hannel Geplaatst: 7 november 2012 Geplaatst: 7 november 2012 Beste Forumleden, Graag zou ik reacties van jullie ontvangen. Ik maak in Amsterdam gebruik van Digitenne. Op ons woonadres van mijn dochter in Frankrijk maak ik voor TV/radio ontvangst gebruik van satelliet-ontvangst. Schotel + LNB (enkelvoudig) en een Xsat reciever/ontvanger. Dat geheeel werkt naar volle tevredenmheid. Zo zelfs dat ik in Amsterdam ook wil overgaan op satellietontvangst. Nu is daar het probleem dat ik vanwege het monumentale karakter van ons wooncomplex geen zichtbare schotel kan/mag plaatsen. De juiste richting voor satellietontvangst is ideaal (Zuid) voor dit ontvangst, maar is gelegen aan de straatzijde. Ik vraag mij af, is een schotel die ik achter het (zolder)raam plaatsen (3 mm glas) of kan ik b.v. een gecamoefleerde schotel plaatsen. Ik heb wel eens gehoord van een "doos"antenne ?, Ik zal wel graag beide Astra's ontvangen ivm met b.v. AT5 etc. Hoewe; ik een redelijke goede d.h.z. ver ben, op hef vlak van satelliet ontvangs ben ik een analphabeet. Ik ben nieuwsgierig naar jullie reacties. Bij voorbaat dank. hannel
Sprietje Geplaatst: 7 november 2012 Geplaatst: 7 november 2012 Beste hannel Uit welke richting de signalen van de Astra 1 en 3 komen, kun je het beste bekijken met: http://www.dishpointer.com/ Voer de adres en huisnummer in en de satelliet die je wilt ontvangen. Zoom zover mogelijk in op je huis. Je kunt de groene druppel ook nog verplaatsen. Nu kun je aan de groene lijn precies zien waar de signalen vandaan komen. Er bestaan vlakke antennes maar die hebben wel het nadeel dat de slechts naar één satelliet kunnen kijken. Wil je twee verschillende satellieten ontvangen, dan moet die vlakantenne dus draaibaar opgesteld worden. Dat is niet de meest praktische oplossing. Een schotel achter glas kan wel maar als er in de winter ijs of sneeuw op de ramen zit, zul je niets meer ontvangen. Bovendien neemt die schotel dan ook flink wat licht weg in huis. Dit is weer op te lossen door een transparante schotel te nemen
Melchiorskystar Geplaatst: 7 november 2012 Geplaatst: 7 november 2012 (aangepast) Achter glas zou een standaard 64 cm. schotel moeten volstaan. Dit in combinatie met duo lnb van Canal Digitaal. Ook is Astra 2 mogelijk door bijvoorbeeld een Alps LNB eraan vast te plakken met brede tape. Op Hotbird geen signaal achter mn dubbel glas; wellicht kan dat wel met een grotere schotel. Een schotel achter glas hoeft niet veel licht weg te nemen als je de schotel zo laag mogelijk zet, bijvoorbeeld op een campingstatief. Stralenbundel komt immers schuin naar beneden. 7 november 2012 aangepast door Melchiorskystar
Sprietje Geplaatst: 7 november 2012 Geplaatst: 7 november 2012 Veel zal afhangen of je dakraam voldoende groot is en of het een beetje in de satellietrichting is gelegen. Offsetschotels staan in Nederland meestal bijna verticaal maar je kunt de schotel ook omdraaien. Technisat heeft voor deze oplossing voor hun kleine schotel een speciaal statief op de markt gebracht, zie bijlage 1. Ik moet hierbij de opmerking maken dat de schotel nog vlakker komt te liggen dan op de afbeelding is voorgesteld. In Nederland ongeveer 30-35 graden schuin te staan t.o.v. horizontaal. In afbeelding 2 een transparante schotel.
Tonskidutch Geplaatst: 9 november 2012 Geplaatst: 9 november 2012 Beste Forumleden, Graag zou ik reacties van jullie ontvangen. Ik maak in Amsterdam gebruik van Digitenne. Op ons woonadres van mijn dochter in Frankrijk maak ik voor TV/radio ontvangst gebruik van satelliet-ontvangst. Schotel + LNB (enkelvoudig) en een Xsat reciever/ontvanger. Dat geheeel werkt naar volle tevredenmheid. Zo zelfs dat ik in Amsterdam ook wil overgaan op satellietontvangst. Nu is daar het probleem dat ik vanwege het monumentale karakter van ons wooncomplex geen zichtbare schotel kan/mag plaatsen. De juiste richting voor satellietontvangst is ideaal (Zuid) voor dit ontvangst, maar is gelegen aan de straatzijde. Ik vraag mij af, is een schotel die ik achter het (zolder)raam plaatsen (3 mm glas) of kan ik b.v. een gecamoefleerde schotel plaatsen. Ik heb wel eens gehoord van een "doos"antenne ?, Ik zal wel graag beide Astra's ontvangen ivm met b.v. AT5 etc. Hoewe; ik een redelijke goede d.h.z. ver ben, op hef vlak van satelliet ontvangs ben ik een analphabeet. Ik ben nieuwsgierig naar jullie reacties. Bij voorbaat dank. hannel een schotel hoeft niet persee aan het gevelfront te hangen kan op dak (platdak) kan achter de nokvorst (zadeldak) net eroverheen kijken kan aan een zijgevel of zelfs aan het dak via het achterhuis een en ander inzake het monumentale, beschermd stadsaanzicht op locatie kunnen wij nu niet inschatten een pseudo annoniem fotootje kan helpen bij verder advies. de satellietposities die je graag wilt zien passen met multifeed LNB of LNBmount op een offset-schotel (makkelijk zat - voorbeelden ten overvloede) je hebt een zolderraam en dus zadeldak (?), dan kun je een stukkie achter de NOK van het dak prima die schotel monteren en kan niemand jou iets maken inzake het beschermd stadsaanzicht en/of monumentaal karakter. ciao Busy Line Rose Murphy
hannel Geplaatst: 10 november 2012 Auteur Geplaatst: 10 november 2012 Vast bedankt voor jullie reacties. Achter het zolderraam, vensterglas, 3 mm, formaat 0ngeveer br. 120 cm x 60 cn h., Zou op zich het meest gemakkelijke voor mij zijn. Ik doe weinig op de zolder en het wegnemen van licht is geen probleem. Maar ik ga ook nog eens bekijken of ik de antenne achter het schuine dak "kwijt" kan. Ik houd jullie op de hoogte. Ja, ik wil ook graag bv. AT5 ontvangen dus zal ik een duo LNB moeten gebruiken. Jammer dat ik dan geen doos antenne kan gebruiken. Voor dat ik een antenne aanschaf probeer ik er een te lenen om uit te proberen of het werkt. Nogmaals bedankt en ik houd jullie op de hoogte
Sprietje Geplaatst: 10 november 2012 Geplaatst: 10 november 2012 Je bent echt niet de enigste die een schotel achter het dakraam heeft staan, zie de bijlage. Ik zou dan voor een Triax 78 gaan want je moet er natuurlijk wel rekening mee houden dat je door dat raam wat verlies krijgt. Bij sneeuw op de ruit ontvang je helemaal niets. Helaas zul je de schotel zo dicht mogelijk bij het raam moeten zetten want je wilt zowel de Astra 1 als 3 ontvangen. Die komen onder een onderlinge hoek van 5,2 graden binnen. Hoe verder je de schotel van het raam af zet des te minder je ontvangst zal zijn van twee satellieten. Zou je slechts een enkele lnb gebruiken, dan kan hij best vlak boven de vloer staan. Omdat hij zo dicht bij het raam moet staan, zou ik toch kiezen voor een transparante schotel zodat er toch nog zoveel mogelijk licht binnen komt. Buiten is natuurlijk het allerbeste. Dan zou je een Triplesat kunnen nemen van slechts 45x45cm waar je ook de Astra 2 mee kunt ontvangen. Heb je daar geen interesse in, dan is die kleine schotel ook als TechniSat Duosat te koop. Die ontvangt alleen de Astra 1 en 3.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen