Ga naar inhoud

omschakeling lnb/schotel van analoog naar digitaal

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Hallo satelliet liefhebbers,

Ik ben van plan om te schakelen van analoge naar digitale satelliet onvangst (kan 'den Duits' niet meer ontvangen). Ik heb begrepen dat mijn 15 jaar oude digitale dual lnb voor hotbird/astra ontvangst niet meer voldoet. Nu is de vraag hoe ik dat het best aanpak.

Mijn huidige schotel is een TechniSat dual lnb schotel: foto's: http://imageshack.us/g/1/9820774/

Is het eenvoudig de analoge lnb zelf te vervangen door een digitale lnb? Of vervang ik best meteen de hele schotel? Kan ik mijn bestaande Coax Kabel/Connector blijven gebruiken? Een eenvoudige mainstream (hotbird/astra?)oplossing volstaat. Ontvangst van Italiaanse zenders is een plus (woon nabij Gent, Belgie) . Ik heb reeds een digitale diseqc 1.2 decoder (CoMag rommel van Lidl, geen Dreambox helaas :(). Welke winkels/webshops zijn aan te raden? Andere tips?...

Groeten,

MrWenni

aangepast door mrwenni

• Reacties 42
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatste afbeeldingen

Geplaatst:

Hallo mrwenni,

een lnb weet niet of het signaal analoog of digital is en zal dus allebei de smaken kunnen ontvangen.

Als de schotel met lnb's al wat ouder is kan het goed zijn dat ze de hoge band niet kunnen ontvangen.

Je zou in dat geval ( de goedkoopste optie) met de bestaande schotel goed kunnen ontvangen, mits je afziet van een flink

deel van de transponders op de hoge band.

Wil je deze toch ontvangen, dan zul je de lnb's moeten vervangen door moderne universele lnb's.

Helaas passen die niet op de bestaande schotel.

Dan kun je twee dingen doen: of je zoekt heel lang tot je passende lnb's hebt gevonden,

of je gaat meteen renoveren en koopt ook een moderne schotel waar je elke moderne lnb aan vast kunt maken.

Ik gok erop dat de disecq-schakelaar gewoon bruikbaar blijft.

Groet, leonito.

Geplaatst:

Beste mrwenni

In principe hoef je niets aan je schotel te veranderen. Alle gebruikte componenten zijn geschikt voor HD-ontvangst maar het zou inderdaad kunnen zijn dat bepaalde onderdelen door de ouderdom zijn aangetast.

Ik verwacht niet dat de lnb’s niet goed meer zouden zijn. Deze zijn dubbel ingepakt. Mocht blijken dat het toch nodig is, dan zijn die lnb’s van TechniSat nog gewoon te koop.

De schotel ziet er nog goed uit maar de boutjes van de diseqc-switch zijn totaal verroest. Misschien dat de diseqc-switch zijn beste tijd gehad heeft maar ook die zou ik eerst maar gewoon proberen of die nog fatsoenlijk werkt.

Wat waarschijnlijk wel een goede zaak is, is om de coaxkabel te vernieuwen. Deze heeft vele jaren in weer en wind en zon gehangen. Die is mogelijk zo hard geworden dat er haarscheurtjes in zijn gekomen waardoor er vocht binnen is gedrongen. Als je die vernieuwt, neem dan Koka 799.

Ik begrijp dat je een ontvanger hebt zonder CI-slot. Tja, dan kun je de Nederlandse gecodeerde zenders niet ontvangen. Wil je een eenvoudige HD-ontvanger hebben waar je wel de Nederlandse gecodeerde zenders mee kunt ontvangen, dan is de SAB Titan 1 3606 een goedkope optie. Die kost ongever 90 euro.

• Moderator
Geplaatst:

Voor de ontvanger is de Wisi OR 280 eventueel een goed alternatief.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

Beste mrwenni

Nog even een opmerking

Je hebt nu twee lnb’s één voor de Astra 1 en één voor de Hotbird. Je moet je wel bedenken dat steeds meer Nederlandse gecodeerde zenders naar de Astra 3 gaan en dat je dus met je huidige opstelling lang niet alle Nederlandse gecodeerde zenders kunt ontvangen. Op de zenderlijst van CanalDigitaal kun je zien welke Nederlandse zenders van welke satelliet komen, zie:

http://www.canaldigitaal.nl/uploadedfiles/content/others/canaldigitaal-hd-zenderlijst-tv-radio.pdf

Die antenne is ok , wat de ontvanger betreft ,

in Duitsland heb je er al vanaf +/- 40€ tot .... geschikt voor FTA TV;

MPEG 2/4 DVB-S & DVB-S2 SD/HD & PVR ready

bv:

een piepkleine ontvanger mits HDMI-aansluiting op uw tv:

- smart MX Flat HD (PVR ready + blind scan) , prijs +/- 65 - 75€€

http://www.google.be...ApwvYeWPKsFpkaQ

Technische Daten: (Geen scart en ook geen betaal TV mogelijk)

HDTV-Receiver

Satellit DVB-S2

FULL HD 1080p

Favoritenlisten: Ja

RAPS (Receiver Automatik Programmierungs-System)

Teletext: Ja

Aufnahmefunktion: Nein

Mediaplayer: Videos,Bilder und Musik von USB-Speicher abspielen

EPG – Elektronischer Programmführer: Ja

Software Upgrade: USB/ OTA

Bild-Darstellung: max 1920 × 1080p (Full HD)

Kindersicherung: Ja

Sleeptimer/Event-Timer: Ja

Video-Ausgange: HDMI

Digitale Audio-Ausgange: Optisch

USB-Anschluss: 1 x

Mehrsprachiges Menü: Ja

Gewicht: 0,2 kg

Abmessungen (B x H x T): 115 × 20 × 70 mm

Lieferumfang: Fernbedienung, Batterien, IR-Empfänger mit Klebebefestigung, Bedienungsanleitung, Scart-Kabel, Netzgerät, Wandhalterung und Klettbefestigung

Receiver Typ Sat-Receiver

Max. Anzahl Tuner 1

Plug-n-play Tuner Nein

Linux OS Nein

PVR Funktion Ja, mit externer HDD

HDD Konnektivität Extern, via USB 2.0

Display Keins

On Screen-Displaysprache Mehrsprachig

Pay-TV Konnektivität Keine

CA-Steckplatz 0

CI-Steckplatz 0

CI Plus-(Ci+) Steckplatz 0

HDTV Kompatibel Ja

3D-Ready Ja

HD+ Ready Nein

HD+ Updatefähig Nein

SCART-Buchse 0

HDMI-Komponentenausgang 1

Digitaler Audioausgang 1

RJ 45 Buchse (LAN) 0

Extern-USB 1

E-SATA 0

Netzschalter Ja

- 12V Anschlussspannung (für Camping möglich)

- Mediaplayer: Videos, Bilder und Musik von USB-Speicher abspielen

- USB-Schnittstelle zum Anschluss einer externen Festplatte

- Save Energy

- Kindersicherung

- EPG Elektronischer Programmführer

- Unicable tauglich

- Edision progressiv HD compact DVB S-2 schwarz (PVR ready)

- Comag SL 40 HD

Mocht je ooit wel eventueel bv TVV willen nemen:

ariva 102 mini ferguson

http://www.sat4all.c...l-ariva-102mini

aangepast door cookie monster

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Een eenvoudige mainstream (hotbird/astra?)oplossing volstaat. Ontvangst van Italiaanse zenders is een plus

http://www.lyngsat.com/freetv/Italy.html

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

breedbandwurger 1967

Geplaatst:

Bedankt voor de reactie.

Ik heb ondertussen al een beetje research gedaan. Mijn oude Lnb heeft een frequentie bereik van 10.7 - 11.7 GHz. Maw enkel low band zou beschikbaar zijn (met weinig interessante zenders meen ik mij te herinneren). Als ik het goed heb, zitten de Italiaanse zenders vooral op Hotbird. Ik denk dat de TechniSat Multytenne 45 (Astra 123/Hotbird ) dan wel een goede en betaalbare oplossing (130 Euro) is. Hopelijk kan ik dan ook BBC ontvangen. Mijn Coax Kabel/Connector zal ik wellicht hergebruiken.

Ondertussen blijkt mijn digitale receiver gesneuveld te zijn :(. Tijd voor een nieuwe dus.

Ik heb enkele vereisten opgelijst:

- FTA is voldoende

- prijs klasse : max mid-end. 150-tal euro

- HD (DVB S-2) is tegenwoordig wel betaalbaar schat ik (TV is 1080i als ik mij niet vergis)

- HDMI

- Scart of eventueel composite uitgang (voor aansluiting op de audio versterker met een manuele scart switch)

- mooie UI met hoge usability factor (bediening, groeperen van zenders,...)

- redelijke zender schakeltijd (wat dat betreft mis ik wel het analoge tijdperk)

- EPG

- PVR-ready (USB 2) bij voorkeur bestand leesbaar op PC

- niet te veel software bugs (heb ondertussen wat ervaring met andere settop boxes SigmaTek DVB-T en WDTV Live :)

- nice to have: netwerk connectivity, android remote, VLC streaming... (niet echt realistisch geloof ik :)

Spijtig dat er blijkbaar zo weinig demos van receivers beschikbaar zijn op YouTube.

Tips steeds welkom...

Groeten,

MrWenni

Geplaatst:

Beste mrwenni

Begin niet meer aan een Multytenne. Hij heeft gewoon te weinig reserve met de moeilijke modulaties van tegenwoordig. Ik heb hem zelf ook dus spreek uit ervaring.

Om 4 satellieten te ontvangen is een Technisat problematisch met zijn speciale lnb-bevestiging. Dus beter maar een andere schotel nemen. Wil je voor goedkoop, dan bijv. een Triax 88 met multiblock. Wil je voor degelijk en mooi, dan een Visiosat Big Bisat.

Wat betreft een nieuwe ontvanger, kijk dan ook eens naar een SAB Titan 1 HD 3606. Kost slechts 89 euro en kan ook met CanalDigitaal overweg + EPG enz.

Ondertussen blijkt mijn digitale receiver gesneuveld te zijn :(. Tijd voor een nieuwe dus.

Ik heb enkele vereisten opgelijst:

- FTA is voldoende

- prijs klasse : max mid-end. 150-tal euro

- HD (DVB S-2) is tegenwoordig wel betaalbaar schat ik (TV is 1080i als ik mij niet vergis)

- HDMI

- Scart of eventueel composite uitgang (voor aansluiting op de audio versterker met een manuele scart switch)

- mooie UI met hoge usability factor (bediening, groeperen van zenders,...)

- redelijke zender schakeltijd (wat dat betreft mis ik wel het analoge tijdperk)

- EPG

- PVR-ready (USB 2) bij voorkeur bestand leesbaar op PC

- niet te veel software bugs (heb ondertussen wat ervaring met andere settop boxes SigmaTek DVB-T en WDTV Live :)

- nice to have: netwerk connectivity, android remote, VLC streaming... (niet echt realistisch geloof ik :)

Spijtig dat er blijkbaar zo weinig demos van receivers beschikbaar zijn op YouTube.

Tips steeds welkom...

Groeten,

MrWenni

(PVR ready + blind scan)

ariva 102 mini ferguson , al eens gezien in België voor 90€

In Duitsland , tussen de 70 & 85€ !!

Of je kan misschien , wil je toch enkel FTA ,

die smart flat mx HD mini nemen , mits uw tv hdmi-aansluiting heeft ,

- dit geldt ook zowel ivm de Ferguson !!

Persoonlijk gedachte:

Toch dunkt me dat het beter is die ferguson te nemen :)

Heb die zelf ook , en ik ben zondermeer tevrede ervan ,

en btw: ik kijk ook enkel FTA !!

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

breedbandwurger 1967

Geplaatst:

Ik lees inderdaad dat de Multytenne net te kort wat betreft regenreserve/hotbird/hd. Bedankt voor de tip.

Ik denk dat ik ga opteren voor Triax88/MultiBlok/ALPS LNB oplossing zoals bovenaan in dit forum beschreven.

Wat betreft receiver ben ik er nog niet uit. Titan I HD is precies wel populair in satelliet kringen, maar handleiding en UI ziet er niet zo veelbelovend uit. Volume knoppen zijn bvb. omgedraaid... . Combo versie kan misschien ook wel interessant zijn zodat ik met de afstandsbediening kan schakelen tussen DVB-T en Satelliet.

Ferguson ziet er al beter uit, maar ik heb een scart nodig om het geluid naar de versterker te brengen. Om een of andere reden kan ik mijn versterker niet op de TV aansluiten. Vervelend :(

Geplaatst:

Beste mrwenni

Als je een Triax 88 neemt, zou ik nooit Alps-lnb’s nemen. De beschrijving waar jij op doeld betreft een Triax 78 en daar moet je wel met smalle lnb’s werken maar op een Triax 88 moet je dat niet doen. Daar kun je prima met normale lnb’s terecht met een kop van 60mm. Je zou bijv. Inverto Black Ultra kunnen nemen.

Ook de maatvoering in de beschrijving waar je naar verwijst, gelden natuurlijk niet voor een Triax 88.

Als je aangeeft waar je ongeveer woont, dan kan ik de volledige afstelling wel voor je uitrekenen. Zorg ook dat je een originele rail (multiblock) van Triax neemt en niet een SAB-rail.

Voor het beste geluid moet je een versterker op de satellietontvanger aansluiten, via digitaal coax of via optische toslink.

Geplaatst:

Om een of andere reden kan ik mijn versterker niet op de TV aansluiten. Vervelend :(

Hoe bedoel je ??

Foto van het probleem , aub ??

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

breedbandwurger 1967

@Sprietje:

Ik woon in de buurt van Gent. Ik dacht aan Triax 88 omdat mijn oude schotel een diameter van 85 cm heeft en er nog een tiental cm tussen schotel en muur ruimte is. Qua LNBs ben ik wel een beetje afhankelijk wat mijn vlaamse digitale satboer liggen heeft. Ik zie dat bvb MULTICONNECT SINGLE LNB INVERTO HDTV zou passen in die triax multiblok. ALPS zie ik niet staan. Ik neem aan dat lnbs niet zomaar inwisselbaar zijn (oa. qua dikte...) Verder zie ik staan: SMART TITANIUM Single Twin 0,1 db, SAB PREMIUM PS Single LNB 0,1 dB, PHANTOM PRIMA Single Twin 0,1 dB, LNB Inverto Single BLACK ECO....

Kan je iets aanraden qua coax en F connector? Zouden Coax stripper en twist tool volstaan om F connectoren te plaatsen? Waterlock nodig? 6.8 of 7mm?

@cookie monster:

Mijn audio versterker heeft geen optische of coax ingang, enkel klassieke analoge ingang voor 2 tulp stekkers. Het geluid van een SCART bron komt probleemloos toe in versterker wanneer ik deze verbind met de audio line out van de TV, dat van HDMI niet. Vandaar dat ik elke setup box verbindt met HDMI naar TV en met SCART naar een SCART switch, die een audio uitgang heeft voor de versterker. It's a mess... :crazy: maar ik zie geen ander oplossing.

Zie ook fotospost-60009-0-74326800-1351182792_thumb.jpgpost-60009-0-20789900-1351182780_thumb.jpgpost-60009-0-66024300-1351182788_thumb.jpgpost-60009-0-07270700-1351182767_thumb.jpgpost-60009-0-49699800-1351184862_thumb.jpg

aangepast door mrwenni
Geplaatst:

Beste mrwenni

Als je een satellietontvanger heb waar geen analoge audio uitgang op zit maar alleen een digitale of optische, dan hoeft dat geen probleem te zijn voor je analoge versterker. Er zijn converters die deze digitale of optische audio-uitgang omzetten naar een analoge aansluiting, zie de bijlage.

De andere vragen zal ik ook nog beantwoorden.

post-60869-0-99142000-1351196298_thumb.jpg

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen