellieten kan ik dan ontvangen met de 1.50m? Misschien suggestie voor merk.<P>alvast bedankt smile.gif" border="0

Geplaatst:

Wel het ligt eraan wat je wil, in het algemeen gesproken is een primefocus het beste maar wel duurder!<BR>Met , als je in Nederland woont , kan je redelijk veel ontvangen met een 1,20 offset die dan ook weer goedkoop met 2 LNB's is te instaleren, dus lekker kijken zonder moter naar 2 posities! Suc6

Geld maakt niet gelukkig maar geluk is onbetaalbaar

Geplaatst:

Een grotere schotel is natuurlijk altijd beter en heeft meer reserve bij slecht weer.<BR>De meeste satellieten brengen genoeg veldsterkte voor een 1,20 mtr schotel.<BR>Maar als je plaats ervoor hebt en het extra geld, neem dan maar een grotere. En natuurlijk draaibaar opstellen.<BR>Er zijn sommige SCPC (Single Channel Per Carrier) signalen op verschillende satellieten die vrij zwak zijn (feeds en zo) en alleen met een grote schotel te ontvangen zijn. SCPC signalen zijn te herkennen aan een lage bitrate, van ca S/R 2000 tot S/R 6000<P>Groet wink.gif" border="0

Geplaatst:

Kijk effe in de nwe veronica-sattelite.<P>Daar staat een artikel in over schotels,<BR>en alle antwoorden op jou vragen.<P><BR>SatDr<P>(ik heb geen aandelen)

Vu+ Ultimo4k

1 FBC DVB-C en 1 FBC DUAL DVB-S2X

OpenPli 7

Geplaatst:

Een prime focus is een normale ronde parabool antenne en het brandpunt zit precies in het midden.<BR>Nadeel is dat de schaduw van de LNC precies in het midden van de spiegel valt en dus wat verliezen brengt. Een PF schotel "kijkt" direct recht naar de satelliet.<BR>Nog een nadeel is dat er sneew in blijft liggen bij sneeuwval, wat ook behoorlijk wat verliezen oplevert.<BR>Een offset is zodanig gemaakt dat de LNC aan de onderkant (of bovenkant zit), uit het midden dus, en de satellietsignalen onder een hoek invallen en ook weer onder een hoek naar de LNC gereflecteerd worden.<BR>De schotel "kijkt" dan bijna recht naar voren, ofschoon de eigenlijke signalen veel hoger invallen. Er wordt beweerd dat omdat de schotel veel vlakker staat is de kans dat er sneeuw in blijft liggen veel kleiner. Het schaduweffect van de LNC treedt niet op omdat hij uit het midden is geplaatst. Men zegt dat de signaalwinst van een offset groter is dan een PF van gelijke grootte.<BR>Persoonlijk heb ik nog nooit veel veschil gezien. Ik heb beide antennes op mijn dak staan, naast elkaar en kan direkt vergelijken. De offset is 1 mtr en de PF is 1,20 mtr. In beide zit dezelfde quatro LNC.<BR>De PF wint het altijd.....! Is vooral bij erg slecht weer te zien.<BR>Dat verhaal van die sneeuw vind ik niet helemaal juist omdat bij de offset schotel de sneeuw veel sneller de LNC bedekt. Bij de PF kijkt de LNC altijd naar beneden en heeft hier absoluut geen last van. Er moet wel heel erg veel sneeuw in de PF versie blijven liggen voordat hij niets meer reflekteert.<BR>De sneeuw blijft namelijk altijd in de onderste helft liggen en in geval van Astra of Hotbird ontvangst merk je daar haast niets van.<BR>De meeste kleine schotels van 60cm tot 90cm zijn bijna altijd van het offset type.<BR>Mij is verder nog opgevallen dat de PF schotel een duidelijk kleinere openingshoek heeft dan de offsetschotel.<BR>Geef mij maar een PF schotel...! tongue.gif" border="0

Geplaatst:

wat is een primefocus schotel en een offset schotel en de verschillen?

Gast
Dit onderwerp is nu gesloten voor nieuwe reacties.