Ga naar inhoud


Probleem met ontvangst HD zenders NED1, NED2, RTL4, SBS6 en RTL8


Jürgen

Aanbevolen berichten

Mij buurman kwam vanmiddag met een voor mij nogal vreemd probleem aanzetten en met het verzoek hem te willen helpen.

Nu ben ik intussen wel wat gewend maar hier kom ik ook niet uit.

Hij kan sinds een paar dagen de HD zenders NED1, NED2, RTL4, SBS6 niet meer ontvangen.

De overige HD zenders NET5, RTL5, RTL7 en Veronica en alle SD zenders kan hij wel ontvangen.

 

Omdat ik in eerste instantie dacht dat dit aan de schotelafstelling zou liggen heb ik zijn DUO met OpenPLi op mijn eigen schotelinstallatie aangesloten maar ook hier hetzelfde resultaat.

Op mijn UNO functioneert overigens alles prima.

 

Hierna heb ik de laatste versie VTi op zijn DUO geïnstalleerd met de meest recente zenderlijst van Tonskidutch maar ook daar blijft het probleem bestaan.

Zowel ASTRA 19,2 als 23,5 geven via de Signalzoeker een prima signaal aan dus daar kan het niet aan liggen.

 

Als ik een van de niet te verkrijgen HD zenders (b.v. NET5) kies zie ik op de infobalk geen signaal op SNR terwijl die bij de overige goed te ontvangen HD zender naar 91% uitslaat.

 

Iemand een idee waar ik naar moet zoeken?

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dit is naar mijn mening een wel heel kort door de bocht antwoord.

Als je mijn verhaal goed hebt gelezen dan zal je daar ook hebben gelezen dat ik de meest recente VTi zenderlijst van Tonskidutch heb gebruikt nadat ik VTi van scratch aan heb opgezet.

Ik mag toch wel aannemen dat die lijst (date:20120610) up-to-date is en dat daar de transponder wijzigingen zijn doorgevoerd.

Overigens gebruik ik die lijst ook en op mijn UNO functioneert die prima.

aangepast door Jürgen

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Misschien toch eens hier verder lezen?

http://www.sat4all.c...c-over-op-8psk/

http://www.sat4all.com/forums/topic/328270-ned1hdrtl4hd-omgeschakeld-op-8psk-transponderlijst-aanpassen/?do=findComment&comment=2118235

Het hoeft er niet mee te maken hebben, maar misschien bespaart het je een hoop andere tests en proefjes.

 

Voor de nieuwe transponder settings heb je wel iets meer signaal nodig,

Het kan dus betekenen dat de schotel alsnog geoptimeerd dient te worden.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de nieuwe transponder settings heb je wel iets meer signaal nodig,

Het kan dus betekenen dat de schotel alsnog geoptimeerd dient te worden.

Ook hier is mijn 1e bericht niet goed gelezen want als de (mijn) schotel niet goed zou zijn afgesteld dan kon ik ook met mijn UNO de betreffende zenders niet ontvangen.

Plaats ik echter de DUO met dezelfde zenderlijst op mijn schotelconfiguratie krijg ik de zenders niet.

Dus dit heeft in dit geval niets te maken met de schotel afstellingen.

 

Het hele verhaal zou best wel iets met elkaar te maken hebben maar het is toch wel op zijn minste vreemd te noemen dat ik op dezelfde schotel met dezelfde VTi image en dezelfde zenderlijst op de UNO geen problemen heb maar op de DUO wel.

 

Ik zal even kijken of ik in de VTi image ergens op de DUO gegevens kan vinden welke SAT instellingen bij de niet te ontvangen zenders gebruikt worden.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

@jurgen

vergelijken met 2 ontvangers is niet echt een goed idee.de ene ontvanger blijkt gevoeliger te zijn dan de andere.het kan zijn dat de uno wel ontvangt,maar de duo niet.zal vandaag ook eens zien of ik die zender met mijn vu duo heb,en zal hier in dit topic antwoorden.ik had vroeger hier 2 diverse ontvangers,de ene gaf perfect beeld en de andere niks,het merkwaardige was,degen die het kon ontvangen,was een onbekend en zeer goedkoop merk,en degene die het niet kon was indertijd een nokia 9500.

en die zenderlijst van de 6de maand,lijkt me niet zo nieuw,ik gebruik een van de 10de maand geloof ik.toch misschien eens recentere lijsten opzoeken.ik zal eens poolshoogte nemen bij mijn ouders als die tvv goedgekeurde ontvanger nieuwe settings heeft ingelezen.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik mag toch wel aannemen dat die lijst (date:20120610) up-to-date is en dat daar de transponder wijzigingen zijn doorgevoerd.

 

Eh...hallo?! Er is afgelopen nacht een wijziging uitgevoerd en je denkt dat een lijst van 10 juni actueel genoeg is?

 

Omdat ik in eerste instantie dacht dat dit aan de schotelafstelling zou liggen heb ik zijn DUO met OpenPLi op mijn eigen schotelinstallatie aangesloten maar ook hier hetzelfde resultaat.

Op mijn UNO functioneert overigens alles prima.

 

Dat komt omdat de Uno zich automatisch aanpast en de Duo niet.

 

Als je op je Duo even afstemt op NED1HD, dan even Menu -> Instellingen -> Zenders Zoeken -> Handmatig Zoeken kiest. Verander QPSK in 8PSK en zet de FEC op 2/3. Druk op OK en je Duo doet het dan ook weer.

aangepast door Zuppelan
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat komt omdat de Uno zich automatisch aanpast en de Duo niet.

 

Als je op je Duo even afstemt op NED1HD, dan even Menu -> Instellingen -> Zenders Zoeken -> Handmatig Zoeken kiest. Verander QPSK in 8PSK en zet de FEC op 2/3. Druk op OK en je Duo doet het dan ook weer.

Dat zal het wel zijn want op de UNO heb ik niets hoeven te wijzigen / zoeken.

 

Zo net de DUO handmatig laten zoeken en probleem opgelost.

 

Nog even over de zenderlijst van Tonskidutch van juni dit jaar.

Ik ga ervan uit dat de vannacht uitgevoerde wijzigingen niet pas vannacht zijn bedacht maar waarschijnlijk allang bekend zijn gemaakt en wellicht ook al voor juni dit jaar.

Ik ging dan ook vanuit dat in de laatste beschikbare zenderlijst deze aanpassingen al waren meegenomen maar daarmee heb ik het dus duidelijk mis.

 

Ook wist ik niet dat de UNO dit automatisch oplost en de DUO niet, weer wat geleerd.

 

In elk geval iedereen bedankt en mijn buurman weer blij.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit begrijp ik nu niet helemaal.

Bij mij op de UNO staat deze optie op 'NEE' dus het equivalent voor niet aangevinkt dus schijnbaar is dit een default waarde.

 

Maar het gaat nu over de DUO, want toen ik daar VTi installeerde werd de update naar 8PSK niet uitgevoerd maar ik had niet gecontroleerd of deze optie uitgevinkt stond.

 

Ik heb het niet gecontroleerd maar bedoel jij nu dat als ik VTi op de DUO had geplaatst en deze optie juist zou hebben ingesteld dat dan de update naar 8PSK wel automatisch zou zijn uitgevoerd?

Ik had nu begrepen dat dit bij de DUO / SOLO niet gebeurde.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...