haramo Geplaatst: 7 november 2012 Geplaatst: 7 november 2012 Hey iedereen wie kan me helpen? Had voorheen een duoblock voor hotbird en astra 19,2°. Vandaag kocht ik me zo een universele koppenhouder (of hoe noemt dat) en 3 nieuwe koppen.dus ook een switch. Ik wens namelijk astra 23,5°, astra 19,2° en hotbird 13° te ontvangen. De verkoper deelde me mee dat ik eerst de 23,5 moest instellen met de kop vast aan de satelliet, daarna de astra 19,2° en hotbird 13°. Vooraleer ik mijn oude installatie loskoppelde teste ik de kabeltjes die ik gemaakt hebt via de switch verbonden. Allen werken goed. Op dit moment heb ik één nieuwe kop aangesloten op de satelliet, maar 23,5° vind ik maar niet. Heb niet geprobeerd om 19,2° te zoeken, maar wel de 28,2° en die vind ik wel. Ik kom van België en volgde dishpointer punt com, dat met google map de richting, helling enz aanwijst. Maar ik begrijp niet waarom ik moeite heb met 23,5° ik heb mijn schotel met een meter gemeten, van links naar rechts dan, is 75cm. zall we een schotel zijn van 80cm zeker? Wat is er zo verschillend aan 28,2 en 23,5? Kan iemand me helpen? Alvast bedankt.
Sprietje Geplaatst: 8 november 2012 Geplaatst: 8 november 2012 Beste haramo Welkom op dit forum Als je de Astra 23,5, 19,2 en de Hotbird wilt gaan ontvangen, moet de Astra 19,2 in het midden staan. Jij hebt een multirail gekocht, Triax noemt dat een multiblock maar mogelijk heb jij een SAB-multirail. Je moet de lnb’s op de rail gaan plaatsen zoals op bijgevoegde afbeelding staat. Je schrijft dat je schotel 75cm breed is, dat is waarschijnlijk inclusief de rand. Staat er het merk Triax op of staat er niets op de schotel? Als je aangeeft waar je ongeveer woont (komt niet op 20km op aan) dan zal ik de afstellingen van de lnb’s voor je uitrekenen. Ik neem aan dat je de schotel nog niet verdraaid hebt. Welke kop van het monoblock Astra 1 / Hotbird zat in de klem, die van de Astra 1 of van de Hotbird?
satencom Geplaatst: 8 november 2012 Geplaatst: 8 november 2012 Welk merk type lnb's gebruik je , alles wel eerst uit richten zonder switch Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen En met de vriendelijke groeten Hendrik En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.
haramo Geplaatst: 8 november 2012 Auteur Geplaatst: 8 november 2012 Welk merk type lnb's gebruik je , alles wel eerst uit richten zonder switch op verpakking staat het volgende: Universal Single LNB Multiconnect SAB (Merk zeker?) Slim Premium SPS With Weather protection Full HD 0,1 dB input: 10.70 ~12.75GHz output: 950~2150MHz GAIN: 60dB Diameter: LNB 23mm Adaptor 40mm Hoe kan ik alle 3 koppen uitrichten zonder switch? of bedoel je één voor één? Sprietje zegt dat ik eerst de 19,2° dient te zoeken, wel als deze vast zit, zullen de andere koppen automatisch juist staan (heb het aan een verkoper gevraagd, hij zegt dus ook hetzelfde als Sprietje, eerst 19,2° dan de andere koppen direct ertegen, dan werkt dat.) Ben benieuwd. Sprietje, Ik ben van België, 3012 WILSELE, straat schorenshof. satelliet: NUEVO life time warranty (dat is wat er op staat) en inderdaad, 75cm, maar bij het achterover doen van de satellliet of naar voren (dus over de helling) zie ik streepjes met 3 cijfers, ene 80 andere 100 (of welke was dat weer, 120? en nog een cijfertje. dus ik denk dat ik wel een 80 heb, qua diameter satelliet niet? maar met meter van links naar recht meette ik 75. Ik neem aan dat je de schotel nog niet verdraaid hebt. Welke kop van het monoblock Astra 1 / Hotbird zat in de klem, die van de Astra 1 of van de Hotbird? Wel, Sprietje, als monoblock betekent de block met twee koppen: als ik mijn hand voor de kop deed die in de klem vastzat, dan verdween het kanaal (hotbird), kanaal van astra bleef spelen. en rechts ervan heb ik dan astra. Ik vond dat wel raar, want volgens de satellieten in de lucht, zou hotbird rechts moeten zijn en astra in de klem, maarja misschien dat het met die monoblock te maken heeft? maar heb deze block er al uitgehaald, toen ik begonnen was met het zoeken naar 23,5° met de nieuwe kop. en ook de helling gewijzigd, maar had dat niet moeten doen zeker? nu dus eerst terug astra 19,2° zoeken.mag ik de switch en de andere koppen en voormonteren , want zou anders lastig zijn om de montage te doen vanuit het balkon. en betreft de multi rail, dat is gewoon plastiek (vond geen foto op het internet) met schroeven, en dan kun je de ene deel losvijzen met zo een sleuteltje dat je ook vaak tegenkomt bij het monteren van meubels. en dan kop erin, en dan terug het losse gedeelte er omheen zetten en dan dichtschroeven. Dus middenste kop dient op de klem te komen, multirail komt op de kop vast te zitten, en dan de twee andere koppen dien ik te monteren op de andere plaatsen van de mulitrail. (goedkoopste oplossing, wou niet direct een hele satelliet kopen met de multirail al ingebouwd).
satencom Geplaatst: 8 november 2012 Geplaatst: 8 november 2012 Ja dat klopt 1 voor 1 afstelen , ik vraag mij wel af wat van multirail je gebruikt heb je deze houder Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen En met de vriendelijke groeten Hendrik En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.
Sprietje Geplaatst: 8 november 2012 Geplaatst: 8 november 2012 Beste haramo Ik vermoed dat je deze lnb hebt: http://www.sabsatellite.nl/nl/sab-lnb/508/sab-slim-premium-single-lnb-l914 Klopt dit? Net als satencom ben ik ook benieuwd welke lnb-bevestiging je hebt. De schotel die je noemt ken ik niet. Dat de koppen tegen elkaar moeten staan, daar geloof ik niets van. Zou je eens op willen meten hoe ver het midden dan de lnb-klem die op de arm zit van de schotel af staat op 40% van de hoogte van de schotel gemeten.
haramo Geplaatst: 8 november 2012 Auteur Geplaatst: 8 november 2012 Satencom, inderdaad dat is de multirail die ik heb. Sprietje, klopt, dat zijn de koppen die ik heb. 56cm (dus van boven naar onder is dat 80cm, daarvan 40% is 32cm, dan van die hoogte op dat punt op schotelantenne gemeten naar het midden van de klem)
Sprietje Geplaatst: 8 november 2012 Geplaatst: 8 november 2012 Beste haramo Ik heb de afstanden even voor je uitgerekend voor Wilsele. De afstand tussen de Hotbird-lnb en de Astra 19,2 lnb moet 69,5mm zijn. De afstand tussen de Astra 19,2 en Astra 23,5 lnb moet 47mm zijn. De moet je meten van midden voorzijde lnb tot midden voorzijde lnb. Van bijv. rechter zijkant tot rechter zijkant voorzijde lnb is natuurlijk hetzelfde. Wat dat betreft zijn de lnb’s geen probleem maar met de lnb-houder die je hebt gaat het echt niet lukken. Als je de houders tegen elkaar aan zet, staan de lnb’s hart op hart 65mm van elkaar. Is deze multihouder je geadviseerd door je satellietshop? Niet te geloven wat een onkunde. Die houder is voor 60mm koppen en niet voor smalle lnb’s. Je zult een andere multihouder moeten nemen. Eén waarmee je de lnb’s wel dicht genoeg tegen elkaar kunt zetten is de GK3 A025, zie de bijgevoegde afbeelding. De metalen strip kun je een beetje buigen zodat beide buitenste lnb’s toch precies naar het midden van de schotel gericht zijn. Als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt, moet de rechtse lnb (Hotbird) 18mm lager staan dan de linker lnb (Astra 3). Meet dit met een waterpas en een maatlatje. De skew (schuinstand) van de lnb’s t.o.v. verticaal waterpas moet als volgt zijn als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt: Hotbird lnb 7 graden Astra 19,2 is 4 graden Astra 23,5 is 7 graden Alle drie met de wijzers van de klok meegedraaid. De schotel moet je afstellen op de Astra 19,2. Daarvoor moet je de elevatie van de schotel in eerste instantie op 30 graden instellen. Nu de richting (Azimuth) en elevatie van de schotel op maximale signaalkwaliteit afstellen. Voor de andere satellieten heb je dan ook maximale ontvangst.
haramo Geplaatst: 9 november 2012 Auteur Geplaatst: 9 november 2012 Sprietje De multihouder heeft grotere diameter dan de koppen ja, maar bij elke kop heb ik een plastieken stuk dat ik omheen de kop zet dan passen de koppen toch ook in de multihouder? Betreft het midden van de lnb, dat is toch hetzelfde als ik de afmetingen doe vanuit de multihouder, dus meten van het centraal punt van de eerste houder, tot het andere centraal punt van de tweede houder? de omtrekt per houder (= de cirkel waarin de kop in moet) is 40mm. de ruimte tussen twee houders als ze volledig tegen mekaar staan is 30mm. Als ik u begrepen heb, dien ik te meten vanaf het midden van de lnb, dus vanaf het midden van de houderkop: eerste houder: 40mm /2 = 20mm , en voor tweede houder idem, dan heb ik al een afstand van 40mm + de ruimte tussen de twee houders indien ze vollledig tegen mekaar staan: 30mm totaal 70mm. (dicht bij de 65mm die je hebt berekent). maar de afstand tussen astra 19,2° en 23,5° is 47mm en dat haal ik dus nooit met deze multihouder? De verkoper leek nogal overtuigd van zijn zaak, ik had nog uitleg gevraagd hoe en wat, heeft het me laten zien hoe het moet enzo.
Sprietje Geplaatst: 9 november 2012 Geplaatst: 9 november 2012 Beste haramo Ik begrijp dat je voor alle drie de lnb’s verloopringen hebt maar kijk nu eens naar bijgevoegde afbeelding. Eén zo’n houder is 65mm breed. Ik weet het zeker want ik heb ze voor me liggen. Als je ze dus tegen elkaar aan plaatst, komen de lnb nooit dichter bij elkaar dan 65mm hart op hart. Dat kan dus niet want de afstand tussen de Astra 1 en 3-lnb moet 47mm zijn. Daarom moet je die SAB GK3 A025 lnb-houder nemen, daar kunnen de lnb’s wel tot op 47mm van elkaar komen. Verder is hart op hart afstand aan de voorzijde van de lnb niet hetzelfde als de afstand gemeten op de lnb-houder omdat de twee buitenste lnb’s iets schuin geplaatst moeten worden. Ze moeten immers ook precies naar het midden van de schotel kijken. Daarom hebben ze die metalen strip ook niet zo dik gemaakt zodat je die met de hand kunt verbuigen. Nu kun je die lnb-houders van de rail die jij hebt ook wel iets schuin stellen zodat die 65mm aan de voorzijde van de lnb’s iets minder wordt (ongeveer 62mm) maar dan kom je nooit aan 47mm. De maten die ik je op heb gegeven tussen de lnb’s moet je aan de voorzijde van de lnb’s meten van middelpunt tot middelpunt. Print maar uit wat ik geschreven heb en neem het mee naar je satellietboer. Misschien dat hij het dan begrijpt.
haramo Geplaatst: 9 november 2012 Auteur Geplaatst: 9 november 2012 Sprietje Ik begrijp je punt maar met die cijfertjes moet ik eventjes dat nog rustig aanpakken,zien of ik het wel doorheb. Dus als ik enkel één kop aansluit richting astra 23,5, zal ik kunnen vinden toch? maar vond 'm niet, is het omdat de kop aan de switch gelinkt was? maar astra 28,2 vond ik wel met de switch aangesloten en om zeker te zijn heb ik de kanalen gescand en deze kwamen overeen met de lijst dat je op internet terugvind (één of andere link ) Ik zal de koper dat eens uitleggen, kijken wat hij daarop te zeggen heeft.
haramo Geplaatst: 9 november 2012 Auteur Geplaatst: 9 november 2012 Een vraagje vergeten te stellen: kan de SAB GK3 A025 lnb-houder ook op mijn schotel geplaatst worden? dus dient deze houder op de kop vastgemaakt te worden en dan het geheel in de klem steken? of hoe werkt deze houder?
haramo Geplaatst: 9 november 2012 Auteur Geplaatst: 9 november 2012 Wel, heb twee verkopers hun de foto's getoond en uitgelegd. de eerste verkoper waarbij ik dat heb gekocht, zegt dat het zeker mogelijk is om met de houder astra 3 te ontvangen, dan zou ik beroep moeten doen op een ervaren technieker ( neem het niet persoonlijk op hé ) de tweede verkoper zegt dat je wel gelijk hebt, maar hij zei ook het volgende: met die houder werkt hotbird 13° en astra 1 19,2°, en het verschil van graden tussen de twee is groter dan astra 1 en astra 3, dus zou ik er ook in kunnen slagen dit te laten werken. hmmm.
Sprietje Geplaatst: 9 november 2012 Geplaatst: 9 november 2012 Beste haramo De SAB-houder werkt precies hetzelfde als de houder die je al hebt. Je plaatst de Astra 19,2 lnb in de klem met de verloopring en zet de skew van de lnb 4 graden scheef zoals in al in bericht 8 had aangegeven. Achter de verloopring plaats je een tweede verloopring en daaroverheen klem je de SAB-houder. Als er geen twee verloopringen achter elkaar op de lnb kunnen, dan zul je die tweede ring smaller moeten maken.
haramo Geplaatst: 9 november 2012 Auteur Geplaatst: 9 november 2012 Sprietje Bedankt voor de uitleg, enorm geapprecieerd. Voorlopig heb ik één kop aangesloten (astra 19,2° ) en als ik tijd heb de installatie vervolledigen. Hoeveel kost ongeveer zo een houder dat je me raad te gebruiken? vond namelijk bij een website de prijs rond 8,00 maar waar ik mijn spullen heb gekocht, kost dat daar 18,00. is er een verschil van kwaliteit ofzo? de houder die ik nu heb, betaalde ik 15,00 euro voor. anders zoek ik een andere goedkopere winkel.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen