Ga naar inhoud

Installatie Sab88 schotel...en duo-lnb astra1 en -3.

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Nadat ik onderwerp http://www.sat4all.com/forums/index.php?app=forums&module=post&section=post&do=new_post&f=14 heb gelezen wil ik eerst de starter ervan feliciteren. Goed uitgelegd en voorzien van beelden die niets aan de verbeelding overlaten.

Maar ik zit met een ander serieus probleem.

Een nieuwe SAB88 schotel met daarop een duo-lnb GTSAT voor een schotel van 80+ cm. Ogenschijnlijk heb ik goede ontvangst, op transponder 12187, zender EEN-HD bijvoorbeeld, haal ik SNR 97% en AGC 78% BER=0. Maar toch is er af en toe nog eens een beeldstilstand. Dat is nog niet erg, maar wat ik nu ga schrijven zal je in de haren doen krabben. Kijk ik op voornoemde transponder naar teletext dan is er geen vuiltje aan de lucht op alle pagina's, behalve de pagina 888. Daar is de schrijfwijze zodanig verstoord dat ze nog moeilijk te ontcijferen valt. Dat is ook zo op zender EEN. Om maar te zeggen dat het voor valt op en Astra1 en -3.

Dank zij de prachtige uitleg van Connexxion begin ik te denken dat mijn LNB keuze niet de beste geweest is. Ik ben zinnens om ALPS lnb's te plaatsen, deze worden regelmatig positief vernoemd, 2 om te beginnen, maar dan moet er ergens nog een diseqc switch tussen. ik wil een tf7700 aansluiten en een VU+ ULTIMO met 2 tuners.

Hoe moet ik mij die installatie voorstellen?

Alle tips worden met dank aanvaard.

Geplaatst:

Beste georges

Welke kop heb je in de klem staan, die van de Astra 1 op 19,2 graden of die van de Astra 3 op 23,5 graden?

Heb je de duo-lnb wel 11 graden met de wijzers van de klok meegedraaid als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt?

Op een SAB 88 hoef je helemaal geen smalle lnb’s te plaatsen. Daar kun je normale lnb’s voor nemen. De beschrijving van Connexxion is gemaakt voor een 78cm-schotel. Dan komt alles veel dichter op elkaar te staan en heb je wel smalle lnb’s nodig. De beschrijving kun je gebruiken echter de afstelmaten niet. Die kan ik wel voor je uitrekenen als je opgeeft waar je ongeveer woont. Ook wil ik dan graag de maat weten van de voorzijde van de lnb tot aan de schotel op 40% van de hoogte gemeten. Dit vraag ik je omdat SAB schotels heeft met een f/D verhouding van 0,5 en 0,62 volgens hun gegevens.

Geplaatst:

Sprietje, ik hoop dat je de hulp bent in bange dagen. De lnb is geklemd op de astra1 en inderdaad meegedraaid in wijzerzin. De gevraagde afstand is 63,3cm en ik woon in dë carnavalstad van Vlaanderen, Aalst. Met dank.

Geplaatst:

Beste georges

Voor Aalst België moet je de SAB 88 als volgt afstellen:

Elevatie van schotel op 28,8 graden instellen om op de Astra 3 uit te richten.

De rail 11,17 graden schuin zetten, dat is rechts 79mm lager dan links over een afstand van 40cm gemeten met een waterpas als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt.

De berekende afstanden van de lnb’s:

Tussen Hotbird 13 en Astra 19,2 = 85mm

Tussen Astra 19,2 en Astra 23,5 = 57mm

Tussen Astra 23,5 en Astra 28,2 = 62mm

Lnb afstanden afstellen:

Tussen Hotbird 13 en Astra 19,2 = 83mm

Tussen Astra 19,2 en Astra 23,5 = met de koppen van 60mm tegen elkaar

Tussen Astra 23,5 en Astra 28,2 = 62mm

De afstanden gemeten aan de voorzijde van de lnb van pukkeltje tot pukkeltje.

De skew van de lnb’s:

Hotbird 13 = 7 graden

Astra 19,2 = 4 graden

Astra 23,5 = 7 graden

Astra 28,2 = 11 graden

Allemaal met de wijzers van de klok meegedraaid als je naar de binnezijde van de schotel kijkt.

Nu de schotel afstellen op de Astra 23,5 zonder diseqc-switch op de zender Planeta HD op maximale signaalkwaliteit.

Alle andere satellieten staan nu ook goed afgesteld.

Geplaatst:

Hallo Sprietje, blijkbaar heb je er werk van gemaakt om mij te helpen, waarvoor dank. Ik ben alweer aan het regelen gegaan en elke regeling staat aan de top. En toch is het nog steeds hetzelfde. Terwijl ik dit zit te schrijven , staat de tv op planeta hd te spelen met SNR= STABIEL 100% of 16.1DB en AGC stabiel 79%, BER= 0. Maar de kleuren bliksems blijven het beeld teisteren op andere zenders, VIER en VIJF om er maar een paar te noemen. Op EEN is er SNR= 98% 15.8DB en AGC=78% en daar heb ik dan weer de problemen met teletext. Ik weet het niet meer en daarom denk ik om individuële lnb's te plaatsen. Ik heb geen verstand van die dingen wat betreft de kwaliteit, maar ik zie dat daar veel verschil in de prijs kan zitten, eveneens in de diseqc switchen. Kan jij mij iets adviseren daarover?

Geplaatst: (aangepast)

Ik wil je wel helpen met de keuze van de lnb’s maar dan moet ik eerst weten hoeveel aansluitingen je op de lnb’s wilt hebben. Ik las eerder dat je een single tuner en een duo tuner aan wilt sluiten. Dat wil dus zeggen 3 aansluitingen. Klopt dit? Dan worden het lnb's met vier uitgangen.

aangepast door Sprietje
Geplaatst:

Normaal gesproken zou ik je de Inverto Black Ultra;s adviseren maar in de quad-uitvoering is de behuizing te breed. Een andere lnb die het ook prima doet is de Inverto Black Premium quad (IDLB-QUDL40-PREMU-OPP). Deze komt er in een zeer grote Duitse lnb-test zeer goed uit.

Wat betreft de diseqc-switch is er natuurlijk niets beters dan een Spaun. Omdat je maar twee lnb’s hebt zou je een 2/1 diseqc-switch kunnen nemen maar als je de mogelijkheid wilt open wilt laten om later misschien nog één of twee lnb’s bij te plaatsen, kun je beter een 4/1 switch nemen. In prijs scheelt het niet zo veel. Voor Spaun is dat dan de SAR 411F. Maar deze is niet goedkoop. Wil je wat goedkopers dan zou je een Venton DIWO-418P of een Vizyon 4/1 switch kunnen nemen.

Geplaatst:

Nu zit ik nog met muizenissen. Ik ga nu in plaats van een duo-LNB, 2 LNB's plaatsen (misschien wel 4). Maar als ik de rail bekijk die voor de SAB schoten dienstig is , dan zie ik dat de koppeling op de schotelarm op de plaats staat waar de LNB voor Astra 1 moet staan. Wat maakt dat de Astra 1 LNB niet gecentreerd kan staan. Die staat dan in een andere hoek ten opzichte van de schotel. Of ben ik verkeerd?

• s4s000128_2.jpg

Geplaatst:

Beste georges

Dat klopt maar dat maakt toch niet uit. De lnb’s komen links en rechts van de schotelarm te staan, zie de bijlage 1. De houders zullen zowat tegen elkaar komen te staan.

Als je de schotel gaat uitrichten op de Astra 3, dan zul je de arm van de schotel moeten uitrichten tussen de positie van de Astra 23,5 en Astra 19,2 in, dus op 21,3 graden oost.

De bijlage die jij hebt meehestuurd is geen rail van SAB maar van Triax. Daar zit verschil in en jij moet een rail van SAB hebben. Daar zitten de ribbels niet aan de zijkant maar aan he bovenkant, zie bijlage 2.

post-60869-0-30983200-1353057577_thumb.jpg

post-60869-0-36544500-1353057663_thumb.jpg

Geplaatst:

Ik ben eens gaan kijken wat de prijzen zijn van de switch Spaun SAR 411F en de LNB Inverto Black Premium quad en in Duitsland zijn die opmerkelijk goedkoper. Ik heb geen ervaring met aankopen via internet en dan ook niet met de buitenlandse internet winkels. Graag enige uitleg. Maar ik wil ook nog, en misschien samen met voorgaande, een harde schijf van ëën terrabite, maar welke neem ik dan best?

Zoals steeds zijn alle tips in dank aanvaard.

• Moderator
Geplaatst:

georges, je gaat een beetje erg off topic in je eigen onderwerp.

En links naar internet winkels zijn op SAT4ALL niet toegestaan.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

Hallo Ceesv, als dat zo overkomt dan was dat zeker niet de bedoeling om over web-site's te vertellen, maar alleen om het wedervaren te vernemen van mensen die reeds iets kochten via internet. Als ik dat hier gevraagd heb dan is dat gewoon omdat het een uitloper is van deze topic omdat hierin verwezen wordt naar de vernoemde producten. Ik had in dit geval dan ook liever gezien dat U mijn schrijfsel nummer 11 gewoon verwijderd had en mij hiervan verwittigd. Ik wens mij dan ook uitdrukkelijk te excuseren.

Met vriendelijke groet.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen