Ga naar inhoud


Waterdicht stopcontact voor de wasmachine waarbij de stekker er aan blijft, hoe?


Miauw

Aanbevolen berichten

Ik heb een trekscakellaar in de badkamer voor de wasmachine, maar het snoer is te kort. Het woningbedrijf heeft bij de kleine opknapbeurt een tussestuk geplaatst waar de kabel van de trekschakkellaar aan de onderkant binnen komt. Ook die van de wasmachine komt bij dat waterdichte kastje aan de onderkant naar binnen, ze zitten doormiddel van kroonstenewn in het kastje aan elkaar vast.

 

Gezien ik binnenkort een nieuwe wasmachine ga aanschaffen en dat snoer ook weer te kort zal zijn, wil ik het één en ander aanpassen.

 

De trekschakellaar blijft hangen, de kabel naar beneden ook, maar daar wil ik een waterdicht kastje ophangen waar het snoer van boven van onder naar binnen komt. de Stekker wil ik niet van de wasmachine afhalen, dus zoek ik een waterdicht stopcontact waar de stekker (het liefst afgesloten) in gaat, heeft iemand een idee wat ik precies zoek en of dat veilig is?

 

Simpel gezegt mag in dat stopcontact geen water komen, maar dient wel als tussenstuk zodat het kastje met de trekschakellaar blijft zitten.

 

Iemand enig idee?

aangepast door ilseonline

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 44
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Nee dat mag niet. Ze hebben niet voor niets in de voorschriften opgenomen dat dergelijke apparaten rechtstreeks met het snoer op de schakelaar aangesloten moet zijn. Waterdichte stopcontacten bestaan niet, het heet ook spatwaterdicht maar dat is in een badkamer niet veilig genoeg omdat er vanuit wordt gegaan dat iemand per ongeluk met de douce rechtstreeks op het stopcontact spuit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onzin.

Je mag wel een wandcontactdoos in je badkamer hebben, als je je maar aan de regels houdt.

 

 

 

1 Elektra-badkamer-2.jpg

 

 

Huis zonder aardlekschakelaar

Een aardlekschakelaar is een gevoelig instrument dat bij de kleinste storing (kortsluiting, weglekken van stroom) de stroom uitschakelt. In principe moet de verlichting en overige elektriciteit van de badkamer op de aardlekschakelaar zijn aangesloten. Maar niet alle oude huizen hebben zo'n aardlekschakelaar. In dat geval gelden de volgende regels:

  • In de badkamer mogen in principe geen stopcontacten, schakelaars of dimmers zitten. Je mag dus ook geen 220 Volt apparaten in de badkamer gebruiken.
  • Wel toegestaan zijn een beveiligd scheerstopcontact (minstens 60 cm vanaf de kraan) en een wasmachine trekschakelaar. Deze moet 2.5 meter hoog zitten en minstens 60 cm vanaf het bad, de douche of de wastafel.
  • Alle verlichting in de badkamer moet waterdicht, geaard en dubbel geïsoleerd zijn. Zwakstroom verlichting (12 of 24 Volt) is wel toegestaan, zolang de transformator zich maar buiten de badkamer bevindt.

2 Elektra-badkamer-3.jpg

 

 

Huis met een aardlekschakelaar

In een huis met aardlekschakelaar worden in de badkamer 3 zones onderscheiden:

  • zone 0: de badkuip of douchebak zelf
  • zone 1: de ruimte tot 2.60 meter boven de badkuip of de bak van de douchecabine.
  • zone 2: het gebied dat binnen handbereik is naast de badkuip of douchebak: een vlak van 60 centimeter breed en 2.60 meter hoog.

3 Elektra-badkamer-4.jpg

 

 

Open douche

Bij een open douche geldt alleen een verruimde zone 1: een cirkel met een straal van 1.20 meter rondom de douchekop.

De eisen die aan verlichting en andere elektrische installaties in de badkamer gesteld worden, verschillen per zone. Het belangrijkste criterium is de mate van waterdichtheid. Deze wordt aangegeven met een IP-code (beschermingsklasse). De IP-code bestaat uit twee cijfers. Het eerste cijfer zegt iets over bescherming tegen stoten. De tweede gaat over de waterdichtheid van een lamp of apparaat.

 

 

bestand tegen onderdompeling IPX7 12V wissel- of 30V gelijkspanning zone 0

bestand tegen waterstralen IPX5 25V wissel- of 60V gelijkspanning zone 1

bestand tegen waterspetters IPX4 25V wissel- of 60V gelijkspanning zone 2

 

 

Buiten zone 2 mogen gewone 220V aansluitingen en apparaten gebruikt worden. Zolang deze maar voorzien zijn van randaarde.

 

 

Ron.

It is my allegearre like folle as de ko skiet as de bolle...

ET9000, WaveFrontier 90, LT8700, Kathrein 120 cm Prime Focus draaibaar en nog wat speeltjes..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij zit het in zonne drie, maar ik wil de trekschakellaar laten zitten, de kabel zoals die nu naar het doosje gaat ook laten zitten, maar het doosje vervangen door een type waar een geaarde stekker in kan zodat de stekker kan blijven zitten.

 

Ik heb wat foto's in de bijlage geplaatst, dan wordt het wat duidelijker, maar zo mag het officieel ook niet worden aangelegd, het verschil is dat ik de stekker aan de wasmachine wil houden i.v.m. dat mijn woning sinds 2006 als op de nominatie staat om gesloopt te worden.

 

Wat wel of niet mag doet er dus eigenlijk niet toe, ik het kastje met de kroonsteentjes vervangen door een type waar een stekker in opgesloten kan worden, de trekschakellaar blijft dus wel boven zitten, maar het kastje beneden wil ik dus vervangen door een type waar de stekker volledig in afgesloten wordt en dus de aarde aanwezig blijft zoals dat nu met kroonsteentjes het geval is.

 

De wasmachine heeft een eigen automatische stop in de meterkast i.v.m. aardlek verplichting.

 

Iemand een goede suggestie?

post-34339-0-96126200-1352820107_thumb.jpg

post-34339-0-11078100-1352820129_thumb.jpg

post-34339-0-51923800-1352820148_thumb.jpg

post-34339-0-78179500-1352820167_thumb.jpg

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

de bedrading op foto 4,is niet goed gedaan.bij het aansluiten van een elektrische draad aan een suiker,mogen geen koper zichtbaar zijn.of tenzij dat dit in nederland wel mag?

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij foto 4 zie je de binnenkant, bij foto 3 zit het kapje er (spat)waterdicht op.

 

Voor alles door elkaar gehaald wordt, ik ben op zoek om dat doosje te vervangen door een exemplaar waar een normaal stopcontact in zit, wie weet wat ik bedoel en hoe noem je zoiets?

 

De trekschakellaar boven blijft dus ook aangesloten, dus de spanning gaat er weldegelijk af als ik de wasmachine niet gebruik.

 

Het gaat er om als ik het doosje vervang door een type die met stopcontact (spat)waterdicht is, er geen gevaarlijke situatie ontstaat (dan die er nu al zou zijn). Het doosje zit in zonne 3, maar door de damp wil ik voor een (spat)waterdichte gaan.

 

Wie kan mij goede informatie geven?

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Inderdaad een beetje slordig afgewerkt, ader eindhulsen zouden beter zijn, zeker als je bedenkt dat er tijdens het verwarmen van het water 10 tot 16 Ampere loopt.

 

Er lopen tegenwoordig aardig wat voorschriften door elkaar.

 

Het lasdoosje kan je vervangen door een druipwater dichte opbouw WCD, zoals je ze ook wel aan de buitenmuur ziet.

Ze zijn te herkennen door de het waterdruppel symbool.

 

Kijk wel of de aardlek schakelaar van het type 30 mA. is.

Ook mogen er nog maar maximaal 3 eindgroepen per aardlek schakelaar aangesloten zijn.

 

Volgens de huidige voorschriften voor badkamers dienen alle aarddraden en metalen voorwerpen in de badkamer met elkaar verbonden te worden op een potentiaal vereffenings- rails, zodat er geen potentiaal verschil kan ontstaan tussen de verschillende elektrische apparaten.

DIe rails mag je dan aansluiten op de aarde in de centraaldoos van de badkamer.

Vroeger kreeg de badkamer een eigen verbinding naar de aardrails in de meterkast.

 

veel van wat ik 40 jaar geleden uit de NEN 1010 geleerd heb is ondertussen compleet veranderd.

De aardverspreidingsweerstand van de aardelektrode is ook zo'n mooi voorbeeld.

 

Vroeger mocht alleen een erkende installateur de installatie kaart indienen, tegenwoordig wordt daar niet meer naar gekeken, het is ieders eigen verantwoording of de installatie in orde is.

 

De "keuring" vindt nu achteraf plaats wanneer het mis gaat.

 

Wanneer je huis afbrandt, zal de verzekering voordat uitgekeerd wordt kijken of het aannemelijk is dat je elektrische installatie in orde was.

 

Realiseer je dus goed, dat het doe het zelf knutselen achteraf duur kan uitvallen!

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je een foto (van het internet) hoe een druipwater dichte opbouw WCD er uit ziet?

 

Ik zal straks even kijken of ik een foto van mijn stoppenkast kan maken en kan uploaden, dat gaat thuis helaas niet zo makkelijk.

 

Ik heb 3 automatische stoppen in het kastje zitten, één daarvan is de wasmachine en staat dus volledig apart.

 

De laatste 3 portieken met woningen van de 48 portieken met wioningen, zijn inderdaad afgeraffeld i.v.m. de beperkte opknapbeurt, want de kerstvakantie was begonnen.

 

Het extra tussenkastje is onofficieel geplaatst, daar moest ik en anderen eigenlijk voor tekenen, maar dat is nooit gebeurd.

 

Wanneer de portiekflat waar ik in woon plat gaat weet ik niet, maar de beperkte opknapbeurt was voor maximaal 10 jaar, al heb ik daar zo mijn twijfels over of ze dat gaan halen, want in 2006 zou het al gebeurd zijn. In de laaste brief wordt gesproken over 2014, maar andere complexen zijn nog voor, dus geloof ik niet in die datum. De laagbouwflats zijn gebouwd in 1954, ze voldoen niet meer aan de eisen van deze tijd, maar er moet wel geld zijn om te slopen en nieuwbouw te plaatsen, want bouwen is iets wat ze vroeger deden is mij verteld. ;)

 

Weer naar het inmiddels beroemde kastje terug:

 

Alles blijft zoals het is, met uitzondering van het tussenkastje, want daar wil ik een (spat)waterdicht stopcontact hebben.

 

De kabel moet aan de onderkant er in, de stekker via de voorkant met het liefst een (spat)waterdicht stopcontact die de stekker afsluit tegen water.

 

Ik rond 22 uur een foto proberen te maken van de stoppenkast, is kijken of dat lukt met weinig licht.

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Gewoon "spatwater dicht stopcontact" ingeven als zoekopdracht bij googel.

Dan links op afbeeldingen klikken.

 

Het spatwater dichte aan zo'n stopcontact is de kabel invoer, die met een rubber afdichtring precies passend te maken is en een dekseltje wat de doos afsluit wanneer er geen stekker inzit.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ilse , je kent intussen de binnenkant van een wasmachine , daar zitten tal van aansluitingen waar damp bij kan komen en er gebeurt niets .

Zo'n machine is dan ook alleen maar "spatwaterdicht" dus een normaal spatwaterdicht stopkontakt met daarin een steker is op die plek volkomen toereikend .

Een andere optie is de machine open maken , standaard snoer verwijderen (en bewaren) en in plaats daarvan een nieuw snoer (minimaal 2.5 mm² ) van voldoende lengte

rechtstreeks in de trekschakelaar aansluiten .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik maak het mij moeilijker dan het is, het zijn meestal haakse stekkers, dus maar eerst een rondje bouwmarkten maken, die zitten hier op 1km en 3 km vandaan. De wasmachine is wel aan alle kanten gesloten, maar er zitten voldoende kieren waar wat damp naar binnen kan komen. Het snoer heb ik nooit verlengt, want ik heb nooit begrepen hoe ik die er uit kan halen, ik kan mooi even oefenen. Of dat persé nodig is weet ik niet, maar dat ding staat in zonne 3, maar de ruimte is wel erg klein en daardoor dampig.

 

Even een andere vraag, op de foto in het kastje zit een blauwe draad, een bruine draat en een geel/groene draad. De geel/groene draad is aarde, maar maakt het veel uit hoe die bruine en blauwe draad in een behuizing zitten terwijl het op de stekker niet te zien is, het is toch wisselstroom?

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een andere vraag, op de foto in het kastje zit een blauwe draad, een bruine draat en een geel/groene draad. De geel/groene draad is aarde, maar maakt het veel uit hoe die bruine en blauwe draad in een behuizing zitten terwijl het op de stekker niet te zien is, het is toch wisselstroom?

 

Nee, dat maakt niet uit.

De stekker kan er immers ook andersom in.

 

Ron.

It is my allegearre like folle as de ko skiet as de bolle...

ET9000, WaveFrontier 90, LT8700, Kathrein 120 cm Prime Focus draaibaar en nog wat speeltjes..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...