Gast Geplaatst: 2 oktober 2001 Geplaatst: 2 oktober 2001 veranderen van software in ontvanger<BR>grtz hendrik b
Unetwork Geplaatst: 2 oktober 2001 Geplaatst: 2 oktober 2001 Daar komt ook nog bij dat je andere hardware zoals een CAM ook kan patchen om een eprom anders te programeren zoals dat bij de Nokia MM is gedaan om die alcam te maken! Geld maakt niet gelukkig maar geluk is onbetaalbaar
Gast Geplaatst: 5 oktober 2001 Geplaatst: 5 oktober 2001 Teebee, dat was een hele interressante uitleg. Ik kreeg over het verhaal van het patchen van de cam toch een vraag. Je hebt verschillende cams, seca / irdeto etc. Waar zit het verschil daar precies in. En wat houdt precies een all cam in?<P>Tnkx<P>Chris
xfiles69 Geplaatst: 5 oktober 2001 Geplaatst: 5 oktober 2001 Niet verkeerd een keer uitleg die wat dieper gaat bedankt teebee.<BR>Ik sluit mij ovrigens aan bij de vraag van Chris.
Gast Geplaatst: 10 oktober 2001 Geplaatst: 10 oktober 2001 jammer dat er geen antwoord komt, maar blijf toch hoop houden.<BR>
prutsie Geplaatst: 10 oktober 2001 Geplaatst: 10 oktober 2001 Het grootste verschil bij de verschillende coderingssystemen is het gebruikte algoritme. Dit is het hart van elk coderingssysteem. Het is een rekenkundige bewerking die eenrichtingsverkeer is. <BR>Dit is een beetje lastig uit te leggen, maar ik zal het proberen.<BR>De verzender versleutelt de data, en stuurt hierbij een soort van controle woord mee. dit controle woord wordt naar je kaart gestuurd via de (ci) cam. op de kaart wordt deze instructie verwerkt en de kaart geeft de cam antwoord. dit antwoord bevat als alles ok is de code die de cam nodig heeft om de versleutelde informatie te ontsleutelen (decoderen).<BR>Dit is wel heeel erg kort door de bocht, maar zo werkt het ongeveer.<BR>Omdat de algo's van de verschillende codeersystemen verschillend zijn kan je dus geen irdeto kaartje in een seca decoder gebruiken (althans in theorie).<BR>De hardware was ook verschillend, irdeto, seca etc. leverden alle hun verschillende decoderchips aan de fabrikanten die deze in de ontvangers / ci modules sleutelden.<BR>Hierin is met de komst van de euro ci's verandering gekomen.<BR>de astoncrypt 1.04 1.05 is identiek aan de irdeto eurocam. alleen de software is natuurlijk verschillend.<BR>Nu zijn er een paar zeer handige mannen achtergekomen dat het antwoord van de decoder aan de chipset van de mpeg decoder niet zo erg afhankelijk is van de gebruikte ci module.<BR>m.a.w. als het antwoord van de decoder maar goed is zal je dus beeld hebben.<BR>met deze kennis, en het aanpassen van de software van de decoder was het nu mogelijk dat een irdeto cam seca instructies (die normaal nooit en te nimmer ann de kaart doorgegeven zouden worden) toch naar de kaart konden worden gestuurd. als de kaart zich maar als een irdeto kaart gedroeg ging alles goed, en werd het antwoord van de kaart gewoon verwerkt.<BR>Zo is min of meer het DS-9 project, en later de fun 3 in 1 tot stand gekomen.<BR>Dit is natuurlijk wel iets waar nooit iemand rekening mee heeft gehouden, of kunnen houden. Het is echt een heel knap stukje werk waarvoor waarschijnlijk veel is samengewerkt, en wat zeer zeker erg veel tijd heeft gekost om te maken.<BR>Meer over crypto is overal op internet te vinden. wat interessant is is bv. de lectuur die over pgp is verschenen. hier wordt eea. zeer duidelijk uitgelegd, en veel verschil met bv de beveiliging van je pinpas is er dus niet. dit werkt volgens hetzelfde principe. ook militaire systemen, betaaltv etc. etc. werken op ongeveer dezelfde manier.<BR>het algo van zowel irdeto, als ook seca viaccess en d2mac zijn gewoon public dus als je wiskundig onderlegd bent kan je hier eens mee gaan stoeien.<BR>Ik ben hier wel heel kort door de bocht gegaan, er zijn al hele boekwerken over de diverse cryptotechnieken geschreven, dus vang me niet op de onvolkomenheden, want dit is verre van compleet.<BR>stof tot nadenken.<BR>Peter.<P>oh, allcam vergeten. wordt ook op dit board in de diverse topics uitgelegd.<BR>er was eens: de Irdeto cam. decodeerde: Irdeto gecodeerde kanalen.<BR>Premiere world (voorheen DF-1) zond uit in Betacrypt, een irdeto variant, alleen net zoveel anders dat de irdeto cam betacrypt niet begreep, en vice versa.<P>Er was eens: een handige joeperd die de software van de irdeto cam dusdanig aanpaste dat de cam zowel irdeto als ook betacryptkaartjes slikte.<BR>Et voila, de ALLcam (irdeto+betacrypt)<P>de ontwikkelingen hebben dus niet stilgestaan, en nu hebben we een irdeto ci module met ingebouwde emulator (freecam), en een embedded (ingebouwde) cam in de humax5400 die wel wat meer slikt als alleen irdeto of betacrypt.<BR>Tsja<P>Peter. Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.
Duwgati Geplaatst: 10 oktober 2001 Geplaatst: 10 oktober 2001 Het verschil tussen de diverse koderingssystemen zoals Irdeto, Seca, Viaccess etc. zit 'm in de algoritmes die voor zo'n systeem zijn gedefinieerd.<BR>Het algoritme beschrijft de manier waarop er tussen CAM en kaart wordt gekommuniceerd.<BR>Even heel simplistisch gezegd komt het erop neer dat het algoritme definieert hoe het taalgebruik tussen de kaart en de CAM moet zijn, ofwel in welke taal ze moeten kommuniceren.<P>Om een beetje een idee te krijgen van hoe zo'n "taal" eruit ziet, kun je eens op mijn site kijken.<BR>Ik heb net vandaag een nieuwe pagina toegevoegd die je kunt bereiken vanuit de pagina Seca in het hoofdstuk koderingen. Die pagina "Voorbeeld van een Seca kommunikatie" beschrijft redelijk eenvoudig een stuk kommunikatie. Weliswaar alleen voor Seca, maar uiteindelijk komt het allemaal min of meer op hetzelfde neer. <P>Juist omdat al die systemen toch min of meer soortgelijk werken, was het ook mogelijk om de 3-in-1 files te bouwen.<BR>Nou ga ik er even van uit dat je met Allcam de algemene aanname volgt die meestal wordt gevolgd, nl. dat Allcam een gepatchte CAM is voor 3-in-1 files. Eigenlijk is dat niet helemaal waar, maar de terminologie wordt doorgaans wel op die manier gebruikt.<BR>In een Allcam is een stuk software ondergebracht (de eigenlijke patch dus) dat ervoor zorgt dat de vragen die de CAM stelt, door de kaart op de juiste manier wordt beantwoord. Hoe dat soort vragen eruit zien vind je weer terug op de genoemde pagina op mijn site. <BR>De Allcam is een Irdeto CAM en zal dus in Irdeto syntax een vraag stellen aan de kaart. Maar door de patch, kan de CAM het antwoord van de kaart (wanneer die met 3-in-1 files is geladen) vertalen. <BR>Het gaat er daarbij om wat de receiver verwacht. Als je een Viaccess gekodeerde zender wilt ontvangen, verwacht de receiver de juiste Viaccess kodes van de CAM. De patch in de CAM zorgt ervoor dat het Irdeto antwoord wordt omgezet in een Viaccess vertaling waarmee de receiver het signaal kan dekoderen.<P>Hopelijk is het een beetje begrijpelijk gebleven allemaal.<P>Bye<BR>Duwgati<p>[ 10-10-2001: Message edited by: Duwgati ]
Gast Geplaatst: 16 oktober 2001 Geplaatst: 16 oktober 2001 wauw, dit zijn nou eens antwoorden<P>Chris
Gast Geplaatst: 17 oktober 2001 Geplaatst: 17 oktober 2001 ik heb het alleen meerdere malen door moeten<BR>lezen maaar kwartje begint te vallen <P>gaaf hoor!! <P>groet ray,<P><BR>
Aanbevolen berichten