Ga naar inhoud


Schotel uitrichten op Eutelsat 16E niet mogelijk, 19.2 en 13 gaat prima.


bopebrasil

Aanbevolen berichten

Dag allemaal,

 

Ik ben al een paar dagen bezig met het afstellen van mijn schotel op Eutelsat 16E. Voor het gemak even alles op een rij:

 

Dreambox 500

Yumatu schotel 95 cm

Single LNB, 2 verschillende getest

22m coax, kabel is nieuw.

 

Het probleem zit erin dat ik geen goed signaal krijg op deze satelliet. Ik ontvang hooguit 5 zenders met een maximale SNR van 76-81. Deze zenders zitten op transponders: 11010.92 en 12733.00. Met behulp van een satfinder is dit het meest optimale signaal dat ik kan krijgen. Op Astra 19.2 en Hotbird 13 krijg ik echter heel goed beeld, zijn alle zenders te bekijken en schommelt de SNR tussen 91-94.

 

Nou heb ik als eerst de Dreambox hersteld naar fabrieksinstellingen. Vervolgens een nieuwe LNB met 0.2 error rate gekocht en een nieuwe coax kabel van Hirschmann. Het lukt mij nog steeds niet om om een goed signaal te krijgen van deze satelliet. Ik heb begrepen dat 16E nogal moeilijk te pakken is, vooral omdat het tussen twee sterkere satellieten inzit. Maar met een schotel van 95 moet dat prima mogelijk zijn. Weet iemand waar dit aan kan liggen?

aangepast door bopebrasil
Link naar reactie
Delen op andere sites


Het is nu donker voor een foto, maar gelukkig staan we op streetview.

h91cn.jpg

 

De middelste schotel is van mij. De schotel is gemonteerd op een hoogte van 3,80 meter. De afstand van die paal naar het hoogste punt van het dak ca. 11 meter van die paal. Het dak schat ik op max. 9 meter. Dus het obstakel is 9-3,8 = 5.2 meter hoog met een afstand van 11 meter.

 

pGSMx.png

 

Met die hoek van 25 graden moet het prima mogelijk zijn om alle satellieten van 32E tot 22W te pakken. Mijn buren hebben een kleinere schotel en deze staan ook lager gemonteerd.

aangepast door bopebrasil
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je wel een HD-ontvanger? Voor de meeste transponders heb je een HD-ontvanger nodig.

Dat lijkt me bij de Eutelsat 16 graden oost toch minder aan de orde, Sprietje. De meerderheid van de transponders is volgens KoS toch gewoon SD.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, de meeste zenders waar het mij om gaat zijn allemaal SD zenders en FTA. Ik heb mijn Dreambox vandaag even bij een kennis aangesloten gehad, daar staat Eutelsat 16E wel goed uitgericht en zijn de zenders wel te ontvangen. Ik kan dus uitsluiten dat het niet aan de receiver ligt. Het lijk mij dan echt aan de schotel zelf te liggen, of lijkt dat niet aannemelijk als ik wel goed ontvang op Astra en Hotbird?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb begrepen dat 16E nogal moeilijk te pakken is, vooral omdat het tussen twee sterkere satellieten inzit. Maar met een schotel van 95 moet dat prima mogelijk zijn. Weet iemand waar dit aan kan liggen?

 

Met mijn 110 cm triax totaal geen probleem met 16.0E, ik vang er zelfs de zwakke feeds mee. Van de dichtstbijzijnde 17.0E heb ik ook geen last. Gebruik je usals of vast opgeslagen satelliet-posities?

  • Like 1

.: AZBox Me OpenRSI-2.1 | DM 8000HD DM 500HD DMM-GP3 | Emitor Satlook Micro+ G2 | TBS 5925 | TechniSat USB 2 HD CI :.
.: Triax TDS110, Stab HH120/MS220 | Visiosat BiSat G3D A123 HB :.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met mijn 110 cm triax totaal geen probleem met 16.0E, ik vang er zelfs de zwakke feeds mee. Van de dichtstbijzijnde 17.0E heb ik ook geen last. Gebruik je usals of vast opgeslagen satelliet-posities?

 

Nee ik heb geen motor, ik richt de schotel gewoon met de hand uit. Ik draai de meest recente versie van openPLi, de satellietposities staan in de dreambox vast ingesteld.

aangepast door bopebrasil
Link naar reactie
Delen op andere sites

Met de hand,dat is apart! :D

Ik zou niks anders kunnen verzinnen dan dat de paal nog goed loodrecht moet staan in alle richtingen en dat je de elevatie (hoe hoog die kijkt) nog wat aanpast. Dat je geen motor gebruikt betekent óók dat zowel de skew als de elevatie niet correct zal zijn hoe verder je van een ideale satelliet afzit.......

aangepast door dagg

.: AZBox Me OpenRSI-2.1 | DM 8000HD DM 500HD DMM-GP3 | Emitor Satlook Micro+ G2 | TBS 5925 | TechniSat USB 2 HD CI :.
.: Triax TDS110, Stab HH120/MS220 | Visiosat BiSat G3D A123 HB :.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha ja dat is een tijdelijke oplossing. Ik kijk eigenlijk alleen astra maar wil voor de aankomende kwalificaties voor het WK wat sportzenders van de balkan bekijken, en die zitten op eutelsat. Maar ik heb inmiddels een motor besteld, hoop dat het daarmee wat makkelijker gaat. Ik zal in ieder geval alles even nakijken en waterpas krijgen voordat ik verder ga.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Eduard07

 

Op 16 graden oost zitten flink wat transponders die in MPEG4 uitzenden en waarvoor je dus een HD-ontvanger nodig hebt. Dit geldt voor de volgende transponders:

10804H, 10887H, 10928H, 11512H, 11554H, 11595H, 11678H en 12710H

Het wil dus helemaal niet zeggen dat op al die transponders HD-zenders zitten.

 

@bopebrasil

 

Wat is dat voor schotel, een Yumatu? Daar heb ik nog nooit van gehoord. Heb je daar wat meer gegevens van of een foto? Je zou er eens een Inverto Black Ultra-lnb op kunnen zetten. Die geeft in moeilijke situaties vaak een stuk meer zenders door. Die zie ik al voor 13,50 euro in Nederland te koop.

 

Voor de 16 graden oost moet de skew van de lnb 8,5 graden met de wijzers van de klok meegedraaid worden als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Eduard07

 

Op 16 graden oost zitten flink wat transponders die in MPEG4 uitzenden en waarvoor je dus een HD-ontvanger nodig hebt. Dit geldt voor de volgende transponders:

10804H, 10887H, 10928H, 11512H, 11554H, 11595H, 11678H en 12710H

Het wil dus helemaal niet zeggen dat op al die transponders HD-zenders zitten.

 

Je vertelt me niets nieuws over MPEG4 op 16E, maar jouw constatering dat er op deze positie zoveel MPEG4 zit, doet niks af van mijn constatering dat er nog zat MPEG2 op zit.

Dat was mijn constatering nadat ik nog even KoS had gecheckt. En de discussie was of de satelliet nog genoeg FTA MPEG2 heeft met voldoende power om hem te kunnen vinden.

Mijn conclusie is: ja.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook ik krijg Eutelsat 16e moeilijk uitgericht, hotbird 13e en Astra 19.2E geen probleem. (met de hand, met zicht op tv, en soms laptop met signal meter)

Ik had zo goed als alle zenders, maar dan heb ik 65-75 % snr 11.2DB (beter kreeg ik het niet, en ook had ik continue artificats op supersport kanalen van digitalb.

 

Blijft een lastige satteliet om uit te richten, ook had ik gezien dat de sattelite position in sattelite.xml niet juist was, hij is een paar keer geswitched van locatie, 16.0 naar 15.8 naar 16.0.

Check deze ook voor de zekerheid.

 

Als ik weer een abbo heb voor digitalb, dan zit ik er over na te denken om een 110 cm schotel te nemen. (nu 88cm triax)

Daarnaast heb ik de inverto black ultra aangeschaft. maar ik heb hier dezelfde resultaten mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11,2 DB zou nog steeds oke moeten zijn, zelfs met regenreserve. En met een Inverto black ultra.

 

Belangrijk is ook de gevoeligheid van je ontvanger. Ik heb bij 9 dB nog steeds gewoon beeld met een DM500HD.

Welke ontvanger heb jij?

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het vermoeden dat een Yumatu-schotel niet zo’n beste schotel is. Er is op heel internet niets over te vinden. Ook vindt @bopebrasil het niet nodig er een foto van te maken. Ik denk dat hij maar beter een schotel van een goed merk kan kopen zoals bijv. een Triax 110 of een Gibertini OP 125 L.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...