Ga naar inhoud


Merk keuze van generator 230v


Homer

Aanbevolen berichten

Even een vraagje betreffende wel te kiezen merk van nood generator!

 

In het warme zuiden bij familie van ons hebben ze daar een noodgenerator staan van honda 5.500 kva, dit is een goed merk en heeft al zijn uren staan draaien zeker met de stroom pannes die er daar al zijn geweest!

 

Ik zou zelf ook eens beginnen uitkijken om een bij mij thuis een te plaatsen, daar wij soms toch wel eens zonder stroom komen te zitten in een kleine deelgemeente. vorige jaar 2011 9 maal, dit jaar 2012 al 5 maal dit +/- 3 uur.

 

Ik had even zitten kijken wat zo'n honda kost en moet zeggen niet goedkoop!

Nu had ik wel eens bij de buren in spanje een ohv generator 6.5 kva zien staan en waren daar content van.

 

Blijkt een honda motor te zijn.

 

Die ohv generatoren is dat chineese makelijk of niet en zijn die betrouwbaar op lange tijd?

 

Ik weet het een moeilijke vraag het blijft een meganisch apparaat!

 

Welk te kiezen?

 

homer

80cm Schotel smart twin lnb tvv Vu+ 1Terab

 

Onlangs overgestapt naar Belgacom Tv

Link naar reactie
Delen op andere sites


In het warme zuiden bij familie van ons hebben ze daar een noodgenerator staan van honda 5.500 kva,

Dat zal wel een 5500VA generator zijn... Want een 5500kVA generator is "een beetje" groot voor een huis ;) . (Kan je een vakantie park mee voorzien van energie!)

Ik zou zelf ook eens beginnen uitkijken om een bij mij thuis een te plaatsen, daar wij soms toch wel eens zonder stroom komen te zitten in een kleine deelgemeente. vorige jaar 2011 9 maal, dit jaar 2012 al 5 maal dit +/- 3 uur.
Dat is niet zo mooi... Beetje jammer dat de energie leveranciers niet zo betrouwbaar meer zijn... :(
Ik had even zitten kijken wat zo'n honda kost en moet zeggen niet goedkoop!

Nu had ik wel eens bij de buren in spanje een ohv generator 6.5 kva zien staan en waren daar content van.

OHV betekend Over Head Valve, met andere woorden een motor met de kleppen in de kop en niet parallel aan de cylinder. (Is efficienter) Het is dus geen merk!

Zover als ik weet zijn alle Honda generatoren OHV motoren...

 

Die ohv generatoren is dat chineese makelijk of niet en zijn die betrouwbaar op lange tijd?

Ik weet het een moeilijke vraag het blijft een meganisch apparaat!

Welk te kiezen?

 

homer

Welke te kiezen; Ik zal toch wel willen dat de generatorset betrouwbaar is. Je wilt niet staan prutsen met je generatorset als je hem nodig hebt bij elektriciteitsuitval... Dus ik zou zelf de meest betrouwbare kopen die ongeveer 50% overrated is voor mijn verbruik en die uiteraard binnen mijn budget past... Dat Chinese low-cost spul is leuk voor misschien een- of tweemalig gebruik, maar je wilt wel betrouwbaarheid... Ik adviseer trouwens wel om de generatorset regelmatig even te starten en te belasten (bouwlamp van 500W ofzo), en de brandstof "vers" te houden...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

 

Ja sorry mijn fout, 5.500watt was de bedoeling.

 

De stroom van het net is 40amp max, nu heb ik dit niet altijd van doen zou een dure rekening worden! Ja de netbeheerder maakt er zicht toch wel snel van af, met de vermelding dit kan gebeuren en zijn onvoorziene omstandigheden!

 

Daar ben ik goed mee, alles loopt op stroom dus ook koken en verwarmen(wandketel gas), het zou dus enkel zijn om voldoende te hebben om wat licht wandketel en mircogolf te kunnen gebruiken natuur lijk niet alles tesamen of 2 van de drie.

 

Nu ben ik even aan het zien naar die inverter types generatoren, kosten ook een cent zeg! Blijken beter te zijn dan een avr gestuurde gen.

 

Ik was contact aan het zoeken met een firma in NL voor een ohv eu65iex super stil 6,5 KVa 6500 watt Maar geen enkel reactie van hun tenwege.

 

Nu ben ik eventueel aan het kijken voor een Hyundai Generators HY3000sei die een inverter is.

 

Homer

aangepast door Homer

80cm Schotel smart twin lnb tvv Vu+ 1Terab

 

Onlangs overgestapt naar Belgacom Tv

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Iemand al gedacht aan een eigen kleine WKK installatie?

Kan je zelf met een apparaat stoken en energie opwekken.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Homer

De prijs van een generator wordt voor een belangrijk deel bepaald door de zuiverheid van de sinus die wordt geproduceerd. Als je er alleen maar bouwlampen of een betonmolen op aansluit, dan is een goedkope generator prima. Maar als je er ook electronische apparatuur op wilt aansluiten zoals een TV, satellietontvanger enz. dan is het belangrijk dat je een fatsoenlijke sinusvorm van je generator krijgt anders heb je kans dat de elektronische apparatuur kapot gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de generator "made in China" is dan zou ik er met een grote boog omheen lopen.

Let er bij het kopen wel op of je het hebt over kW of kVA. Hierin zit een verschil van ca. 30 - 10%.

Door kVA te vermenigvuldigen met de power factor ) doorgaans 0.6 - 0,9 kom je op het werkelijke vermogen.

De power factor is van veel faktoren afhankelijk en moet aangegeven zijn.

Het zou me niets verbazen dat de Chinezen het vermogen in KVA aangeven en de power factor niet vermelden.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Let er bij het kopen wel op of je het hebt over kW of kVA. Hierin zit een verschil van ca. 30 - 10%.

Door kVA te vermenigvuldigen met de power factor ) doorgaans 0.6 - 0,9 kom je op het werkelijke vermogen.

De power factor is van veel faktoren afhankelijk en moet aangegeven zijn.

Het zou me niets verbazen dat de Chinezen het vermogen in KVA aangeven en de power factor niet vermelden.

De power factor (arbeidsfactor) wordt bepaalt door de belasting en niet door de generator... Dus het heeft over het algemeen weinig zin om de PF te vermelden... (Tenzij het vermogen is gegeven in VA!)

 

Een genset met een vermogen in kW kan je omrekenen naar een vermogen in kVA door het te delen door de PF. Dus een 2kW genset met een PF van 0.8 zal 2.5kVA wezen.. Neem als "standaard" PF van je belasting ongeveer 0.8... (Tegenwoordig misschien zelfs 0.9, aangezien er veel geschakelde voedingen worden gebruikt die een PF kunnen hebben bij vollast van nagenoeg 1.0)

Zorg er dus voor dat je de juiste getallen met elkaar vergelijkt, en niet denkt dat een 6000W set "kleiner" is dan een 6500VA set...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Homer,

 

En belangrijjke overweging bij het kopen van een kleine generator is goed te begrijpen wat het verschil is tussen een conventionele generator en een inverter.

 

Een conventionele generator heeft een wisselstroomdynamo die een vast toerental moet draaien om een stabiele frequente van 50 Hz te genereren.

Het nadeel hiervan is dat zodra de belasting varieerd, bij voorbeeld de koekast slaat aan, moet de generator meer brandstof nemen om die 50 Hz vast te houden.

Als de last te veel varieerd kan dit dus voor schommeling van de frequentie en vaak ook van de spanning zorgen.

 

De inverter generator creeert een gelijkstroom en maakt daar met electronica wisselstroom van. Bij minder vermogensvraag kan de generator dus minder snel gaan lopen en toch nog steeds een nette wisselspanning genereren. Tevens is deze spanning veel stabieler en dus een veel betere keus als er gevoelige apparatuur is aangeloten.

 

En de meeste Honda's zijn inderdaad vaak 'inverters' en kosten daar vaak flink meer :-)

 

En pas inderdaad op met chineze goedkope spullen. Mijn ervaring is dat een chinees goedkoop ding waar 5000Watt op staat met 2 bouwlanpen van 500 Watt (dus 1000 Watt ohmse last) al op de knieeen gaat. Vaak noemt met zoals hierboven ook al vermeld door Drs. Ijzerbout op de generator de kva.

Vu+ Ultimo - Open Pli

Vu+ Duo - Open Pli

Viosat G4

2xALPS duoLNB, 2xALPS quadLNB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

 

Alvast dank voor deze uitleg iedereen, Ook ik begon te denken voor een inverter te kopen daar deze beter zijn voor gevoelige apparaten.

 

De honda i20 ligt op dit ogenblik niet in mijn buget gerekend iets te duur! Op het net(youtube) vondt ik dus de huyndaiHY3000sei wordt toch als een a classe geprezen.

Natuurlijk vindt ik nergens een verdeler hiervan dus wat langer het net afzoeken en dan eventueel eerst eens gaan kijken. Het is geen leuk gebeuren als je met een kind van 19maanden in de kou moet zitten thuis of je geen verlichting kan aansteken!

 

Ik vermoed dat die inverter wel voldoende zal zijn, indien nodig wordt de diepvries uitgeschakeld als ook de koelkast als je deze niet opend kunnen deze toch wel wat langer zonder stroom!

Om smorgens te moeten opstaan in de heel vroege uurtjes, en dan tot de vaststelling te komen dat je geen douche kan nemen omdat er geen stroom is voor warm water wordt het toch wel heel erg, uw kind moet wachten tot je het water aan opwarmen bent met een kleine camping vuurtje terwijl je wel altijd maar de rekening optijd moet betalenen, van de elc en de gas! en gefrustreerd wordt van die gezever! :mad: :mad: :mad:

 

Homer

aangepast door Homer

80cm Schotel smart twin lnb tvv Vu+ 1Terab

 

Onlangs overgestapt naar Belgacom Tv

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...