Ga naar inhoud

Casefan aansluitingen moederbord, 3 of 4 pins?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Een 3-pens casefanaansluiting (op het moederbord) heeft een pwm-pen,

een 4-pens daarentegen een extra controller pen.

Hoe regel je nu het toerental van een case-fan, via het moederbord (bios)

of dan alsnog met een externe controller?

Ik zou zeggen de (pwm) pulsbreedtemodulatiepen zit er niet voor niets op,

daarmee verwacht ik dat de betreffende fan in toerental te regelen is.

Het blijft voor mij een beetje wazig. Wie kan dit uitleggen?

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

PC: Intel Nuc i7 met W11. Laptop Thinkpad met W11.

Asus Gigabyte Home Assistant, 20 Shelly's en 2 ESP-tjes en Zigbee.

Geplaatst:

Je hebt 2 pennen voor de voeding. De derde pen is de tacho. Daarmee lees je het toerental van de ventilator uit. De vierde pen is PWM.

Via het BIOS kan je altijd het toerental regelen via de spanning. Daarnaast is toerental regeling met PWM mogelijk. De mogelijkheden worden bepaald door je moederbord.

Een fan controller heb je pas nodig als je meer ventilators wilt gebruiken dan er aansluitingen op je moederbord zijn.

Zie ook http://www.intel.com/support/motherboards/desktop/sb/cs-012074.htm

Een 3 pens moederbord heeft dus geen PWM pen!

• Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

Geplaatst:

Helemaal duidelijk.

Wat is dan het (grote) voordeel van en PWM regeling tov een spanningsregeling?

Alleen efficiënter? Of wellicht een stabieler toerental omdat het een terugkoppeling

krijgt via de tacho?

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Geplaatst:

Goede vraag, geen idee. De PWM ventilators laten zich geloof ik wat beter regelen tot zelfs stilstand. Bij spanning gestuurde ventilators kan dat niet omdat ze dan niet meer willen starten.

Overigens geloof ik niet dat ze de tacho gebruiken om toerental te regelen. Dat kan je beter doen door de temperatuur te meten. Je kan hoogstens een alarm krijgen als je ventilator niet meer draait.

• Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)

Geplaatst:

Grote voordeel van PWM is dat ze langzamer kunnen draaien en toch hun kracht behouden. Normaal laat je een ventilator minder snel draaien door de spanning te verlagen. Bij PWM krijgt de ventilator steeds de volle spanning echter heel kort in een puls trein. Vergelijk het met een schommel daar duw je ook steeds met veel kracht gedurende een korte tijd. Ook populair in de modelspoor wereld. Zoek eens op Puls Breedte Regeling.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Geplaatst:

Maar goed, als je een 4-pens aansluiting hebt dan kun je het toerental verlagen via je bios.

Dat heb ik nu ook, echter het betreft een vast toerental, er wordt verder niets geregeld.

Zet je de fan op 60%, dan blijft hij op 60% draaien tenzij je hem handmatig in het bios op

bv 30% zet.

Geplaatst:

Afhankelijk van je moederbord maar je moet hem ook op automatisch kunnen zetten. AMD levert er daarnaast software bij waarmee je verschillende profielen kunt instellen. Ik heb dat ooit geinstalleerd en er verder geen omkijken naar. Toerental van CPU fan en systeemfan worden keurig geregeld.

Geplaatst:
. . . . AMD levert er daarnaast software bij waarmee je verschillende profielen kunt instellen. . . . .

Bedoel je niet de fabrikant van het moederbord of bedoel je écht de AMD processor"boer"?

Ik weet dat bv Asrock utilities heeft om fans te sturen, van AMD weet (wist) ik dat niet.

Geplaatst: (aangepast)

Je hebt gelijk. Alle utilities krijg je bij het moederbord meegeleverd. Als je een mobo voor AMD koopt zitten daar ook tools van AMD bij. Zie hier het lijst dat ik bij mijn ASUS mobo kreeg.

ASUS AI Suite II V1.04.01 for Windows XP 32bit & XP 64bit & Vista 32bit & Vista 64bit & Win7 32bit & Win7 64bit.

ASUS Mobilink V1.01.07 for Windows Vista 32bit & Vista 64bit & Win7 32bit & Win7 64bit.

ASUS Update V1.04.07 for Windows XP 32bit & XP 64bit & Vista 32bit & Vista 64bit & Win7 32bit & Win7 64bit.

BT GO! V1.00.44 for Windows Win7 32bit & Win7 64bit.

DIGI+ VRM V1.01.16 for Windows XP 32bit & XP 64bit & Vista 32bit & Vista 64bit & Win7 32bit & Win7 64bit.

EPU V1.03.22 for Windows XP 32bit & XP 64bit & Vista 32bit & Vista 64bit & Win7 32bit & Win7 64bit.

FAN Xpert V1.01.11 for Windows XP 32bit & XP 64bit & Vista 32bit & Vista 64bit & Win7 32bit & Win7 64bit.

MyLogo V1.03.06 for Windows XP 32bit & XP 64bit & Vista 32bit & Vista 64bit & Win7 32bit & Win7 64bit.

Probe II V1.00.49 for Windows XP 32bit & XP 64bit & Vista 32bit & Vista 64bit & Win7 32bit & Win7 64bit.

System Information V1.02.13 for Windows XP 32bit & XP 64bit & Vista 32bit & Vista 64bit & Win7 32bit & Win7 64bit.

TurboV EVO V1.01.41 for Windows XP 32bit & XP 64bit & Vista 32bit & Vista 64bit & Win7 32bit & Win7 64bit.

USB 3.0 Boost V1.02.13 for Windows XP 32bit & XP 64bit & Vista 32bit & Vista 64bit & Win7 32bit & Win7 64bit.

Maar ook bij AMD kan je het een en ander downloaden.

aangepast door Psychosammie

Geplaatst:

@Psychosammie

Goed te weten, ik ben momenteel bezig een nieuwe PC samen te stellen,de 3 jaar zijn weer voorbij.

Ik let nu naast een fluisterstille PC ook op een zuinige PC (mijn PC staat gemiddeld 10 to 16 uur aan

per dag.

Fancontrol zorgt in ieder geval voor een stille PC maar scheelt ook ietsepietsie aan energie hoewel

ik daar geen illusies over heb.

Dus maar eens gaan shoppen bij AMD, want die komt er waarschijnlijk weer in ondanks dat Intel iets

zuinigere processors heeft momenteel (vergeleken met de FM2 van AMD)

Geplaatst:

De beste manier is nog altijd om te zorgen dat je stille ventilatoren monteert. Daar zit echt veel verschil in dus oriënteer je daar eens op.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Geplaatst:

Ja, je kan zelfs helemaal zonder ventilator. De koeling gebeurt dan met heatpipes die aan de kast vast zitten. SSD erin en je PC is volledig stil.

Geplaatst:
post-36489-0-16738500-1352407966_thumb.jpgSterker nog, ik ga nu voor de fanless voeding, zover was ik al.

Geplaatst:

Ook dat kan hoewel ik denk dat het de meerprijs niet waard is. Door de hogere efficientie van moderne voedingen wordt er weinig warmte ontwikkeld. Daardoor zijn de betere merken voedingen al bijzonder stil. De echte herrieschoppers zijn de casefans en CPU/GPU fans. Ik zou daar wat meer geld aan uitgeven.

Overigens bestaan er ook voedingen met ventilator die alleen draait als het nodig is. Een goed compromis lijkt me.

Geplaatst: (aangepast)

Ook dat kan hoewel ik denk dat het de meerprijs niet waard is. Door de hogere efficientie van moderne voedingen wordt er weinig warmte ontwikkeld. Daardoor zijn de betere merken voedingen al bijzonder stil. De echte herrieschoppers zijn de casefans en CPU/GPU fans. Ik zou daar wat meer geld aan uitgeven.

Overigens bestaan er ook voedingen met ventilator die alleen draait als het nodig is. Een goed compromis lijkt me.

Voeding

Het probleem hierbij is dat er vaak geen of nauwelijks geluidsgegevens bekend zijn.

GPU

Ik neem de ingebouwde grafische chip in de FM2 processor, dus geen GPU-fan (dat zijn echt herrieschoppers).

CPU

Ik heb de laatste keer voor een low-profile koeling gekozen van be-quiet met een 120mm fan, dat beviel erg goed.

Case-fan

Da's een lastige, ik zou graag gaan voor een 140mm fan, echter zijn die in geen enkele behuizing aan de achterzijde

toegankelijk. Daar past alleen maar 120mm ivm met het moederbord. Bovenaan is geen optie risicovolle uitstraling.

aangepast door Con

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen