Ga naar inhoud


Nieuwe schotel (Astra 2F)


FalconerThe

Aanbevolen berichten

Sprietje zelf heb ik een E85 is die beter voor multi lnb's dan de visiosat big bisat of begrijp ik je nu verkeerd?

VU solo 4k ,twin satelliet tuner en 1 kabel tuner en VU solo se v2 ,dual kabel tuner...E85 Maximum multi focus schotel en een Triax 88cm schotel met een 2 way Triax lnb rail....5.0w 0.8w 4.8e 9.0e 13e 19.2e 23.5e 28.2e....VTI 14.0.5 - 6 Inverto black ultra twin lnb's en 2 Alps twin lnb's, Nvidia shield tv.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik vraag mij trouwens af, wat al mijn Engelse buren hier in 242xx gaan merken van de veranderingen.

Over het algemeen hebben die allemaal vrij kleine schotels, meegebracht uit Engeland op het dak staan.

Je bedoelt die van Sky?

Ja, ook de nieuwe footprint zal hoog geconcentreerd op Engeland gericht moeten zijn om ook bij deze schoteltjes ruim voldoende regenreserve te houden.

Ik ben echt benieuwd welke consequenties dat voor de randgebieden gaat hebben bij 2F. Jammer dat lancering zo lang op zich laat wachten.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste stevie-v

Zowel de Visiosat Big Bisat als de Maximum E85 zijn zeer geschikt voor Multi-ontvangst. De E-85 is wat groter en geeft ook wat meer versterking. Verder koop je ruim twee E85 schotels voor één Visiosat Big Bisat. De Big Bisat heeft natuurlijk een veel mooiere lnb-rail en is van polyester.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Eduard07

 

De mate waarin het signaal van de satelliet gebundeld kan worden op aarde hangt af van de schoteldiameter die de satelliet gebruikt en de frequentie waarmee wordt uitgezonden.

De schoteldiameter van de Eurostar-3000 satelliet is 260cm. Dat is niet anders dan van de oude Astra 2D satelliet. Ook de uitzendfrequentie is nog steeds hetzelfde, tussen de 10,7 en 12,75GHz. Theoretisch kan de nieuwe spotbeam van de Astra 2F niet smaller zijn dan van de oude Astra 2D.

De Astra 2D is echter wel al ongeveer 15 jaar oud. Toen was men nog niet zo goed in staat footprints te maken die een zeer complex afstraalpatroon hadden. Dat kwam omdat vroeger alleen de hulpreflector voorzien was van een bepaalde oneffenheid om niet een ronde of ovale footprint te krijgen vanwege de schuine projectie, maar een zeer grillig gebied die alle gewenste landen dekt. Die aanpassing van de hulpreflector noemt men: Hughes Shaped reflector, zie afbeelding 1.

Tegenwoordig is men in staat, de footprint een nog veel complexere vorm te geven door ook de hoofdreflector van oneffenheden te voorzien, de zogenaamde “Dubbele Huges Shaped reflector, zie afbeelding 2.

Maar met die aanpassingen in de reflectors, kan men het afstraalgebied wel breder, hoger en grilliger maken maar nauwelijks kleiner. Daarom is de Hughes-techniek niet zo interessant voor een spotbeam, wel voor de brede beams die ook aan boord zijn van de Astra 2F satelliet.

Verder heeft de nieuwe Astra 2F natuurlijk een multikanon met tientallen hoornantennes voor de Ka-band met een uitzend-frequentie van tussen de 17,7 en 20,2 GHz. Hiermee kan wel een zeer scherpe footprint worden weggezet. Maar ja, die worden niet voor de televisie kanalen gebruikt.

Als Astra-SES dus spreekt van The New Generation satelliet, dan betreft het waarschijnlijk twee vernieuwende zaken t.o.v. de oude Astra 2D, de Ka-band en mogelijk de Dubble Huges Shaped reflectors. Een heel veel strakkere spotbeam zit er volgens mij niet in. Hiermee rekening houdend is enige reserve t.o.v. de oude footprint voldoende.

post-60869-0-63805800-1348314760_thumb.jpg

post-60869-0-19394900-1348314782_thumb.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je bedoelt die van Sky?

Ja, ook de nieuwe footprint zal hoog geconcentreerd op Engeland gericht moeten zijn om ook bij deze schoteltjes ruim voldoende regenreserve te houden.

Ik ben echt benieuwd welke consequenties dat voor de randgebieden gaat hebben bij 2F. Jammer dat lancering zo lang op zich laat wachten.

 

De Astra 2F gaat volgens Arianespace de 28e aanstaande rond middernacht de lucht in.

 

Zie http://www.arianespace.tv/

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sprietje, het komt er dus eigenlijk op neer dat het signaal niet veel zwakker zal zijn of hetzelfde als je de schotel even wat bijtweakt?

De kleine Technisat zou er dus nog het meest last kunnen krijgen van een zwakker signaal, maar die was al overgevoelig voor een regenbui en pakte in n.o. Nederland volgens mij sowieso niet alle transponders.

 

Valt me alleen wel op dat in de footprint diagram het signaal royaal gericht is op oceaan en richting IJsland. Als dat in werkelijkheid ook zo is, is de beam wel nadrukkelijk van het continent weg gericht.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Beste stevie-v

 

Zowel de Visiosat Big Bisat als de Maximum E85 zijn zeer geschikt voor Multi-ontvangst. De E-85 is wat groter en geeft ook wat meer versterking.

 

Heb je deze E85 schotel zelf Sprietje?

 

Ik wil mijn T55 vervangen door een schotel met meer reserves. Ben een liefhebber van de Engelse zender dus wil die 2F hier ook graag knalhard ontvangen.

Ik kende hem nog helemaal niet, zat te denken om een visiosat te gaan kopen maar die E85 lijkt erg interresant!

VU+ DUO (VTi 5.1.0)
DM500HD (Openpli)
Maximum E85 met | 28,2E | 23,5E | 19,2E | 13,0E |

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste druup

Ik heb flink wat verschillende schotels maar geen E85.

Zowel een VisioSat Big Bisat als een E85 zal in Nederland ruim voldoende zijn om aan het einde van dit jaar de Astra 2F te ontvangen.

Maar als je nog 2 maanden kunt wachten dan weten we allemaal precies hoe de nieuwe spotbeam gaat uitpakken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een Fuba 850 met multifeed primair gericht op Astra 3. Mooie, stevige, compacte schotel.

Astra 2 knalt hier binnen. 2F mag wel op Groenland gericht worden om daar wat aan te veranderen.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...