Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Ik heb hier een VR805 en een VR860 met dezelfde klacht. Als video gaat afspelen dan is er ongeveer 5 seconden goed beeld en dan komen er stoorstrepen tot er van het beeld niets meer te zien is en na ook weer zo'n 5 seconden komt het beeld weer terug en dan herhaalt dit steeds. De bekende tandwieltjes/as en de drukrol zijn bij beide reeds vervangen maar geen resultaat. Koppen zijn gereinigd en de automatische koppenreiniger verwijderd. Ook ligt het niet aan de gebruikte cassettebanden. Iemand bekend met deze beeldstoring?

aangepast door gps

• Moderator
Geplaatst:

Wow, nog iemand met een VHS recorder.

Je klacht lijkt op een niet werkende capstan servo.

Dit kan verschillende oorzaken hebben.Aan de onderkant van de audio kop worden de sync pulsen, welke aan de rand van de band staan afgetast.

dit zijn dacht ik 25 Hz. impulsen.

Wanneer de band niet goed langs deze kop loopt en de pulsen niet goed uitgelezen kunnen worden kan het videospoor niet goed afgetast worden, en krijg je deze fout.

Is de bandloop wel goed, is er een fout in het servo systeem of de capstan motor.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

reinig de head drum,en is het wel een nieuwe aandruk rol die je geplaatst hebt ??wordt de tape niet gekreukeld ?audiokop ook gereinigd ??lift goed gemonteerd ??

Geplaatst:

Wow, nog iemand met een VHS recorder.

Je klacht lijkt op een niet werkende capstan servo.

Dit kan verschillende oorzaken hebben.Aan de onderkant van de audio kop worden de sync pulsen, welke aan de rand van de band staan afgetast.

dit zijn dacht ik 25 Hz. impulsen.

Wanneer de band niet goed langs deze kop loopt en de pulsen niet goed uitgelezen kunnen worden kan het videospoor niet goed afgetast worden, en krijg je deze fout.

Is de bandloop wel goed, is er een fout in het servo systeem of de capstan motor.

jaja,bij mij staat er ook nog een paraat en aangesloten.wel niet mijn eigendom.

Merkwaardig genoeg,heb ik nog VHS-tape's van meer dan 25 jaar oud,die beter beeld geven dan een dvd opgenomen van een dvd recorder van 10 jaar geleden.ik spoel oude tape's wel door tot het einde en speol ze dan terug om op play te drukken.

nu wel iets prive lossen,maar ik ken nog diverse mensen die zo'n apparaat gebruiken.oud,maar bij mij nog lang niet afgeschreven.vooral als de zenders bij ons hun gedacht zouden krijgen,om van uitgesteld kijken er een betaaloptie van te maken :angry: .is hen totnu toe nog niet gelukt,maar ja.....

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

• Moderator
Geplaatst:

Mijn oudste zelf opgenomen VHS tape (Camera) is van 1980 en is nog steeds afspeelbaar.

Ik heb nog VHS en S-VHS recorders operationeel, en enkele honderden tapes, grotendeels eigen Camera opnamen.

De introductie van de eerste recorder van nabij meegemaakt, en er velen gerepareerd in de vorige eeuw.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

Waarmee kan ik de koppen het beste reinigen? Ik heb het nu met zo'n reinigingscassette gedaan. Echt nieuwe rollen geplaatst en banden worden niet beschadigd of kreukels.

• Moderator
Geplaatst:

Ik heb de koppen vroeger altijd met alcohol en een leerstaafje gereinigd.

Enige ervaring en kennis van zaken is hier gewenst, omdat de videokoppen op de koptrommel zeer kwetsbaar zijn, en zeer snel kunnen afbreken.

Omdat je aangeeft dat elke 5 seconden het beeld even goed is, verwacht ik niet dat het reinigen van de video koppen je probleem gaan oplossen.

Je probleem wordt veroorzaakt doordat de capstan servo niet goed geregeld wordt.

De stationaire Audio/contro track pulse kop staat net voor het punt waar de tape weer terug in de cassette gevoerd wordt.

Wanneer de hoogte van die kop of het band/kop contact niet in orde is kan dit een van de oorzaken zijn die je beelduitval veroorzaken.

In de eerste VHS 1 JVC recorders was ook veelvuldig de capstan motor zelf de oorzaak, vuile borstels.

Geplaatst:

@GPS,nieuwe ROLLEN geplaatst,?er zit maar 1 aandrukrol,en dat is die rubber rol die de band tegen de Capstanas aandrukt,deze zijn vaak versleten,die andere witte rollen ,dat zijn de band geleiders,die aan bijna nooit stuk.

Kontroleer de bandloop geheel rechts,daar waar die zwarte rubber rol zit,die moet je vervangen.

• Moderator
Geplaatst:

Wat ook wel eens voorkwam is dat je de CTL kop aansluitingen even moet doorsolderen.

Bovenop de audio/ctl head zit meestal een klein printplaatje als verbinding tussen de pennen van de koppen en de bedrading.

Geplaatst:

Ik heb deze in mijn vorige leven ook veel gerepareerd. 95% van de gevallen de aandrukrol of GOED schoonmaken. Een schoonmaakband valt mij overigens daar niet onder.

Schoonmaken deed ik inderdaad ook met die staafjes en alcohol. Of dit het probleem was kon ik vaak afleiden doordat er redelijk beeld was wanneer je versneld af deed spoelen.

Geplaatst:

Ik heb het deck uit de 805 in de 860 geplaatst en nu blijft het beeld goed. Andersom zit er ruis in het beeld. Maar de 860 doet het nu goed dus voorlopig opgelost.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...