Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Verander vanaf 1 oktober in 1 dag gratis van telecomoperator

GSM, tv of internet te duur naar je zin? Vanaf 1 oktober volstaat het om via mail je operator feestelijk te bedanken voor zijn te dure diensten. Ze mogen je geen opzegvergoeding aanrekenen.

Dat en nog meer moois is bepaald in de nieuwe telecomwet die vanaf die datum van kracht wordt. Die moet consumenten beter beschermen.

Welke nieuwigheden zitten er nog in die wet:

- Telecomoperatoren mogen je niet langer opbellen om een contract voor internet, tv of telefoon- en gsm-lijnen af te sluiten.

- Contracten afsluiten of verlengen mag alleen nog via een geschreven contract, dat de klant moet ondertekenen. Er wordt dus paal en perk gesteld aan de praktijk om contracten met stilzwijgende instemming, ‘tussen de soep en de patatten’, te verlengen.

- Voor het opzeggen van een contract is géén aangetekende brief meer nodig. Evenmin is het nodig een reden te geven voor het opzeggen van het contract. Elke reden is geldig: ook een tariefverhoging, zelfs als het om een indexering gaat.

- Volgens het Onderzoeks- en Informatiecentrum van de Verbruikersorganisaties (OIVO) geldt de maatregel voor nieuwe én voor bestaande contracten. Er is één voorwaarde voor bestaande contracten: “Het abonnement moet al minstens zes maanden lopen“, aldus OIVO.

- Een overstap naar een andere operator mag bovendien nog hoogstens één werkdag in beslag nemen.

- Verder wordt ook een zogeheten ‘bill-shock’-systeem ingevoerd. Concreet krijg je een gratis waarschuwing wanneer een bepaald financieel of dataplafond wordt overschreden.

Vorig jaar waren er 5.959 klachten over opzegvergoedingen, die vaak oplopen tot 150 euro. Dat is gelukkig verleden tijd nu.

Bron: http://www.vief.be/g...omoperator.html

Geplaatst:

"Evenmin is het nodig een reden te geven voor het opzeggen van het contract. Elke reden is geldig: ook een tariefverhoging, zelfs als het om een indexering gaat."

Beetje verwarrend : als er geen reden voor opzeg nodig is , dan hoef je toch geen te vermelden ?

Ben wel eens benieuwd hoe Telenet zou reageren op een voorbeeld als dit :

Mijn huur-digicorder is minder dan drie jaar oud . Als ik de nieuwste versie wil hebben ( meer opnamemogelijkheden ) dan moet ik terug aansluitkosten ( of zoiets) betalen .

Onlangs was het toestel defect en werd -gratis- vervangen door .. een oude versie , want mijn toestel was nog geen drie jaar oud .

Als ik nu Telenet een opzeg stuur , en meteen een aanvraag voor een nieuw abo dan zou ik gratis een nieuwe versie digicorder krijgen want : nieuwe abo's krijgen het gratis .

Wat denk je ?

Groeten , Gene.

Kabel: Orange.

Schotel: Vu+ UNO 4K SE , TVV , Triple Quad

Geplaatst:

best een paar weken laten tussen opzeg en nieuw abo; kwestie van zeker te zijn dat alles correct door de administratieve molen raakt.

Maar eigenlijk is er vooral voor de consument een vebetering, dat is belangrijker. Minder gedoe om van een te duur abo af te raken. Moesten ze nu terug maximumprijzen voor brood en eventueel elektriciteit/gas vastleggen zouden we eindelijk nog ergens raken met "Di Rupo I".

[Vu+ Solo4K] - [VTi 13.x]

[TVV Basic+] - [CD TopHD]
Ik vind het nieuwe overzicht met ongelezen topics in een tijdslijn maar niks...

• 8 maanden later...
Geplaatst:

lijkt me erg recent te zijn; 28 mei 2013 staat er bij de titel :D

[Vu+ Solo4K] - [VTi 13.x]

[TVV Basic+] - [CD TopHD]
Ik vind het nieuwe overzicht met ongelezen topics in een tijdslijn maar niks...

Geplaatst:

kleine lettertjes leren lezen : bij opzeg kan je binnen de 2 jaar geen vergelijkbaar abo afsluiten.Staat nagenoeg in alle kontrakten van operatoren,zowel vaste telefonie,internet,gsm of digitale TV.Wordt heel vaak over het hoofd gezien.En is volkomen wettelijk volgens europese unie.Anders zou het makkelijk zijn om alle promoties mee te nemen bij een operator.Je zou dan bv maandelijks kunnen opzeggen en een nieuwe gsm hebben voor 1 euro.

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Geplaatst:

dit is idd zo bij koppelverkoop, maar een abonnement kan je van vandaag op morgen opzeggen.

bij base heb je zelfs de mogelijkheid online van tariefplan te veranderen...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...