Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Het frontend ofwel de ingang van de tuner is ongevoelig. Heb er een 90cm antenne met met een goede kop opstaan. Helaas staat er zomers een boom vol bladeren presies in de straalgang in de weg. Nu heb ik namaak dreambox die veel gevoeliger blijkt te zijn.

Maar toch wil ik de oude 500 proberen gevoeliger te maken. Waarom zou ik het wiel opnieuw uitvinden als er mogelijk iemand is die dat al voor elkaar heeft. Een schema van het geheel zou al een hele hulp zijn.

Groet, Bram

Geplaatst:

Zoiets is gewoon niet mogelijk tenzij je er een andere frontend tuner in zou kunnen zetten. Maar dan kun je beter een nieuwe gevoeligere ontvanger kopen.

Of haal het frontend uit de clone en stop die in je Dreambox.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Geplaatst: (aangepast)

Een goede tuner gaat je toch niet demonteren om frontend over te zetten naar slechte tunner, dat is het paard achter de wagen spannen. En nieuwe kopen vind ik veel te gemakkelijk, Dan had ik deze vraag hier ook niet hoeven stellen. Er moet nog iets te hobbyen overblijven.

Niets is onmogelijk. Het is door mensen of machienes in elkaar gezet, dus kan ook weer uit elkaar en verandert of gereparerd worden.

Ik heb wel meer frontends en andere apparatuur op smd nivo omgebouwd. Is alleen een kwestie van geduld, vaste hand en goed kunnen solderen.

Was het maar mogelijk dat ik antenne op dak kan plaatsen. Moeilijke huisbaas.

aangepast door Brambo47
Geplaatst: (aangepast)

Heb je wel eens zo´n tunerblikje opengemaakt? Dat is tegenwoordig zo klein en kompakt dat je er een elektronen-mikroskoop voor nodig hebt om het te zien. Een paar indukties in de gedrukte bedrading, een IC, kristal..alles mini SMD techniek...daar is geen eer aan te behalen.

Ik heb maar één raad: niet aan beginnen.

Meer dan 20 jaar geleden heb ik ooit zelf eens zo´n tuner in elkaar gezet. Het was een Elektuur ontwerp. Het ding was zo groot als een sigarendoos. Als ik dat vergelijk met dat wat er tegenwoordig in die blikjes zit..dan wordt ik depressief.

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen