Ga naar inhoud

Is mijn Wasmaschine nog te redden, of is het einde oefening? Blomberg WA 4310

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb een wasmachine merk Blomberg en type WA 4310.

De wasmachine die inmiddels 14 jaar oud is deed het tot voor kort prima, maar heeft nu een probleem.

Het probleem is dat de draaibare trommel in het omhulsel dat stil staat (de kuip?) op een bepaald punt tegen elkaar aanlopen. Als aan de onderkant tussen de trommel en het omhulzel ik het geschaap hoor, duw ik in de trommel in de binnen- en bovenkant met wat kracht naar achteren en neemt het geschaap af naar de kracht wat ik duw.

De achterkant is open gemaakt, maar daar is geen speling of iets dergelijks waar te nemen.

Ik heb met iemand gesproken die een tip gaf om de rubberen verbindingdie tussen de afvoerpomp en het omhulsel wat met metalen klemmen vast zit los te maken om te kijken of er iets tussen de trommel en het omhulsel zit.

Ik was normaal bijvoorbeeld nieuwe handdoeken eerst 2 maal koud, daarna 1 maal op 30 graden voor ik ze in gebruik neem om vergissingen te voorkomen.

Ik heb de wasmachine vol gepropt, er kon niets meer bij en de bonte (derde) was van 30 graden gedraaid waarbij het centrufigeren tot 1200 toeren kan oplopen. Tot mijn stomme verbazing kwam 1 handdoek met brandplekken er uit, maar heb daarna de wasmachine schoongewassen met antikalk poeder.

Ik heb een aantal normale wassen gedraaid wat normaal verlopen is, maar nu heb ik de bovenstaande kuren met een mogelijke oplossing. Nogmaals, aan de achter / binnenkant kan ik niets raars vinden, want ik zat naar eventuele speling te zoeken. Speling kan ik aan de binnen- achterkant niet vinden, maar is mogelijk mijn trommel ontzet?

Het liefst zou ik de wasmachine nog even mee laten gaan, een paar jaar zou al fijn zijn.

Weet iemand of het mogelijk ook iets anders kan zijn, want dan kan ik daar ook naar kijken?

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

• Reacties 58
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatste afbeeldingen

Geplaatst:

Mogelijk wat @iemand schreef controleren met een zaklantaarn of looplamp of er iets op de bodem ligt. licht er iets op de bodem dan is het makkelijker het verwarmings element te verwijderen dan de trommel

Zo niet ik heb ook een keer zo iets gehad, Op de achterkant zat bij mij een kunststof ster, waarvan 1 poot was gebroken, waardoor ook onbalans en aanlopen.

Homecast hs 9000 cicd pvr 500gb -Triax 78-4x Lnb twin -2x Diseq -Astra 1-Astra 23-Astra 28-Hotbird

• Moderator
Geplaatst:

Gezien de brandplekken in de handdoek lijkt het erop dat door het volproppen de handdoek tussen de trommel en de kuip gekomen is en tegen het verwarmingselement heeft aangelegen.

Bij het draaien denk ik dat er daarna het een en ander verbogen is en nu tegen de trommel aanloopt.

Misschien lukt het je om het verwarmingselement eruit te halen en te kijken wat er loos is.

Je kan eventueel ook kijken bij een 2e hands winkels of op internet voor een gebruikte wasmachine voor niet te veel geld, wanneer je reparatie niet lukt.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

Kun je de trommel er niet uithalen.

Mogelijk zit er een beugel van een bh onderin.

Of is een kunststof lager uitgeslepen

Er ligt geen BH onderin, dat weet ik zeker, want er wordt er geen vermist.

Een kunststof lager zit toch aan de achterkant van het omhulsel van de trommel?

Even voor de duidelijkheid, een omhulsel van de draaiende trommel is toch de kuip?

Ik zou niet weten hoe de trommel uit het omhulsel zou moeten krijgen.

Geplaatst:

Mogelijk wat @iemand schreef controleren met een zaklantaarn of looplamp of er iets op de bodem ligt. licht er iets op de bodem dan is het makkelijker het verwarmings element te verwijderen dan de trommel

Zo niet ik heb ook een keer zo iets gehad, Op de achterkant zat bij mij een kunststof ster, waarvan 1 poot was gebroken, waardoor ook onbalans en aanlopen.

Verwarmingselement is denk ik niet zo moeilijk los te krijgen, want die is makkelijk bereikbaar.

Als je de ster op de achterkant van het omhulsel bedoeld, die is bij mij van massief giedijzer als ik het goed begrepen heb.

Ik zou niet weten hoe ik tussen de trommel en het omhulsel zou moeten komen, dat geheel is loodzwaar.

Geplaatst: (aangepast)

Gezien de brandplekken in de handdoek lijkt het erop dat door het volproppen de handdoek tussen de trommel en de kuip gekomen is en tegen het verwarmingselement heeft aangelegen.

Bij het draaien denk ik dat er daarna het een en ander verbogen is en nu tegen de trommel aanloopt.

Misschien lukt het je om het verwarmingselement eruit te halen en te kijken wat er loos is.

Je kan eventueel ook kijken bij een 2e hands winkels of op internet voor een gebruikte wasmachine voor niet te veel geld, wanneer je reparatie niet lukt.

Graag even voor de duidelijkheid de trommel is toch wat draait in het omhulsel, hoe noem ik dan het omhulsel?

Er zit als het goed is een beveiliging in de wasmachine die bij onbalans niet gaat centrivigeren, maar er is blijkbaar wel wat gebeurd.

Kunnen het te veel aan handdoeken niet de druppel zijn geweest van slijtage, 14 jaar is niet jong meer?

Verwarmingselement ga ik proberen, die is goed bereikbaar.

2e hands weet je niet wat je koopt, maar via een kringloopwinkel krijg je meestal een paar weken tot een aantal maanden garatie, zo ook bij handelaren die gereviseerd en soms goedkoop nieuw spul aanbieden.

Het lastige is dat de wasmachine alleen in de badkamer kan staan, er is nergens anders ruimte. Bij het douchen komt er veel vocht vrij in een kleine ruimte van ongeveer 2 vierkante meter, maar de stroom staat dan altijd afgesloten.

aangepast door ilseonline

@iedereen,

Voor mijn gevoel blijft er meer water na het pompen in de trommel staan, dus er zit iets niet goed.

Op de bodem ziujn veel oude zeepresten te vinden, de rest van de machine is aan de binnenkant compleet schoon.

Mogelijk zit er ergens een kleine lekkage.

• Moderator
Geplaatst:

De trommel draait, het omhulsel noem ik hier de kuip.

De machine uit elkaar halen is geen optie, bij een 14 jaar oude machine krijg je die niet meer waterdicht, sommige randen zijn omgezet en daardoor niet te openen.

Het moet wel mogelijk zijn vast te stellen wat er aanloopt, bijvoorbeeld de voeler ven de thermostaat.

Lekkages komen het meest voor bij de rubber manchet, de verbinding tussen de voorkant van de machine en de kuip. (bij de deur).

Het losnemen van die manchet en dan het kantelen van de kuip geeft je wel de mogelijkheid beter de ruimte te inspecteren tussen de trommel en de kuip.

Alleen is het risico, dat je de manchet beschadigt reëel aanwezig.

Het herbevestigen is ook een handigheidje wat je in je vingers moet hebben.

Maar ja, de berg wasgoed groeit, de klerenkast wordt steeds leger, dus een andere optie als doorzoeken is er niet.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

De trommel draait, het omhulsel noem ik hier de kuip.

De machine uit elkaar halen is geen optie, bij een 14 jaar oude machine krijg je die niet meer waterdicht, sommige randen zijn omgezet en daardoor niet te openen.

Het moet wel mogelijk zijn vast te stellen wat er aanloopt, bijvoorbeeld de voeler ven de thermostaat.

Lekkages komen het meest voor bij de rubber manchet, de verbinding tussen de voorkant van de machine en de kuip. (bij de deur).

Het losnemen van die manchet en dan het kantelen van de kuip geeft je wel de mogelijkheid beter de ruimte te inspecteren tussen de trommel en de kuip.

Alleen is het risico, dat je de manchet beschadigt reëel aanwezig.

Het herbevestigen is ook een handigheidje wat je in je vingers moet hebben.

Maar ja, de berg wasgoed groeit, de klerenkast wordt steeds leger, dus een andere optie als doorzoeken is er niet.

Het omhulsel van de trommel is dus de kuip, dat praat voor mij ook een stuk makkelijker.

Die is nog nooit los geweest, ik zie ook geen scheuren en ondanks dat ik dacht dat het los kan, zit de manchet behoorlijk vast, maar misschien ben ik te voorzichtig.

Ik heb kort geleden na de brandplekken in de handdoek de machine wel een antikalkbeurt beurt gegeven op 60 graden en een schoonspoelbeurd op 95 graden, normaal doe ik dat 1 maal per jaar, want ik gebruik de wasmachine minder doordat ik alleen woon.

Na zelf onderzoek en van iemand anders, blijkt de trommel, de kuip en het verwarmingselement als nieuw er nog uit te zien. op de achterkant van de vloer van de wasmachine zijn wat kleine beetjes oude zeepresten te vinden, maar dat is het probleem niet.

Ik zou niet weten hoe ik de trommel uit de kuip kan krijgen, want ten eerste is deze loodzwaar, het heeft een haak om het in de fabriek er in te takelen.

Het probleem ligt bij de trommel die zo nu en dan tegen de kuip aan de achterkant komt, maar we zien geen mogelijkheid om het op te lossen, de trommel is dus vrijwel zeker ontzet.

Ik draai er voorlopig nog mee door met een minder volle machine, als er water onder uit komt, dan is de kuip lek en kan de wasmachine weg, het staat toch in de badkamer, dus het water kan zo naar het afvoerputje van de douche.

Het zal een overbelading zijn geweest, iets anders kan ik niet bedenken, zeg maar een goede leerschool, maar wel jammer.

Ik dank iedereen voor het meedenken, maar mocht iemand nog een idee hebben, dan hoor ik het graag.

Geplaatst:

• Mijn wasmachine maakt veel lawaai.

Wat veel voorkomt is dat een BH beugel tussen de trommel en de kuip terrecht komt, en vast komt te zitten onder bij het verwarmingselement. De beugel raakt dan vaak nog de trommel wat een schurend of ratelend geluid veroorzaakt. Mogelijk is de beugel door de gaten van de trommel weggeglipt, maar controleer ook het manchet(deurrubber), want hier kan ook mogelijk een gat in zitten veroorzaakt door de beugel. Vervang in dit geval het manchet. Om de beugel te verwijderen moet het verwarmingselement worden losgemaakt. Let op! vaak is het nodig nadat deze is losgeschroefd, een klap op het draadeind te geven zodat het afdichtigsrubber losschiet. Let ook goed bij het opnieuw monteren, dat deze niet lekt, vervang anders het rubber. Als het verwarmingselement eenmaal eruit is. Zie je de beugel in de meeste gevallen al zitten. Kijk sowieso goed van te voren met een zaklamp in de trommel of je hem ziet zitten. Een kuip bestaat uit twee delen en soms blijft hij precies in de middennaad steken, maar dit kan dus ook halverwege of boven de trommel zijn. Check ook nog even de slang van de kuip naar de afvoerpomp of deze niet is lekgestoken. Natuurlijk is het ook mogelijk dat er iets anders in de kuip terrecht is gekomen. Ga dan op dezelfde manier te werk.

Tweede mogelijkheid is dat er iets in de pomp zit. Om deze te controleren zie "Er blijft water in de trommel staan".

Een derde mogelijkheid is dat er speling op de lagers zit. Dit is vrij eenvoudig te controleren. Pak in de deuropening de trommel aan de bovenkant vast met de vingers leg de handpalm op het rubber of buitenkant van de machine. Knijp nu en probeer de trommel zo iets omhoog te wippen. Als de trommel beweegt of licht tikt zit er ruimte op de lagers. In dit geval is het nodig de lagers te vervangen. Vraag je af of dit nog wel rendabel is. Vaak is dit wel een teken dat de wasmachine zijn beste tijd heeft gehad. Kijk in het menu onder levensduur over de gemiddelde levensduur van wasmachines.

Wat ook nog mogelijk is, is dat de schokbrekers versleten zijn of dat een veer het heeft begeven. Schokbrekers test je door de trommel in de binnenkant hard naar onderen te drukken en dan los te laten. Als de trommel weer omhoog komt en meteen weer in dezelfde positie gaat staan zijn ze goed. Echter als de trommel op en neer gaat deinzen, zijn de schokbrekers versleten. De veren kun je controleren door het bovenblad te verwijderen. Dan zie je ze zitten aan de de bovenkant van de trommel bevestigd en aan de uiterste bovenzijden van het chassis van de machine.

Bron: http://www.witgoedre.../wasmachine.php

Doe de schokbrekertest eens.

Ron.

It is my allegearre like folle as de ko skiet as de bolle...

ET9000, WaveFrontier 90, LT8700, Kathrein 120 cm Prime Focus draaibaar en nog wat speeltjes..

Geplaatst:

Het is echt een probleem dat de trommel in de kuip ontzet is, de trommel hangt dus iets vervormd in de kuip als ik het goed begrijp, maar hoe valt dat nog te repareren zonder daar veel geld aan uit te geven?

Aan de buitekant van de trommel zitten een soort blokjes, bij de vermoedelijke vervorming hoor je zo'n blokje tegen de kuip schuren. Bij veel water valt het mee, maar met centrifugeren hoor je steeds één van de blokjes aanlopen.

Geplaatst:
de trommel hangt dus iets vervormd in de kuip als ik het goed begrijp,

dat moet ook te zien zijn , is de trommel rand vervormd ? zie je die slingeren als je de trommel met de hand draait (vul zijde)

Bij mijn buren was eens een spaak bevestiging (deel waarmee de trommel aan z'n as bevestigd is ) afgebroken .

Hierdoor raakte ook de trommel de kuip .

Na demontage van de kuip heb ik dat kunnen lassen (RVS)

woon je ver van Nijmegen ?

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

• Moderator
Geplaatst:

Je zegt dat het beter wordt als je tegen de trommel aan duwt?

Heb je al eens gekeken of er speling in de trommel zit? Beter is wel om even de aandrijfriem los te halen om die speling te checken.

Zie je watersporen achter op de kuip?

Want het kunnen heel goed de lagers zijn die kapot zijn.

Als de keerring van dat lager kapot is dan loopt het lager vol water en dan roest deze en gaat slijten. Dan krijg je dat schrapend geluid.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...