Ga naar inhoud

Casefan aansluitingen moederbord, 3 of 4 pins?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
Voeding

Het probleem hierbij is dat er vaak geen of nauwelijks geluidsgegevens bekend zijn.

http://nl.hardware.info/reviews/2215/21-330-450-watt-voedingen-review

Zie pagina 21

En misschien heb je hier nog wat aan.

http://nl.hardware.info/reviews/1914/workshop-pc-stiller-maken

• Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

Geplaatst:

Dit was een TOP-link. de Seasonic doet het erg goed en is bijzonder betaalbaar.

Kan ik bij andere componenten weer ietsie meer uitgeven indien nodig.

Boeiende is dat ik wel de test had gelezen van 2012 en NIET deze van 2011.

Bedankt.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

PC: Intel Nuc i7 met W11. Laptop Thinkpad met W11.

Asus Gigabyte Home Assistant, 20 Shelly's en 2 ESP-tjes en Zigbee.

• 1 maand later...
Geplaatst:

Nou is het toch nog lastig, het lijkt alsof Gigabyte een en ander heeft omgedraaid? Zie bijlage.

post-36489-0-06726800-1356971754_thumb.jpg

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Geplaatst:

Nou is het toch nog lastig, het lijkt alsof Gigabyte een en ander heeft omgedraaid? Zie bijlage.

ScreenShot001.jpg

Fan 1 gebruikt 3 aansluitingen en Fan 2 gebruikt er 4

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Geplaatst:

Ja die snap ik, maar wat bedoelt Gigabyte bij sys_fan1 met +12V/Speed Control?

Terwijl die bij sys_fan2 separaat op pen 4 zit.

Geplaatst:

Waarschijnlijk is het een pin die in staat is een PWM signaal af te geven zodat daarmee de snelheid geregeld kan worden. Als er alleen 12V op zou staan draait hij altijd op volle snelheid. De sense is alleen maar om de snelheid te registreren niet om te regelen.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Geplaatst:

Laat ik maar aan Gigabyte vragen waarom ze in hemelsnaam de PWM op pen 4 hebben gezet

voor mij een compleet raadsel, immers op iedere fanstekker zit pwm op pen 2.

Geplaatst:

Ligt echt niet aan gigabyte hoor... Ik gebruik Asus en kijk... Ook pootje 4 Alleen noemt Asus Rotation wat Gigabyte Sense noemt

fanaansl.jpg

en een willekeurig merk....

fanaansl2.jpg

Kortom, ik weet niet waar je je info vandaan haalt maar normaal gesproken zit op pin 2 de 12V of het nu een CPU of Case Fan is. Soms staat er ook 5 volt op pin 4 voor een Case Fan zodat je de keuze hebt tussen 3 spanningen 12V, 5V en 7V (aansluiten tussen pin 2 en 4)

Geplaatst: (aangepast)

Volgens mij worden hier een paar dingen door elkaar gehaald.

Voor de liefhebbers hier de specificaties http://www.formfacto...V1_2_Public.pdf

PWR en Gnd heb je altijd nodig om de ventilator te laten draaien. Sense geeft een indicatie van het toerental en dat kan je dus uitlezen. PWM is een optie om het toerental te regelen.

Er zijn nu 2 mogelijkheden.

1. Je hebt een 3 pen ventilator. Dan heb je een ventilator zonder PWM (pen 4 is niet aangesloten of niet aanwezig). Zet 12V op pin 2 en hij draait full speed. Vaak krijg je er een 3 standen schakelaar bij (low, med, high) waarmee je de spanning op pin 2 op 5, 7 of 12 volt kunt zetten. De ventilator heeft dan dus een vast maar lager toerental. Dit wordt vaak toegepast op de casefan die bij een case wordt meegeleverd. Soms kan een moederbord ook de spanning regelen. In dat geval heb je dan toch een toerental geregelde ventilator. Dat regelen gaat niet al te best. Bij te lage spanning op pin 2 wil de ventilator niet meer draaien.

2. Je hebt een 4 pin ventilator. Op pin 2 staat altijd 12V maar het toerental wordt nu geregeld door een signaal op pin 4. Doordat de ventilator altijd op 12V staat kan hij nu van 0 tot max toeren geregeld worden (in theorie).

Kortom, ik zie geen gekke dingen in het aansluitschema van Con.

En zo sluit je het aan http://www.allpinout...(CPU)_4_Pin_Fan

Kortom, ik weet niet waar je je info vandaan haalt maar normaal gesproken zit op pin 2 de 12V of het nu een CPU of Case Fan is. Soms staat er ook 5 volt op pin 4 voor een Case Fan zodat je de keuze hebt tussen 3 spanningen 12V, 5V en 7V (aansluiten tussen pin 2 en 4)

En daar ben ik het niet mee eens.

aangepast door Psychosammie
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)

Geplaatst:

En waarom ben je het er niet mee eens? Poot 2 heeft altijd 12 V zoals je al zegt Poot 4 kan ook 5 Volt zijn zoals op 1 van de headers van mijn moederboard (Cha_Fan1). Je kunt een fan aansluiten tussen poot 2 en 4 en daar is in dat geval het spanningsverschil 7 volt.

Als je kijkt vanuit het moederboard is dit verhaal Vaak krijg je er een 3 standen schakelaar bij (low, med, high) waarmee je de spanning op pin 2 op 5, 7 of 12 volt kunt zetten niet waar. De schakelaar zit extern (wordt meestal bij een fan geleverd) en veranderd niets aan de spanning die dit pootje geeft. Het pootje blijft 12V geven maar er zit gewoon een spanningsdeler in of je hebt een model die je aansluit op een molex connector zoals voor een harddisk of floppy power. In deze connector zitten 4 aansluitingen 5-0-0-12 volt. Je hebt dat inderdaad de keuze tussen 5, 12 en (12-5=)7

Kortom er zijn vele wegen die naar Rome leiden. Waar het om ging is dat de Gigabyte aansluiting conform de standaard is.

Geplaatst:

Ik ben het niet met je eens omdat pin 4 een output is naar de fan. Als daar een spanning op staat is dat een blokgolf van 5 volt. Het is dus zeker niet de bedoeling om tussen pin 2 en 4 een fan aan te sluiten. De maximale stroom door pin 4 is 5mA. Zie de specs.

Voor wat betreft de spanningsdeler heb je gelijk, pin 2 blijft 12V geven.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen