Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Sinds kort heb ik een Vu+ Duo. Bevalt goed. Heb alleen nog erg weinig kaas gegeten van het apparaat. Hij is nu zeer traag en bij bijna elke bediening op de AB tandwielen in beeld. Soms wel tot +/- 30 sec. alvorens commando wordt uitgevoerd. Soms ook tandwielen tijdens uitzending/opname bekijken zonder bediening AB. Er zit OpenPli 2.1 op. Omdat ik begrepen heb dat dat een stabiele versie is, wil ik dat graag (in elk geval) voorlopig zo houden. Ik moet het apparaat nog leren kennen. Na zeer veel zoeken denk ik gevonden te hebben hoe ik via usb-stick OpenPli 2.1 opnieuw kan installeren/overschrijven (?). Op de OpenPli-site vind ik versie 2.1 alleen onder "old kernel". Wat wordt hier mee bedoeld? Is dat de software ingebakken in het apparaat of bedoelen ze dat het een oude OpenPli versie is? Voor mij wordt de verwarring nog groter nadat ik iets gelezen heb over oude/nieuwe bootloaders. Op het apparaat en doos heb ik geen produktiedatum kunnen vinden. Hij is een paar weken oud, dan lijkt mij de kans groot dat het een nieuwe bootloader betreft (bij een bekende satzaak gekocht, dus ik denk geen NOS).

Wie kan mij verder helpen? Vooral met het juist opnieuw "inrichten" van het apparaat. Experimenteren/uitzoeken werking van het apparaat blijft tenslotte mogelijk als je zonodig weer eenvoudig terug kunt naar beginsituatie.

Dank, dank, dank....

Geplaatst:

“Dit forum staat bol van de info over de VU Duo”

Dank voor je antwoord maar dat is nou net het probleem wat ik ervaar. Eindeloos zoeken, veel vinden en net niet dat vinden wat je graag wilt, vanzelfsprekend als gevolg van mijn onbekendheid met dit apparaat en de angst om het apparaat te verzieken door verkeerde handelingen bij het terugbrengen in de afleverinstellingen. Er moet ’s avonds wel weer gekeken kunnen worden…

“Of kijk ook eens op het OpenPLi forum”

Geldt dit voor de eerste keer installeren van OpenPli of kan ik er ook een OpenPli versie mee overschrijven/herstellen (net als Windows opnieuw installeren/herstellen)? En hoe zit het met de software in het apparaat zelf? Terug naar fabrieksinstellingen? OpenPli 2.1 old kernel, oude bootloader, nieuwe bootloader? Allerlei terminologie? Of denk ik teveel na en hoef ik mij nergens wat van aan te trekken en gewoon doen? Of begrijp ik er nog niets van? Voor jou een weet, voor mij een vraag! Of beter gezegd: veel vragen.

Misschien moet ik het wat concretiseren.

Ik denk dat ik aardig op de hoogte ben van de satellietwereld v.w.b. techniek/werking. Ik heb sinds kort een Vu+ Duo maar was dáár in het geheel niet mee op de hoogte behalve dat deze erg veel mogelijkheden biedt. Deze is afgeleverd door de winkel met OpenPli 2.1 er op, waar ik voorheen nooit van gehoord had. Vanuit die situatie moet ik het apparaat leren kennen. En zonder handleiding valt mij dat niet mee, maar goed, al doende leert men. En daar zit nou net het probleem. Als het apparaat het niet meer goed doet als gevolg van “van alles proberen”, hetgeen toch voor de hand ligt met een dergelijk apparaat, wil je het toch eenvoudig weer in de situatie terug hebben waarin hij afgeleverd is, nietwaar? Als je daar nou een goede instructie met zonodig uitleg erbij voor hebt, dan is het experimenteren geen probleem meer. Je kunt dan het apparaat steeds weer werkend krijgen als je dingen verkeerd doet. De rest komt dan vanzelf. En ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat veel info op dit forum voor mensen zoals ik op dit moment nog een stap te ver is. En dat is logisch, begrijp me goed, maar ik vind het wel lastig om ook zo ver te komen als je beperkt wordt door bovenstaande. Tussen de regels doorlezend kom ik mijn probleem meer tegen in dit forum maar het is vaak lastig aan te geven dat je er nog niets of weinig vanaf weet. En mij is ook niets menselijks vreemd. Overigens vind ik wel heel veel interessante zaken in dit forum voor tegen de tijd dat ik mijzelf een gevorderde of misschien wel expert mag noemen.

Kortom: help me met een stapsgewijze instructie over deze drempel heen om het apparaat weer in de afleversituatie terug te krijgen. Dat geeft mij de mogelijkheid er op los te experimenteren. Wie weet kan ik jou dan in een later stadium met een ander probleem helpen…

Misschien zou het goed zijn om een dergelijke instructie met zonodig uitleg voor beginners met een Vu+ Duo vóóraan permanent in dit forum te plaatsen (dat zou, lijkt me, ook voor andere apparaten kunnen gelden). Of heb ik dit alleen…?

Tijdens het schrijven van bovenstaande toch nog wat geprobeerd. Er bleek toch nog iets van een back-up te zijn (heb overigens geen idee wat er geback-upt is). Ik dacht aanvankelijk dat ik deze met het verwisselen van een harde schijf niet meer had. Toch heb ik daarna kennelijk weer iets van een back-up gemaakt. Hij lijkt het weer goed te doen. Dat doet overigens niets af aan mijn pleidooi voor een “beginnersinstructie naar afleverinstellingen”.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...