Ga naar inhoud


verschil LNB en LNBF koppen?


haramo

Aanbevolen berichten


Beste haramo

Een LNBF is een LNB (Low-noise Block) met aangebouwde feedhorn (F).

Voor offsetschotels zijn geen lnb’s zonder aangebouwde feedhorn te koop, wel voor primefocus-schotels. Dit heeft alles te maken met de f/D-verhouding van de LNB die voor offset-schotels min of meer vast ligt maar bij primefocumschotels niet. De feedhorn van een prime-focus-schotel is meestal instelbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook voor offset schotels zijn er wel degelijk aparte feedhoorns te koop, zodat je er bijvoorbeeld een LNC met C-120 flens (flange) op kan zetten. Voor de wat grotere en betere offsetschotels heeft dit verreweg mijn voorkeur.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Drs.IJzerbout. Er zijn inderdaad flens-lnb’s te koop waar een losse feedhorn op geplaatst kan worden. Zover ik weet is fabrikant Raven-Andrews de enige fabrikant die een losse feedhorn voor een offsetschotel maakt, zie bijlage.Ik reken dit tot de uitzonderings gevallen die alleen maar voor schotels van 1 tot 2,4meter gebruikt kunnen worden.Voor een 1 meter-schotel vind ik ze totaal overbodig. Vanaf 1,5 meter kan het voordelen hebben. Met zo’n grote feedhorn wordt een preciesere ontvangsthoek bereikt waardoor de schotelrand nauwkeuriger wordt bepaald.

post-60869-0-55805800-1353152434_thumb.gif

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee hoor..er is een grote keus. Op mijn Technisat 1 mtr. offset schotel zitten 2 stuks Invacom C-120 flens LNC´s met een feedhoorn van Technisat en Philips. Beide zijn waarschijnlijk OEM produkten. Het zijn 23 mm feedhoorns. Maar als je op offset feedhoorns googled wordt je er mee overdonderd. Ook 40 mm.

 

Hier in Dubai op het dak van mijn flat staan meerder offsetschotels en allemaal hebben ze een aparte feedhoorn. Het zijn geen triaxjes want die zouden hier geen lang leven beschoren zijn.

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Allen,

 

En wat te denken dan van een Fibo gregorian ook een offset schotel met eigen feedhoorn die optimaal bij de schotel past.

Dat zou juist de voorkeur moeten zijn een feedhoorn die perfect bij de schotel past en dan pas een (universele) lnb of lnc.

 

Groetjes..................

Link naar reactie
Delen op andere sites

Juist, een goede schotel fabrikant, of dit nu een prime-focus is of een offset spiegel levert een bijbehorende feedhoorn.

Natuurlijk is het gros van de LNC´s met ingebouwde feedhoorn geschikt van Triax tot bouwmarkt prut. Maar wil je wat beters dan geef de voorkeur aan een kwaliteitsschotel met afzonderlijke feedhoorn.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mocht er nog iemand zijn die nog een feedhoorn heeft of weet waar deze te krijgen zijn voor een 1.20 mtr Echostar offset houd ik mij aanbevolen.

Lijkt me wel interessant om de hier geponeerde stelling eens in de praktijk te testen, heb hier nog 2x de Invacom lnb 031 liggen eentje met c 120 flens en eentje met feedhoorn, een lnbf dus.

 

Denk dat je zeker bij de moeilijk te ontvangen sats en sats die dicht bij elkaar staan zoals op 23.5, 26 en 28 oost ed je daarmee winst kan zien.

Voor het gewone huis tuin en keuken gebruik geef ik toe dat een normale universele lnbf ruimschoots zal gaan voldoen voor de meeste toepassingen maar wil je het onderste uit de kan, of een probleem oplossen zoals dezelfde transponder van verschillende sats wel of niet kunnen inscannen lijkt mij een beetje meer "focussen" geen kwaad kunnen.

 

Dus heeft er iemand nog iets bruikbaars heeft, het zei een linkje doe dan even een pm.

 

Groetjes.......................

aangepast door Terradon
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanwege de grote feedhorn dus bijna nooit geschikt voor multifeed ontvangst tenzij de satellieten erg ver uit elkaar staan. Astra 1 en 3 kun je dus wel vergeten tenzij je een hele grote schotel hebt.

 

Multifeed ontvangst is voor mij sowieso een kompromis. Dus daarom heeft dat niet mijn voorkeur. Helaas kan ik geen foto maken van mijn situatie met mijn 1 mtr Technisat met 2 LNC´s en 2 aparte feedhoorns omdat ik nu in Dubai ben.

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gezien bij de sponsor van een duits sat board :

 

Offsetfeedhorn für Flansh-LNB mit optimalen f/D für große Spiegel ab 1,20m (Gibertini OS 1200 /1500 und Laminas ab 1200). Verbesserung des C/N bis zu 3 dB gegenüber Standard-LNB.

post-30993-0-86189500-1353321283_thumb.jpg

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dit is een Gibertini feedhorn speciaal gemaakt voor hun offsetschotels met een f/d-verhouding van 0,67, zie bijlage twee.

 

In de eerste en derde bijlage een opengewerkte feedhorn voor een 12 meter primefocusschotel voor de frequentie 10,2 tot 11,2 GHz, een deel van de lage Ku-band dus.

 

De afbeeldingen willen maar niet in de juiste volgorde komen te staan. De tweede afbeelding dus de Gibertini en de eerste en derde afbeelding de opengewerkte feedhorn.

post-60869-0-16149100-1353324047_thumb.jpg

post-60869-0-79125000-1353324095_thumb.jpg

post-60869-0-13137100-1353324261_thumb.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

En hier "mijn" feedhorn met LNB, wordt gebruikt in 160 cm. schotel, voor ontvangst van Astra 1, hier in Turkije.

 

post-59723-0-86359300-1353328280_thumb.jpgpost-59723-0-66024200-1353328309_thumb.jpg

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey iedereen

 

Al die termen zijn me onbekend, ik zal eens erover googlen dan kan ik ook meevolgen :).

 

Maar essentie om te weten, is dat de gewone gebruiker geen LNBF nodig heeft? klopt dit?

 

gewone LNB's zijn ruimt voldoende toch, en voor satellieten die kort naast elkaar zijn, zelfs een must. LNBF zal dan niet goed zijn voor deze satellieten (bijvoorbeeld 19,2° en 23,5°)?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...