musz Geplaatst: 30 oktober 2012 Geplaatst: 30 oktober 2012 (aangepast) Hallo allemaal, Een buurman aan de overkant van mij heeft een triax 88 met 4 x inverto black ultra quads gekocht. Hij wil de vier bekende satellieten ontvangen (13, 19, 23, 28). Hij heeft het nog niet opgezet. Alles zit nog in de verpakking. Hij is ervan overtuigd dat de 4 inverto black ultra quads op de multifeedhouder een perfect ontvangst zullen geven. Ik ben een beetje sceptisch hierover, gezien de dikte van de lnb's en de diameter van de schotel. Wat is jullie mening hierover? Heb ik gelijk of mijn buurman? Alvast bedankt! 30 oktober 2012 aangepast door musz
Sprietje Geplaatst: 30 oktober 2012 Geplaatst: 30 oktober 2012 Het gaat zeker NIET lukken met Inverto Black Ultra quad, wel met Inverto Black Ultra twin of met een Inverto Black Premium quad. Wil hij de Inverto Black Ultra quad-lnb’s toch gebruiken, dan moet een Triax 110 worden gebruikt. Informatie over de Inverto Black Premium zie: http://www.inverto.tv/products/product.php?section=1&id=79&PHPSESSID=b106b932c3a812567ba8fd718c2df6fd
JBnl Geplaatst: 30 oktober 2012 Geplaatst: 30 oktober 2012 En waarom gaat dat niet werken ? Zijn de LNB's te groot ? groeten,JBnl
Ventura Geplaatst: 30 oktober 2012 Geplaatst: 30 oktober 2012 En waarom gaat dat niet werken ? Zijn de LNB's te groot ? De Inverto Black Ultra quad heeft een te brede behuizing. Waardoor men de lnb niet ideale kan uitrichten.
Sprietje Geplaatst: 30 oktober 2012 Geplaatst: 30 oktober 2012 Beste JBnl De behuizing van een Inverto Black Ultra is 72mm breed. Op een Triax 88 moet de hart op hartafstand van de Astra 1 en 3 lnb op 57mm staan. Hoe wil je dat bereiken als de lnb 72mm breed is?
musz Geplaatst: 30 oktober 2012 Auteur Geplaatst: 30 oktober 2012 Bedankt mensen. Mijn buurman kijkt mee als gast. Duidelijk!
Sprietje Geplaatst: 31 oktober 2012 Geplaatst: 31 oktober 2012 Beste musz Laat je nog wel even weten welke keuze je buurman nu gaat maken, dan reken ik wel uit hoe alles afgesteld moet worden.
musz Geplaatst: 1 november 2012 Auteur Geplaatst: 1 november 2012 Hallo Sprietje, Hij heeft vandaag 4 inverto black ultra single's gekocht. Woonplaats is landgraaf. Triax 88. Hij wil astra 1, 2, 3 en hotbird ontvangen (vier satellieten). Buurman Carlo lees je mee? Sprietje rekent uit hoe het afgesteld moet worden.
musz Geplaatst: 4 november 2012 Auteur Geplaatst: 4 november 2012 Ik ga het morgen uitrekenen voor Carlo. Sprietje, wil je dan voor mij de berekening nakijken of het klopt?
Sprietje Geplaatst: 4 november 2012 Geplaatst: 4 november 2012 Beste musz en buurman Ik heb het voor Landgraaf vast uitgerekend want je buurman wil vast al beginnen met het afstellen van zijn schotel. Mijn waardes kunnen misschien iets afwijken van jou berekeningen maar dat komt omdat ik nog verfijndere berekeningsmethoden hanteer. Overigens hoop ik wel dat je buurman een originele Triax-rail heeft gekocht (officieel multiblock) en geen SAB-rail. De Triaxrail heeft twee groeven boven elkaar, de SAB-rail één groef en heeft twee groeven aan de bovenzijde zitten, zie ook de bijgevoegde afbeelding. De afstellingen moeten als volgt zijn: Stel de schotelelevatie op 29,5 graden om straks de schotel uit te richten op de Astra 23,5 graden. Stel de rail 9,89 graden schuin, d.w.z. over een afstand van 40cm gemeten met een waterpas moet die rechts 70mm lager staan dan links, dit gezien als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt. De berekende afstanden tussen de lnb’s moet zijn: Tussen Hotbird 13 en Astra 19,2 = 85,7mm Tussen de Astra 19,2 en 23,5 = 58,2mm Tussen de Astra 23,5 en 28,2 = 61,5mm De afstand Astra 1 en 3 zou net niet ingesteld kunnen worden omdat de kop 59,5mm is maar omdat er een ronding aan de kop zit kan het wel, zie bijlage. Daarom de afstanden als volgt afstellen op de rail: Tussen Hotbird 13 en Astra 19,2 = 86mm Tussen de Astra 19,2 en 23,5 = tegen elkaar Tussen de Astra 23,5 en 28,2 = 61,5mm De afstanden gemeten aan de voorzijde van de lnb van pukkeltje tot pukkeltje. Nu de skew van de lnb’s t.o.v. verticaal waterpas instellen met een klein gradenboogje: Hotbird = -5,6 (afgerond -6 graden) Astra 19,2 = -3 graden Astra 23,5 = 6 graden Astra 28,2 = -9,6 (afgerond -10 graden Sluit de coaxkabel aan op de 23,5 graden lnb zonder diseqc-switch er tussen. Nu de schotel op de Astra 23,5 uitrichten op de vrij te ontvangen zender Planeta HD op maximale signaalkwaliteit. Eenmaal optimaal afgesteld, heb je op de overige satellieten ook maximale ontvangst. Nu de diseqc-switch er weer tussen. De aansluitvolgorde is in principe niet belangrijk maar houd bij voorkeur de standaard volgorde aan: Astra 1 op 1 Astra 3 op 2 Astra 2 op 3 Hotbird op 4 Deze zelfde volgorde natuurlijk ook op je ontvanger bij diseqc-instelling 1.0 Veel succes!
musz Geplaatst: 4 november 2012 Auteur Geplaatst: 4 november 2012 Sprietje. Bedankt voor de duidelijke berekening. Mijn waarden wijken inderdaad af. Ik denk zelfs dat ik een rekenfout heb gemaakt. We gaan jouw berekening gebruiken. Carlo moet even wachten totdat de Triax rail binnenkomt. En dan gaan we samen de schotel ophangen. Nogmaals bedankt voor de moeite. Ik zal in dit forum posten of het gelukt is.
Sprietje Geplaatst: 4 november 2012 Geplaatst: 4 november 2012 Beste musz Wat me verbaast is dat je buurman nu ineens van lnb’s met 4 aansluitingen naar lnb’s met één aansluiting gaat. Heeft hij nu ineens geen 4 aansluitingen meer nodig?
musz Geplaatst: 5 november 2012 Auteur Geplaatst: 5 november 2012 Goede vraag sprietje. Het is vreemd op het eerste gezicht, maar als je de reden kent dan is het begrijpelijk. Ik stuur je een pm omdat ik niet weet of mijn buurman het fijn vindt als ik hier dingen ga roepen die hij niet apprecieert.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen