Ga naar inhoud


Aan de schotel! Mijn eerste stappen in de wonder wereld der satellieten!


oliver

Aanbevolen berichten

Hey allen.

 

In het heeft deze schoorsteen invloed op mijn signaal topic ging het op den duur heel erg offtopic over de WaveRunner T55.

 

Nu wil ik zelf overstappen van digitenne naar satelliet en vind eigenlijk als ik toch al op de schotel over stap, het een kleine moeite en eigenlijkt niet echt veel meer kost om dan wat extra LNB's te plaatsen voor meer (FTA) ontvangst, toch?

 

Zoals in de vorige post werd aangegeven door sprietje:

Een T55 geeft 35,7dB versterking bij 12,5GHz.

Een Triax 88 geeft 38,8dB versterking bij 11,7GHz, dit komt overeen met 39,4dB bij 12,5GHz. Dit is dus 3,7dB meer dan een T55.

Ontvangst 10 graden uit het midden van een Triax geeft 1 dB verlies. Dan blijft er nog 3,7-1 =2,7dB winst over voor de Hotbird en de Astra 28,2 t.o.v. een T55. Dat is bijna het dubbele. Voor de Astra 19,2 en 23,5 is het meer dan het dubbele.

Wil je echt een brede ontvangst, dan is een T55 of T90 natuurlijk altijd beter. Bovendien is de stabiliteit van een T55 en een T90 een stuk beter, zeker bij 4 of meer quad-lnb’s. Op een T55 kun je lnb's nemen met koppen van 60mm. Dat kan bij een Triax 88 bijv. voor de Astra 19,2 en 23,5 niet. Daar moet je smalle lnb's nemen.

 

Hierbij moet ik direct wel vertellen, dat de originele discussie natuurlijk over een T78 ging, iets dat ik over het hoofd zag. De T78 heeft echter maar een 37.1 dB versterking bij 11.7 GHz. Het sommetje ken ik dan niet, maar zal bij 12.5 GHz zal het zon' 38.5 ongeveeer zijn gok ik. Dat is uiteraard nog steeds meer steeds zo'n 2.8 dB verschil. Met de 1 dB voor de offset, zit je dus dan op zo'n 1.8 dB verschil op de buitenste LNB's.

 

De Visiosat BISAT G4B lijkt ook interesant, maar kost in NL veels te veel (129E volgens satshopper) en valt per direct af. Ook heeft deze maar een 37 dB versterking.

 

Al in al geeft dan een T78 wel wat meer versterking voor 4 LNB's, eigenlijk is hij er gewoon niet voor gemaakt. Als je 5 LNB's zou willen wordt dt allemaal wel erg crap.

 

Trouwens, eerlijk is eerlijk, een T55 is natuurlijk maar 55cm breed, terwijl de T88 (en T87) een stuk forcer zijn. Willen we size/ontvangst met elkaar vergelijken moeten we eigenlijk de T90 pakken, welk wel 90 cm groot is maar dan wel ook 39.65 dB @ 12.5 GHz versterking heeft.

 

Op papier, size voor size is dus de Waverunner gelijkwaardig voor 1 LNB. Als je meer dan 1 LNB hebt is de T90 gewoon beter en de T55 ondanks dat ie kleiner is ook enorm interesant.

 

 

Zover over de keuze van de schotel of tenminste, het onderwerp 'de schotel'.

 

 

Ik heb wat foto's als attachment toegevoegd, Wat dishpointer van mijn mogelijke locatie van de sat vind, een foto van waar ik hem wel zou willen plaatsen (genomen van 1.9m hoogte ongeveer) en een foto vanuit de hoek waar ie naartoe moet gaan kijken. De boom maak ik me niet teveel zorgen over (toch?) paar takken snoeien is geen probleem. Maar ik maak me nogal zorgen om de bevestiging.

 

Ten eerste zijn het huur woningen, dus zwaar ingrijpende dingen kunnen natuurlijk niet. Verder worden de kozijnen en gevels binnen nu en een jaar vervangen door de woningbouw.

 

That said, de 'mooiste' plek tussen de huizen in, de dikke betonnen tussenmuur heeft een raare 'super hard hout' ervoor geschroefd. Omdat ik niet weet wat daar achter zit, weet ik ook niet of ik daar 'zomaar' in kan boren voor de ophanging van de schotel. Ook zit het half bij de buren natuurlijk.

 

De schutting zelf is veeels te slap (en te laag) dus valt af.

 

De wand zelf is waarschijnlijk niet stabiel genoeg. Wat ik kan zien, is het een metalen voorhang met glazwol vulling erachter. Het metaal is niet zeer dik. Aan de binnenkant van de woning zit hetzelfde soort hard hout als 'muur'. Opzich zou ik wel helemaal doorheen kunnen boren en een blok hout aan de binnenkant plaatsen als tegenstuk dus zou dan stevig genoeg kunnen zijn.

 

Tot slot kan ik hem natuurlijk gewoon op het dak zetten met een steun, kabels via de zijkant omlaag laten lopen via een gat naar binnen leiden. Maar daar heb je weer hele hoge ladder nodig die ik niet heb.

 

 

Goed, lange post genoeg 'food for thought' :)

post-63557-0-88478700-1353515572_thumb.jpg

post-63557-0-65667000-1353517399_thumb.jpg

post-63557-0-12865700-1353517410_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites


Vrees dat die moeite zal hebben om overal overheen te kijken, tenzij ik de schotel op in het zit-gedeelte plaats. Ook niet alles. Omdat ik aan de voorkant van het huis via de schuur redelijk makkelijk het dak op kan, is het mss wel een idee een 3m lange ladder te kopen en die te gebruiken om het dak op te komen. Met 4 tegels kan je zo'n ding toch wel redelijk stabiel plaatsen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op het platte dak is inderdaad voor het vrije uitzicht het beste en die kun je natuurlijk op een tegelvoet zetten. Maar er zijn veel verschillende tegelvoeten.

Voor een T55 kun je wel een tegelvoet voor 4 tegels van 30x30cm nemen maar dan wel twee lagen tegels. Wil je een T90 gaan plaatsen, dan moet je zeker voor een tegelvoet gaan waar 4 tegels van 40x60cm in moeten. In beide gevallen de onderzijde van de schotel niet meer dan 15cm van de tegels af zetten.

Maar echt handig werkt het natuurlijk niet als je eerst met een ladder op het dak op de schuur moet klimmen en dan de ladder weer op het schuurtje zetten. Je zal iets vergeten zijn, dan blijf je met die ladder sjouwen of je moet een hulpje hebben die wat aan kan geven als het nodig is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, handig is het zeer zeker niet :S Aangeven kan mijn vriendin natuurlijk vanalles, maar ja, moet ook goed afgesteld worden. Zag ook dat de grote tegelvoet bijna 90E moet gaan kosten! Dus even martkplaats afstruinen. Behalve het dak, blijft enkel de (zwake panelen muur) en ik weet niet hoe haalbaar het daarmee is omdat het nogal 'slap' is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tegen een slappe gevelwand kun je geen schotel plaatsen. In de muursteun mag echt geen beweging in zitten. Maar hou je ook rekening met de plaatsingsvoorschriften. Op het plat dak mag wel, tegen de achtergevel mag hij maximaal 3 meter van de grond komen vanaf de bovenzijde van de schotel gemeten, zie: http://vergunningvrij.omgevingsvergunning.com/documenten/vromschotelantennes.PDF

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yep het is vergunnigsvrij aan de achterkant en het is plat dak :) dat had ik al gechecked. De achterwand wordt het dus zeker niet, die is te los ook al verstevig ik het, het zal nooit 'muurvast' zijn. Dus dak of 'tussen' de huizen, wat ook niet echt kan, tenzij ik een 'Z' shape muurbeugel heb. zo'n L beugel kan ook wel, om van het midden mijn kant op te wijzen (Dus dat ie op zn zij ligt), maar volgens mij kan je de schotel weer niet zo monteren, bevestiging aan de paal is altijd verticaal dat ik zag, toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@oliver. Niet echt makkelijk om daar een schotel te plaatsen!

Op of bij het zitgedeelte is foeilelijk en onpractisch.

Halverwege de tuin kijk je tegen het gebouw erachter aan.

Tegen de schrootjes is te slap, en zelfs als dat niet zo zou zijn dan is de schotel zo groot dat het raam of de deur niet goed open kan.

De enige mogelijkheid die dan overblijft is dus inderdaad het platte dak. Maar dan wil ik je de raad geven: Bezint eer gij begint.

De T90 is echt een joekel van een schotel. 110cm breed en 120 cm hoog. Die vangt dus heel veel wind, zeker als-ie op een plat dak vrij staat.

Essentieel is dan ook om een hele goede voet te gebruiken, liever een paar maten te groot dan een half maatje te klein.

En helaas is zo'n voet niet goedkoop. Voordat ik mijn huidige opstelling had met een 3 meter pijp half in het beton, had ik ook een zware tegelvoet

met een achttal grindtegels 40x60 gewoon op de grond en beschut in de tuin en toch was het bij heel harde wind niet stabiel genoeg.

En als je dan toch een zware tegelvoet op het dak neerzet, leg dan eerst een stevige ondergrond neer, b.v. een vel rubber, om het dakleer niet te beschadigen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het dan toch beter is om voor de T55 te gaan. Volgens mij moet de ontvangst goed genoeg zijn en hij is vrij 'klein'.

 

Ik ga ook toch zoeken naar een Z beugel, zodat ik hem op het tussenstuk kan hangen (beton) maar dan wel aan mijn kant van de tuin de schotel heb hangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met een kamaraad als helpende hand en een ladder ben je beter op je dak bezig met die tegelvoet en de schotel.

die tegelvoet kost geen 90 euro, daar heb je de verkeerde winkel bezocht...

overigens kun je het uitrichten en instellen van de lnb's op de lnb-mount van de Wave ook in de tuin van de buurman doen

als je alles perfect hebt staan qua LNB's en elevatie (en vast) verplaats je de schotel naar het desbetreffende dak en hoeft enkel nog de richting terug te vinden

hetgeen op dak nog 2 minuutjes werk is en dan draai je de mastklem vast.

 

zo hebben we hier ook de schotel van balkon 5 hoog naar 12 hoog op dak gebracht en was enkel het kabelverloop het meeste werk.

ciao

Tears Of Hope

Al Di Meola

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

de 'grote' variant was 88.95 meen ik, de kleine 44.95 (nieuw) maar zag de kleine ook al voor 29.95, dus even zoeken voor een 'redelijk' geprijsde (2dehanse) voet. Tegels kosten gelukkig geen drol, zat zelf te denken aan 4 rubber tegels (30x30) of 1x 50x50 (of iets in die buurt, tot 75x75, hangt even van de prijs af). Daarop dan zo'n tegelvoet en dan daar 8 tegels op.

 

Hier dan weer een T55 aan en dan gaan met die banaan.

 

Enige waar ik dan wel mee zit, is sneeuw enzo eraf moeten halen van de winter, mocht dat het geval zijn. Het eerst in de tuin uitlijnen vind ik trouwens een heel goed idee, ik wil hem straks via de PC gebruiken, maar heb nog een oude dbox1 en dbox2 (dvb-S1) liggen die ik dan voor het uitlijnen wil gebruiken. Kabels verleggen zal wel het meest lastige zijn, moet denk ik hiervoor een ladder kopen, ontkom ik niet aan. Is natuurlijk altijd handig om te hebben, maar is wel weer 100E :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, dan is dat ook een probleem minder. Lenen wordt wat lastiger. Ik ben beetje blijven hangen in eindhoven en heb geen familie e.d. hier wonen (die zo'n ladder hebben). Dus vrees dat ik even moet sparen voordat ik hieraan kan beginnen en veel lezen rond shoppen voor onderdelen :) Dubbeltje op eerste rij en zo.

 

Dus nu dat dit geregeld is, komt de eerst volgende vraag, LNB's :D

 

 

Ik zie veel verschillende adviezen over welke LNB te gebruiken. Met de T55 kun je heerlijk brede LNB's gebruiken dus is dat limiterende factor welke LNB's te gebruiken. Ik had hier en daar de 'Smart Titanium 2nd gen' gezien die maar een ruiswaarde van 0.1 dB heeft (op papier) terwijl b.v. de alps 0.7 dB heeft. Dus op papier is de smart titanium zeer goed?

 

Ik begrijp dat prijs/kwaliteit verschil er heel erg is natuurlijk en dat een van de specs waar je naar wil kijken is versterking en ruis waarde. Omdat ik wel van plan ben (als alles bevalt tenminste) en ik dikke centen gespaard heb, over te gaan op 4 quattro's met een muliswitch en 8 tuners, hoeft het voor nu niet het duurste te zijn/beste te zijn. Ik zal dan ook marktplaats afstruinen voor paar goedkope duo LNB's (voor nu).

 

Welke LNB's zijn toch wel 'de betere' en welke absoluut vermijden? Specs op papier is toch ook niet alles.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oliver, dus dit wordt een langdradige berichtgeving met allemaal herhalingen...

 

want die vragen staan toch al allemaal in het forum met DE relevante antwoorden daarop.

hte is geen onwil hoor maar je mag ook eens een tijdje zoeken en lezen voorafgaand aan het stellen van vragen

;)

Tears Of Hope

Al Di Meola

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...