Ga naar inhoud


deze winter zonder tv en pc in belgie?zelf onze stroom opwekken?


sattv4iedereen

Aanbevolen berichten

hi,

hetgeen dat ik nu ga schrijven is mogelijks ernstiger dan de titel doet vermoeden.

het is erg dat er zoveel kernreactoren moeten worden gesloten,maar ik zeg gezond- en veiligheid boven alles.

de helft van onze elektrische bevoorrading ligt nu stil,en met de winter voor de deur,beloven ze wel voldoende voorziening,maar halen ze toch een noodplan boven.

we zullen ons in het slechtste geval bij bepaalde uren onze stroomgebruik moeten beperken.maar als het zonnige mooie winterdagen worden,zullen de mensen met zonnepanelen zich daar niks van hoeven aan te trekken.

er wordt gesproken,dat er elektriciteit zal moeten worden ingekocht worden vanuit nederland,maar kunnen de lokale gezinnen met zonnepanelen in die koudere zonnedagen niet helpen in het voorzien van stroom in de straat,of ligt dit toch veel moeilijker dan ik denk.ik zou het (indien mogelijk) geen problemen hebben om in moeilijke tijden de buren te helpen in stroomvoorziening.maar ja,de meesten zijn egoïstisch en zouden nog lachen als zij volop elektriciteit hebben en de buurman zijn huis moet verlichten met een kaars of een lamp op batterijen.

zijn er hier serieuze mensen,die kunnen zeggen hoe rampzalig de elektriciteitsproblemen kunnen zijn bij zoals bvb een winter van verleden jaar?

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Aangezien alle netten in Europa gekoppeld zijn, is de kans klein dat er een black-out komt.

 

Wanneer jij je huis moet verlichten met een kaars of een zaklantaarn zal een zonnepaneel bij de buren ook niet veel energie leveren.

 

Wil je backup, koop dan een aggregaat.

 

Kijk eens naar doomsday preppers, een serie op National Geographics channel, misschien zie je nog nuttige informatie.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aangezien zonnepanelen synchroniseren op het electriciteitsnet, zullen ook de mensen met zonnepanelen zonder electriciteit komen te zitten. Alleen met een pittige investering in extra apparatuur is dit te voorkomen, maar er zullen niet veel mensen zijn die dit hebben gedaan.

 

Voor meer tips volg het advies van CeesV en kijk naar doomsday preppers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit hier ook al een paar weken te dubben om een generator voor noodgevallen aan te schaffen. Maar welke capaciteit? Zou bv 2500W continu voldoende zijn om de olieverwarming, koelkasten, vrieskasten, telefoons, PC en TV aan het draaien te houden? En af en toe de espressomachine? ;-) Is "2500W continu" ook echt 2500W?? Of moet ik naar 4000 W?

 

Vr. Gr. Henk

aangepast door Belsat

Triax A1,2,3 en HB. Nokia d-Box (Dr Jamal), Micronik 1200S, Philips (Rayhtec), Powersky 8210, DM 500 (Gemini 4.7), DM800 (Open PLi), VU+Duo. Panasonic 42" Plasma HD Ready, Sony Bravia KDL-50W656A.

Link naar reactie
Delen op andere sites

om alles draaiende te houden zou ik maar een wat groter exemplaar nemen,want met 4kw kom je tekort dus minstens 4000w(4KW) nemen,want als je de vermogens bij elkaar optelt van alle app ,dan zie je pas wat je nodig hebt,want alleen een grote espresso app. gebruikt al 2000watt,dus kom je al heel snel vermogen te kort,en wat over capp.is geen overbodige luxe.

aangepast door columbo
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Waarom zou je de PC en in het geval van kabel tv, de tv aan willen zetten?

De infra structuur van die providers wordt ook uit het lichtnet gevoed, de wijkversterker zal er ook mee stoppen.

 

De diepvriezer en koelkast blijven wel een paar uur koud, zolang je de deur dicht laat.

 

En om meerdere gebruikers via een generator te voeden dien je rekening te houden met blindstroom, inschakelstromen en generator specificaties.

Ga uit van 30 % meer vermogen voor de generator om je verbruikers aan de gang te houden.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat de zonnepanelen van buurman betreft,zal hij je in de winter ook niet zo veel kunnen helpen omdat de zonnepanelen in de winter heel veel minder rendement leveren,dus zal hij waarschijnlijk zelf ook al te kort komen.

Dreambox 7020,Dreambox 500s,Dreambox 800 en div weersatelliet ontvangers.

Ik rommel maar wat aan en.......soms lukt het ook nog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

En je zal wat aan je verdediging moeten doen, wanneer energie hongerige buren je bedreigen met verlengsnoeren. :D

(Vrij naar "doomsday preppers")

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Hmn, België is voor 56 % van zijn energie opwekking afhankelijk van z'n 2 kernenergie centrales.

In Frankrijk is dat overigens meer dan 90%.

 

Het Belgische koppelnet zit ook al aan zijn grenzen, dus wanneer Doel uitgeschakeld wordt moet er 25% extra geïmporteerd worden.

 

Maar de belgen waren gewaarschuwd. http://www.tv-visie.be/inhoud/belgie/5maart2011/panorama-over-ons-falend-elektriciteitsbeleid_42686/

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Maar de belgen waren gewaarschuwd. http://www.tv-visie....tsbeleid_42686/

 

Niet alleen belgië in duitsland en nederland is ook een upgrade van het net nodig

 

Als ik het niet mis heb loopt er van doel een hoogspanning leiding naar nederland daar

zou nederland kunnen voeden ,maar de vraag is of nederland wel capaciteit heeft

om te kunnen voeden.

 

Los hiervan als het stroomnet van belgie in elkaar stort dan wordt nederland meegetrokken ,voorbeelden

genoeg geweest in de USA

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt me slimmer om die centrales pas uit te schakelen als de levering van voldoende capaciteit op orde is.

Doen ze dat niet en vertrouwens ze blind op levering uit bv Nederland moeten ze niet raar staan te kijken dat als het fout dreigt te gaan er een grote schakelaar in Nederland overgehaald wordt.

 

Ik zou maar vast wat trapfietsen klaarzetten ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

En als je dan al van plan bent een generator aan te schaffen, kijk dan niet alleen naar het vermogen maar ook naar de zuiverheid van de sinusvorm. Alle goedkope generators produceren een vreselijke sinusvorm. Die is goed genoeg om daar bijvoorbeeld een slijptol of betonmolen op te laten draaien maar als het op elektronische apparatuur aan komt zoals een TV, satellietontvanger enz. dan hebben die apparaten het er vreselijk moeilijk mee en maken vaak rare bijgeluiden. Kijk dus in de specificaties of de generator geschikt is voor elektronische apparatuur. Je zit dan altijd in een duurdere prijsklasse.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die is goed genoeg om daar bijvoorbeeld een slijptol of betonmolen op te laten draaien maar als het op elektronische apparatuur aan komt zoals een TV, satellietontvanger enz. dan hebben die apparaten het er vreselijk moeilijk mee

Wel offtopic de meeste spullen tegenwoordig werken met een geschakelde voeding ,de

wisselspanning die binnen komt wordt direct naar gelijkstroom omgezet dan speeld de form

van de wisselspanning totaal geen rol.

 

Persoonlijk ben ik aan het denken om een12v>220v omzetter te halen .

Een accu zou dan al voldoende kunnen zijn om alleen de CV te laten lopen.

Vind de verwarming belangrijker dan licht/pc/tv/sat enz enz.

Lekker gezellig warm onder de kaars :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een geschakelde voeding begint te ratelen bij niet sinus vormige spanning. (Tenzij het DC is)...

Hier op mijn werk hebben we een net wat tot 10% harmonische vervorming kan hebben, en dat kan je duidelijk horen in de voedingen...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...