Ga naar inhoud


Maximum E85 instellingen


druup

Aanbevolen berichten


  • Reacties 38
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste investignator

1 streepje per 5 graden. Daar kun je helemaal niets mee en wel om de volgende redenen.

Die 5 graden zou zogenaamd de afstand aan moeten geven tussen satellieten die 5 graden uit elkaar staan. Maar dat is overal verschillend.

Heb ik een E-85 in Dublin staan, dan is de ontvangsthoek tussen de Astra 19,2 en 23,5 die dus orbitaal slechts 4,3 graden uit elkaar staan 4,8 graden maar in Thessoloniki staan ze 6,6 graden uit elkaar.

Niet voor niets dat ze voor een T55 en T90 een calculator hebben die de positie van de lnb’s op de rail precies uitrekent vanaf je ontvangstpositie.

De E-85 heeft zo’n calculator niet. Met die streepjes kun je dus niets mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik woon in Vlaardingen en ik wil de 5 LNB's gebruiken op 7E, 13E, 19.2E, 23.5E en 28.2E. Ik merk ook dat mijn Maximum E-85 geen pijltje heeft om de elevatie aan te geven.

 

Via satlex krijg ik een skew waarde van 98.72 graden en elevatie op 29.38. Maar deze zijn speciaal voor de Wavefrontier? Op dishpointer.com krijg ik andere waardes.

 

Ik heb al geprobeerd om signaal te krijgen op 19.2, helaas zonder succes als middelpunt gebruik ik een "imaginaire centrale satelliet" op 17.6 , morgen even verder sleutelen.

aangepast door unkletom
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste unkletom

Nee hoor, die waardes van de Satlex kun je voor de elevatie en de schotelskew van de E-85 gewoon gebruiken.

Dus elevatie 29,38 graden en schotelskew 98,72 ofwel 8,72 graden scheef zetten.

Dan gewoon een driehoek van 30 graden op het schuine vlak leggen en daar de waterpas op leggen. Met die 0,62 graden verschil moet je de Astra 19,2 wel vinden.

Dishpoiner geeft voor de elevatie van de Astra 19,2 oost 29 graden elevatie maar jij hebt de imaginaire centrale satelliet op 17.6, dus die heeft iets meer elevatie. Dat klopt dus precies.

Dan het plaatsen van de lnb’s. Hierbij heb je de rail voor je en kijk je naar de binnenzijde van de schotel.

Het midden van de Astra 19,2 lnb moet 22mm links van het midden van de lnb-arm geplaatst worden.

De Astra 23,5 lnb daar weer 56mm vandaan

En de Astra 28,2 lnb daar weer 60,5mm vandaan.

Aan de rechter zijde op de rail plaats je Hotbird 13 op de rail op 84,5mm afstand van de Astra 19,2 lnb

Daar weer rechts van plaats je de 7graden oost lnb op 83,5 mm van de Hotbird-lnb.

Alle maten die ik genoemd heb zijn gemeten vanaf het midden van de voorzijde van de lnb. Daar zit meestal een pukkeltje, dus van pukkeltje tot pukkeltje.

Dan de skew-instelling van de lnb’s

7 graden oost -2 graden

13 graden oost -7 graden

19,2 graden oost -4 graden

23,5 graden oost -7 graden

28,2 graden oost -10 graden

Dit alles met de wijzers van de klok meegedraaid als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt t.o.v. vertical waterpas.

Nu ga je de schotel uitrichten zonder diseqc-switch om de Astra 19,2 te vinden maar omdat de lnb niet helemaal precies in het midden zit, zul je de schotel 2 graden zuidelijk van de Astra 19,2 moeten draaien.

Als je de Astra 19,2 gevonden hebt, dan de elevatie en draairichting optimaal instellen totdat je maximale signaalkwaliteit hebt. De rest staat dan ook goed.

Nu de lnb’s op de switch aansluiten.

PS, heb je voor de Astra 19,2 of 23,5 een smalle lnb?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste unkletom

Dat je op de 7E minder signaalsterkte hebt komt door het feit dat de signaalsterkte van die satelliet een stuk minder is.

In Nederland heb je voor de Hotbird 13 een signaalsterkte van 53 dBw. Hiervoor heb je een schotel nodig van 50cm

Bij de 7E heb je een signaalsterkte van 48 dBw. Hiervoor heb je een 70cm-schotel nodig. Wil je voor deze satelliet meer signaal hebben, dan zul je een Inverto Black Ultra moeten nemen. Daarvoor is ruimte genoeg om een kop van 60mm te plaatsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan de skew-instelling van de lnb’s

7 graden oost -2 graden

13 graden oost -7 graden

19,2 graden oost -4 graden

23,5 graden oost -7 graden

28,2 graden oost -10 graden

 

Ga je hier er vanuit dat de schotelskew al is ingesteld of te wel is dit een skew tov de al schuinstaande rail? aangepast door druup

VU+ DUO (VTi 5.1.0)
DM500HD (Openpli)
Maximum E85 met | 28,2E | 23,5E | 19,2E | 13,0E |

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste druup

 

Ik begin de beschrijving met dat je de skew van de schotel eerst in moet stellen. Daarna staat er: de skew van de lnb's t.o.v. verticaal waterpas instellen.

Als je de schotelskew als laatste in wilt stellen, dan zul je van de waardes die ik opgegeven heb, 8,7 graden erbij moeten tellen. Vier van de vijf lnb’s moeten dan t.o.v. de rail tegen de wijzers van de klok ingedraaid worden.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...