Sprietje Geplaatst: 9 november 2012 Geplaatst: 9 november 2012 Als het typenummer hetzelfde is, dan is de kwaliteit ook hetzelfde maar kijk ook naar het verschil in verzendkosten. Het gaat immers om de totale prijs. Hier nog een afbeelding van de multihouder op een schotel.
haramo Geplaatst: 9 november 2012 Auteur Geplaatst: 9 november 2012 Beste haramo Ik heb de afstanden even voor je uitgerekend voor Wilsele. De afstand tussen de Hotbird-lnb en de Astra 19,2 lnb moet 69,5mm zijn. De afstand tussen de Astra 19,2 en Astra 23,5 lnb moet 47mm zijn. De moet je meten van midden voorzijde lnb tot midden voorzijde lnb. Van bijv. rechter zijkant tot rechter zijkant voorzijde lnb is natuurlijk hetzelfde Bovenstaande is te begrijpen: dus als de koppen in de houder steken, dan dien ik te meten van kop tot kop zoals je beschreven hebt Wat dat betreft zijn de lnb’s geen probleem maar met de lnb-houder die je hebt gaat het echt niet lukken. Als je de houders tegen elkaar aan zet, staan de lnb’s hart op hart 65mm van elkaar. Is deze multihouder je geadviseerd door je satellietshop? Niet te geloven wat een onkunde. Die houder is voor 60mm koppen en niet voor smalle lnb’s. Ik begrijp je punt maar wil wel iets uitproberen met de houder die ik al heb. De verkoper zei dat ik het horizontale stuk aan bovenkant kon losmaken en aan onderkant kan vastmaken zodat de koppen op één lijn staan (of zoiets), omgekeerd gaat ook ( aan bovenkant). Ik begon dan de stukjes los te halen van elkaar en te zien of ik nog meer kon buigen zodat ik dan misschien dan toch de 47mm haal. Uiteraard dien ik dan nog alles goed vast te maken en dat is het moeilijkste (of zelfs onmogelijk?). iemand misschien ervaring hiermee? Je zult een andere multihouder moeten nemen. Eén waarmee je de lnb’s wel dicht genoeg tegen elkaar kunt zetten is de GK3 A025, zie de bijgevoegde afbeelding. De metalen strip kun je een beetje buigen zodat beide buitenste lnb’s toch precies naar het midden van de schotel gericht zijn. Hopelijk kan ik meerdere malen de metalen strip buigen? mocht ik misschien te veel gebogen hebben? misschien een hint hoeveel ik dat mag buigen? midden van de schotel: is dat die 40%, dus 32cm die kruist met de 56cm lijn(van schotel tot midden kop)?? Als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt, moet de rechtse lnb (Hotbird) 18mm lager staan dan de linker lnb (Astra 3). Meet dit met een waterpas en een maatlatje. binnenzijde: ik begrijp onder binnenzijde, dat ik recht tegenover de schotel sta, niet aan de achterkant maar aan de voorkant waar de koppen aangesloten moeten worden. klopt dit? indien bovenstaande klopt, dan dient hotbird toch links staan en astra 19,2° rechts(in de klem) , dan astra 23,5°? dus hotbird links en astra 3 rechts? maar jij zegt het omgekeerde? ik denk dat ik het niet begrepen heb. tenzij binnenzijde wil zeggen dat ik me recht tegenover de schotel bevind maar aan de achterkant. hotbird 18mm lager dan astra 3: dit kan op 2 verschillende manieren toch? hotbird normale hoogte en dan astra 3 18mm hoger, OF astra 3 normale hoogte en hotbird 18mm lager. en welk punt tot welk punt dien ik die 18mm te meten? misschien een foto hierover indien mogelijk? De skew (schuinstand) van de lnb’s t.o.v. verticaal waterpas moet als volgt zijn als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt: Hotbird lnb 7 graden Astra 19,2 is 4 graden Astra 23,5 is 7 graden Alle drie met de wijzers van de klok meegedraaid. Begrijp het concept schuinstand niet zo goed. Kan ik dan de koppen buigen? ik begrijp het niet. En waar dien ik dan de verticale pas voor te stellen, recht boven lnb? Ik begrijp dit deel niet eerlijk gezegd, kan me visueel niet voorstellen waar ik de 7 graden moet meten. En dan met de wijzerzin meedraaien? nu ben ik helemaal niet mee, dacht dat er eerst gewoon iets gemeten moest worden. wat moet ik dan draaien? Nu begrijp ik dat als ik iets draai, ik dan kan ik zo de graden instellen? Wat moet ik draaien? De schotel moet je afstellen op de Astra 19,2. Daarvoor moet je de elevatie van de schotel in eerste instantie op 30 graden instellen. Nu de richting (Azimuth) en elevatie van de schotel op maximale signaalkwaliteit afstellen. Voor de andere satellieten heb je dan ook maximale ontvangst. Begrepen, maar dien ik dan de 30° niet te behouden? want je zegt dat ik daarna de elevatie dien af te stellen op maximale signaalkwaliteit. Moet het groene balkje( dat mijn decoder aangeeft voor signaalsterkte), volledig opvullen? want haal nooit meer dan 1/3 van het balkje op astra 19,2°
Eduard07 Geplaatst: 10 november 2012 Geplaatst: 10 november 2012 @haramo, als je voor de schotel staat (zoals jij hierboven correct begreep), dan moet op de houder alles in spiegelbeeld worden gemonteerd.. Dit houdt in, dat de houder rechts van de schotelarm (oostkant) naar beneden is gebogen (zie berekeningen hierboven van sprietje) en daar de Hotbird lnb moet zitten. Het gedeelte van de houder links van de schotelarm (westkant) moet schuin naar boven lopen (zie sprietje) en daarop dit de lnb voor Astra 3. Mocht je ooit Astra 2 willen toevoegen, dan komt die dus aan de westkant op de multirail te zitten, links van de Astra 3 lnb en dus ook weer nog een stukje hoger. Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0
haramo Geplaatst: 10 november 2012 Auteur Geplaatst: 10 november 2012 Eduard07 Misschien dien ik even mijn basiskennis mee te delen, misschien dat daar een fout in zit, want als ik je beschrijving lees, dan geraak ik in de war Wat ik weet van satelieten(in de ruimte) is dat ze in het zuiden gepositioneerd zij. Het oosten is aan de rechterkant van mijn schotelarm (als ik dus zit te kijken naar de binnenzijde van de schotel) en het westen dus aan de linkerkant. Ik weet ook dat hotbrid, en de 3 astra satellieten allen zich in het oosten bevinden: Hotbird 13°E , astra 1 19,2°E, astra 3 23,2° en astra 2 28,2E, (E staat waarschijnlijk voor East = oosten) Ik weet dat ik astra 2 heb gevonden toen mijn schotelantenne iets meer naar het oosten gedraaid diende te worden. maar als ik het spiegelbeeld concept toepas, zou ik naar het westen moeten hebben gedraaid? Wetende dat dit nu niet kan, zal het spiegelbeeld anders moeten bekeken worden. Waarschijnlijk dien ik te kijken naar de signalen die binnenvallen op de schotel? en dan bij de weerkaatsing vangt de kop in de klem de astra 1( 19,5° ) - signalen, de kop links van de klem ontvangst dan de hotbird signalen. de kop van astra 3 volgt de astra. Astra 2 volgt dan astra 3.(want deze vond ik wel terug toen ik mijn schotel een groot stuk naar draaidde.) dus links van de klem = 13,2°, in de klem = 19,2° rechts van de klem: 23,2° en laatste = 28,5° (dus in mooie volgorde) volgens jouw uitleg(spiegelbeeld): klem= 19,2°, rechts van klem = 13°(hotbird) en links van de klem = 23,5° Indien ik dan astra 2 (28,2°) zou willen plaatsen, dien de kop dan ook links van schotelarm geplaats te worden(kan niet, want vond 28,2° aan de rechterkant. of is er geen spiegelbeeld nodig voor astra 2?
Eduard07 Geplaatst: 10 november 2012 Geplaatst: 10 november 2012 (aangepast) Haramo, wanneer jij lnb's op de multirail plaatst, zit er maar 1 in de schotelarm en die is gericht op het brandpunt. Echter, als jij op een schotelarm bijplaatst, kijken die scheel, zoals de Duitsers het zo mooi weten te beschrijven ("schielend") Om ervoor te zorgen, dat die schele lnb toch het correcte signaal ontvangt, moet hij zodanig staan, dat hij de juiste weerkaatsing via de schotel ontvangt. Het scheel binnenkomende signaal gaat er met dezelfde hoek weer uit. Net als een stuiterende tennisbal. Dus in spiegelbeeld. Kortom: --> op de schotelarm --> rechtstreekse weerkaatsing en miximaal signaal --> buiten de schotelarm --> indirect en weerkaatsing via de schotel (--> wat minder schoteloppervlak --> wat zwakker signaal). Bij een schotel van minimaal 80cm is er bij een zo scherp mogelijke afstelling echter nog genoeg signaal met zelfs een regenreserve bij de sterkere satellieten. Teken maar een denkbeeldige driehoek vanuit de lnb naar de schotel en dan richting satelliet. Dan zul je begrijpen waarom de Hotbird rechts (oost) op de multirail zit + lager. Natuurlijk gaat dit verhaal niet op als je maar 1 lnb op de schotelarm hebt, want dan hoef je alleen maar rechtstreeks te richten. Maar bij jou gaat het ook om 2 x indirect richten. 10 november 2012 aangepast door Eduard07 Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0
Sprietje Geplaatst: 10 november 2012 Geplaatst: 10 november 2012 Sprietje, schreef op 08 november 2012 - 23:49 : Beste haramo Ik heb de afstanden even voor je uitgerekend voor Wilsele. De afstand tussen de Hotbird-lnb en de Astra 19,2 lnb moet 69,5mm zijn. De afstand tussen de Astra 19,2 en Astra 23,5 lnb moet 47mm zijn. De moet je meten van midden voorzijde lnb tot midden voorzijde lnb. Van bijv. rechter zijkant tot rechter zijkant voorzijde lnb is natuurlijk hetzelfde Bovenstaande is te begrijpen: dus als de koppen in de houder steken, dan dien ik te meten van kop tot kop zoals je beschreven hebt. Inderdaad. Wat dat betreft zijn de lnb’s geen probleem maar met de lnb-houder die je hebt gaat het echt niet lukken. Als je de houders tegen elkaar aan zet, staan de lnb’s hart op hart 65mm van elkaar. Is deze multihouder je geadviseerd door je satellietshop? Niet te geloven wat een onkunde. Die houder is voor 60mm koppen en niet voor smalle lnb’s. Ik begrijp je punt maar wil wel iets uitproberen met de houder die ik al heb. De verkoper zei dat ik het horizontale stuk aan bovenkant kon losmaken en aan onderkant kan vastmaken zodat de koppen op één lijn staan (of zoiets), omgekeerd gaat ook ( aan bovenkant). Ik begon dan de stukjes los te halen van elkaar en te zien of ik nog meer kon buigen zodat ik dan misschien dan toch de 47mm haal. Uiteraard dien ik dan nog alles goed vast te maken en dat is het moeilijkste (of zelfs onmogelijk?). iemand misschien ervaring hiermee? Wat de verkoper bedoeld is het volgende: De middelste lnb zit geklemd in de klemring van de schotelarm. Deze kijkt precies naar het midden van de schotel van bovenaf gezien. Nu monteer je het middelste blok achter de schotelarmklem. Eén arm bevestig je nu bovenop de klem en één arm aan de onderzijde van de klem, let wel, met de slobgaatjes die dwars in de arm zitten. Hierdoor kun je beide armen afzonderlijk schuin stellen en wel zodanig dat als je de lnb’s op de juiste afstand op die armpjes hebt gemonteerd, de lnb’s ook weer naar het midden van de schotel kijken van bovenaf gezien (zie bijlage 1) Wat de verkoper zegt is dat je de de arm misschien zo schuin kunt stellen, dan de voorzijde van de lnb toch nog op de juiste afstand komt te staan. Nou dat is natuurlijk hardstikke fout om de lnb naast de schotel te laten kijken. Bovendien haal je daarmee nooit die 47mm. Wat een stelletje onbenullen zijn dat bij die satellietshop. Ze kunnen maar beter magazijnmedewerker worden. En als ze zoiets nu zeggen omdat ze die SAB-multihouder niet hebben en toch graag willen verkopen maar ze hebben die notabena liggen. Je zult een andere multihouder moeten nemen. Eén waarmee je de lnb’s wel dicht genoeg tegen elkaar kunt zetten is de GK3 A025, zie de bijgevoegde afbeelding. De metalen strip kun je een beetje buigen zodat beide buitenste lnb’s toch precies naar het midden van de schotel gericht zijn. Hopelijk kan ik meerdere malen de metalen strip buigen? mocht ik misschien te veel gebogen hebben? misschien een hint hoeveel ik dat mag buigen? midden van de schotel: is dat die 40%, dus 32cm die kruist met de 56cm lijn(van schotel tot midden kop)?? Ja die strip kun je meerdere malen buigen. De lnb’s moeten naar het midden van de schotel kijken zoals ik hierboven al heb geschreven maar dan wel van bovenaf gezien. Het heeft dus niets te maken met die 40% van de hoogte. Dat was alleen maar om voor mij een maat op te nemen. Als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt, moet de rechtse lnb (Hotbird) 18mm lager staan dan de linker lnb (Astra 3). Meet dit met een waterpas en een maatlatje. binnenzijde: ik begrijp onder binnenzijde, dat ik recht tegenover de schotel sta, niet aan de achterkant maar aan de voorkant waar de koppen aangesloten moeten worden. klopt dit? Ja dat klopt helemaal. indien bovenstaande klopt, dan dient hotbird toch links staan en astra 19,2° rechts(in de klem) , dan astra 23,5°? dus hotbird links en astra 3 rechts? maar jij zegt het omgekeerde? ik denk dat ik het niet begrepen heb. tenzij binnenzijde wil zeggen dat ik me recht tegenover de schotel bevind maar aan de achterkant. Jij maakt een denkfout. De signalen die schuin van links op de schotel vallen komenen op de rechter lnb terecht, zie zijlage 2. hotbird 18mm lager dan astra 3: dit kan op 2 verschillende manieren toch? hotbird normale hoogte en dan astra 3 18mm hoger, OF astra 3 normale hoogte en hotbird 18mm lager. en welk punt tot welk punt dien ik die 18mm te meten? misschien een foto hierover indien mogelijk? Die 18mm hoogteverschil is dus gemeten tussen de twee buitenste lnb’s die op de SAB-multihouder als het ware scharnieren rond de middelste lnb, zie bijlage 3. Als jij op het zicht kunt bepalen dat de linker lnb 18mm hoger staat dan de rechter lnb, dan is dat knap. Ik kan dat alleen maar met een klein waterpasje een een maatlatje. De skew (schuinstand) van de lnb’s t.o.v. verticaal waterpas moet als volgt zijn als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt: Hotbird lnb 7 graden Astra 19,2 is 4 graden Astra 23,5 is 7 graden Alle drie met de wijzers van de klok meegedraaid. Begrijp het concept schuinstand niet zo goed. Kan ik dan de koppen buigen? ik begrijp het niet. En waar dien ik dan de verticale pas voor te stellen, recht boven lnb? Ik begrijp dit deel niet eerlijk gezegd, kan me visueel niet voorstellen waar ik de 7 graden moet meten. En dan met de wijzerzin meedraaien? nu ben ik helemaal niet mee, dacht dat er eerst gewoon iets gemeten moest worden. wat moet ik dan draaien? Nu begrijp ik dat als ik iets draai, ik dan kan ik zo de graden instellen? Wat moet ik draaien? Als de aansluitingen van de lnb recht omlaag staan, dan staat de skew op nul graden. In bijlage 4 zie je dat de rechter lnb gedraaid staat t.o.v. verticaal. Dat heet skew. In het voorbeeld is de lnb tegen de wijzers van de klok in verdraaid. Als jij naar de binnenzijde van de schotel kijkt en dus tegen de achterzijde van de lnb’s aan lijkt, moeten ze alle drie de lnb’s met de wijzers van de klok meegedraaid staan. De graden die ik opgegeven heb is gemeten t.o.v. verticaal waterpas. Overigens hebben ze in de tekening een gigantische fout gemaakt door er bij te zetten -4,4 graden. Tegen de wijzers van de klok ingedraaid is inderdaad “MIN” maar dat is dan wel vanaf de achterzijde van de schotel gezien, dus in de kijkrichting waar de satelliet staat maar in de afbeelding kijk je tegen de achterzijde van de lnb dus tegen de kijkrichting van waar de satelliet staat. Wat een blunder! De schotel moet je afstellen op de Astra 19,2. Daarvoor moet je de elevatie van de schotel in eerste instantie op 30 graden instellen. Nu de richting (Azimuth) en elevatie van de schotel op maximale signaalkwaliteit afstellen. Voor de andere satellieten heb je dan ook maximale ontvangst. Begrepen, maar dien ik dan de 30° niet te behouden? want je zegt dat ik daarna de elevatie dien af te stellen op maximale signaalkwaliteit. Moet het groene balkje( dat mijn decoder aangeeft voor signaalsterkte), volledig opvullen? want haal nooit meer dan 1/3 van het balkje op astra 19,2° Die 30 graden is de eerste instelling die je maakt met de schotel en geeft bij benadering de elevatie van de schotel aan zodat je de satelliet meestal redelijk makkelijk kunt vinden. Dit is echter maar een benadering want als de mast niet zuiver verticaal staat, dan staat de schotel niet optimaal uitgericht en als de schaalverdeling op de schotel of lnb-arm iets in vorm afwijkt, staat de schotel toch niet helemaal goed. Dit komt bij de bouten waar je de elevatie van de schotel instelt op enkele tienden van millimeters nauwkeurig. Dus altijd nastellen op maximale signaalkwaliteit en draairichting (azimuth). Als je signaalsterkte nooit meer dan 1/3 van het groene balkje aangeeft, dan heb je de schotel bij lange na nog niet goed afgesteld. Je moet minimaal aan 2/3 komen, liefst nog meer. Puffff……..
haramo Geplaatst: 10 november 2012 Auteur Geplaatst: 10 november 2012 Haramo, wanneer jij lnb's op de multirail plaatst, zit er maar 1 in de schotelarm en die is gericht op het brandpunt. Echter, als jij op een schotelarm bijplaatst, kijken die scheel, zoals de Duitsers het zo mooi weten te beschrijven ("schielend") Om ervoor te zorgen, dat die schele lnb toch het correcte signaal ontvangt, moet hij zodanig staan, dat hij de juiste weerkaatsing via de schotel ontvangt. Het scheel binnenkomende signaal gaat er met dezelfde hoek weer uit. Net als een stuiterende tennisbal. Dus in spiegelbeeld. Ok, nu is het wel duidelijk. met de tekening van Sprietje erbij, heb ik ook zelf getekend. en nu zie ik het heel duidelijk: als ik mijn opstelling zou gebruiken, dan betekent dat de signalen rechtstreeks naar de lnb's gaan en dat een schotel niet nodig is (zou wel ideaal zijn hé :-) ) De signalen komen nog steeds in juiste volgorde(dus van oosten naar westen, maar volgende satellieten bevinden zich allen in het oosten) binnen van:: 28.2°, 23.5°, 19.2°, 13° maar dan op de schotel. maar door de weerkaatsing wordt het signaal doorgestuurd (weliswaar met de zelfde hoek als dat het signaal binnenkwam op de schotel maar dan in tegengestelde richting = spiegelbeeld) Kan ik die hoek berekenen ofzo? Kortom: --> op de schotelarm --> rechtstreekse weerkaatsing en miximaal signaal --> buiten de schotelarm --> indirect en weerkaatsing via de schotel (--> wat minder schoteloppervlak --> wat zwakker signaal). Bij een schotel van minimaal 80cm is er bij een zo scherp mogelijke afstelling echter nog genoeg signaal met zelfs een regenreserve bij de sterkere satellieten. scherp mogelijk afstelling = de lnb's zo goed mogelijk instellen dat maximale signaal binnenkomt? of heeft gebruikte materiaal(schotelantenne, lnb's, houder, bekabeling, ook invloed? ik bedoel hiermee qua vorm schotelantenne(heb er zoveel gezien op internet, en welke type lnb meeste signaal kan ontvangen, enzovoort)? Maar als ik goed begrepen heb, is er maar één punt naar waar de lnb' gericht moeten zijn. dus ofwel uitstekend ofwel niets qua signaal? Vind het dan raar dat je spreekt over zo scherp mogelijke afstelling want er is maar één afstelling mogelijk per lnb. Teken maar een denkbeeldige driehoek vanuit de lnb naar de schotel en dan richting satelliet. Dan zul je begrijpen waarom de Hotbird rechts (oost) op de multirail zit + lager. Natuurlijk gaat dit verhaal niet op als je maar 1 lnb op de schotelarm hebt, want dan hoef je alleen maar rechtstreeks te richten. Maar bij jou gaat het ook om 2 x indirect richten.
haramo Geplaatst: 11 november 2012 Auteur Geplaatst: 11 november 2012 Beste Ik heb een poging gedaan met mijn eerste houder maar enkel astra 1 en astra 3 (als dit al werkt, dan kan ik hotbird doen). Eerst heb ik enkel astra 1 in de klem het signaal weten te verbeteren, maar meer dan de helft (of is het bijna de helft, niet goed te zien in dat groen balkje) krijg ik niet. Ik heb van de houder enkel een deel gebruikt, één houder met lange plaatje heb ik weggelaten. (zie foto voor duidelijkheid). De houder van astra 3 kan ik als een deur volledig draaien. Als ik over richtingen spreek of rechterkant of linkerkant, altijd van binnen de schotel kijken. zie foto's voor de opzet: Is dat de 47mm afstand die je bedoelt tussen astra 1 LNB (19,2° ) en astra 3 LNB (23,5°) Rietje? het lijkt dan te lukken? ofwel begreep ik het niet wat je bedoelde dat ik maar max 62mm kan krijgen. HOUDER OP KLEM VASTMAKEN en POSITIE LNB IN KLEM/HOUDER ik heb lnb voor astra 1 in de klem vastgemaakt, helemaal van voor, zodat aan achterkant van de klem de multihouder op vastgemaakt wordt. Omdat ik één verloopring te weinig heb die ik toch moest bijsnijden, heb ik gewoon de verloopring van de astra 1 lnb met de helft opgeschoven, zodat de houder er ook op vastgemaakt kan worden. Dus wat werk bespaard dan. signaal van astra is nog steeds hetzelfde. Is er een regel over hoe de LNB in de klem en houder, moet steken? bijvoorbeeld de voorste kant/achterste kant van de LNB dient in de klem/houder te zitten? LNB - SKEW zie foto SCHUINSTAND Maar dan zal ik ook de 18mm eerst moeten instellen zeker, en dat gebeurt door de houder een beetje te draaien toch(dus nu de houder in de klem vast zit, kan ik 'm toch draaien). en bedoeling is dat astra 3 iets hoger is dan hotbird (18mm),maar omdat ik nog geen hotbird heb, heb ik gewoon geprobeerd te draaien en dan weer de skew in te stellen, tot dat ik signaal vind. Maar nog altijd geen signaal gevonden voor 23,5°. dan heb ik de 47mm niet goed begrepen? ofwel dienen de houder, skew en afstand tussen LNB's 100% correct staan, want anders is het 0%? hmm, ik moet toch minstens groen balkje zien omhoog springen en snel omlaag als ik toch iets zou gevonden hebben?
satencom Geplaatst: 11 november 2012 Geplaatst: 11 november 2012 Ik kan het niet goed zien .maar is dat een muur van een balkon ,als dat zo is dan gaat het nooit lukken . Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen En met de vriendelijke groeten Hendrik En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.
haramo Geplaatst: 11 november 2012 Auteur Geplaatst: 11 november 2012 Neeee, is niet waar toch? pfff Waar je dat pijltje hebt getekend is één muur, maar de andere muur is een eindje verder had wel astra 1 kunnen ontvangen met mijn monoblock, misschiein dat dit je analyse wijzigt? als ik de satelliet dan nog meer naar buiten laat uitsteken, dan lukt het wel? pfff, wou 'm niet te ver van balkon plaatsen zodat ik er nog aankan.
haramo Geplaatst: 11 november 2012 Auteur Geplaatst: 11 november 2012 hier nog een foto dat ik overdag getrokken had en ene foto van net nu , de zon is wel al naar onder, maar op de avondfoto , zie je dat de muur iets verder is, het is die muur met de rode lijn (denk ik). anders die met oranje lijn, deze muur is iets korter.
Eduard07 Geplaatst: 11 november 2012 Geplaatst: 11 november 2012 (aangepast) Als ik over richtingen spreek of rechterkant of linkerkant, altijd van binnen de schotel kijken. Waarom spreek je niet gewoon over oostkant en westkant van de schotelarm? Heb je Astra 1 nu in de schotel-arm en Astra 3 aan de westkant en ook iets hoger gedraaid? 11 november 2012 aangepast door Eduard07 Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0
haramo Geplaatst: 11 november 2012 Auteur Geplaatst: 11 november 2012 (aangepast) ja, Eduard07. in de klem de astra 1 en aan de westkant de astra 3. en met de houder gedraaid zodat LNB astra 3 iets hoger zou staan. verschillende hoogtes uitgetest (van laag naar hoog) maar niets. ook de skew telkens gewijzigd. maar ik denk niet dat de de muren aan de westkant in de weg staan, want astra 1 werkte wel , toen zat hotbird in de klem en astra 1 in de westkant. en omdat astra 1 (19,2°) korter bij de muren is dan astra 3 (23,5°) zal signaal van astra 3 zonder problemen ontvangen worden door de schotel. en de weerkaatsing doet de rest van het werk. Hotbird 13° werd ook ontvangen door de schotel en is nog korter bij de muren... . Zouden die muren nu aan de oostkant gestaan hebben, dan zou er idd een probleem kunnen geweest zijn. 11 november 2012 aangepast door haramo
Eduard07 Geplaatst: 11 november 2012 Geplaatst: 11 november 2012 (aangepast) Jouw analyse hierboven klopt. Het signaal van Astra 3 zou nu ongehinderd vanuit zuid-oost in je schotel moeten "vallen" en vervolgens terug moeten kaatsen in je lnb die je daar nu hebt gemonteerd. Geen beeld? 1) juiste instellingen tuner? 2) juiste frequentie instellingen? 11 november 2012 aangepast door Eduard07 Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0
haramo Geplaatst: 11 november 2012 Auteur Geplaatst: 11 november 2012 Dien ik andere waarden in te voeren op mijn ontvanger? is misschien daarom dat astra 1 niet meer dan de helft signaal haalt? hmmm, zie bijgevoegde foto's voor mijn instellingen. Heb momenteel enkel lnb astra 1 aangesloten. is het dan normaal dat ik signaal zie als ik astra 3 selecteer in mijn instellingen?
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen