Eduard07 Geplaatst: 3 november 2012 Geplaatst: 3 november 2012 (aangepast) MTI is ook een heel goed merk. Je hebt hierboven de schotel vanuit de schoorsteen gefotografeerd. Als je de foto vanuit de westkant neemt, is dan duidelijker te zien hoe de schotel hangt t.o.v. de schoorsteen? Oftwel: hoe hij in lijn met de schotel staat? Stel dat je de schotel dichterbij aan de muur had gehangen - ter hoogte van de tuinstoelen boven dat verhoogde dakje - zit de schoorsteen dan nog mogelijk signalen in de weg? Met name voor de lnb's aan de turksat-kant? Vergeet niet dat hoe verder lnb's uit het midden van je schotel zitten, hoe lager die satellieten hangen op de Clarke Belt. En dat is nu even de vraag m.b.t. de schoorsteen. Je zou bv. Eurobird (9 E) ook eens kunnen testen. Die zit nog iets lager dan de Hotbird. 3 november 2012 aangepast door Eduard07 Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0
Sprietje Geplaatst: 3 november 2012 Geplaatst: 3 november 2012 Beste robbo Ik kan je precies laten zien aan de hand van de foto of de signalen van de Hotbird over het hoogste puntje van de schoorsteen gaat. Ik moet dan nog wel een paar maten van je weten. a. Wat is de afstand van de schotel tot aan de hoge schoorsteenpijp langs de achtermuur gemeten. Ik tel ongeveer 11,5 tegel die vermoedelijk 50x50cm zijn. Dat zou ongeveer 5,75meter moeten zijn. Zou je die maat even op willen geven. b. Dan staat de schoorsteenpijp ook nog een stuk verder van de achtermuur af dan het midden van de schotel. Tel ook even die tegels zodat ik die afstand weet.
robbo Geplaatst: 3 november 2012 Auteur Geplaatst: 3 november 2012 Dit is de situatie op het dak: De afstand van de rand van de liftschacht tot de schoorsteen is 3.30m De afstand van de rand van de liftschacht tot de schotel is 2.30 De onderkant van de schotel zit op 1.60m (1m van de liftschacht plus 0.6m vanaf het dak van de liftschacht Het topje van de schoorsteen zit op 3.60m Rechts zit ook een opbouw dus verplaatsen is lastig omdat ik in die hoek straks ook een satelliet wil pakken
Sprietje Geplaatst: 3 november 2012 Geplaatst: 3 november 2012 Dit is een geweldige tekening waar alle gegevens opstaan. Onderzijde schotel is 1,6 meter boven het dak. De schoorsteen is 3,6 meter boven het dak. Het hoogteverschil is dus 2 meter De afstand is 5,6 meter De signalen van de Hotbird komen onder een hoek van precies 30 graden binnen. Op een afstand van 5,6 meter komen de signalen dus 5,6 gedeeld door Wortel 3(= 1,732) = 3,22 meter hoger binnen dan de schotel. Aangezien de schoorsteen maar maar 2 meter hoger is dan de onderzijde van de schotel, heb je nog 1,22 meter ruimte over om de signalen zonder obstakel te ontvangen. Je hoeft je over die schoorsteen dus geen zorgen te maken, ook niet voor de andere satellieten die meer opzij maar iets lager aan de horizon staan. Het is een verstandige keus om van die smalle lnb’s af te stappen. Je kunt op de T55 gewone lnb’s gebruiken met een kop van 60mm behalve misschien voor de Astra 1. Voor de Astra 3 zou ik een brede feedhorn nemen omdat die zwakker is en dan kom je dacht ik niet in het gedrang met de Astra 28,2 lnb.
robbo Geplaatst: 3 november 2012 Auteur Geplaatst: 3 november 2012 Helemaal top! Ik laat het weten als de andere (test) LNB binnen is. Als het daarmee wel werkt, ga ik ze allemaal vervangen. Bedankt tot zover allemaal.
Old Satterhand Geplaatst: 3 november 2012 Geplaatst: 3 november 2012 (aangepast) @robbo, wellicht is jouw ontvangst sterkte niet zo slecht. Ik ontvang met mijn DM8000 aangesloten op een Visiosat G4, BVN (13 oost) op 70% (12,3 dB) Als ik overschakel naar een bekende sterke transponder op 13 oost (NHK world) is dit 82% (14.4 dB) 3 november 2012 aangepast door Old Satterhand
Eduard07 Geplaatst: 3 november 2012 Geplaatst: 3 november 2012 (aangepast) @sprietje, kun je me een indicatie geven in welke orde van grootte het verschil in signaalsterkte ik mag verwachten als ik een Alps twin vervang door een MTI-twin? Dit naar aanleiding van jouw opmerking hierboven over de smalle feedhorns t.o.v. normale.. Op mijn schotel heb ik Astra 3 in het midden zitten, dus kijkt de Alps 10 graden scheel op de multirail. 3 november 2012 aangepast door Eduard07 Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0
Eduard07 Geplaatst: 3 november 2012 Geplaatst: 3 november 2012 @robbo, wellicht is jouw ontvangst sterkte niet zo slecht. Ik ontvang met mijn DM8000 aangesloten op een Visiosat G4, BVN (13 oost) op 70% (12,3 dB) Als ik overschakel naar een bekende sterke transponder op 13 oost (NKH world) is dit 82% (14.4 dB) Uit eigen ervaring met de G4 kloppen dit soort verschillen, maar ik heb hem uiteindelijk toch weggedaan vanwege de kleine regenreserve op de zwakkere transponders. Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0
Old Satterhand Geplaatst: 3 november 2012 Geplaatst: 3 november 2012 (aangepast) Uit eigen ervaring met de G4 kloppen dit soort verschillen, maar ik heb hem uiteindelijk toch weggedaan vanwege de kleine regenreserve op de zwakkere transponders. Ja klopt, ik heb ook betere ervaringen met gewone schotels (triax) met multirails. Ik ben even naar Hilversum gevlogen met mijn privejet en daar meet ik, op een triax met multirail en op een DM7025 (sorry, edit): BVN 80% 12,12 dB en NHK wolrd: 89% 13,4 dB Hier zie je dat de Q of C/N in elke tuner anders wordt berekend. 3 november 2012 aangepast door Old Satterhand
Sprietje Geplaatst: 3 november 2012 Geplaatst: 3 november 2012 Beste Eduard07 Een feedhorn hebben ze niet voor niets al vele jaren geleden uitgevonden. Het is een soort trechter waarin de signaalwolk wordt opgevangen en naar binnen in de golfpijp wordt geleid. Het is net als met een gewone trechter, hoe groter die is, des te makkelijker krijg je de signalen naar binnen. En er zijn tientallen redenen waarom signalen niet 100% gebundeld worden. De vorm van de schotel is niet 100% parabolisch, er zitten (onzichtbare) oneffenheden op de schotel, de hulpreflector staat een paar millimeter verkeert, productieafwijkingen, niet de juiste schotelskew of schuinte van de lnb-rail, de lnb niet precies in positie enz. Het is begrijpelijk dat als deze kleine afwijkingen makkelijker met een grote feedhorn (twee maal de golflengte) zijn op te vangen dan met een smalle lnb van één maal de golflengte of nog minder. Daarom altijd mijn advies, gebruik pas smalle lnb’s als dit echt noodzakelijk is omdat ze elkaar anders in de weg zitten. Hoeveel meer signaal je gaat krijgen, daar kan ik geen zinnig woord over zeggen. Dat ligt aan al die bovengenoemde afwijkingen bijelkaar opgeteld die aanwezig zijn.
Eduard07 Geplaatst: 3 november 2012 Geplaatst: 3 november 2012 @Sprietje, dank je voor je volledige antwoord. Ik weet wel dat eeg gewone feedhorn veel beter is, maar vroeg me af of er misschien ook een rekenfactor aan te geven was. Ik had me ook onvoldoende gerealiseerd, dat schotels uit eenzelfde serie zelfs nog onderlinge rendementsverschillen zouden kunnen hebben. Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0
Sprietje Geplaatst: 3 november 2012 Geplaatst: 3 november 2012 Tja Eduard07, het blijft massaproductie anders worden ze veel te duur. Het gaat natuurlijk niet alleen om een perfecte parabolische vorm van de schotel die altijd iets afwijkt door het productieproces, ook hoe de vorm van de schotel zich houdt als deze flink heet is door de zon, ook de draagarmen hoeven maar een fractie anders gebogen te zijn dan in de berekening bedoeld was, ook de afwijking van de plaats van de gaten die in de armen en de schotel zitten, de vorm van de steun die achter de schotel zit, de gebogen vorm van de lnb-arm enz. enz. Een schotel die op een satelliet gemonteerd wordt en die de signalen naar de aarde stuurt, heeft die afwijkingen allemaal niet. Dat wordt helemaal nagemeten voordat die gemonteerd wordt en is 100% inorde maar die kost dan ook meer dan 100.000 euro.
Eduard07 Geplaatst: 3 november 2012 Geplaatst: 3 november 2012 Sprietje, de situatie die je nu beschrijft, heeft mij er ooit toe aangezet te zoeken naar een draaibaar systeem die zowel van oost naar west gaat door de Clarke-Belt, als ook qua elevatie per satelliet bij de stellen was. Ze zijn er vast wel, maar liggen niet in de satshop. Zo'n rotor zou wel een hoop extra fine-tuning plezier geven, ook voor satellieten die vanwege hun leeftijd in low orbit hangen. Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0
Eduard07 Geplaatst: 3 november 2012 Geplaatst: 3 november 2012 Helemaal top! Ik laat het weten als de andere (test) LNB binnen is. Als het daarmee wel werkt, ga ik ze allemaal vervangen. Bedankt tot zover allemaal. Ik gebruik bij het instellen van de Hb-satelliet altijd transponder 11470 V 27500 5/6. ODEON SAT zit daar onder meer op. Als je die maximaal hebt, heb je volgens mij alles op de Hb. Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0
Sprietje Geplaatst: 3 november 2012 Geplaatst: 3 november 2012 Beste Eduard07 De kerkhofbaan van afgedankte satellieten ligt 300km hoger dan de Clarkebeltbaan. Hier worden ze naar toe gestuurd met het laatste restje brandstof dat nog aan boord is.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen