Ga naar inhoud

Gemeenschappelijke schotel vs eigen schotel

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Op het dak van mijn appartementen gebouw staat een gemeenschappelijke schotel, daar het verboden is om een schotel

aan de muur te bevestigen. Er is dus een sateliet aansluiting van de gemeenschappelijke schotel op het platte dak naar elke woonkamer

van het appartment.

Nu is het zo dat ik mijn eigen 55cm schotel heb en die ik ,met toestemming van gemeente, op het dak wil plaatsen daar ik

geen behoefte heb aan deze gemeenschappelijke schotel. Daar ik bepaalde kanalen wil ontvangen die alleen met mijn eigen

schotel ontvangen kunnen worden.

Nu is mijn vraag of het mogelijk is om mijn eigen schotel te verbinden met de kabel die er nu loopt naar mijn huiskamer en die

normaal gesproken bedoelt is voor de gemeenschappelijke kabel.

Alvast bedankt

• Moderator
Geplaatst:

Wanneer jouw kabel rechtstreeks naar het dak loopt en daar aangesloten is op de gemeenschappelijke schotel is die daar los te koppelen en op jouw eigen schotel aan te sluiten.

Wanneer er per etage verdeeld wordt gaat dit niet.

Indien je appartement een balkon met regenpijp heeft kan je proberen via die pijp een kabel naar het dak te voeren.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

Welke satellieten wil je dan extra ontvangen met een 55cm schotel ?

Als er op je app.gebouw een schotel staat zal hier toch al minstens 19 en 23e op zitten ?

• Moderator
Geplaatst:

Iets zegt mij dat die schotel niet op die posities is gericht.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

Ik woon in Engeland en met de gemeenschappelijke schotel kunnen alleen Sky-HD kanalen ontvangen worden.

Daar ik altijd naar de Nederlandse kanalen wil kijken via de Astra sateliet heb ik een eigen schotel nodig, vandaar.

Ik weet dat alle appartementen in mijn blok aansluiting hebben tot deze gemeenschappelijke schotel daar ik de kastjes

in de oonkamer heb gezien. Maar vroeg me af of ik deze kabel kon gebruiken die binnenlangs loopt kan gebruiken

voor mijn eigen schotel zodat ik geen kabel hoef te laten lopen aan de buitenkant.

Adviesen zijn van harte welkom

Geplaatst: (aangepast)

Beste marcey

Ik zou er maar niet van uitgaan dat de coaxkabel die bij jou in de woonkamer zit aangesloten, rechtstreeks naar het dak gaat. Het zou al heel bijzonder zijn en bovendien komt die dan ergens terecht in een serviceruimte waar het hele verdeelstation voor alle appartementen zich bevindt. Daar mag je waarschijnlijk niet eens binnen komen.

Ik zou dus maar naar een optie kijken om je eigen coaxkabel vanaf het dak naar beneden te krijgen. Door een regenpijp heen is inderdaad een goede en onzichtbare optie als dat mogelijk is.

aangepast door Sprietje
Geplaatst:

Wat @sprietje zegt is helemaal waar. Ik bevind mij ook in een gelijksoortig situatie en ik heb ook al diverse opties geprobeerd. In mijn situatie is het wel mogelijk een schotel op het balkon op een voetstuk te plaatsen. Het is immers verboden volgens het reglement om een schotel in of aan het huis te bevestigen. Wat ik overigens wel ontdekt heb maar waar jij helemaal niks aan hebt is het feit dat je niet eens een multiswitch nodig hebt om het kijken en opnemen te realiseren bij een eventuele GSO (gemeenschappelijke schotel ontvangst) systeem. Met een antennedoos met zowel kabel en 2x satelliet kun je dit alsnog realiseren. Mooi is dat he!

[color:"purlple"] I just can’t live without my Dreambox 7025 and 8000 HD. What an invention!

Geplaatst:

Ik had ook nog gedacht om i.p.v van mijn huidig schotel een zogenaamde vlakschotel antenne ( kathrein ) aan te schaffen. Deze zou ik bijvoorbeeld voor het raam kunnen

plaatsen. Heeft iemand daar ervaring mee?

• Moderator
Geplaatst:

Er zijn verschillende leden, die hun schotel binnen geplaatst hebben.

Ik heb zelf ook wel eens geexperimenteerd met ontvangst achter glas.

Alleen moet je dan wel net een venster hebben met uitzicht op de satelliet, dus op het zuiden.

Ook de beglazing is bepalend of je voldoende signaal zult ontvangen. Dubbel glas met extra isolerende coating zal niet gaan bijdragen aan de signaal sterkte.

Door de verliezen welke optreden zal je schotel wat ruimer bemeten moeten zijn.

Lees hier maar verder

http://www.sat4all.com/forums/topic/309619-schotel-achter-glas/

Geplaatst:

Tja, als het even kan zou ik toch proberen de schotel buiten te zetten en niet binnen, zeker als je al toestemming hebt om hem op het dak te zetten. Maar als je hem binnen achter de ramen moet zetten, moet je er wel rekening mee houden dat een schotel ook flink wat licht tegen houdt. In dat geval kun je overwegen een transparante schotel te nemen, die belemmert de lichtinval veel minder. Plaats je die in de normale opstelling, dan zit je met het probleem dat die een flink stuk van het raam vandaan moet staan vanwege de lengte van de lnb-arm. Je kunt dan overwegen de schotel ondersteboven op te stellen, zie bijgevoegde afbeelding.

post-60869-0-84313200-1348408357_thumb.png

Geplaatst:

Ik had nog even gekeken voor de richting van de kamer en als ik van plan bent om mijn schotel achter het dubbel glas te plaatsen zou dit op Oostelijke richting zijn.

Zou ik daarmee nog steeds de kanalen op de Astra sateliet kunnen ontvangen?

Geplaatst:

de Gemeenschappelijke schotel is gericht op 28.2E. Ik vroeg me af of Ik Ook de kanalen van de astra 23.5E of astra 19E kunnen ontvangen zonder dat de richting van de Gemeenschappelijke

Schotel verplaats. met andere woorden, Valt dit in het bereik van de Gemeenschappelijke schotel?

schotel verolaatst?

Geplaatst:

Beste marcey

Bij een gemeenschappelijke schotel wordt in het algemeen een aparte schotel gebruikt voor elke te ontvangen satelliet. Dat particulieren hier zomaar aan kunnen hobbyen is natuurlijk uit den boze. Als het goed is, zou je niet eens op het dak van de flat of appartementencomplex kunnen komen.

Geplaatst: (aangepast)

de Gemeenschappelijke schotel is gericht op 28.2E. Ik vroeg me af of Ik Ook de kanalen van de astra 23.5E of astra 19E kunnen ontvangen zonder dat de richting van de Gemeenschappelijke

Schotel verplaats. met andere woorden, Valt dit in het bereik van de Gemeenschappelijke schotel?

schotel verolaatst?

Je zou een op een ontvanger (afgestemd op Astra 3) aangesloten lnb voor de schotel, van achter gezien rechts van de Astra 2 lnb, kunnen houden om te kijken of je ontvangst hebt.

Zo heb ik dat ook gedaan voor Astra 2, gewoon een lnb naast die voor Astra 3 houden en dit leverde voldoende ontvangst op. Toen vast getapet en kijken maar.

Die van mij staat overigens achter dubbel glas, met nog een stuk kozijn dat de ontvangst blokkeert.

aangepast door Melchiorskystar

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen