trust Geplaatst: 1 november 2012 Geplaatst: 1 november 2012 @ peterbraaf , je hebt PM Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging . Octagon SF8008 4K Edision Primo IP S2 Dr.HD F16 1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ 1.2 m Echostar Offset aan schuur 53º E 34.5 W Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka
Peterbraaf Geplaatst: 5 november 2012 Auteur Geplaatst: 5 november 2012 Die laatste formule van sat87 heeft me een goede indicatie gegeven waar ik ongeveer de resterende satellieten mag verwachten. Ik heb er even snel twee satellieten bij gevonden.(14W en 57E). Ik had praktisch gelijk beeld op de berekende satellietposities. Rest de vraag hoe aan deze formule gekomen is en waarom met die specifieke getallen gewerkt wordt. Het liefst zou ik willen dat voor de toekomstige lezers van dit draadje, duidelijk wordt hoe zij zelf hun satellietposities kunnen berekenen/schatten. Dus niet met externe links/sites maar met een formule en duidelijke maar eenvoudige instructie (op z'n Teletubbies). Als bijlage een overzicht van de gevonden motorpulsstanden volgens twee formules die hier zijn gegeven. test met berekenen satellietposities.pdf
sat87 Geplaatst: 5 november 2012 Geplaatst: 5 november 2012 Zal even kort uitleggen wat ik gedaan heb. Volgens mij is overigens Cubicspline en een trendline volgens de derde polynoom vrijwel hetzelfde. Voor mijn berekening heb ik Excel gebruikt (bij vrijwel iedereen op zijn PC aanwezig, mag ik aannemen.) Simpel een tabel maken met de bekende data, en hiermee een scatter(spreidings) grafiek maken. Let wel satelliet posities oost heb ik negatief gemaakt. Afhankelijk van de excel versie een trendline toevoegen (bij excel 2010 engelse versie zit dit onder Chart tools - layout -Trendline) Ik heb gekozen voor een derde polynoom. Een vierde polynoom (functie met een vierde macht) leek geen extra verbetering te geven. Als je nu klikt op de trendline kun je kiezen om de equation (vergelijking) op de grafiek zichtbaar te maken. Deze vergelijking is dan door excel voor je berekend. Hoe Excel te werk gaat weet ik ook niet, denk dat ik dan de programma code van excel moet gaan bestuderen (grapje). Hoe meer punten je hebt hoe beter je kunt finetunen. Dus Peterbraaf als je de twee nieuwe punten nog even aan de grafiek toevoegd zal je excel file de grafiek automatisch aanpassen en zal de formule ook iets kunnen veranderen. Dit is alles wat ik gedaan heb. Grt. Sat87 Sat87, 87 niet mijn geboortejaar, maar begonnen met satelliet ontvangst. TBS5929 / TM5402 HD M3 /ClarkeTech5100C, 3x80cm 1x150cm 2x180cm 1x280cm schotels. KU, Ka-d, S en C-band, 76oost tot 61west
hvdh Geplaatst: 5 november 2012 Geplaatst: 5 november 2012 sat87, De Teletobbies heb ik met een noodgang in hun hol zien springen, ze hebben zelfs niet meer dag-daag gedaan! Maar zonder gekheid, ik meen aan Peterbraaf's laatste pdf te zien, dat hij wel Excel heeft, dus dat komt wel goed. Zelf was ik even vergeten van het bestaan van trendlijnen in Excel, waardoor ik terugviel op ouderwets mm paper! Dr.HD F16, TBS 5927, ET 8500, T-55 voor 9/13/19/23/28/39/42/45°O, Technisat 52/53°O, Laminas 120cm 1°W...68°O.
sat87 Geplaatst: 5 november 2012 Geplaatst: 5 november 2012 @hvdh Verdorie,ik was vergeten hun een groen heuveltje aan te wijzen met de juiste kromming. Ja, en dan heb ik de handmatige functies in excel nog maar niet genoemd (linest en index). Dit was het simpelste wat ik kon opschrijven. Maar ik heb Peterbraaf al voorzien van de excel-file met grafiek via PM. Zal proberen deze file vanavond als bijlage in dit topic te posten. Sat87, 87 niet mijn geboortejaar, maar begonnen met satelliet ontvangst. TBS5929 / TM5402 HD M3 /ClarkeTech5100C, 3x80cm 1x150cm 2x180cm 1x280cm schotels. KU, Ka-d, S en C-band, 76oost tot 61west
sat87 Geplaatst: 5 november 2012 Geplaatst: 5 november 2012 Als bijlage het beloofde excel bestand als zip-file. grt Sat87 SatPositieMotorpuls.zip Sat87, 87 niet mijn geboortejaar, maar begonnen met satelliet ontvangst. TBS5929 / TM5402 HD M3 /ClarkeTech5100C, 3x80cm 1x150cm 2x180cm 1x280cm schotels. KU, Ka-d, S en C-band, 76oost tot 61west
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen