cookie monster Geplaatst: 25 oktober 2012 Geplaatst: 25 oktober 2012 (aangepast) IK gebruik hier de TV-koptelefoonuitgang als audio uit via male mini-jack naar cinch-male naar mijn stereokit En HDMI-uit van m'ne ariva mini naar de HDMI in van den TV Doet het PERFEKT Heb nog een 2de satellietontvanger , Smart MX04 HDCA , scart naar de tv , geluid via de koptelefoonuitgang , zoals boven beschreven 25 oktober 2012 aangepast door cookie monster C o o kie M o nster C U L'8'R WEIRDOGAToRS I was born once , as an invasion of the bodysnatchers , but the doctor did get a brain-attack !! my name: breedbandwurger 1967 casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2
Sprietje Geplaatst: 25 oktober 2012 Geplaatst: 25 oktober 2012 Beste mrwenni De berekende afstanden tussen de lnb’s moet als volgt zijn voor Gent: Tussen de Hotbird en Astra 19,2 graden 86mm Tussen de Astra 19,2 en 23,5 graden 57mm Tussen de Astra 23,5 en 28,2 graden 60,5mm Je kunt dus gewone lnb’s nemen, het hoeven dus geen smalle lnb’s te zijn. Uit de keuze die je noemt, zou ik vier stuks Smart Titanium lnb’s nemen. Deze hebben een kop van 59mm. De afstanden worden dan: Tussen de Hotbird en Astra 19,2 graden 84mm De Astra 19,2 en 23,5 graden tegen elkaar Tussen Astra 23,5 en 28,2 graden 60,5mm Dit alles aan de voorzijde van de lnb’s gemeten van pukkeltje tot pukkeltje. De diseqc-switch ziet er best wel gaar uit. Ik zou twee nieuwe nemen. Een Spaun 2/1 diseqc-switch of als je iets goedkopers zoekt die toch wel goed zijn dan de Venton DIWO-218 P of een Maximum 1214. De rail moet voor de ontvangst van de Hotbird, Astra 1, 3 en 2 , 11,4 graden schuin staan. De lnb’s t.o.v. verticaal waterpas Hotbird = 7,5 graden Astra 19,2 = 5 graden Astra 23,5 = 8 graden Astra 28,2 = 11 graden Dit met de wijzers van de klok meegedraaid als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt. De elevatie van de schotel instellen op 28,6 graden en uitrichten op de Astra 23,5.
mrwenni Geplaatst: 26 oktober 2012 Auteur Geplaatst: 26 oktober 2012 mja de koptelefoon uitgang is inderdaad ook een optie. Als deze beschikbaar is tenminste (op mijn DVB-T niet het geval). De digitaal/analoog converter is wel niet zo goedkoop precies. Kzal voorlopig bij mijn Scart oplossing blijven geloof ik. @sprietje die 84 mm bvb is dan afstand tussen centrum van top van lnb koppen (gemeten in rechte lijn) en die 7,5 graden bvb is resultaat van positionering neem ik dan aan (LNB niet meer draaibaar in houder) Kzou het allemaal eerst eens moeten zien denk ik... Het vastschroeven van LNBs zal ook nog niet eenvoudig zijn, daar mijn de arm van mijn schotel over het plat dak hangt. Mijn switch was inderdaad bijna versleten (bleef soms haperen). Zal dus een nieuwe diseqc 4/1 switch worden.
Sprietje Geplaatst: 26 oktober 2012 Geplaatst: 26 oktober 2012 Beste mrwenni Als ik het over de afstanden heb, dan bedoel ik van midden voorzijde lnb tot midden voorzijde lnb. Omdat in het midden van het deksel van de lnb altijd een klein spuitgiet pukkeltje zit, kun je het dan ook het beste meten vanaf die pukkeltjes (zie bijlage). En hoezo kan de lnb niet gedraaid worden in de lnb-houder? Als je die klem toch iets los zet, kun je de lnb toch gewoon verdraaien of heb je ze vastgelijmd? Tsja, een schotel moet je liefst zo plaatsen dat je er makkelijk bij kunt. Al is het alleen al om bij jachtsneeuw de sneeuw te verwijderen van de lnb’s en de schotel. En één 4/1-switch? Ik dacht dat jij twee aansluitingen wilde hebben. Dan heb je ook lnb’s met twee aansluitingen nodig (twin-lnb’s) en ook twee 4/1 diseqc-switches.
cookie monster Geplaatst: 26 oktober 2012 Geplaatst: 26 oktober 2012 mja de koptelefoon uitgang is inderdaad ook een optie. Als deze beschikbaar is tenminste (op mijn DVB-T niet het geval). De digitaal/analoog converter is wel niet zo goedkoop precies. Kzal voorlopig bij mijn Scart oplossing blijven geloof ik. Heeft uw TV een koptelefooningang , want zo doe ik het Mijn TV heeft DVB-T ingebouwd ariva mini via HDMI Smart MX 05 HDCA Kan ook een 2de toestel via de 2de HDMI ingang aansluiten , maar ja , voorlopig niet nodig !! btw: Mijn TV is ook mijn PC-scherm (VGA) Het geluid gaat via PC-koptelefoonaansluiting naar mijn stereokit Sprietje , ik dacht dat dat een USA DirecTV LNB is (9° van elkaar) 119 - 110 - 101°W 12.2 to 12.7 ghz LC/RC LO 11.25Ghz C o o kie M o nster C U L'8'R WEIRDOGAToRS I was born once , as an invasion of the bodysnatchers , but the doctor did get a brain-attack !! my name: breedbandwurger 1967 casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2
mrwenni Geplaatst: 28 oktober 2012 Auteur Geplaatst: 28 oktober 2012 @sprietje: Ik denk dat ik die hoeken van lnb’s t.o.v. verticaal waterpas niet goed begrijp. Wat ik wil zeggen dat ik vermoed dat die lnbs niet nog eens kunnen roteren rond die multiblok rail 'as'. Kzal het wel zien zeker als ik ze bestel binnen 2tal weken . Twee aansluitingen? Nee, ik dacht aan die Titan Combo om makkelijk te kunnen schakelen tussen DVB-T en Satelliet ontvangst. Dat zou nog een gedacht zijn: een switch om antenne en satelliet signalen over zelfde coax te laten lopen. @cookie monster: Net nog even gedoublechecked: Mijn tv heeft inderdaad een koptelefoon uitgang (goed weggestopt weliswaar) en deze heeft geen problemen met hdmi (in tegenstelling tot mijn line out). Probleem opgelost! Thanks. Heb zelf 2 van die kabels liggen. Helaas heb ik een female versie nodig, maar daar vind ik wel iets op
Sprietje Geplaatst: 28 oktober 2012 Geplaatst: 28 oktober 2012 Beste mrwenni Ik ga twijfelen of we elkaar goed begrijpen. In bericht 14 noem je allemaal losse lnb’s op. Deze zijn natuurlijk altijd te verdraaien als je de lnb-klem op de multirail een beetje los zet (zie afbeelding 1). Als jij een monoblock bedoeld waarmee je de Astra 1 en de Hotbird kunt ontvangen, dan zijn de lnb’s natuurlijk niet te verdraaien (zie afbeelding 2). Als je daar voldoende aan hebt, kun je vrij goedkoop de zaak veranderen. Dan hoef je zelfs geen nieuwe schotel te kopen want er zijn speciale klemmen die op de Technisat-schotel passen voor normale lnb’s. Bedenk je echter wel dat TvVlaanderen binnenkort alleen nog maar op de Astra 3 zit en je met een monoblock die dus niet kunt ontvangen. Vandaar ook het advies om een multirail te nemen met 3 lnb’s voor de Hotbird, Astra 1 en Astra 3. Wat betreft het aantal aansluitingen. Je kunt natuurlijk lnb’s met één aansluiting nemen maar dan moet je er wel rekening mee houden dat je daar nooit fatsoenlijk een tweede satellietontvanger op aan kunt sluiten, ook niet een satellietontvanger met twee ingebouwde tuners waarmee je dus naar de ene zender kunt kijken en de andere zender op kunt nemen. Als je zeker weet ,dat je die tweede aansluiting nooit gaat gebruiken, dan is dat natuurlijk het goedkoopste. TV-signaal en satellietsignaal kun je koppelen. Dat doe je met een diplexer (zie afbeelding 3). Met diezelfde diplexer kun je de signalen ook weer scheiden bij de TV maar wil je ook nog een radio aan kunnen sluiten, dan moet je een aansluitdoos nemen waar ook nog een radio-aansluiting op zit (zie bijlage 4). Kies je er toch voor om maar meteen twee satellietaansluitingen te nemen, dan heb je een aansluitdoos nodig met 2 sat-aansluitingen (zie afbeelding 5). En beste cookie monster Dat is inderdaad een USA DirectTV lnb. Dit was de duidelijkste afbeelding die ik had om die pukkeltjes aan de voorzijde goed te zien. Voor de rest heeft die lnb geen betekenis in mijn antwoord en die kun je hier ook niet gebruiken.
mrwenni Geplaatst: 30 oktober 2012 Auteur Geplaatst: 30 oktober 2012 Ah ik snap bet. Die hoeken zijn voor de rotatie rond as van de lnb en niet rond de rail. Die lnb koppen (hoorns?) zijn dus niet radiaal symmetrisch. Wat multiblok betreft heb ik zo iets van dat je dan beter alle 4 satellieten neemt . TVvlaanderen hoeft niet (VRT op DVB-T volstaat), maar BBC op Astra 2 lijkt mij wel heel interessant. Die klemmen voor een TechniSat schotel ben ik nog niet tegengekomen. Die twin lnbs zijn wel verleidelijk maar zijn wel dubbel zo duur. Valt af te wegen. Diplexer zie ik hier idd. staan onder naam Combiner. Kan interessant om mijn binnenhuispriet te vervangen door een DVB-T antenne buitenshuis. Goede tip!
Sprietje Geplaatst: 31 oktober 2012 Geplaatst: 31 oktober 2012 Beste mrwenni In een lnb zitten één of twee antennes om de horizontaal en verticaal gepolariseerde signalen op te vangen. Als de satelliet vanaf je schotel gezien pal in het zuiden staat, dan moeten de coaxaansluitingen van de lnb recht omlaag staan maar meestal staan de satellieten niet pal op het zuiden. Omdat de aarde rond is, staat jou mast dus t.o.v. de satelliet scheef en ook de lnb’s die gemonteerd zijn. Daarom moeten de lnb’s gedraaid worden zodat de antenne in de lnb weer in dezelfde stand staat als de antenne van de te ontvangen satelliet. Dat is dus op elke plek weer anders. Deze zogenaamde SKEW is bijv. via Dishpointer op te zoeken. Lnb-klemmen voor een technisat schotel zijn er in vele soorten, zelfs voor twee lnb’s, zie de bijlages. Twin-lnb’s kosten gemiddeld ongeveer anderhalf keer zo veel als single-lnb’s.
mrwenni Geplaatst: 5 november 2012 Auteur Geplaatst: 5 november 2012 Mja die Technisat lnb adapter zouden nog wel eens van pas kunnen komen om mijn schotel een tweede leven te geven . Enfin, denk dat ik toch ga voor twin lnb versie; mijn shopping lijstje zal er ongeveer als volg uitzien; 1 x TD MULTIBLOCK VOOR TRIAX 1 x TRIAX 88 cm 4 x PHANTOM PRIMA Single Twin 0,1 dB 1 x DiSEqC switch 4/1 VIZYON 1 x COAXKABEL STRIPPER 2 x F-Waterlock rubber per 2 st. 1 x COAX RG6 wit 20 m (6,8mm) 1 x F-Connector 6,8mm per 20 st 2 x F-Connector Afsluitweerstand 2 st. 75 ohm FC-021 1 x SATFINDER (vinder) MAXDIGITAL MD95+ 1 x SAB TITAN I HD 3606 USB-PVR KAARTLEZER, CI en WEB TV
Moderator ceesv Geplaatst: 5 november 2012 Moderator Geplaatst: 5 november 2012 Afsluit weerstanden? Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
mrwenni Geplaatst: 5 november 2012 Auteur Geplaatst: 5 november 2012 4 Afsluitweerstanden voor de (voorlopig) ongebruikte tweede uitgang van de lnb's dacht ik zo...
Moderator ceesv Geplaatst: 6 november 2012 Moderator Geplaatst: 6 november 2012 Er is hier op het forum wel eens een discussie geweest of het zin heeft om die af te sluiten. Aangezien er op een niet aangesloten lnb in/uitgang geen 13/18 volt /22 kHz. staat, komt er in principe ook geen signaal uit. Ik draai er wel meestal een loze f-connector op, om te voorkomen dat de connector vervuilt. Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
Sprietje Geplaatst: 7 november 2012 Geplaatst: 7 november 2012 Beste mrwenni In je lijstje heb je de Phantom prima Single Twinn 0,1 dB staan. In Nederland is deze Amerikaanse lnb totaal onbekend. Ik ken het merk wel maar heb nog nooit reacties van mensen gelezen hoe die lnb presteert (want cijfertjes zijn geduldig) en hoe die zich buiten houdt. Hiermee wil ik dus niet zeggen dat die niet goed zou zijn.
georges Geplaatst: 7 november 2012 Geplaatst: 7 november 2012 http://www.shopping4satellite.com is dicht in de buurt van Gent, Knesselare. Zeer vriendelijke bediening en uitleg zo veel je wil en de prijzen zijn ook OK. Het is een internetwinkel maar mits een afspraak ...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen