Ga naar inhoud


Censuur toepassen: Satelliet signalen verstoren


rolandroland

Aanbevolen berichten


Verder werd vermeld dat ze in Iran het satelliet signaal verstoren met behulp van microgolf signalen. Is dit wel mogelijk vraag ik me af?

 

Ja, dat is mogelijk. En het zou me niets verbazen dat dat regime dit soort akties inderdaad onderneemt.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Satellietsignalen storen is wel degelijk mogelijk. De satellietbeheerder straalt immers eerst de signalen van de aarde naar de satelliet, het zogenaamde uplink-signaal, om dit signaal vervolgens weer naar de aarde te stralen in de vorm van de footprint. Als iemand op dezelfde frequentie als de beheerder van de satelliet stoorsignalen naar de satelliet stuurt, dan zal ook het uitgezonden signaal wel degelijk gestoord worden.

Nu is het wel zo dat als de signalen bijv. vanuit Frankrijk geuplinkt worden, de ontvangstschotel van de satelliet ook op Frankrijk gericht is. Zendt je dan stoorsignalen vanuit Iran, dan worden die onder een hoek ontvangen op de schotel. Dit geeft een flinke verzwakking maar als je het stoorsignaal maar sterk genoeg maakt, dan wordt de satelliet toch gestoord. Uiteraard gaat het niet om alle signalen die de satelliet uitzendt maar van een bepaalde transponder. De internationale nieuwszenders maar ook BVN hadden daar last van.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Drs IJzerbout,

 

Ja, dat is mogelijk. En het zou me niets verbazen dat dat regime dit soort akties inderdaad onderneemt.

 

Dat probleem speelde vroeger ook al op de korte golf, met dank aan de Russen, was om gek van te worden .................

 

Gr.

 

Zilverster.

You are "The last in line" - Ronnie James Dio R.I.P.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Satellietsignalen storen is wel degelijk mogelijk. De satellietbeheerder straalt immers eerst de signalen van de aarde naar de satelliet, het zogenaamde uplink-signaal, om dit signaal vervolgens weer naar de aarde te stralen in de vorm van de footprint. Als iemand op dezelfde frequentie als de beheerder van de satelliet stoorsignalen naar de satelliet stuurt, dan zal ook het uitgezonden signaal wel degelijk gestoord worden.

Nu is het wel zo dat als de signalen bijv. vanuit Frankrijk geuplinkt worden, de ontvangstschotel van de satelliet ook op Frankrijk gericht is. Zendt je dan stoorsignalen vanuit Iran, dan worden die onder een hoek ontvangen op de schotel. Dit geeft een flinke verzwakking maar als je het stoorsignaal maar sterk genoeg maakt, dan wordt de satelliet toch gestoord. Uiteraard gaat het niet om alle signalen die de satelliet uitzendt maar van een bepaalde transponder.

 

Iedere satelliet heeft een downlink footprint, maar ook een uplink footprint.

Als je je binnen dezelfde fresnel-zone van de uplink footprint bevindt, dan maakt het niet uit waar je bent.

Enkele jaren geleden, heb ik in Warschau voor het ZDF Landesstudio een permante SNG uplink geplaatst en in bedrijf genomen.

Deze moest, voor zover ik me herinner op Eutelsat 16° oost uitgericht worden. Door een vergissing had ik hem op 19° oost (Astra) uitgericht en had telefonisch kontakt met Eutelsat. Ik zat tijdens de eerste test op de opposite pol (dit wordt meestal gedaan tijdens de eerste uplink test). Nadat ik nog maar heel weinig vermogen had gegeven tijdens het opbouwen van de verbinding zag Eutelsat in Parijs mij niet. Maar Astra wel degelijk en ik had al meteen een transponder op 19° oost platgelegt.

Dus het is heel eenvoudig om een satelliettransponder te storen. De SNG uplink was maar 2 mtr.

 

Ik denk eerder dat het regime in Iran in de grote steden een stoorsignaal in het gehele Ku bereik terrestrisch in de lucht brengt om geen gedonder met Eutelsat te krijgen. Ze zijn daar namelijk zelf ook klant.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

@rolandroland,

 

In de Volkskrant van vandaag staat een stukje in over een NRC journalist. De krant werd met tape beplakt om blote plaatjes tegen te gaan.

 

Zoiets was 1 - 2 weken geleden al aan de orde bij een uitzending op TV, weet zo niet meer in welk programma, maar gaat idd wel ver, gr.

 

Zilverster.

You are "The last in line" - Ronnie James Dio R.I.P.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk eerder dat het regime in Iran in de grote steden een stoorsignaal in het gehele Ku bereik terrestrisch in de lucht brengt om geen gedonder met Eutelsat te krijgen. Ze zijn daar namelijk zelf ook klant.

een thuis voorbeeldje met een microgolfoven:

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...