Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

Ik heb 2 ontvangers staan (1 coax naar de woonkamer en 1 coax naar de slaapkamer) en een 80 cm schotel. Vandaag bleek de Maximum Duo LNB niet goed meer te zijn. Besloten om twee losse twin LNB op een rail te gaan plaatsen voor astra 1 en 3.

Aangezien ik nog een oude twin LNB had liggen deze vooralsnog op de astra 3 uigericht, aangezien ik wel beeld wil hebben. Ga in de loop van de week wel een nieuwe twin LNB aanschaffen voor de astra 1.

Heb ik nu 2 diseqc switchen 2/1 nodig of zijn er switches in de handel waardoor ik het met 1 af kan? Zo ja welke raden jullie aan?

Geplaatst:

Jawel, 2x diseqc 2>1 switches nodig, eentje voor elke ontvanger.

Marc.

1x Triax78 enkel voor 23.5° - 1x Cahors BigBisat voor 13° + 19.2° (centraal) + 28.2° - 4x Inverto Twin Black LNB - 2x DiSEqC Switch - KOKA799 - HORIZON HD-S2 Satelliet meter - 40" SONY tv met CI-module/SC - Diverse ontvangers ivm instellen en testen....   

Geplaatst: (aangepast)

Ok. Welke switch 2/1 raden jullie aan?

En wat is gangbare lengte aan coaxkabel van LNB tot aan de switch. Ik wil de schuur in gaan met die twee switchen maar zit dan gauw aan 2 mtr coax kabel.

aangepast door supercop1973
Geplaatst:

Als je er een lnb bij koopt, let er dan wel even op dat je een lnb neemt met smalle kop

anders passen ze niet naast elkaar ,is je schotel groter dan 88 cm dan maakt

dan maakt het niet zo veel uit

En voor een switch, zou ik een triax of een spaun nemen ,je hebt er 2 nodig

Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen

En met de vriendelijke groeten Hendrik

En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.

Geplaatst:

De lengte van de coax tussen lnb en switch is technisch gezien onbelangrijk, hoe verder, hoe meer coax-verbruik, meer niet.

Marc.

1x Triax78 enkel voor 23.5° - 1x Cahors BigBisat voor 13° + 19.2° (centraal) + 28.2° - 4x Inverto Twin Black LNB - 2x DiSEqC Switch - KOKA799 - HORIZON HD-S2 Satelliet meter - 40" SONY tv met CI-module/SC - Diverse ontvangers ivm instellen en testen....   

Geplaatst:

Beste supercob1973

Je wil nu wel twee losse lnb’s nemen maar als je normale lnb’s neemt, kunnen die niet dicht genoeg bij elkaar geplaatst worden. Voor een Triax 78 moet de hartophart-afstand in Utrecht 46mm zijn. Een gewone lnb heeft een kopdiameter van 60mm. De afstand is dus 14mm te groot. Dat is meer dan de halve golflengte en dat gaan nooit goed.

Wat je wel kan doen is er een smalle lnb bijplaatsen. Die zou ik dan gebruiken voor de Astra 1. Maar ik begrijp niet wat je tegen een duo-lnb hebt? Dan heb je ook geen diseqc-switches nodig.

Geplaatst:

De reden van overstap is dat mijn Duo LNB problemen had met de 8PSK zenders op de astra 3 (sport1, Film1, NL2 HD, SBS6 HD etc...) de andere HD astra 3 gaven gewoon beeld. Ik moest de duo LNB zodanig hoog draaien dat als ik goed beeld had op Sport1 HD ik storende blokjes had op NL2 HD. Draaide ik de LNB weer terug viel sport1 HD in de blokjes.

Schotel vervangen, andere ontvanger eraan, bekabeling + stekkers nagekeken allen zonder resultaat. Nu met een aparte (oude) normale Twin LNB gewoon beeld op de 8PSK zenders. Ik had een Maximum Duo LNB 24 AMBQ.

Schotel nu laten uitrichten op de Astra 3 met een lege aluminium houder er strak tegen aan voor de Astra 1. Die lege houder is volgens de vakman die erbij is geweest ook uitgericht. Het lijkt erop dat hier qua ruimte ook een normale twin LNB in kan, maar ik kan mij vergissen. Maar jullie zeggen dus dat niet niet kan en dit een smalle LNB moet zijn?

Zou natuurlijk ook een nieuwe duo LNB kunnen kopen en het weer opnieuw kunnen proberen.

Geplaatst:

Beste supercop1973

Jij geeft de duo-lnb de schuld van de problemen (blokvorming). Als dat werkelijk zo zou zijn, dan zitten tienduizenden Nederlanders met datzelfde probleem want de overgrote meerderheid gebruikt een duo-lnb. Ik heb de Maximum AMBQ-24 zelf jaren gebruikt en daar is niets mis mee maar voor een 78cm-schotel moet je wel de lnb van de Astra 3 in de klem zetten en de schotel op de Astra 3 uitrichten. Het kan natuurlijk altijd zijn dat er iets mis gaat met een lnb maar de AMBQ-24 heeft vier aansluitingen. Er kan er eentje misschien niet goed meer werken maar alle vier de aansluitingen, dat gaat er bij mij niet in.

Je moet in Nederland de duo-lnb 10-11 graden schuin zetten overeenkomstig de schuine lijn die voor de duo-lnb van CanalDigitaal is aangegeven (zie hun site).

Als de schotel nu staat uitgericht op de Astra 3, dan zou ik de duo-lnb eens gewoon in de klem zetten en de kop van de Astra 1 rechts omlaag laten hangen. Volgens mij moet het gewoon werken.

post-60869-0-43780800-1349640297_thumb.png

Geplaatst: (aangepast)

bedankt voor de tip

ik zal het eens ga proberen voordat ik geld ga uitgeven. Kan zo maar kleine moeite, groot financieel plezier zijn.

het trucje van uitrichten van de duo LNB op de astra 3 hebben we wel gedaan. Allleen niet van aansluiting gewisseld. Dus dat kan ik nog doen.

aangepast door supercop1973
Geplaatst:

ìk heb een duoblock hier staan met een 88 schotel en heb de 19.2 in de houder zitten en het block met de 23.2 iets omhoog staan

en het werkt perfect hier

is wel in zuidlimburg ken er iets mee te maken hebben maar het werkt perfect en op alle zenders perfect beeld

vu duo//vuduo2//mutant hd51 4k // 65 inch lg4k

2 keer gibertini 100 // t90 // triax 88

Geplaatst:

Beste blackeyes

Duo-lnb’s bestaan er voor twee maten schotels. Voor 60cm en voor 80-85cm-schotels. Een Triax 78 zit daar net tussen in. Hierdoor klopt de afstand van de twee lnb’s niet helemaal goed. Om er toch voor te zorgen het maximale signaal van de Astra 3 binnen te krijgen, moet je bij een Triax 78 altijd de kop van de Astra 3 in de klem zetten. Voor een Triax 88 maakt het weinig uit welke kop je in de klem zet maar dan nog is het beter de kop van de Astra 3 in de klem te zetten. Denk alleen maar eens aan het feit dat een duo-lnb vaak makkelijk weg kan draaien. Dan kun je beter hebben dat de kop van de Astra 1 iets verkeerd staat dan die van de Astra 3.

Geplaatst:

bij mij ken die niet wegdraaien want ik heb de opvulring helemaal vastgekit aan de lnb

op deze manier zit ie muurvast en hij zit zo al 2 jaar en nooit problemen ermee gehad met beeld

vu duo//vuduo2//mutant hd51 4k // 65 inch lg4k

2 keer gibertini 100 // t90 // triax 88

Geplaatst:

De inverto multiconnect lnb is allergisch voor water ,het is verder een prima lnb,

maar als hij nat word, zakt het signaal voor meer als de helft

Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen

En met de vriendelijke groeten Hendrik

En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen