Ga naar inhoud


Waterdicht stopcontact voor de wasmachine waarbij de stekker er aan blijft, hoe?


Miauw

Aanbevolen berichten


  • Reacties 44
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

  • Moderator

Zo te oordelen is die groep niet door een aardlek schakelaar beveiligd.

Dit is typisch de jaren 70 benadering, met de "natte" groep.

 

Wanneer je die aansluitdoos in de badkamer vervangt door een WCD zou ik die groepschakelaar vervangen door een exemplaar met aardlek beveiliging zoals rechts te zien is.

 

Ik raad je aan dit door een installateur te laten doen, omdat je anders in een groepenkast moet werken waar spanning op staat.

 

Levensgevaar!

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien is dit een oplossing.

“Als Mozes niet naar de berg komt, dan komt de berg wel naar Mozes" ;)

 

Laatst eenzelfde situatie aan de hand gehad toen mijn dochter ging verhuizen.

In de nieuwe woning was het snoer tekort om aan te sluiten in de trekschakelaar.

Ik heb toen bij een bouwmarkt een onderstel (met lade) gekocht waardoor de wasmachine hoger komt te staan en het snoer nu lang genoeg was...

Wasmachine-verhoger.jpg

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo te oordelen is die groep niet door een aardlek schakelaar beveiligd.

Dit is typisch de jaren 70 benadering, met de "natte" groep.

 

Wanneer je die aansluitdoos in de badkamer vervangt door een WCD zou ik die groepschakelaar vervangen door een exemplaar met aardlek beveiliging zoals rechts te zien is.

 

Ik raad je aan dit door een installateur te laten doen, omdat je anders in een groepenkast moet werken waar spanning op staat.

 

Levensgevaar!

 

De woning war in ik woon komt uit het jaar 1954, maar er is wel eens wat opgeknapt. Dubbele ramen in kunstof, maar ook is de keuken douche en het toilet opgeknapt. Teminste, voor de duur van maximaal 10 jaar gerekend vanaf 2008, dus in 2018 moet het plat of groot onderhoud komen.

 

Raar, want in de badkamer zit sinds de opknapbeurt wel een geraamte onder de vloer i.v.m. verplicht aardlek, ik zal het even bij mijn moeder controleren hoe dat bij haar is gedaan. Ze woont in een zelfde woning in de zelfde straat, maar dan contra een aantal blokken verderop.

 

Ik wil eigenlijk de trekschakellaar er tussen houden, want dan is de spanning ook weg, de wantcontactdoos komt er dan als extra tussen te zitten.

 

Je wil niet weten wat voor gepruts ik al ben tegen gekomen ben.

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien is dit een oplossing.

“Als Mozes niet naar de berg komt, dan komt de berg wel naar Mozes" ;)

 

Laatst eenzelfde situatie aan de hand gehad toen mijn dochter ging verhuizen.

In de nieuwe woning was het snoer tekort om aan te sluiten in de trekschakelaar.

Ik heb toen bij een bouwmarkt een onderstel (met lade) gekocht waardoor de wasmachine hoger komt te staan en het snoer nu lang genoeg was...

 

Ik heb aan zo'n verhoging lopen denken, maar alles loopt schuin af, daar komt bij dat volgens de winkellier de wasmachine meer uit z'n balans kan raken, terwijl ik zoiets had van dan kan ik het daaronder makkelijker schoonhouden en meer van de grond is tegen water, maar ik vrees dat het snoer het nog steeds niet haalt i.v.m. dat de trekschakellaar op 2,70 meter zit en de stekker er als nog af moet.

aangepast door ilseonline

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

https://www.google.n...mKczltQbXloDQAw

 

Kies uiteraard voor de opbouw versie. ;)

 

Ron.

Die zijn alleen redelijk dicht als er geen stekker in zit.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb aan zo'n verhoging lopen denken, maar alles loopt schuin af, daar komt bij dat volgens de winkellier de wasmachine meer uit z'n balans kan raken, terwijl ik zoiets had van dan kan ik het daaronder makkelijker schoonhouden en meer van de grond is tegen water, maar ik vrees dat het snoer het nog steeds niet haalt i.v.m. dat de trekschakellaar op 2,70 meter zit en de stekker er als nog af moet.

 

Ik heb een anti dreunplaat onder de wasmachine gelegd, van onbelans is niets te merken.

De vloer is wel redelijk waterpas en vlak.

 

Een andeer optie is het snoer met stekker te vervangen voor een langer snoer zonder stekker.

Dat is per meter te koop en zal je de kop niet kosten ...

 

Wat Con zegt

Die spatwater dichte contact dozen zijn alleen waterspat dicht als het klepje gesloten is.

Dus zonder stekker in je stopcontact.

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een anti dreunplaat onder de wasmachine gelegd, van onbelans is niets te merken.

De vloer is wel redelijk waterpas en vlak.

 

Een andeer optie is het snoer met stekker te vervangen voor een langer snoer zonder stekker.

Dat is per meter te koop en zal je de kop niet kosten ...

 

Wat Con zegt

Die spatwater dichte contact dozen zijn alleen waterspat dicht als het klepje gesloten is.

Dus zonder stekker in je stopcontact.

 

De plaat gaat hier echt niet lukken, want alles moet waterpas gemaakt worden.

 

Het verlengen van het snoer is niet mijn sterkste kant, in de Blomberg WA 4310 heb ik er ooit naar gekeken, maar dat zit nogal rot in elkaar. Echter als de stekker er dan toch afgaat, dan kan ik nert zo goed het bestaande kastje gebruiken.

 

Er zijn weldegelijk waterdichte contactdozen, vooral in de scheepvaart, maar daar zijn de prijzen ook naar.

 

Ik ben nog niet aan een rondje bouwmarkten toegekomen, maar ik heb deze week zaterdag nog een gaatje.

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ga gewoon naar de bouwmarkt, koop een lang genoeg snoer van 3 x 2,5 mm2,

Schroef je (nieuwe) wasmachine open.

Demonteer het oude snoer met stekker.

Monteer het nieuwe snoer in de wasmachine.

Wasmachine dichtschroeven

andere kant aansluiten in de trekschakelaar, en voila goedkoopste, makkelijkste, en veiligste oplossing.

-- Alle wijzen komen uit het oosten --

-- En de rest is er gebleven --

 

 

VU+ duo + Dreambox 7025s + Dreambox 7000s + Dreambox 500s

Link naar reactie
Delen op andere sites

in het haagse, ooit flat gehuurd, normaal probleem, bouwmarktje op de hoek verkocht verlengde kabels voor je wasmaschine. Heb je zo omgeschroefd of laat je vriendje doen.

5 minuten karwei. reden is dat wasmaschines daar in een badkamer per definitie terechtkomen. Zorg wel dat aardlek ook werkt! Testen! die snoeren van Freak liggen bepaald niet in standaard bouwmarkt. Je vindt daar snoer met losse stekker of je moet een verlengsnoer gaan kannibaliseren. Haakse stekker gebruiken svp

Retired, when I get the Urge to Work, I lay Down until the Urge passes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een snoer zelf er tussen zetten zou ik het liefst doen, maar ik krijg met de blomberg WA 4310 het snoer met stekker er niet uit. Nu ik een nieuwe wasmachine wil plaatsen, hoop ik niet tegen het zelfde probleem aan te lopen.

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je dan toch in de winkel aan het onderhandelen bent, kun je natuurlijk ook je probleem voorleggen.

Je bent vast niet de eerste die daar mee aankomt en wie weet fiksen ze er voor jou wel even een ander netsnoer aan.

Ik neem aan dat je de wasmachine ook niet achterop de fiets mee naar huis neemt.

Dus als ze hem afleveren kunnen ze hem mooi ook even aansluiten.

In deze economisch slechtere tijden is er vast wel meer onderhandelingsruimte om dit voor elkaar te krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je dan toch in de winkel aan het onderhandelen bent, kun je natuurlijk ook je probleem voorleggen.

Je bent vast niet de eerste die daar mee aankomt en wie weet fiksen ze er voor jou wel even een ander netsnoer aan.

Ik neem aan dat je de wasmachine ook niet achterop de fiets mee naar huis neemt.

Dus als ze hem afleveren kunnen ze hem mooi ook even aansluiten.

In deze economisch slechtere tijden is er vast wel meer onderhandelingsruimte om dit voor elkaar te krijgen.

 

Dat heb ik al geprobeerd, maar als ik 150 a 200 euro er van af gepingeld heb, dan gaat dat erg lastig worden.

 

Meestal zijn het externe bezorgers, of eigen bezorgers, ze willen het best aansluiten op de bestaande aansluiting, maar dan moet die met een stekker bereikbaar zijn.

 

Ik heb flink wat van de afgemene prijs afgekregen, dus dat wordt erg moeilijk.

 

ik zit nog met een keuze, maar die is vrijwel zeker gemaakt.

 

Verder is de normale 2 jaar fabrieksgarantie Europees beleid, in Nederland moet een apparaat naar levensduur meegaan, dat heb ik zwart op wit van Cunsuwjzer, maar als er iets stuk gaat, dan is dat meestal vrij direct, bijna nooit na de 2 jaar, ja als het afgeschreven is, maar dat is normaal.

 

De prijs bepaald ook hoe lang je mag verwachten hoe deugelijk een apparaat moet zijn, dus van die extra nep garaties in Nederlandse winkels is echt onzin, als het nodig is moet je met de Nederlandse wet dreigen, dan is het zo gebeurd.

 

Ik heb nu nog geen foto's, want het is te donker om de aansluiting nog mooi in beeld te laten zien, dat hoop ik morgen te kunnen doen. Het lijkt er echter op dat bij de Blomberg het aan de buitenkant ingegoten is, aan de binnenkant zijn het pennetjes waar draden aan vast zitten die los te halen zijn, maar dus niet via de buiten kant, of ik moet wat over het hoofd zien.

 

Bij AEG schijnt het niet zo'n probleem te zijn heb ik mij laten vertellen, dus dan doe ik het zelf wel even.

aangepast door ilseonline

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap dit probleem echt niet. Zet er gewoon een verlengsnoer aan. Zorg dat de stekker en kontra-stekker niet op de grond liggen en doe er indien je het niet vertrouwd een plastik zak omheen of iets. Voordat je door stroom dodelijk getroffen wordt, moet je wel heel raar tekeer gaan onder de douche.

Dat kastjes gedoe heb ik nergens anders gezien als in NL. In Duitsland zijn er doodnormale stopkontakten in de badkamer..gelukkig maar, want van dat gehannes in NL zou ik hoorndol worden.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het probleem is dus aansluitkabel is te kort,

Kan je niet gewoon een nieuwe (langere) kabel aansluiten vermoed

dat wasmachine gewoon een aansluit strip heeft voor de stroom kabel.

 

Badkamer vocht waterleidingen enz geeft een gevaarlijke omgeving dus ben

erg voorzichtig zeker als het een oude installatie is zonder differencieel schakelaar.

 

Ga zeker niet met plastic zakjes enz. werken om te isoleren dat geeft door de

temperatuur verschillen in badkamer condens in de zak met de gevolgen van dien.

 

45 jaar geleden toen ik de E opleiding deed volgens nen1010 weet ik nog dat

in badkamers GEEN wandcontact dozen mochten alleen stopcontacten achter

scheidingstrafo voor b.v. scheer apparaat

 

 

De enige beveiliging die je hebt is de aarding van de ommanteling van de wasmachine

aangepast door pukje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...