Ga naar inhoud


verschil LNB en LNBF koppen?


haramo

Aanbevolen berichten


En hier "mijn" feedhorn met LNB, wordt gebruikt in 160 cm. schotel, voor ontvangst van Astra 1, hier in Turkije.

 

post-59723-0-86359300-1353328280_thumb.jpgpost-59723-0-66024200-1353328309_thumb.jpg

 

Ik gebruik precies dezelfde feedhoorn en LNC in mijn 1,20 mtr. PrimeFocus schotel. Tot grote tevredenheid. haal ermee het onderste uit de kan en dit is zeker te bemerken op Badr & Nilesat en meer van die "zwakke" exoten.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Drs.IJzerbout

Hoeveel schotel heb je staan?

Nu schrijf je dat je deze feedhorn op een 1,2 meter prime focus schotel hebt staan en in bericht 5 schrijf je dat je een Technisat 1 meter offset schotel hebt met twee Invacom lnb’s met losse feedhorn.

Kun je je schotels aanwijzen is bijgevoegde afbeelding?

post-60869-0-85189000-1353351513_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er 2 staan, Een draaibare 1.20 mtr Technisat primefocus en een niet draaibare 1,0 mtr Technisat offset schotel. In beide schotels zit een Invacom LNC met C-120 flens en bijbehorende feedhoorn. Helaas kan ik nu geen foto plaatsen. Ik zal morgen eens kijken in mijn oudere foto bestanden of ik daar nog wat heb.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad haramo

 

In Nederland gebruiken we bijna altijd een offset-schotel en bij een offset-schotel passen de nornale lnb’s die in de winkel te koop zijn, dus inclusief aangebouwde feedhorn. Die worden gewoon lnb’s genoemd.

 

 

Sprietje

 

Ik heb van internet twee foto's gezien, om het verschil duidelijk te zien tussen een LNB (foto 1)en LNBF (foto 2).

 

Dus:

 

Feedhorn is dat wit waarmee het signaal opgevangen wordt? Zie foto bericht 12

 

offsetschotels -> LNBF (wat ik ook heb zeker, maar dan mini LNBF of hoe noemt dat). De feedhorn (F) is aangebouwd. Maar je kunt ook LNB’s hebben voor offsetschotel, maar enkel interessant vanaf 1,25m diameter? Is deze feedhorn dan ook instelbaar, want als ik foto in bericht 4 zie, lijkt de feedhorn vast te zitten met schroeven, je kunt ‘m wel losschroeven maar toch niet instellen?

 

 

primefocus-schotels -> LNB. , dat is dan zonder aangebouwde feedhorn. En de feedhorn is meestal instelbaar.

 

 

 

Bij die foto's die ik van internet heb,zie ik geen verschil tussen een LNBF en een LNB. Beide zitten de feedhorn vast. Dan is dit een voorbeeld van een LNB (dus niet LNBF) waarvan de feehorn wel vast zit, maar enkel te gebruiken voor primefocus schotels? Of kan deze LNB ook gebruikt worden voor offsetschotels?

 

 

Een feedhorn voor een 12 meter schotel? Hoe groot moet die wel zijn , amai.

 

maar in de volksmond, zeggen we gewoon LNB tegen de LNBF? klopt?

post-52962-0-67014200-1354035183_thumb.png

post-52962-0-13418000-1354035209_thumb.jpg

aangepast door haramo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beide foto’s betreft een lnb met aangebouwde feedhorn voor offsetschotels.

Een feedhorn heeft vele functies:

1- het werkt als een soort trechter om de signalen naar de golfpijp te geleiden.

2- door de concentrische schotjes wordt een juiste impedantie verkregen.

3- het bepaald de ontvangsthoek. Die is voor een primefocusschotel instelbaar voor een f/D-verhouding van 0,32 tot 0,43. Voor een offset feedhorn ligt die tussen de 0,6 en 0,65 en is niet instelbaar.

Een feedhorn voor een offsetschotel is altijd taps, een feedhorn voor een primefocusschotel is meestal vlak. Deze vlakke concentrische ringen zijn voor- en achteruit te verstellen t.o.v. de golfpijp d.m.v. fijne schroefdraad, zie bijlage.

De f/D-verhouding bij een offsetschotel ligt bijna altijd tussen de 0,6 en 0,65 maar 0,5 en 0,66 komt ook voor.

De f/D-verhouding bij primefocusschotels tussen de 0,32 en 0,43. vanwege deze grote verschillen is de feedhorn voor een primefocusschotel instelbaar om de ontvangsthoek aan de schotel aan te kunnen passen.

In principe kun je een primefocus lnb niet op een offset schotel plaatsen en andersom. Dat wil niet zeggen dat er soms geen lnb’s voor een offsetschotel op een primefocusschotel wordt gezet maar dan wordt een gedeelte van het schoteloppervlak niet gebruikt.

Een lnb kan niet zonder feedhorn.

post-60869-0-20350300-1354051633_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...