Ga naar inhoud


Defecte tuner


azimuth

Aanbevolen berichten

Tijdens het kijken met mijn VU+ DUO hield tuner B er opeens mee op. Signaal 0%. Door verwisseling van de kabels (twin lnb) is het duidelijk dat het de tuner is, en niet een diseqc of lnb. Beide "kabels" werken immers maar alleen met tuner A. Ook op een andere ontvanger werken beide aanlsuitingen van de twin.

Navraag bij de winkel leert dat een herstelling niet zo eenvoudig is.De tuners zitten op het moederbord (niet modulair) en het kan ook een probleem met de processor zijn. In het slechtste geval is het onherstelbaar en moet ik 50 euro betalen voor de diagnose. Tot een bedrag van 100 euro zou men herstellen.

Heeft iemand ervaring met dergelijk defect en/of een herstelling?

VU+ ULTIMO PLI 4.0, Philips DSR 7141

Link naar reactie
Delen op andere sites


Heb even in mijn stock de VU+Duo open geschroefd.

Daar ik het zelfde heb gehad met een TECHNOMATE 6900. Daar heb ik de onderdelen in stock voor de herstelling.

Voor deze Vu+ heb ik meettoestellen.

We kunnen even wel testen

Ben je wel ZEKER Dat de kabels PERFECT aangesloten zijn , met de nodige tangen en accesoires?? !!

Goochelen op afstand bestaat NIET !!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Garantie is een paar maanden geleden vervallen. Het feit dat alles uitviel gewoon tijdens het kijken en dat bij verwisseling van de kabels dezelfde tuner op 0% blijft, lijkt mij een duidelijk hardwareprobleem. Maar ik zal voor alle zekerheid ook de aansluiting van de "defecte" tuner hardwarematig checken. Misschien is er iets mis met het contact van de koperen kern van de kabel...

VU+ ULTIMO PLI 4.0, Philips DSR 7141

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK. Heb alles eens nagemeten. De diagnose is duidelijk: als tuner A geselecteerd is, staat er een spanning van rond de 18 volt op de connector, als tuner B geselecteerd is, 0,2 volt. De lnb's krijgen gewoon geen stroom op B. Het ligt dus niet aan het ontvangstgedeelte van de tuner, maar aan de stroom die moet meegestuurd worden om de lnb's te voeden en te sturen.

Heb alles gemeten rechtstreeks op de printplaat. De connector verdenk ik dus ook niet langer.

VU+ ULTIMO PLI 4.0, Philips DSR 7141

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou dan even kijken of de tuner eruit te halen is met de soldeerpeuk.

Dan, het tuner blikje openmaken en de printsporen volgen. Je hebt waarschijnlijk een vergrootglas nodig.

Kijk eens of je een printbreuk ziet. Indien je wat gevonden hebt, dan het spoortje repareren met een overbrugging.

 

Als geen redding meer mogelijk is, dan een nieuwe tuner bestellen en erin solderen. Kost niet zo gek veel.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

@drs.ijzerbout,

 

Ik zou dan even kijken of de tuner eruit te halen is met de soldeerpeuk.

Dan, het tuner blikje openmaken en de printsporen volgen. Je hebt waarschijnlijk een vergrootglas nodig.

Kijk eens of je een printbreuk ziet. Indien je wat gevonden hebt, dan het spoortje repareren met een overbrugging.

 

Als geen redding meer mogelijk is, dan een nieuwe tuner bestellen en erin solderen. Kost niet zo gek veel.

 

 

 

 

Zo gemakkelijk is het niet hoor.

Als het om een Vu+ Duo gaat, daar zitten géén gewone tuners in.

Deze zitten in een chip en dat maakt het toch wat moeilijker.

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik neem toch aan dat de tuner ongeveer gelijk is aan die van de Uno. Dat ie in de Uno steekbaar is is mij duidelijk. Ik heb namelijk zelf een defekte tuner gehad in mijn VU+ Uno. En die kreeg ik netjes omgeruild van de importeur in Duitsland omdat het nog garantie was.

Het is nog steeds een blikje met wat IC´s erin. Toch kun je het dekseltje ervan afhalen en erin kijken.

Mijn tuner(tje) had een temperatuur probleem en ik wist bijna zeker dat het kristal defekt was. Vanwege de garantie ben ik er van afgebleven.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vrees dat een tuner van de uno en van de duo niet op mekaar gelijken. Bij de duo is dat een plat vierkante plaatje dat op de printplaat gesoldeerd is (eigenlijk in verwerkt is) en nauwelijks 2 of 3 mm hoog is. Je kan dat daar niet zomaar uithalen... Bovendien is de elektronica die de lnb's moet voeden, gescheiden en bevindt zich op de printplaat naast de tuner. Het is dus geen blokje dat je er effe haalt...

VU+ ULTIMO PLI 4.0, Philips DSR 7141

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk voor alle zekerheid eens naar de Btuner zijn Fconnector.

Ik heb al vastgesteld dat de "beentjes" of contactstrippen inwendig in de Fconnector soms open staan en dan geen contact meer geven met de ziel van de coax!!!

De kwaliteit van die connectoren en de veerkracht van die contactstrips is ook niet meer wat je d'r zou van verwachten!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...