Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Haramo schrijft:

“ja dat weet ik, betreft uitleg van Sprietje, maar hij gebruikte de merknamen, maar wat ik wil weten is waarom de webshop deze multihouder onder universele multihouders zet.”

Dat is een slimme truc van SAB, die heeft die naam verzonnen. Ze hebben voor hun eigen schotels een multirail ontworpen die op dezelfde wijze bevestigd kan worden als op de Triax-schotel, met het kliksysteem. Door deze rail universeel te noemen wordt er mee beweerd dat die dus ook op een Triax gebruikt kan worden. Mooi meegenomen, dan verkoop je waarschijnlijk een stuk meer van die rails dan dat je zegt dat die alleen voor een SAB-schotel geschikt is.

Maar er zit wel een verschil tussen een SAB-rail en een Triax-rail. Bij een SAB-rail staan de lnb’s 19mm hoger dan bij een Triax-rail. Hierdoor moet je de elevatie van de schotel iets hoger afstellen om toch signaal op de lnb’s te krijgen. Dit geeft faseverschillen tussen signalen die boven en onder op de schotel vallen want de lnb’s staat niet meer in het brandpunt. Hierdoor klopt ook de schaalverdeling op de Triax-schotel niet meer met de werkelijkheid. Al met al geen goede zaak.

Daarom: Gebruik op een Triax-schotel een Triax-rail en op een SAB-schotel een SAB-rail.

Dus de kreet Universeel klopt niet en is alleen goed voor de verkoop.

Zie het hoogteverschil in de bijlage.

post-60869-0-02764900-1354095970_thumb.jpg

• Reacties 143
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatste afbeeldingen

Geplaatst:

Lnb's zijn gewoon door elkaar te gebruiken.

Het enige waar je op een multirail op moet letten is of je ze in focus kan krijgen. Met dikke lnb's gaat je dat bij Astra 1 en 3 niet lukken, die blijven ook stijf naast elkaar te ver uit elkaar staan.

Dunne lnb's zijn inderdaad gevoeliger voor regen en uitval, maar de Alps is niet superdun en heeft bewezen dat ze goed kunnen concurreren met dikkere lnb's.

En kwalitatief zeer goed en veel gebruikt voor Astra 1 en 3.

Voor Hotbird en Astra 2 heb je zoveel ruimte dat je "gewone" lnb's kunt gebruiken. En dan is de Inverto Black Ultra een hele goede. Even googelen en je vindt er genoeg tests en discussies over.

ik heb een antwoord gekregen over al dan niet verloopringen nodig zijn bij dit merk (Alps) van de webshop:

"De ALPS heeft een diameter van 40 en je hebt dus geen verloopringen nodig."

Zijn deze wel de juiste voor ASTRA 1 en 3?? 40 lijkt me nogal veel niet?

Geplaatst:

Beste haramo

De meeste normale lnb’s hebben een halsmaat van 40mm. Alleen bij smalle lnb’s komen halsmaten van 23mm voor. Alps behoort ook tot de smalle lnb’s maar heeft een halsmaat van 40mm. Verder hebben bijna alle duo-lnb’s en monoblocken een halsmaat van 23mm.

En ja, ja, haremo, we weten wel wat die lnb’s allemaal wel en niet kunnen. Wil je misschien de maatvoeringen van de Alps ook nog hebben, zie de bijlage:

post-60869-0-53423100-1354101299_thumb.jpg

post-60869-0-77075600-1354101315_thumb.jpg

Geplaatst: (aangepast)

Zijn deze wel de juiste voor ASTRA 1 en 3?? 40 lijkt me nogal veel niet?

Nee, want ik heb hierboven al aangegeven dat ze een smallere kop hebben, waardoor ze juist dicht tegen elkaar aan kunnen. Zo dicht, dat je 19,2 en 23,5 daarmee in focus kunt ontvangen. (Die 40 mm slaat trouwens op de hals waarmee ze in de houder zitten, niet op de kop).

"normale" lnb's kunnen minder dicht naast elkaar vanwege de breedte van de kop. En met de echt smalle (23mm) krijg je merkbaar nadelen in gevoeligheid.

Daarom heb ik al eerder aangegeven dat Alps een zeer goed compromis is tussen "normaal" en "supersmal" met het voordeel dat ze zo dicht naast elkaar op een rail kunnen.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Geplaatst:

is het ook mogelijk dat met die 23mm lnb die ik al heb, dat die geen signaal meer ontvangt, gewoon omdat de wind iets harder blaast dan normaal? momenteel geen signaa,en als ik dan ga uitrichten helemaal niets te vinden.

Komt vanzelf terug wel, is een keer zo gebeurd.

Geplaatst:

een ander vraagje , voldoet een triax 70cm om de 3 LNB's op te zetten en voldoende ontvangst te hebben (astra 1, 3 en hotbird) , uiteraardmet triax multihouder.

Geplaatst:

is het ook mogelijk dat met die 23mm lnb die ik al heb, dat die geen signaal meer ontvangt, gewoon omdat de wind iets harder blaast dan normaal? momenteel geen signaa,en als ik dan ga uitrichten helemaal niets te vinden.

Komt vanzelf terug wel, is een keer zo gebeurd.

Ik vrees dat je de boel niet goed hebt ingesteld. Koop nou maar eens een satfinder.

Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Geplaatst:

Wat is een Triax 70. Er bestaat een Triax 64 en een Triax 78.

En Triax 88, het meest geschikt voor een multirail.

Geplaatst:

Wat is een Triax 70. Er bestaat een Triax 64 en een Triax 78.

Ik heb gemeten van links naar rechts, dat kwam ik 70cmm uit, of moest dat van boven naar onder :) dat was dacht ik bijna 80

Geplaatst: (aangepast)

Ik heb gemeten van links naar rechts, dat kwam ik 70cmm uit, of moest dat van boven naar onder :) dat was dacht ik bijna 80

Dan heb je de Triax 78 of iets vergelijkbaars? aangepast door Eduard07

Geplaatst:

die heb ik al gekocht, zit nog in de doos :)

Dan zou ik hem er de komende dagen maar eens uit halen om bij droog weer de lnb's goed in te stellen. :cool:

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...