Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi allemaal, eindelijk een site waar we al wat informatie hebben kunnen vinden over mogelijke oplossingen voor ons probleem maar we zijn nog altijd niet zeker of de stacker/destacker kit van Johansson niet zal interfereren met de installatie die al bestond in ons huis: TNT + parabool coupleur/decoupleur.

Even onze situatie uitleggen (ook bijhorend schema geeft een goed beeld van wat ik hier in woorden probeer uit te leggen):schema.pdf

Wij wonen in Frankrijk en hebben een TV Vlaanderen satelliet met twin LNB (om tegelijkertijd naar een zender te kunnen kijken en een andere zender op te nemen). We hebben onlangs een nieuw huis gekocht en de vorige eigenaar had al een parabool antenne, met 1 kop, en TNT antenne op het dak. Zijn antennekabel verbinding is volgens het blauwe schema (zie bijgevoegd).

Hij verspreidde de TNT in verschillende kamers (white and silver boxes) en hij had een “coupleur” (black box) boven onder het dak voor de satelliet en TNT samen te voegen, daarna ging hij door 1 coax-F kabel naar beneden en de stekker in de muur in het salon is van het type “decoupleur” met een connectie voor SAT, TER/TV en TER/Radio.

Wij willen nu onze satelliet antenne met twin LNB installeren maar na enkele pogingen hebben we moeten vaststellen dat we jammer genoeg geen kabel kunnen bijtrekken naar het salon. Na wat zoeken op internet zijn we uitgekomen op het product Stacker/destacker kit van Johansson. Alvorens dit te bestellen hadden wij graag geweten of ons idee (in rood op het schema) gaat werken, of dat iemand van jullie een mogelijke andere oplossing heeft voor ons probleem:

Van de twin LNB kop naar een stacker, boven op het dak, dan via de huidige coax kabel naar de “coupleur” (black box) en na de stekker in de muur van de SAT connectie naar de destacker en dan met 2 coax kabels naar de 2 sat ingangen op de TV Vlaanderen satelietontvanger met PVR.

Zijn er verschillende type kits? Zoja, welke is de beste voor onze situatie?

Met vriendelijke groeten,

Sigrid en Kurt

• 2 weken later...

• Moderator
Geplaatst:

Hallo Sigrid en Kurt,

Wanneer je alleen satelliet ontvangst in de salon nodig hebt kan je vanaf de Schotel met 2 kabels naar de stacker, dan met een kabel naar de salon waar je dan via de destacker weer 2 antenne kabels ter beschikking krijgt.

Het tussen plaatsen van een koppel filter kan problemen veroorzaken, en wordt afgeraden.

De stacker gebruikt namelijk zeer hoge frequenties, welke door een koppel filter voor je TNT signaal problemen kan geven.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

Ik heb de foto even aan gepast ,alleen op deze manier gaat het werken

ik vermoed dat je een duo-lnb wilt plaatsen, ik weet niet of dat wel werkt

een twin lnb werkt wel op deze manier ,zoals ik heb aan gegeven ,en wat ik mij

ook nog af vraag ,als het een duo-lnb is, dat die wel bij de schotel past ,hoe

groot is de schotel ,je kan ook twee losse lnb's nemen in plaats van een duo-lnb .

post-40340-0-90754400-1349015220_thumb.jpg

Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen

En met de vriendelijke groeten Hendrik

En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.

Geplaatst: (aangepast)

Beste Sigridkn

Allereerst even je situatie.

Je had eerst een enkele kop voor de ontvangst van de Astra 1. Nu wil je een dubbele kop met twee uitgangen om daar een dubbele ontvanger op aan te kunnen sluiten. Omdat je verkeerde termen gebruikt, is het een warrig verhaal.

Een dubbele kop voor de ontvangst van de Astra 1 en 3 satelliet heet een duo-lnb. Die bestaan er met 1, 2 en 4 uitgangen. Jij wilt 2 uitgangen dus dat heet een duo-lnb twin. Nu is het zo dat de duo-lnb gemaakt om die op een 60cm-schotel te plaatsen en niet op een grotere schotel. Daar komt bij dat de duo-lnb gemaakt is voor België en Nederland. In Frankrijk moet de afstand van de twee koppen anders zijn.

Kun je me aangeven welke schotel je hebt, merk en type eventueel als je het merk weet de hoogte en de breedte. Weet je helemaal niet wat voor schotel het is, dan graag even de afstand opmeten van de voorzijde van de ontvangstkop tot het midden van de schotel halverwege de hoogte gemeten. Dan kan ik wel voor je uitrekenen of de duo-lnb past of wat je eventueel anders nodig hebt. Hiervoor moet ik wel weten waar je ongeveer in Frankrijk woont.

Dan het koppelen van de Terristrial-antenne.

Dat moet volgens mij wel gaan. In de specificaties van Johanson staat immers dat breedband signalen van 5-2150MH voor terrestrische signalen te combineren is, zie:

http://www.johansson.be/en/products/SFU/DST/SDS/9640KIT.html

Je moet echter wel het terrestrische signaal koppelen voordat de signalen de Stacker in gaan. Voordat ik je daar verder over ga adviseren, wacht ik eerst op je antwoord van je over de schotel.

aangepast door Sprietje
Geplaatst:

Hallo Sprietje,

Mijn excuses voor niet de juiste termen te gebruiken. Wij hebben een schotel met de duo-lnb twin van TV Vlaanderen. Wij kunnen dus tegelijkertijd naar een zender kijken en een andere laten opnemen. Voor het moment staat die schotel op de grond voor het huis. En op het dak staat nog de oude schotel met 1 kop van de vorige eigenaar. Wij willen nu zijn schotel eraf halen en onze in de plaats stellen. We kunnen dus wel nog een kabel door het dak trekken maar tot juist onder het dak. Daarna gaat alles door een leiding die veel te klein is om een 2de kabel bij te trekken. Wij zouden eventueel graag de TNT operationeel willen houden en dus een stacker/destacker willen combineren met het koppelen van ook nog de terristrial-antenne. Bij verschillende reacties, heb ik nu kunnen vaststellen dat we de stacker/destacker voor ons duo-lnb twin ontvangst gaan kunnen gebruiken maar of we ook nog gaan kunnen koppelen met het terrestrisch signaal is voor sommigen wel mogelijk maar dan alleen "VOOR" de stacker en ontkoppelen "ACTHER" de destacker en voor anderen niet combineerbaar met de stacker/destacker. Of lees ik dit verkeerd?

Ik dank jullie allen alvast voor de heel nuttige hulp.En we houden jullie ook op de hoogte of het werkt, want we denken toch alvast de stacker/destacker te kopen ...

Groetjes,

Sigrid

Geplaatst:

Beste Sigridkn

Mag ik er dan van uitgaan dat je een Triax 64 wilt gaan plaatsen, een schotel van 60cm breed en 65cm hoog? In welk deel van Frankrijk komt de schotel te staan, graag tot op ongeveer 30km nauwkeurig aan te geven.

Geplaatst:

Hallo Sprietje,

Ja, dat moet ongeveer kloppen voor de schotel. Maar wij hebben geen probleem met de ontvangst ... dit doen we al sinds verschillende jaren, met diezelfde schotel die nu voor het huis staat. Wij willen nu enkel die schotel op het dak zetten in de plaats van de schotel van de vorige eigenaar en mits wij 2 kabels nodig hebben en de vorige eigenaar maar eentje getrokken had en er geen 2de meer bij kan, moeten we hiervoor een andere oplossing zoeken.

Groetjes,

S.

Geplaatst:

Beste Sigridkn

Ik ga er van uit dat je de duo-lnb-twin nog moet kopen. Omdat in Frankrijk de afstanden van de dubbele kop anders zijn dan in Nederland en België heb ik nog gevraagd waar je ongeveer woont want als je bijv. 2 losse koppen zou gebruiken, dan heb je andere spullen nodig dan die ik nu ga beschrijven.

Je moet dus het koppelfilter om de gewone antenne met de schotel te koppelen vóór de Stacker zetten. Het koppelfilter wat jij hebt, daar kan ik geen wijs uit. Een koppelfilter wat wel werkt is bijv. de Triax 340110. Zo’n ding noemen ze een diplexer of TV/Sat Combiner maar die zijn er van vele merken. Zo’n diplexer kun je in beide richtingen gebruiken, dus boven om de signalen van de schotel en de antenne te koppelen en beneden om ze weer te splitsen, zie de bijgevoegde tekening.

Als je het beneden mooi af wilt werken met een aansluitdoos, dan kun je bijv. nemen de Triax GAD274, zie bijlages. Op die aansluitdoos kun je de twee uitgesplitste coaxkabels die uit de Destacker komen aansluiten. Eén van de coaxkabels waar ook het radio en TV-signaal op zit, worden in de doos weer uitgesplitst in Radio- en TV-signalen waar je dan ook de aparte aansluitingen voor hebt zitten.

post-60869-0-01909100-1349257392_thumb.gif

post-60869-0-38978800-1349257425_thumb.jpg

post-60869-0-40163700-1349257440_thumb.jpg

post-60869-0-61669000-1349257614_thumb.jpg

• 3 weken later...
Geplaatst:

Hallo allemaal,

Hier een update van onze installatie. Wij hebben de Johansson stacker/destacker geinstalleerd en dat werkt prima. Maar we krijgen de TNT -signalen nog niet erbij. De combiner zit wel op een van de lijnen van de duo-lnb twinen de decombiner hebben we beneden achter de destacker gezet (en ook al eens voor de destacker), maar dat wil niet werken. Het heeft echter geen enkele invloed op de werking van de duo-lnb twin.

Bij de eerste montage, stond de stacker eerst en dan pas de combiner en dan beneden ofwel eerst decombiner en dan destacker maar we hebben ook eerst destacker en dan decombiner geprobeerd en toen hadden we het volgend resultaat:

TNT werkte perfect. En we kregen een paar zenders door, sommige vrije zenders, sommige betaalzenders en onafhankelijk van horizontaal, vertikaat astra 19 of astra 23. Het verwisselen van de volgorde boven: eerst combiner en dan stacker, heeft ervoor gezorgd dat nu alles werkt voor de parabool met duo-lnb twin, maar dus nog niet voor de TNT. Dit vinden we ook ietsjes minder belangrijk mits we dit wel ontvangen in de andere kamers.

Nogmaals bedankt voor jullie hulp.

Groetjes,

Sigrid

Geplaatst:

Hallo Sprietjex,

Het is niet helemaal opgelost. We kunnen TNT kijken in alle kamers BEHALVE het salon. In het salon kunnen we wel alle funkties van de parabool met duo-twin LNB benutten.

Groetjes,

Sigrid

Geplaatst:

Tja, beste Sigridkn

Merkwaardig dat je de terrestrial signalen niet kunt koppelen en ontkoppelen via de Stacker/Destacker maar je hebt alle mogelijke opties geprobeerd. Ervoor, erachter buiten en binnen. Dan is er nog maar één optie en dat is toch met twee coaxkabels werken. Je schreef in je eerste bericht dat er geen twee coaxkabels door de buis gaan maar daar is een mouw aan te passen.

Als de buis volledig droog is en dat mag ik aannemen, dan kun je de buitenmantel van de coax afsnijden vanaf de plek waar de coax door de buis gaat tot bij je ontvanger. Die PVC-buitenmantel dient er alleen maar voor om er voor te zorgen dat er geen vocht in de binnenisolatie van de coax kan komen. Een coaxkabel zonder plastic buitenmantel is 5,5mm dik. Daarvan kun je er met gemak twee door een elektriciteitsbuis trekken van 16mm buitendiameter. Bovendien glijdt de gevlochten mantel ook nog uitstekend door de elektriciteitsbuis. Je moet dan wel goede coax gebruiken met een goede gevlochten mantel, de Koka 799. Dat is de enigste mogelijkheid om je wens toch nog in vervulling te brengen.

Wel de ingang van je buis goed afkitten zodat er geen vocht in de pijp kan komen.

Lees meer hierover in een draadje van 2 weken geleden:

http://www.sat4all.com/forums/topic/326968-opties-om-2x-coax-door-pvc-buis-te-trekken/

Gaan er geen 2 coaxkabels door de buis doordat ze daarvoor te dik zijn, of te stroef?

In het laatste geval doet vloeibare zeep of olijfolie (Frankrijk!) wonderen.

Buitenmantel verwijderen, oke, maar ik zou dit als uiterste middel doen. Hij zit er niet voor niks omheen.

Er bestaat trouwens coax met meerdere (4) aders. Die is wat dikker en duurder, maar wel zeer toekomst-zeker.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Eduard07

Geen goede oplossingen die je aandraagd.

Vieraderige coaxkabel bestaat maar heeft een buitendiameter van 17mm. Dat is nog dikker dan 2 losse coaxkabels van 6,8mm en zelfs dikker dan de buitendiameter van een 16mm elektriciteitspijp. Geen oplossing dus.

Olijfolie glijdt zeker goed maar als deze na verloop van tijd is ingedroogd, dan liggen de kabels als het waren in de buis verlijmd en krijg je ze er nooit meer uit. Met zeep precies hetzelfde.

De buitenmantel er afhalen daar waar de coax in de pijp ligt is een prima oplossing.

aangepast door Sprietje

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...