_Bartje_ Geplaatst: 4 oktober 2012 Geplaatst: 4 oktober 2012 Wij hebben 3 jaar geleden een alarminstallatie laten plaatsen in onze woning. Hier hebben we toen ook een contract voor de meldkamer mee afgesloten. Nu stond er van de duur niets op dit contract. We wilden nu de meldkamer opzeggen maar na aangetekend schrijven te hebben verstuurd krijgen we een brief terug dat op de ACHTERkant bij de voorwaarden stond vermeld dat dit een 5jarig contract is. Dit staat op de voorkant echter nergens vermeld en is toen ook niet gezegd. Inderdaad in de kleine lettertjes op de achterkant staat dit vermeld. Als we toch verbreken betalen we nog 70 procent van de totale kost. Dom dat ik dit toen niet gezien heb maar het is natuurlijk ook een vuile naaistreek om dit verder nergens te vermelden op het contract. Is dit wettelijk in België? mvg Bart
Johan45 Geplaatst: 5 oktober 2012 Geplaatst: 5 oktober 2012 _Bartje_ In Nederland zou je tot 31 december nog vast zitten aan je abonnement. Op dat moment treed namelijk nieuwe regelgeving in werken waardoor je contract op te zeggen is. Dit is na te lezen op de site van Consuwijzer Een abonnement of contract opzeggen Wilt u uw contract opzeggen? Hieronder staat alles wat u moet weten over het opzeggen van abonnementen en contracten. Klopt het dat er nieuwe regels gelden voor opzegging en stilzwijgende verlenging van abonnementen en contracten? Ja. Deze nieuwe regels (de wet van Dam) zijn ingegaan op 1 december 2011 en gelden voor alle abonnementen en energiecontracten die vanaf die datum zijn afgesloten. Gelden de nieuwe regels alleen voor nieuwe abonnementen en contracten? Of ook voor bestaande abonnementen en contracten? De nieuwe regels gelden voor alle abonnementen en energiecontracten die vanaf 1 december 2011 worden afgesloten. De nieuwe regels gelden niet voor bestaande abonnementen en energiecontracten. Met bestaande bedoelen wij de abonnementen en contracten die vóór 1 december 2011 zijn afgesloten. Voor bestaande abonnementen en contracten geldt nu een overgangsregeling. Deze overgangsregeling duurt 1 jaar. Hebt u een bestaand abonnement of contract? Dan kunt u nu nog geen gebruik maken van de nieuwe regels. In ieder geval op 1 december 2012 gelden de nieuwe regels ook voor bestaande abonnementen en contracten. Hoe het in België geregeld is weet ik niet. Misschien dat een lid met de Belgische nationaliteit hier meer over kan vertellen. Vult u rustig aan !!!
sattv4iedereen Geplaatst: 8 oktober 2012 Geplaatst: 8 oktober 2012 ik zou eens een jurist raadplegen,maar ik denk als dit onder de nieuwe telecomwetgeving valt,je het contract kan beëindigen.let wel als er hardware in de huur zit,die kunnen ze en mogen ze je aanrekenen (restwaarde).ik ben nu wel niet bevoegd om te weten of dit onder de telecomwet van 1 oktober valt. Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|
Satdorus Geplaatst: 10 oktober 2012 Geplaatst: 10 oktober 2012 Als u een contract heeft getekent voor 5 jaar dan kan je daar natuurlijk niet vanaf na 3 jaar of er moet een deel van de abbo geld worden betaald. De vorige posters doelen erop dat automatische verlengingen in Nederland niet meer mag. Dat klopt ook indien er een abbo zou zijn van bijvoorbeeld één jaar dat u daarna kan opzeggen per maand. Maar zoals ik uw schrijven begrijp is dat niet van toepassing van u. Afgezien nog van het verschil tussen de wetgevingen van beide landen.
sattv4iedereen Geplaatst: 13 oktober 2012 Geplaatst: 13 oktober 2012 Als u een contract heeft getekent voor 5 jaar dan kan je daar natuurlijk niet vanaf na 3 jaar of er moet een deel van de abbo geld worden betaald. De vorige posters doelen erop dat automatische verlengingen in Nederland niet meer mag. Dat klopt ook indien er een abbo zou zijn van bijvoorbeeld één jaar dat u daarna kan opzeggen per maand. Maar zoals ik uw schrijven begrijp is dat niet van toepassing van u. Afgezien nog van het verschil tussen de wetgevingen van beide landen. het contract is zoals de O.P. schrijft mogelijks niet geheel eerlijk verlopen.je moet wel weten,en lezen wat je tekent,maar ik heb als gewone particulier een kameraad kunnen helpen aan het beëindigen van een contract onder de mum,dat het contract onder valse voorwendselen heeft afgesloten.heeft de contractant de O.P. wel de mogelijkheid en tijd gehad om de kleine lettertjes te lezen? voer voor juristen. p.s.ik heb ooit bij een verdeler de kleine lettertjes willen lezen van een gsm abonnement,en was opzij geplaatst,zij vonden,als ik hen niet vertrouw,dan ook geen contract met hen moest afsluiten.toen ik er op stond deze toch te lezen,vroeg men vriendelijk de zaak te verlaten,de kleine lettertjes te lezen en terug te keren.ik heb toen het contract niet aangegaan.en andere verdeler was wel bereid om in een notendop de belangrijkste puntjes van de kleine lettertjes uit te leggen. Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|
pukje Geplaatst: 17 oktober 2012 Geplaatst: 17 oktober 2012 (aangepast) De vraag is altijd hoe zou de rechter er op reageren. Hij kan zeggen in de overeenkomst aan de voorkant is geen periode overeengekomen is dus aangegaan voor onbepaalde tijd. De kleine letters aan de achterkant wordt vaak als secundair gezien omdat niet bewezen is dat contractpartij op de hoogte was ervan. De rechter kan het ook anders zien ,recht uitspraken zijn nooit voorspelbaar. Dit geld ook voor de meldkamer ,denk dat ze wel 10 keer nadenken om naar het gerecht te stappen voor zo een klein bedrag. 17 oktober 2012 aangepast door pukje
gerrit B Geplaatst: 31 oktober 2012 Geplaatst: 31 oktober 2012 Ook hier in Nederland kun je nog steeds kontrakten afsluiten voor langere periodes, maar dit wordt vaak bestempeld als een "onfatsoenlijk contract" Vaak heeft het te maken met vaste kosten over een bepaalde periode dus bijv. 5 jaar lang dezelfde kontraktprijs per jaar. In de praktijk betekend dit echter dat je de 1e jaren gewoon teveel betaald en het laatste jaar wat voordeel kunt hebben. Wil je er eerder vanaf dan kan er een boete aan verbonden zijn zodat je nog meer betaald. Een meldkamer kontrakt zal meestal toch aardig richting de 200 euro per jaar gaan dus vergis je niet er zijn meldkamers die voor dat geld rustig naar de rechter stappen vooral als er nog een paar jaar te gaan is. Maar het is natuurlijk altijd eerst te proberen en gewoon te stoppen met betalen, dreigen ze toch naar de rechter te gaan dan kun je alsnog gaan betalen en betaal je hier hooguit 15% extra aan incassokosten. Zelf reken ik de mensen het vaak voor want dan kom je ergens en dan krijg je te horen van `ja maar bij die krijg ik het gratis gemonteerd en kost het maar 54 euro per maand` wat men dan vaak niet ziet is dat met een kontrakt voor 5 jaar dat uiteindelijk wel ruim 3200 euro is terwijl ze een systeem krijgen wat vaak nog geen 1000 euro heeft gekost. Maar ja er zijn er nog steeds genoeg die er in trappen. suc6 Gerrit zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen
M_Z Geplaatst: 12 november 2012 Geplaatst: 12 november 2012 Feitelijk is het contract gewoon een lening voor de apparatuur en de installatie, die wordt verrekend samen met de werkelijke abonnementskosten voor de meldkamer. Dat dit dan niet eerder kan worden stopgezet heeft er dan ook simpel mee te maken dat de afbetaling van de geleverde apparatuur nog niet voldaan is. Daarmee moet er dus een duidelijk overzicht te maken zijn van de reeds betaalde som en de nog openstaande kosten voor apparatuur. Wat kost de meldkamer zonder dat je 'gratis' apparatuur en installatie krijgt, trek dat van de huidige maandbetalingen af en zo krijg je een overzicht van de nog te betalen kosten, dat is dan redelijkerwijs de boete om van dit contract af te komen. M_Z
pukje Geplaatst: 12 november 2012 Geplaatst: 12 november 2012 Feitelijk is het contract gewoon een lening voor de apparatuur en de installatie, die wordt verrekend samen met de werkelijke abonnementskosten voor de meldkamer. Dat dit dan niet eerder kan worden stopgezet heeft er dan ook simpel mee te maken dat de afbetaling van de geleverde apparatuur nog niet voldaan is. Een slimme opmerking alleen op alles toepasbaar. een gsm abo is een lening op de infrastructuur van de gsmpalen die pas in 20 jaar afgeschreven is dus het abo geld voor 20 jaar. Het is niet fatsoenlijk om in het contract geen periode op te nemen alleen op de achterkant in kleine letters die niet leesbaar zijn
Moderator ceesv Geplaatst: 12 november 2012 Moderator Geplaatst: 12 november 2012 Je moet het in dit geval niet op de GSM masten betrekken maar op het "gratis" GSM telefoon toestel wat je ter beschikking krijgt. Dat toestel betaal je uiteindelijk zelf door het meerjarig contract. Zo is het met dat contract van die centrale ook geregeld. Tja, het is niet ongebruikelijk dat een contract tweezijdig bedrukt is. De gouden regel is nog steeds dat je eerst het contract leest voor je het tekent. Je kan je probleem altijd nog aan de rechter voorleggen wanneer je denkt dat je benadeeld wordt. Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
Psychosammie Geplaatst: 22 november 2012 Geplaatst: 22 november 2012 Het lijkt mij niet dat het contract een lening is voor de installatie. Leverancier van het alarmsysteem en meldkamer hebben meestal niets met elkaar te maken. Het alarm heeft de TS al lang betaald aan de monteur. Als in het contract verwezen wordt naar de separate voorwaarden die jou ook netjes zijn bijgeleverd dan heb je daar gewoon voor getekend. Misschien worden deze contracten inmiddels als onredelijk gezien, in dat geval zoek je juridische hulp. Gewoon niet betalen zoals gerritb zegt is niet slim. Dat levert je in NL een BKR notering op waar je niet zomaar vanaf komt. Resistance is futile you will be assimilated Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790) Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!
Toine007 Geplaatst: 3 september 2013 Geplaatst: 3 september 2013 (aangepast) Wij hebben 3 jaar geleden een alarminstallatie laten plaatsen in onze woning. Hier hebben we toen ook een contract voor de meldkamer mee afgesloten. Nu stond er van de duur niets op dit contract. We wilden nu de meldkamer opzeggen maar na aangetekend schrijven te hebben verstuurd krijgen we een brief terug dat op de ACHTERkant bij de voorwaarden stond vermeld dat dit een 5jarig contract is. Dit staat op de voorkant echter nergens vermeld en is toen ook niet gezegd. Inderdaad in de kleine lettertjes op de achterkant staat dit vermeld. Als we toch verbreken betalen we nog 70 procent van de totale kost. Dom dat ik dit toen niet gezien heb maar het is natuurlijk ook een vuile naaistreek om dit verder nergens te vermelden op het contract. Is dit wettelijk in België? mvg Bart beste Bart, Heb je dit probleem kunnen oplossen. Ik zit namelijk met hetzelfde probleem. Waarschijnlijk bij hetzelfde bedrijf :-) Graag uw reactie. mvg Toine 3 september 2013 aangepast door Toine007
_Bartje_ Geplaatst: 4 september 2013 Auteur Geplaatst: 4 september 2013 (aangepast) Dag Toine, Gaat hier over ********** Op verschillende plaatsen informatie ingewonnen maar zit er jammer genoeg nog aan vast deze tijd tenzij ik de opzegvergoeding van 70 procent betaal. Aangezien er een belastingaftrek is van 30 procent schiet ik hier niets mee op. Zou een rechtszaak kunnen aanspannen maar de kansen dat ik zou winnen zijn heel klein. Indien ik verlies kost het me nog meer geld. Nog een klein jaar en dan is het voorbij, Vanaf nu lees ik dus alles 3x na. mvg Bart 4 september 2013 aangepast door ceesv Naam verwijderd
Toine007 Geplaatst: 4 september 2013 Geplaatst: 4 september 2013 (aangepast) Hey Bart, Bedankt voor de reactie. Ik heb een mail verstuurd naar Economische zaken. Want op de site van de overheid staat vermeld 3,6,9 of 12 maand voor een contract. Ik denk ook dat ik aan vast zit voor de volgende 4 jaar. Wat enorm tegenvalt is dat die mensen zo onbeschoft zijn en helemaal niet klantgericht zijn. Zelfs niet voor Business! Heb al 4 vragen van buren gekregen, natuurlijk stuur ik ze met plezier naar de concurrentie! Firma reageert niet! Ik heb mails waar ze elkaar tegenspreken! We zien wel! Toine 4 september 2013 aangepast door Toine007
columbo Geplaatst: 5 september 2013 Geplaatst: 5 september 2013 Je kunt een contract ook tussentijds laten ""ontbinden ""bij een wanprestatie ,dus als een bedrijf niet doet wat het belooft art. 6.265 burgerlijkwetboek telcom abbonementen. ,je moet het bedrijf een week de tijd geven om de problemen op te lossen.tenminste tenminste bij telecom abbonementen,of een alarm firma hier ook ondervalt ? kijk voor de zekerhijd op stichting de ombudsman..
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen